سرخط خبرها :
سه شنبه 19 مرداد 1395 / 08:11|کد خبر : 914|گروه : اجتماعی

چهره به چهره با اهالی روستایی 40 نفره از نوع درد؛

شرح حال مردمانی که در محرومیت دست و پا می زنند + عکس

شرح حال مردمانی که در محرومیت دست و پا می زنند + عکس

روستای حمزه قرنیان دارای 40 نفر سکنه و فاقد امکانات رفاهی می باشد که حضور مسئولین در آن به یک دهه پیش برمی گردد.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، چند روز اخیر جهت تهیه یک خبر در خصوص معدن طلای روستای قهلقله به همراه 3 نفر از همکاران خبرنگار خود به محل مذکور مراجعه نمودیم. جدای از بحث معدن و وضعیت کار و ... چندین کیلومتر حرکت در امتداد جاده ی معدن از بیراهه  وارد یکی از روستاهای حوزه شهرستان سقز به اسم "حمزه قرنیان" شدیم.

در بدو ورود با خانواده ای آشنا شده و پای درد دلهایشان نشستیم. تعدادی از ساکنین روستای حمزه قرنیان در چند سال گذشته بدلیل نبود امکانات رفاهی به شهر کوچ  کرده اند وه هم اکنون 9 خانوار با جمعیتی در حدود 40 نفر در این روستا زندگی می کنند.

روستای محروم، حمزه قرنیان، جاده نامناسب، محرومیت در روستا، آب و برق، گاز، تلفن، نماینده مجلس، سقز و بانه، امکانات رفاهی

 بدلیل تخلیه تعداد زیادی از ساکنین ، ساختار روستا به گونه ایست که در نگاه اول بیشتر شبیه خرابه می باشد که چندین سال از حضور یا عبور انسان از آن گذشته است .

شغل اصلی اهالی روستا دامداری به شیوه سنتی است که فرآورده های حدود 80 رأس گاو در حال حاضر درآمد اصلی آنان محسوب می شود.

برخلاف سایر روستاهای دیگر این روستا دارای 2 مسجد(مسجدی قدیمی و مسجد جدید الاحداث و البته نیمه تمام) که فاقد ماموستا می باشد و به همین دلیل بیشتر اوقات درِ مسجد بسته است.

این روستا فاقد شورا و دهیار است و برای انجام کار اداری هر یک از اعضای روستا که امکان حضور در شهر سقز را داشته باشند این مسئولیت را به عهده می گیرند.

روستای محروم، حمزه قرنیان، جاده نامناسب، محرومیت در روستا، آب و برق، گاز، تلفن، نماینده مجلس، سقز و بانه، امکانات رفاهی

 متاسفانه وضعیت ارتباطی (تلفن و موبایل) در این روستا بسیار بد و می توان گفت ناامید کننده است بطوری که بجز دو نقطه از روستا که آنتن دهی بسیار ضعیفی دارد بقیه مناطق فاقد پوشش آنتن دهی موبایل می باشد.

یکی از اهالی به خبرنگار ما می گوید: واقعاً بعد از چند سال از اختراع شبکه ای به نام تلفن ثابت و پوشش دورترین روستاها در دهه 60 و 70 متاسفانه هنوز یک خط تلفن ثابت وارد این روستا نشده است که جای تاسف دارد .

 طبق گفته اهالی این روستا، در طول چند سال گذشته هیچ یک از مسؤلین شهرستانی به حمزه قرنیان سرکشی و بازدید نداشته اند و سابقه آخرین حضور مدیران به 12 سال پیش و در دوره بخشداری آقای محمدی برمی گردد، به جرأت می توان گفت یکی از اتفاقات جالب در طول حداقل 10 سال گذشته است.

روستای محروم، حمزه قرنیان، جاده نامناسب، محرومیت در روستا، آب و برق، گاز، تلفن، نماینده مجلس، سقز و بانه، امکانات رفاهی

همچنین درانتخابات دوره نهم مجلس شورای اسلامی هیچ صندوقی جهت رأی گیری به این روستا ارسال نشده و آنها از حق انتخاب نماینده مجلس باز ماندند.

 جمعیت غالب روستا جوانانی هستند که متأسفانه بدلیل نبود شغل و درآمد در  سقز یا بانه مشغول و یا عمدتا بیکار هستند. سطح سواد اهالی روستا در حد نسبتا خوبی است و تقریبا بیشتر جمعیت 40 نفره این روستا سواد خواندن و نوشتن را دارند.

روستای حمزه قرنیان دارای  دبستان یک کلاسه و ساختمانی فرسوده است که 10 دانش آموز درآغاز فصل پاییز آماده به تحصیل می باشند. از همه مهمتر وضعیت نامناسب جاده این روستاست که طبق گفته اهالی آن با وجود حضور عوامل راهداری در برخی از روزهای زمستان برای برفروبی، بدلیل وضعیت نامناسب این جاده یک هفته تا 10 روز مسدود بوده و عملا هیچ ارتباطی با خارج از روستا ندارند.

وضعیت آب شرب این روستا نیز خیلی بهتر از جاده، تلفن، مرکز بهداشت و گاز نیست که در شرایط بسیار اسفناکی قرار دارند.

    حال سخنی با کلیه مسئولین و نماینده محترم مردم سقز و بانه در مجلس:

افراد این روستا جزء مردمان همین شهرستان، استان و کشور هستند که بجز وجه همزبانی یک ایرانی محسوب می شوند و طبق قانون اساسی باید از اولین امکانات رفاهی برخوردار باشند.

آیا زمان آن فرا نرسیده است به این روستا مراجعه ای داشته باشید و حرف دل این هموطنان را بشنوید و بدانید که چرا روستایی که فقط 3 کیلومتر با جاده اصلی سقز _بانه فاصله دارد باید این کمبودها را بر پیکره خود داشته باشد.

روستای محروم، حمزه قرنیان، جاده نامناسب، محرومیت در روستا، آب و برق، گاز، تلفن، نماینده مجلس، سقز و بانه، امکانات رفاهی

آقای بیگلری نماینده مردم شریف شهرستانهای سقز و بانه، درست است که این روستا در دوره نهم و اولین دوره نمایندگی حضرت عالی از امکان رأی دادن محروم بوده، هرچند این نقصان و عیب از جانب آنان نبوده ولی قرار نیست از دیدار شما و سایر مسئولین نیز محروم باشند و نیکو است که اولین مسئول بعد از 12 سال شما باشید و حرف دل ساکنین  این روستا را از نزدیک شنیده تا باری از مشکلات این روستا را بکاهید شاید آن وقت، دیگر مسئولین متولی به دنباله رو شما آدرس این روستا را جستجو کرده و به آن مراجعه و جویای حال این 40 نفر ساکن روستا باشند.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

روستای محرومحمزه قرنیانجاده نامناسبمحرومیت در روستاآب و برقگازتلفننماینده مجلسسقز و بانهامکانات رفاهی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان