سرخط خبرها :
شنبه 9 آبان 1394 / 13:18|کد خبر : 192|گروه : اجتماعی

در پی فیلتر یا پالایش تلگرام؛

تلگرام؛ فرصت یا تهدید! / فیلتر کردن تلگرام و استفاده از پیام رسان های ایرانی

تلگرام؛ فرصت یا تهدید! / فیلتر کردن تلگرام و استفاده از پیام رسان های ایرانی

طی ماه‌های اخیر با روی کار آمدن کانال‌های تلگرام به عنوان امکان جدید این شبکه اجتماعی در موارد متعدد، دسترسی به کانال‌هایی با محتوای غیراخلاقی فراهم شد که همین موضوع حواشی دسترسی به تلگرام را افزایش داد.

به گزارش گولان سقز به نقل از کردتودی، پیام رسان های موبایلی مدتی است که جایگاه خود را در کشورمان باز کرده و هرروز بر تعداد مشترکان آن افزوده می شود در این میان تلگرام به علت سرعت و فضای ذخیره‌سازی بالا در حال حاضر رایج‌ترین پیام‌رسان در بین ایرانی‌ها محسوب می‌شود که هر روز بر تعداد کاربران و طرفدارانش افزوده می‌شود.
 
بر اساس اخبار منتشر شده در برخی رسانه‌های رسمی کشور فیلترینگ تلگرام از حدود ٣ ماه پیش در دستور کارگروه فیلترینگ قرار داشته است.
 
دولت تاکنون مخالفت‌های بسیاری با فیلترینگ شبکه‌های اجتماعی انجام داده و طی دو سال و نیم گذشته تلاش‌های متعددی برای فعالیت این نرم‌افزارها داشته است.
 
اما از آنجا که در تمام شبکه‌های اجتماعی از سرور‌های داخلی استفاده می‌شود نگرانی‌هایی برای مسئولان کشور به خصوص در مورد محتوای مجرمانه و غیراخلاقی در شبکه‌های ارتباطی ایجاد شده است بطوریکه وزارت ارتباطات آن را خط قرمز نظام نامبرده است که باید درصدد راه حل برآیند.
 
البته تا حدی دسترسی ایرانیان به کانال های غیر اخلاقی محدود شده است اما با این وجود دسترسی به کانال‌های برخی شبکه‌های ضد نظام نیز از دیگر مواردی است که مسئولان کشور بر روی آن حساسیت دارند.
 
از طرفی اگر نگاهی به تاریخچه و ایجاد شبکه های اجتماعی بیاندازیم به این نتیجه خواهیم رسید که این شبکه ها مبتنی بر فلسفه غرب بوده که همواره اومانیست و انسان محوری، فصل الخطاب آنها است بطوریکه هیچ یک از اصول و مبانی فلسفه اسلامی دیده نمی شود.
 
بدون تردید تکنولوژی های وارداتی همواره بهترین محمل ها و بسترهای تهاجم غربی هستند و چنانچه بخواهیم انقلابی در فضای مجازی ایجاد کنیم باید تکنولوژی های غربی را مهندسی معکوس نموده و ابزار و تکنولوژی جدیدی با جایگزینی فلسفه اسلامی بجای فلسفه غربی ایجاد کرد.
 
در استفاده از شبکه های اجتماعی همچون تلگرام هم فرصت و هم تهدیداتی برای جامعه و فرد به دنبال دارد اطلاع رسانی هایی که از طریق آنها آنجام می شود منجر به گسترش و سهولت ارتباط گیری در جامعه می شود.
 
اما تهدیدات ناشی از آن فرصت ها و مزایای آن را تحت الشعاع قرار داده است بطوریکه افراد با قرار دادن اطلاعات شخصی بر روی این شبکه ها، عملا آن را در اختیار مدیران این شبکه ها در خارج از کشور قرار می دهند.
 
سازمان دهی افراد جامعه در قالب گروه های مختلف و تسلط پیدا کردن بر افکار عمومی و جهت دادن به آن در مسیر مورد نظر، از جمله اهداف مدیران این شبکه های اجتماعی خارجی است.
 
در این میان مهندسان و نخبگان ایرانی به طراحی پیام رسان های ایرانی همت گمارده و نمونه هایی را به بازار ارائه کرده اند، که البته شاید دارای نواقصی هم باشد اما مطمئنا این نواقص ساختاری نبوده و در طول زمان برطرف خواهد شد.
 
در واقع هر گاه مردم به استفاده از این نرم افزارهای ایرانی روی بیاورند بسیار سریعتر این نواقص شناسایی می شوند و مهندسان درصدد رفع آن برخواهند آمد و دیری نمی پاید که مردم ایران با یک نرم افزار پیام رسان ایرانی که امنیت کامل داشته و بر اساس اصول دینی و فرهنگی ایرانی ساخته شده، در ارتباط خواهند بود.
 
از سوی دیگر، طبق برخی آمارهای منتشر شده حدود 38 درصد از کاربران شبکه تلگرام را ایرانی‌ها تشکیل می‌دهند و طبق گفته وزیر ارتباطات حدود 14 میلیون ایرانی از این شبکه استفاده می‌کنند.
 
قطعا فعالیت این نرم‌افزار در ایران علاوه بر مسئولان کشور برای مدیران تلگرام نیز از اهمیت بالایی برخوردار است چرا که در حال حاضر ایرانی‌ها اولین کشور در استفاده از این نرم‌افزار ارتباطی به شمار می‌روند و بر این اساس می‌توان گفت بخش عمده‌ای از درآمد تلگرام به ایران مربوط می‌شود.
 
به همین دلیل به نظر می‌رسد تصمیم‌گیری درباره سرنوشت این شبکه علاوه بر مسئولان کشور برای مدیران تلگرام هم از حساسیت‌های خاصی برخوردار است.
 
حال باید منتظر ماند تا در جلسه‌ای که احتمالا دو هفته دیگر برگزار می‌شود مشخص شود که آیا این بار جلسه کارگروه فیلترینگ موفق می‌شود یکبار برای همیشه داستان فیلترینگ تلگرام در کشور را مشخص کند؟

انتهای پیام/



برچسب ها :

تلگرامپیغامپیام رسان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان