سرخط خبرها :
یکشنبه 16 خرداد 1395 / 14:04|کد خبر : 737|گروه : اجتماعی

لغو امتیاز هفت نشریه در کردستان و یادآوری چند نکته

لغو امتیاز هفت نشریه در کردستان و یادآوری چند نکته

لغو امتیاز هفت نشریه در استان کردستان از سوی اداره کل مطبوعات داخلی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به دلیل عدم انتشار و ناتوانی صاحبان مجوز در انتشار منظم، خبری تلخ و ناخوشایند و گویای حقایقی است که باید دست اندرکاران مطبوعات بیشتر در مورد آن تفکر کنند.

به گزارش گولان سقز، نهاد رسانه مانند هر نهاد اقتصادی و اجتماعی دیگر جهت تحقق اهداف و برنامه های تدوین شده، نیاز به برنامه ریزی، اشراف بر قانون های موجود ، استفاده از شیوه های علمی و کارآمد مدیریت دارد تا با حداقل هزینه ها، حداکثر کارایی را داشته باشد.


علاقه مندان به کار در این نهاد به ویژه افرادی که خواستار گرفتن مجوز هستند باید از قبل با قانون های موجود آشنا و برای شیوه و نحوه انتشار، برنامه ریزی لازم را انجام داده باشند.


تعطیلی این تعداد نشریه که بر اساس ماده 16 قانون مطبوعات تعطیل شده اند بیانگر این امر است که صاحبان امتیاز یا بعد از گرفتن مجوز نتوانسته اند آن را منتشر کنند و یا به صورت منظم نشریه منتشر نشده است.


بر اساس ماده 16 قانون مطبوعات 'صاحب امتیاز موظف است ظرف شش ماه پس از صدور پروانه، نشریه مربوطه را منتشر کند و در غیر این صورت با یک بار اخطار کتبی‌و دادن فرصت 15 روز دیگر در صورت عدم عذر موجه اعتبار پروانه از بین می‌رود، عدم انتشار منظم نشریه در یک سال نیز اگر بدون عذر موجه (‌به‌تشخیص هیأت نظارت) باشد، موجب لغو پروانه خواهد بود'


لغو امتیاز هفت نشریه در کردستان - که آمار بالایی است - برای مطبوعاتی ها باید به عنوان یک تجربه و درس در سرلوحه کارها قرار گیرد زیرا، نباید نشریه داری را به عنوان فقط امری تفننی و غیر حرفه ای در نظر گرفت.


خارج شدن این نشریات از گردونه نشر یا چرخه مجوز اگر چه سخت و ناخوشایند بود ولی قابل پیش بینی بود و گویای این واقعیت است که احتمال وقوع چنین رویداد هایی در استان هست زیرا تعدادی دیگر از نشریات نیز به صورت منظم منتشر نمی شوند که یا باید تلاش بیشتری انجام دهند و یا دوره انتشار را از هفته نامه به دو هفته نامه یا ماهنامه و یا از فصلنامه به دو فصلنامه و...تغییر دهند.


آنچه روی داده است و باید دوباره بر آن تاکید کرد آن است که اهمیت و نقش و کارکرد مطبوعات برای دست اندرکاران مشخص تر شود، هدف از انتشار و گرفتن مجوز، معلوم کردن طیف مخاطبان، مشکلات مدیریت نشریه و تغییرات مدیریتی در گستره های زمانی مختلف، به کار گرفتن شیوه های علمی و کارآمد مدیریت، توجه کردن به نیازهای واقعی مخاطبان و پیگیری سیاست مشخص در ارائه محتوا را باید مرور کرد.


اداره کل مطبوعات و خبرگزاری های داخلی وزارت فرهنگ وارشاد اسلامی نیز باید در راستای تذکر و یادآوری موارد قانونی، تهیه و تنظیم استاندارهای فنی و حرفه‏ای مطبوعات و نظارت بر حفظ این استانداردها در مطبوعات داخلی که در شرح وظایف و ماموریت های این اداره کل وجود دارد بهتر و بیشتر اقدام کند.
فراهم آوردن زمینه ‏های گسترش و توسعه فعالیت‏های مطبوعاتی در چارچوب قوانین و مقررات جاری، پشتیبانی و حمایت از مطبوعات کشور و دست‏اندرکاران مطبوعاتی در زمینه‏ های حقوقی، مادی، معنوی، فرهنگی، اجتماعی و آموزش حرفه‏ای از دیگر مواردی است که اداره کل مطبوعات داخلی – که در شرح وظایفش آمده است- برای تحقق آنها باید بیشتر تلاش کند.


ارزیابی عملکرد مطبوعات باید در راس امور این اداره کل باشد و با برگزاری کارگاه های آسیب شناسی مطبوعات، خبرگزاری ها و پایگاه‏های خبری الکترونیکی داخلی و ارایه گزارش‏های دوره‏ای مورد نیاز، راه را بر انتشار مستمر فراهم تر کند.


اگر چه دست اندرکاران و فعالان امر باید علاج واقعه را قبل از وقوع انجام می دادند و این متن مرهمی بر زخم نیست؛ ولی قبلا نیز در یادداشت هایی اعلام کرده بودم که مطبوعات در استان مانند یک شغل و فن و صنعت به آن نگریسته نمی شود و تا چنین دیدگاهی باشد مطبوعات ما نیز کم رونق و در آستانه تعطیلی اقتصادی، سیاسی و یا صنفی قرار خواهند گرفت.

یادداشت از: ابراهیم محمد حسینی_ فعال فرهنگی در سقز

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

نشریههفته نامهدوهفته نامهماهنامهیادداشتمطبوعاترسانهخبرگزاریپایگاه خبری

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان