سرخط خبرها :
دوشنبه 24 اسفند 1394 / 08:16|کد خبر : 557|گروه : فرهنگی

شکایت و عرضحال کلیمیان اهل سقز به ساحت مقدس مجلس شورای ملی / عمر فاروقی

شکایت و عرضحال کلیمیان اهل سقز به ساحت مقدس مجلس شورای ملی / عمر فاروقی

عمر فاروقی نویسنده در یادداشتی به بررسی شکایت و عرضحال کلیمیان اهل سقز به ساحت مقدس مجلس شورای ملی پرداخته است.

به گزارش خبرنگار گولان سقز؛ بی گمان بر عموم دوستان واضح و مبرهن است که از قدیم الایام عده ای از کلیمیان و پیروان حضرت موسی علیه السلام در سقز و حومه زندگی می کردند بطوری که دارای محلات و گرمابه و مدرسه مخصوص به خود بوده و کنیسه و خاخام و پالوم داشتند و به مشاغل پزشکی و تجارت و پیشه وری و دستفروشی و زارعت مشغول بودند، در بین مردم سقز این عده را (موسائی) یا (جوله¬که) که کُردی (جهود) است می خواندند و بیشتر دو محله میان قلعه تا نزدیکی ارک حکومت خانه داشتند و توانگران آنها دارای عمارتهای سه طبقه آجری و وسیع بودند بطوری که پس از مهاجرت یهودیان از سقز اداراتی چون شهربانی و بانگ ملی و سجل احوال و بهداری که عده زیادی ارباب رجوع دارند در خانه باقیمانده از یهودیان فعالیت می کردند حتی وقتی در سال 1337 ساواک منحله دایر شد در منزل باقیمانده یکی از موسائیها بنام گوریل ضمان تأسیس و به ایجاد وحشت بین مردم پرداخت و مرحوم ملا رشید پیشنماز روستای آیچی اولین شهید سقز بود که توسط ساواک در منزل گوریل ضمان خفه و حلق آویز شد.

دو نفر از پزشکان یهودی سقزی به اسامی حکیم اسماعیل و حکیم میکائیل همراه با دو نفر موسیقیدان به اسامی اسحق تارزن و میره¬که که ضرب می زد به طبابت و موسیقی شهر و منطقه رونق داده بودند، حکیم میکائیل که فرزندانش هم بنام خانوادگی پرهامی دکتر رسمی شدند با سادات و مشایخ بزرگ کردستان مراوده داشته است و امروزه نامه او خطاب به حاج سید باباشیخ سیادت موجود تست که راجع به علاج بیماری و روابط فیمابین است.

یهودیهای سقز دارای دو گرمابه بازار و گورستان ویژه ی خود بودند ولی با مهاجرت به اسرائیل املاک خود را به قیمت نازل و ارزان فروختند و کنیسه آنها نیز به باشگاه ورزشی تبدیل گردیده بود. اخیراً بنده شکایتی از جامعه ی یهودیان سقز مشاهده کردم که در آن تعداد خانوارهای کلیمی سقز، تعداد چهل خانواده ذکر شده است. متن شکایت خطاب به ساحت مقدس مجلس شورای ملی ایران به شرح زیر است:

شماره سند 26- کارتن 20 دوسیه 33
توسط بندگان حضرت والا شاهزاده اقبال السلطان وکیل سقز و بانه ساحت مقدس مجلس شورای ملی شید الله ارکانه، کپیه به وزارت جلیله ماله دامت شوکته.

این بندگان به مناسبت غارت زندگی تمام دارائی و خسارت متوالیه فوق الطاقت ایل شکاک و بانه ایها، یک سال است از وطن خود خارج و در نقاط دیگر متواری بوده ایم. ایم موقع که دو ماه است مراجعت نموده ایم به واسطه پریشانی و نداشتن سرمایه، در امور اعاشه دچار مضیقه و عسرت بوده و با این احوال ریاست مالیه مطالبه دویست و هفتاد و شش تومان و پنج هزار مالیات یکساله از این چهل خانوار غارت زده و مظلوم می نماید.

لذا استدعا داریم که استرحاماً امر بفرمائید که مثل سایر غارتزدگان این مظلومان را نیز با معافی مالیاتی شده و بدعاگوئی اعلیحضرت اقدس همایونی رطب اللسان بوده باشیم.
جماعت کلیمی سقز
دستور مقام مسئول
به وزارت مالیه فرستاده شود که به مالیه محل دستور دهند در صورتی که عارضیتی غارت شده باشند مقتضی است ترتیب آسایش آنها مثل سایر مواضع غارت زده بفرمایند.

یعقوب الموسوی
در بیست عقرب به توسط اینجانب تسلیم کمیسیون عرایض شده
اقبال السلطان
شماره 3376
مجلس شورای ملی
وزارت جلیله مالیه
جماعت کلیمیان سقزی شرحی از غازت زدگی و عدم قدرت به ادای مقرره نمره 7 تلگرافاً شکایت و تقاضا نموده اند بطوری که با سایر غارت زدگان معامله شده با آنها نیز رفتار شود.

البته در ملاحظه کپیه تلگرام مزبور مختصر و مفید اقدام مقتضی در حصول آسایش عارضین نموده اند لازم است به استحضار مجلس شورای ملس برسانید تا جواباً رفع تنظیم گردد.

توضیح- منازل کلیمی های سقز در عمارتهای چند طبقه آجری و زیبا در حول و حوش نارین قلعه سقز که محله (ناوقه‌ڵا) می گفتند واقع بود و این اقلیت با سایر مردم و اختلافی قابل توجه نداشتند لاکن با تشکیل رژیم جعلی اسرائیل، ناگهان عده ای شروع به تظاهرات و اذیت و آزار آنها کرده و ناچار شدند منازل و دکانهای  خود را به قیمت ارزان به عده ای که از محرکین و آزاردهندگان یهودیها بودند بفروشند و از کشور خارج شوند آنها هم اکنون نیز در اسرائیل زبان و لباس کُردی را به کار می برند.

انتهای خبر/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

کلیمیانمجلس شورای ملیعمر فاروقیحضرت موسیپزشکان یهودی

نظرات کاربران :

امامی [جمعه 6 فروردین 1395 | 23:54] پاسخ

با سلام گوریل ضمان را تصحیح مکنم نامبرده گوریل خمان می باشد که پارچه فروش بودهاند ومغازشان در میدان هه لو فعلی بوده است

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان