سرخط خبرها :
یکشنبه 24 مرداد 1395 / 10:59|کد خبر : 926|گروه : اجتماعی

یادداشتی در خصوص راهکارهای رفع بیکاری در کردستان؛

فوران بیکاری از دروازه های شهر هزار درد

فوران بیکاری از دروازه های شهر هزار درد

بیکاری یکی از مباحث مهم در کشور است که به معضلی برای جوانان تبدیل شده است و لازم است به طور اساسی بررسی شود.

به گزارش گولان سقز به نقل از  کُردتودی، بیکاری در مناطق مختلف ایران بسته به شرایط محیطی موجود در آن متغییر است  و در بین استان ها، کردستان یکی از استان ها با بیشترین درصد نرخ بیکاری در کشور است.

 

اما مهمتر اینکه بی توجهی دولت یازدهم به عرصه اشتغال باعث شده که بیکاری به حوزه فارغ التحصیلان رشته های مختلف عالی دانشگاه و مقاطع تحصیلی والا هم برسد.

 

معضل بیکاری نه تنها بر جامعه و خانواده تاثیرات سوء دارد بلکه سبب ایجاد ناراحتی های جسمی و روحی بر افراد می شود.

 

بیکاری و نبود اشتغال، کمر خانواده‌ها و جوانان را خم کرده است، چرا که همه جوانان با هدف رسیدن به یک شغل مناسب با درآمد والا، ادامه تحصیل داده و سال های زیادی از عمرشان را صرف آن کردند.

 

متأسفانه بیکاری جوانان سبب بروز مشکلات اجتماعی فراوانی از جمله گرایش به سوی مشاغل کاذب و گاهاً خلاف شده است و این یکی از بزرگترین معضلات هر جامعه به شمار می رود.

 

برای برون رفت از این معضل، احیای تخصص های سنتی منطقه و تلفیق آنها با داده های علمی جدید، توجه به توریسم و گردشگری، تولید محصولات باغی و جنگلی، گیاهان دارویی، شیلات، ایجاد دهکده گردشگری، پرورش زنبور عسل، بازارچه مرزی وابسته به صادرات و واردات در مرز شوشمی، ایجاد واحدهای صنایع کوجک که احیاگر صنایع سنتی منطقه باشد و ایجاد واحدهای صنایع وابسته به کشاورزی می تواند بخشی از بیکاری را در منطقه حل نماید.

 

امروز بهترین نسخه برای برون رفت از شرایط فعلی بیکاری، تکیه بر اقتصاد مقاومتی است که نسخه شفا بخش اقتصاد بیمار محسوب می شود.

 

البته آموزش صحیح مهارت های فنی و حرفه ای و دارا بودن تجربه در زمینه خود اشتغالی بسیار حائز اهمیت بوده و می تواند گره گشای معضل بیکاری باشد.

 

همچنان سیاست دولت در رابطه با تأمین اعتبار و حوزه آن اعلام نشده، اما با توجه به شعار سال 95، مبنی بر اقصاد مقاومتی، اقدام و عمل، امید داریم که حرکت های خوبی در زمینه خود اشتغالی و تولیدات ملی صورت پذیرد.

 

در خصوص تأمین منابع اشتغالزایی در استان و حوزه های انتخابیه آنچیزی که در دست اقدام داریم این است که امکانات مالی را که در قوانین آمده فراهم کنیم و از طریق راه اندازی کارخانه ها و کارگاه های تعطیل و نیمه تعطیل  رونقی ایجاد کنیم و موجبات استفاده از سرمایه های موجود را فراهم کنیم.

 

کردستان، استانی مرزی و محروم است که در دوران دفاع مقدس متحمل خسارات متعددی شده و امروز، روز جبران است و تنها با حضور و فعالیت مسئولان می تواند سال های عقب ماندگی خود را جبران کند.

 

کردستان در همسایگی کشور عراق با بازارهای مرزی قرار دارد، استانی که توانسته با مراوده اقتصادی در چند سال اخیر نقش به سزایی در اقتصاد برخی شهرستانها ایفا کرده است.

 

اما آنچه که کردستان را امروز آزار می دهد وجود رکود و بی کاری در شهرستان های این استان است، چرا که اشتغال زایی چندانی در آن وجود ندارند و در کل فاقد هر گونه کارخانه و یا تولیدی اشتغال زایی است.

 

بومی کردن متخصصان و نیروهای کار در کردستان یکی از اصلی ترین نیازهای اشتغال و حوزه اقتصاد در استان، که لازم است به طور جد توسط مسئولان پیگیری شود.

 

عدم حمایت دولت از کار آفرینان هم یکی دیگر از عوامل بالای بیکاری و رکود اقتصادی در کردستان است، یکی از طرح های دولت برای ایجاد اشتغال، بنگاه های زود بازده بوده و تعداد زیادی از مردم به این طرح ها روی آوردند اما این طرح ها متاسفانه بجای اشتغال زایی موجب بی کاری، رکود و حتی بدهکاری تعداد زیادی از کسانی شد که به این طرح ها روی آوردند.

 

عدم حمایت های دولت از یک طرف و سود بانکی عملا باعث تعطیلی، بی کاری و ورشکستگی بسیاری از مجریان طرح بنگاه های زود بازده شده است.

 

اصل طرح احداث بنگاه های زود بازده بسیار خوب بود اما متاسفانه عدم توجه های بعدی دولت به حمایت از بنگاه های احداث شده موجب تضعیف این طرح ها و ورشکستگی صاحبان آنها می شود.

 

بیکاری از بُعد روحی سبب افسردگی، اضطراب و ترس از آینده نامعلوم می شود که این ناراحتی های روحی در سلامت جسم نیز تاثیر منفی خواهد گذاشت.

 

حتی اگر از دیدگاه اجتماعی به این قضیه بنگریم می بینیم که بدون داشتن شغل، تشکیل یک زندگی مشترک امکان پذیر نیست زیرا یکی از ارکان مهم برای تشکیل خانواده، اشتغال است.

 

برای داشتن یک جامعه پایدار و پیشرفته، وجود اشتغال امری مهم است بنابراین باید توجه مسئولین به این امر پررنگ تر شود.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

بیکاریاشتغالزاییاستان کردستان و مشکلات اقتصادی آنمعضلات بیکاری در کردستانظرفیت استان های مرزیبنگاه های زودبازده اقتصادیآخرین تحول اقتصادی بازار

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان