سرخط خبرها :
یکشنبه 10 بهمن 1395 / 08:35|کد خبر : 1448|گروه : سیاسی

یادداشت اختصاصی/

تدبیر بدون عدالت، امید آفرین نیست/عدم نظارت بر توزیع آگهی‌های دولتی در شهرستان سقز+ اسامی روزنامه ها

تدبیر بدون عدالت، امید آفرین نیست/عدم نظارت بر توزیع آگهی‌های دولتی در شهرستان سقز+ اسامی روزنامه ها

جالب اینجاست روال بی قانونی تقسیم آگهی‌ها در سراسر شهرهای کردستان بدین ترتیب همانند جامعه مدیریتی دولت تدبیر و امید یک‌دست شده است!

به گزارش خبرنگار گولان سقز، طبق دستورالعمل اجرایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، توزیع و انتشار آگهی‌های دولتی در اجرای بند 5 از ماده 2 قانون اهداف و وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و آیین نامه تمرکز، توزیع و نشر آگهی‌های دولتی باید بدین‌گونه ‌باشد:

* تعیین ضوابط و مقررات توزیع و نشر آگهی‌های دولتی در داخل و خارج از کشور از وظایف وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و کلیه دستگاه‌های اجرایی و همچنین نشریات دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات مکلف به اجرای این ضوابط هستند.


* کلیه دستگاه های اجرایی موضوع ماده 5 قانون مدیریت خدمات کشوری مکلفند انتشار آگهی‌های خود را صرفاً از طریق وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی سفارش دهند. این وزارت‌خانه نیز با در نظر گرفتن اهداف دستگاه‌ها، نوع مخاطبان، میزان فراگیری و عدالت در حمایت از رسانه ها، آگهی‌های دولتی را توزیع می کند.


* نشریات چاپی دارای مجوز از هیات نظارت بر مطبوعات شامل روزنامه‌ها و هفته‌نامه‌های محلی، استانی، منطقه‌ای و سراسری با داشتن شرایط زیر، واجد شرایط خواهند بود که اسامی آنها به صورت برخط در وبگاه وزارت فرهنگ و ارشاداسلامی قابل مشاهده است. 


تبصره4. درج آگهی دولتی در ویژه‌نامه استانی یا شهرستانی نشریات مجاز نیست. 


طبق قانون مطبوعات وظایف دستگاه‌های اجرایی پس از انتشار، گواهی ارزش آگهی از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌شود و هزینه مربوط توسط دستگاه‌های اجرایی صرفاً در وجه شماره حساب اعلام شده در گواهی که به نام نشریه یا صاحب امتیاز یا نماینده قانونی وی است پرداخت می‌شود. آگهی تغییرات یا ثبت شرکت‌ها و آگهی‌های ادارات اجرا و ثبت مناطق، شامل: مزایده، افراز، ابلاغ، تحدید حدود اختصاصی، فقدان سند، تعیین تکلیف اراضی و نوبتی ماده 147- 148برای نشریات واجد شرایط توزیع می‌شود. آگهی‌های دادگستری شامل دو بخش حقوقی و کیفری است. اداره کل مطبوعات و خبرگزاری‌های داخلی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استانها مجاز نیستند آگهی‌هایی را تایید کنند که مستقیما توسط دستگاهها در نشریات درج شده است. همچنین موظفند انتشار مستقیم هرگونه آگهی دولتی در رسانه‌های خارج از گردشکار یاد شده را رصد و به منظور جلوگیری از تداوم آن، اقدامات قانونی موثر و از جمله گزارش به مراجع ذیربط را انجام دهند. در ضمن نشریاتی که آگهی‌های دولتی را مستقیما از دستگاه‌های آگهی‌دهنده پذیرش و درج کنند تا 3 ماه از فهرست دریافت کنندگان آگهی‌های دولتی حذف می‌شوند و سایر حمایت‌های اداره کل مطبوعات داخلی نیز قطع می‌شود. نظارت بر رعایت این دستورالعمل‌ها به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی واحد استانی آن خواهد بود. در ضمن کلیه وزارتخانه‌ها، مؤسسات دولتی، مؤسسات یا نهادهای عمومی غیردولتی، شرکتهای دولتی و کلیه دستگاه‌هایی که شمول قانون مطبوعات باید بر آنها حاکم باشد؛ اما این قوانین در دیارم سقز رخت بربسته و رابطه ها حاکمند!

اینجانب بیش از 4سال است در شهرستان سقز کار خبرنگاری می‌کنم و در طول این سال‌ها فقط بی‌عدالتی دیدم و مورد شماتت قرار گرفتم. طبق قانون مطبوعات باید آگهی‌ سازمانها و نهادهای عمومی از طریق اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بین نشریات به صورت عادلانه توزیع شودولی درسقز برعکس باید دوست یا سفارش شده یکی ازمعاونین فرمانداری یادیگر مدیران دولتی باشید تا از مدیران شهرداری در بخش‌های حقوقی،املاک،مستغلات و سرمایه‌گذاری...!؟ آگهی‌ دریافت کنید! تاسف بارتر از این نیست که آگهی (مزایده، مناقصه و...)، به ویژه‌نامه کوشا (ضمیمه سقز) آگهی فراخوان شهرداری سقز به نشریه استانی (کوردواری، جامعه کردستان و هاوارای کوردستان) داده می شود! در شهرستان بانه آگهی رسمی دادگستری به (ویژه نامه شرق کردستان بانه) داده می‌شود! متاسفانه شهرداری آگهی مزایده‌ها و مناقصه‌ها را به روزنامه‌های سراسری (شروع،امین و..)که یک نسخه آن در شهر سقز توزیع نمی‌شود می‌فرستد! مدیریت روابط عمومی شهرداری‌ به جای نظارت دقیق بر روی آگهی‌ها، مسرور از انتشار عملکرد شهرداری در ویژه‌نامه، هفته‌نامه یا ماهنامه است غافل از اینکه تنها هزینه گزافی به شهرداری تحمیل کرده است که پول آن از بیت‌المال پرداخت می‌شود! جناب انتظامی در سقز آگهی‌های اداره ثبت اسناد به دفتر ثبت شرکت‌ها که نماینده روزنامه (جمهوری) است داده می‌شود چون رابطه جای ضابطه حاکم است! در سقز بیشتر آگهی‌های دادگستری را به دفتر نمایندگی روزنامه (رسالت) می‌فرستند!


بهتر است بدانید که اینجا همه به خواب عمیق فرو رفته‌اند و هیچکس پاسخگوی مشکلات نیست! حال سوال این است آیا این گونه برخورد کردن و سکوت اداره ناظر، با رویکرد و مغایرت ندارد؟ از شما انتظار دارم که در زمینه این تخلفات رسیدگی کنید. جالب اینجاست روال بی قانونی تقسیم آگهی‌ها در سراسر شهرهای کردستان بدین ترتیب همانند جامعه مدیریتی دولت تدبیر و امید یک‌دست شده است!


سوالی که مطرح است:


1- نقش اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی در توزیع آگهی‌های مزایده و مناقصه شهرداری و دیگر نهادها چیست؟ 


2- آیا هر شخصی که معرفی نامه از نشریات سراسری و استانی داشته باشد بدون اینکه حتی یک نسخه از روزنامه را در دکه ها توزیع کند حق دریافت آگهی از اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی را دارد؟ 


3- نظارت بر پخش آگهی های دولتی، سازمانها، نهادها و... بر عهده چه نهاد یا سازمانی است؟ 


4- آیا  افراد بدون اینکه دوره آموزش خبرنگاری داشته باشند، حق دارند در جلسات، سمینار، همایش و... بعنوان خبرنگار حضور و کانال تلگرامی بعنوان پایگاه خبری داشته باشند؟ 


رسالت اصحاب رسانه به انعکاس دادن واقعیت ها در  جامعه است، جامعه‌ای که در آن اطلاع رسانی صحیح، و نقد منصفانه داشته باشد مسلما در مسیر، توسعه اقتصادی، صنعتی،  کشاورزی و... قرار می‌گیرد. انتظار دارم طبق قانون مطبوعات شرایط یکسانی برای همه فعالین در اصحاب رسانه چاپی و مجازی الکترونیک فراهم شود تا هیچکس بعنوان خبرنگار، لوگوی یک پایگاه خبری را به اسم خود ثبت نکند و “کارمند خبرنگار” وجود نداشته باشد! 

انتهای پیام/ آراس قربانی پور 

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

عدالتتدبیر و امیدروزنامه نگاریتوزیع آگهیخبرنگاربی عدالتیاطلاع رسانیانعکاس اخبار

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان