سرخط خبرها :
سه شنبه 15 تیر 1395 / 09:16|کد خبر : 829|گروه : فرهنگی

یادداشت/

رنج مطبوعات استان و غفلت مدیریتی/ ضرورت توجه به مدیریت اقتصاد رسانه در کردستان

رنج مطبوعات استان و غفلت مدیریتی/ ضرورت توجه به مدیریت اقتصاد رسانه در کردستان

جایگاه مغفول مدیریت اقتصادی رسانه در برنامه ریزی های فرهنگی مطبوعات استان از ضروری ترین بحث هایی است که باید در کردستان به صورت تخصصی و با هم اندیشی به آن پرداخته شود.

به گزارش گولان سقز، مدیریت هزینه و منابع درآمدی، سالهاست که چالش اقتصاد رسانه است و نداشتن نگاه راهبردی و مدیریت منابع و مدیریت معنی و محتوایی - که رسانه قصد ارایه آن را به مخاطب دارد- مدت های مدیدی است که مطبوعات را آزار می دهد.

مدیریتی که در سایه آن، رونق، نشاط و ماندگاری برای مطبوعات به ارمغان می آید و نشریات دچار مرگ زودرس نخواهند شد و بر این باورم که یکی از دلایلی که تعداد مطبوعات تاثیر گذار ، قدیمی و با صرفه اقتصادی در کردستان بسیار اندک است همین بحث مدیریت رسانه است.


مدیریت رسانه که فرایند به کارگیری بهینه امکانات مادی، انسانی و تکنولوژیکی در جهت تولید، بازتولید و توزیع پیام های هدفمند در چارچوب نظام ارزشی پذیرفته شده با هدف غایی اثرگذاری مطلوب بر مخاطبان است، خیلی وقت است که مطبوعات کردستان آن را فریاد می کشند.


مدیریت بودجه، توجه به هزینه ها و درآمدها، تولید محتوای جذاب،اداره مطبوعات در شرایط جدید رقابت با فضای مجازی، مشارکت روزنامه نگاران در مالکیت مدیریت رسانه و داشتن سیاستگذاری درازمدت و هدفمند در مطبوعات کردستان را نیز باید به این سیاهه اضافه کرد.


گرچه شما می گویید شرایط سخت است و من هم بیرون از لنگم و می گویم لنگش کنید ولی راستش را بخواهید شما هم می دانید که برای داشتن مخاطبان هدفمند باید سیاست مشخص تعریف شود تا بتوان با ارایه موضوع های مکمل در قالب های متعدد، موضوع های مختلف را در مخاطبان درونی کرد و همه بر آن واقفیم؛ زمانی رسانه، مشتری پیدا خواهد کرد که نیازهای خود را در آن بیاید و بعد از خواندن چیزی دستگیرش شود؛ سرگرم شود، دانشش از طریق تحلیل هایی که از جناح بازی(در رسانه های غیر حزبی) دور باشد افزایش یابد و این موارد همه به اقتصاد رسانه و فروش مرتبط است.


آشنایی با ویژگی مخاطبان، به وجود آوردن جاذبه های جدید و طرح های نو، در نظر گرفتن عوامل موثر بر تیراژ از جمله ظرفیت سازی از طریق انجام فعالیت های پر مخاطب، دادن جایزه به خریداران، انتخاب زمان توزیع و سرعت در توزیع همه از مواردی است که باید آنها را دوباره با دقت مرور کرد زیرا همه به اقتصاد رسانه و فروش مربوط هستند.


همچنین از دیگر موارد مرتبط با اقتصاد رسانه، نداشتن آگهی و تلاش نکردن برای جذب پشتیبان مالی و تبلیغاتی، نداشتن ضمیمه های موضوعی و افزایش ندادن تعداد صفحات در جشنواره ها است لذا تغییرات مدیریتی در گستره های زمانی مختلف را باید دوباره با استفاده از راهبردهای مناسب ساماندهی کرد.
در راه حرکت بر مدار اقتصاد رسانه خیلی کم کار کرده ایم؛ باید از محدود محوری و نگاه غالب به مرکز استان دور شد، باید برای سرشکن کردن هزینه های چاپ ونشر نشریات به فکر تاسیس چاپخانه و انتشار نشریات به شیوه ائتلاف مطبوعات با هم بود.


با این وجود عوامل زیادی در حوزه اقتصاد رسانه مطرح است زیرا غیبت احزاب و بازی کردن اجباری مطبوعات در نقش حزب، فقدان بنگاه مطبوعات، نبود مرکز مشاوره به دست اندرکاران مطبوعات، توزیع نامناسب مطبوعات در استان به دلیل نداشتن شرکت های فعال توزیع واقعیتی پیداست.


همچنین انتشار نامرتب مطبوعات و صدور مجوزها بدون در نظر گرفتن شرایط تخصصی فرد و منتشر نشدن روزنامه در استان را می توان از دلایل دیگر برای کم رونقی دانست ولی واقعیت این است که نداشته های ما، نیازهای مطبوعات را نه تنها برآورده نکرده بلکه نیازهای مخاطب نیز تامین نشده است و اگر مطبوعات را به گُل یا درختی ثمردارتشبیه کنیم ما نتوانسته ایم در آرایش و پیراستن آن مانند باغبان- که تخصصی از آن مواظبت می کند و دخل وخرج خود را از آن در می آورد - به آن بپردازیم پس آنچه ما نداشته ایم را باید دوباره به آن پرداخت؛ شما به آن بپردازید.


همچنین استفاده از زاویه دیدها و پرداخت های متفاوت می تواند در جذب مخاطب و فروش بالا موثر باشد و این سخن بزرگی چون 'فریدون صدیقی' در گفتگو با شماره اردیبهشت ماه ماهنامه 'مدیریت ارتباطات' است وی بر این عقیده است که رسانه های سنتی در ایستگاه سرگردانی توقف کرده اند و برای حرکت باید به فکر بازبینی و بازآفرینی در موضوع، محتوا، فرم و مهمتر از همه این ها انتخاب مخاطب هدف باشیم.


این نکته ها حاصل خون خوردن سالها فعالیت روزنامه نگاران در تحریریه هاست ما نیز آغازگری باشیم برای پرداختن به آنها برای رونق این باغ آستین ها را بالا بزنیم و باغبانی را به تجربه بنشینیم.

یادداشت از: ابراهیم محمد حسینی_ فعال فرهنگی در شهرستان سقز

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

روزنامه نگاریرسانهرسانه کردستانخبرنگاریجایگاه رسانهتحریریهاقتصاد رسانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان