سرخط خبرها :
سه شنبه 9 شهریور 1395 / 13:25|کد خبر : 969|گروه : سیاسی

به بهانه روز بانکداری اسلامی

بانک‌ها در خدمت مردم یا مردم در خدمت‌ بانک‌ها؟

بانک‌ها در خدمت مردم یا مردم در خدمت‌ بانک‌ها؟

بانک اسلامی، باید وجوه نزد خود را بدون وام دادن بابهره در فعالیت‌های تجاری و سرمایه‌گذاری براساس مشارکت در سود به کار گیرد و در صورتی که فعالیت مورد نظر زیان کند بانک نیز همانند سایر شرکا باید در زیان سهیم باشد.

به گزارش گولان سقز به نقل از کردتودی، در تقویم جمهوری اسلامی  ایران دهم شهریور ماه به نام روز بانکداری اسلامی ثبت شده است، بانک اسلامی منابع مالی خود را به بهترین فعالیت‌های ممکن تخصیص داده و برمبنای ارزش‌های اخلاقی و اصول شرعی برای تأمین منافع فردی (در ضمن مصالح اجتماعی) به مشتریان خود مشاوره می‌دهد. اما آیا بانکداری در جامعه امروز ما اسلامی است یا با آن هنوز فاصله‌های بسیاری داریم؟

 

در جلساتی که مدیران بانک‌های استان کردستان برگزار می‌کنند بر این موضوع تأکید دارند که بانک‌ها و موسسات در تصمیم گیری‌هایشان در خصوص واحدهای صنعتی نیمه‌کاره و واحدهایی که نیاز به سرمایه در گردش دارند باید بیشتر همکاری داشته باشند و با هدف صیانت از تولید در تسهیلات اعطایی اولویت را به این واحد‌ها اختصاص دهند، اما در عمل اینگونه نیست و نه تنها تسهیلاتی آنچنانی در اختیار تولیدکننده قرار نمی‌گیرد بلکه اگر هم تولیدکننده‌ای بخواهد از تسهیلات بانکی استفاده کند سود بالای آن موجب منصرف‌شدن او می‌شود.

 

حوزه تولید و صنعت در کردستان بشدت نیازمند نقدینگی است. اما به غیر از سهم ناکافی از تسهیلات بانکی و نبود نقدینگی مناسب معضل دیگری که این روزها دامن‌گیر واحدهای صنعتی در این استان شده، رکود است.

 

برای برون رفت از وضعیت رکودی که به سراغ بخش صنعت آمده، کاهش نرخ سود بانکی می‌تواند درمانی برای حال آن باشد. هر چند که گروهی کاهش نرخ سود بانکی را با رونق تولید بی‌معنا تفسیر می‌کنند اما گروهی دیگر می‌گویند با کاهش هزینه‌های تولید می‌توان قیمت نهایی را کاهش داد و در گردونه رقابت با رقبای خارجی حرفی برای گفتن داشت.

 

البته مشکلات تولیدکنندگان با بانک‌ها تنها نرخ سود بانکی بالا نیست بلکه تضمین‌هایی که بانک‌ها می‌گیرند هم به نحوی سبب افزایش هزینه‌های تولید می‌شود.

انتهای پیام/

 

چاپ اسکناس و چک پول‌های تقلبی از دیگر معضلاتی است که مردم جامعه ما را گاهاً با مشکلاتی مواجه کرده و روز به روز هم این مسئله در کشور بیشتر نمایان می‌شود، هرچند که نیروی انتظامی بارها و هموراه در صدد برخورد با باندهای تولید اسکناس‌های تقلبی وارد عمل شده است اما اقدامات این نهاد به تنهایی کافی نیست و لازم است خود نظام بانکی هم در این خصوص ورود پیدا کند.

 

خود نظام بانکی کشور نیز باید در راستای صیانت از ارزش و اعتبار پول ملی، وارد عمل شده و با انجام یک سلسله اقدامات مشترک ایجابی، امکان تشخیص پول‌های جعلی از واقعی را برای فرد فرد شهروندان ساکن در روستاها و شهرهای کشور فراهم سازد، زیرا این خطر وجود دارد که جاعلان حرفه‌ای با بهره‌گیری از کم‌اطلاعی گروه‌هایی از مردم و با بهره‌گیری از ترفندهای گوناگون به اهداف سوء خود در نشر و توزیع پول‌های تقلبی دسترسی پیدا کنند.

 

این وظیفه مشترک بانک مرکزی و کلیه بانک‌های کشور است که با دادن آموزش‌های مستمر به مردم و توزیع وسایل پیشرفته شناسایی اسکناس‌ها و چک‌پول‌های تقلبی در میان آنها، بازار پولی کشور را در برابر تهاجمی که جاعلان حرفه‌ای علیه آن به راه انداخته‌اند، واکسینه کنند.

 

ریشه‌کن کردن جعل و انتشار پول‌های تقلبی یک عزم ملی را می‌طلبد که نظام بانکی ما باید نقش پیشتازی در این عزم ملی برعهده داشته باشد.

 

بر اساس قانون بانکداری اسلامی بانک باید در جهت منافع فردی(مشتریان) و مصالح اجتماعی حرکت کند اما بر اساس اعلام سازمان دارایی استان، میزان پرداختی‌های بانک‌ها در خصوص وامهای خرید خودرو، قرض‌الحسنه و غیره بسیار کم بوده و در حد انتظار نیست و بانک‌ها فقط 10 درصد توانی که اعلام کرده‌اند را پرداخت می‌کنند، بانک‌ها باید نسبت به کسانی که نیازمند هستند و برای این گونه وامها ثبت نام کرده‌اند و در آن ها توقع ایجاد شده است، پاسخگو باشند.

 

برخی از بانک‌های استان آمارهای دور از واقعیت ارائه می‌دهند که باید سعی کنند آمارهای دقیق عنوان شود چون این آمارها مبنای تصمیم‌گیری در استان خواهد بود.

 

بحث پولشویی یکی دیگر از مشکلات و معضلات حوزه بانکی در کشور ماست که برای جلوگیری از این موضوع، بانک‌ها نباید بیش تر از 15 میلیون تومان به مشتریان پرداختی داشته باشند و تا جایی که امکان دارد از پرداخت‌های غیرحضوری استفاده کنند.

 

مشکل ویژه‌‌تری که اکثر بانک‌ها با آن مواجه هستند بحث فرسودگی پول است و برخی از بانک‌ها از دریافت این پول‌های فرسوده سرباز می‌زنند. پول‌های فرسوده دست به دست می‌شوند و ناقل بیماری هستند، بنابراین باید به صورت هفته‌ای این پول‌ها جمع‌آوری شوند.

 

موضع دیگری که باید به آن پرداخته شود این است که بانک‌هایی که خودپردازهایشان فاقد پرداخت اسکناس‌های 20 هزار ریالی هستند خلاف قانون عمل می‌کنند و باید با بانک‌هایی که این مورد را رعایت نمی‌کنند (در قریب به اتفاق بانک‌ها این خلاف صورت می‌گیرد) برخورد شود.

 

میزان بیکاری و پیامدهای آن در کردستان زیاد شده است و باید بانک‌ها بر حمایت از تولید و اشتغال توجه بیشتری داشته باشند، تسهیلات اعطایی بانک‌ها در حوزه صنعت باید بیشتر شود چراکه هم اکنون این میزان در استان کردستان در حد 7 درصد و بسیار ناچیز است.

 

بانک‌ها باید در زمینه تسهیلات مشاغل خانگی، اشتغال‌زایی، ازدواج و مسکن تلاش و اهمیت بیشتری به خرج دهند و بانک‌هایی هم که در این زمینه فعال نیستند باید جدیت بیشتری داشته باشند.

 

کردستان نیازمندان بسیاری دارد و بانک‌ها باید حلال مشکلات آنها باشند، باید بیشتر با مردم همکاری داشته باشند تا بتوانند وام‌های خرد دریافت کنند، نباید در اعطای تسهیلات زیاد سخت‌گیری شود، باید به گونه‌ای باشد که هیچ فردی در خصوص دریافت وام‌های خرد دست به دامان نمایندگان مجلس و شوراها نشود.

 

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

بانکداری اسلامیف بانکهای کردستانوام ازدواجسود بانکیبانکداری ربوی

نظرات کاربران :

دل آزرده [چهارشنبه 10 شهریور 1395 | 08:12] پاسخ

جهت اخذ وام ازدواج کارمند پیمانی معرفی شده مدیریت قبول نکرد گفتند فقط کارمند رسمی ؟!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان