سرخط خبرها :
چهارشنبه 18 شهریور 1394 / 10:27|کد خبر : 89|گروه : اجتماعی

قابل توجه اداره آب و فاضلاب شهر سقز/

حکایت آب در کوزه و ما تشنه لبان گرد جهان می گردیم در سقز+ عکس

حکایت آب در کوزه و ما تشنه لبان گرد جهان می گردیم در سقز+ عکس

این شعر را بارها شنیده اید که می گویند "آب در کوزه ما تشنه لبان می گردیم" که امروزه به صورت ضرب المثل در میان مردم رواج پیدا کرده است، یعنی اینکه توانایی خود رو ندیدن و دست نیاز به سمت دیگران دراز کردن یا به عبارت دیگر غافل از ظرفیت درونی و اطراف خود شدن است، شهر سقز نیز از این داستان مستثنی نیست.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، در فصل تابستان و روزهای گرم آن مردم بسیاری از محلات سقز روزها و شب ها را با مشکل بی آبی سپری کردند.

 

شهروندان سقزی در بسیاری از شبکه های اجتماعی مشکلات و دغدغه های خود را در این باره بیان کردند تا به قول معروف فرجی شود و مسئولان شهرمان برای آن تدبیری بیندیشند.

 

در حین قدم زدن بودم که صدای آب در همجواری چشمه ای واقع در جاده ملقرنی معروف به(چومی آشان) نظرم را به خود جلب کرد و هنگامی که به صدا نزدیکتر شدم به  تابلوی دست نویس " ورود افراد متفرقه ممنوع " برخورد کردم. کمی ایستادم و باز پیگیر صدای آرام بخش آب شدم که در نهایت با لوله شکسته انشعاب آب تصفیه شده که آبی صاف و زلال از آن جاری بود روبروشدم.

 

از ساکنان این محله شکستگی لوله را پیگیر شدم و یک سوال ذهنم را در گیر کرد که چرا به اداره آب و فاضلاب شهرستان اطلاع ندادند که این امر را پیگیری کند و آب هدر نرود.

 

 آنان بابیان اینکه بیش از پنج ماه است که این لوله همچین وضعیتی دارد افزودند: این آب آشامیدنی تصفیه شده شهری می باشد که از منبع کانی سفید انشعاب گرفته و تابحال چندین مرتبه این گزارش را به اداره آب و فاضلاب شهری اعلام کرده و متاسفانه هیچ اقدامی برای جلوگیری از هدر رفتن و یا تعمیر و بازسازی آن صورت نگرفته است.

 

همچنین این مشکل باعث سودجویی برخی افراد نیز شده که به گفته اهالی آن محل در 150متری این شکستگی مالک زمینی از لوله انتقال آب شرب شهری برای آبیاری زمین خود استفاده می کند...

 

جای تأسف است که مسئولین ما با عدم توجه به این مسائل باعث محرومیت برخی شهروندان از نعمت بزرگی چون آب در روزهای گرم تابستان شده اند.

 

صابر زارعی معاون عمرانی فرماندار سقز سوم شهریور ماه در گفتگو با شارنیوز به برخی از مشکلات قعطی آب در محلات پرداخته است و می گوید: اصلیترین دلیل این قطعی آب عدم صرفه جویی است. به کررات این هشدار را داده ایم اما متاسفانه مردم کمتر صرفه جویی می کنند. میزان استاندارد مصرف آب ۱۵۰ لیتر در شبانه روز است که در شهر سقز ۷۰ لیتر بیشتر از میانگین استاندارد است و به  ۲۲۰ لیتر در شبانه روز میرسد .

 

شاید این مسئول هم از شکستگی لوله آب آشامیدنی و تصفیه شده خبر نداشته باشد که آب در کجا به صورت 24 ساعته با فشار زیادی از لوله خارج شده و به صورت کلی هدر می رود.

 

لازم به ذکر است؛ برخی از مسئولان با اشاره به عدم تجدید پذیری سفره های آب شیرین و کمبود منابع آبی جایگزین، گفته اند: پیش بینی می شود جنگ های آینده بر سر آب باشد.

در ادامه نظر شما را به برخی از تصاویر مربوط به این گزارش جلب می کنم.

انتهای خبر/

 



برچسب ها :

حکایت آب در کوزه و ما تشنه لبان می گردیم در سقزقابل توجه اداره آب و فاضلاب شهر سقزکردستان

نظرات کاربران :

اميري [چهارشنبه 18 شهریور 1394 | 11:58] پاسخ

اينكه لوله اي پنج ماه است شكسته و آب هرز ميرود صحيح و افشاگري شما به جا و قابل تقدير است اما لطفن نتيجه پيگيري مسئولين و در نتيجه جبران اين خسارت به عهده كيست و برخورد مسئولين چه بوده است را هم بنويسيد

همشهری [چهارشنبه 18 شهریور 1394 | 21:53]

اولاً: چرا " افشاگری"این جمله صحیح نیست و در شاٌن یک شهروند سقزی نیست.خبرنگار گولان این خبر را منعکس کرده تا امثال من و شما متوجه بشویم و در اسرع وقت لوله ترمیم شود چون فرایند تصفیه آب، بسیار هزینه بر و مشکل است.
دوماً: به خدا صرفه جویی خساست نیست، بلکه استفاده بهینه و به اندازه نیاز است.
سوماً: با توجه به بیانات رهبر انقلاب در نماز جمعه ی سوم رمضان 1415:اگر ما اسراف نکنیم می توانیم نیاز کشور را برآورده کنیم. یکی از چیزهایی که ما در این کشور نتوانستیم بر خودمان فائق بیاییم و اصلاح کنیم مسئله ی اسراف است و یکی از موارد اسراف اسراف در آب است. «««توجه باید شود.
کمبود آب یک شوخی نیست.واقعا کسانی که آب آشامیدنی به این ارزشمندی را باز می‌کنند و ساعت‌ها با فشار زیاد مشغول شستن حیاط و ماشین و... می‌شوند، چگونه پاسخ از بین بردن حق دیگران برای استفاده از آب را به خود و خداوند خواهند داد؟
چهارماً:به نوبه خود تشکر را دارم از انعکاس این خبر دلسوزانه شما تلاشگران گولان سقز.

که ژوان [چهارشنبه 18 شهریور 1394 | 12:48] پاسخ

با سلام
بقول این اقای زارعی که میفرماید ما تذکر دادیم اهالی توجه نمیکنند .مگه مسئولین از همین اهالی شهر نیستند انها هم به چیزهای مثل شکستن لوله توجه نمیکنن.پس برماست که برماست

سه قزی [چهارشنبه 18 شهریور 1394 | 21:14] پاسخ

ما قطره یاریم همه
خبر داریم آب کمه
شدیم حامی آب تا
هدر نرن قطره ها

همشهری [پنجشنبه 19 شهریور 1394 | 09:53] پاسخ

باسلام دوستان من مطمئنم شکستگی هم عمدی بوده تا افراد سود جو بتوانند از آب برای کشاورزیشان استفاده کنند که متاسفانه در مملکت ما هیچ نظارت و پیگیری وجود ندارد.

اغقفغفق [پنجشنبه 19 شهریور 1394 | 23:34] پاسخ

تقدیر رقم خورده است که کردستان و به خصوص سقز همیشه با مشکل مواجه باشند.

امیر از آلمان برلین [سه شنبه 9 شهریور 1395 | 17:45] پاسخ

در مورد ضرب المثل آب در کوزه و ما تشنه لبان میگردم جستجو مکردم که به سایت شما رجوع کردم.
متاسفاً مسله کم آبی در خاورمیانه با توجه به منابع آب های زیر زمینی و استفاده بی رویه در آینده نزدیک مشکلات بزرگی در پیش خواهد داشت. رجوع کنید به چاه های عمیق در بوشهر که باعث خشک شدن صدها چاه های پر آب قدیمی شده اند. مثلاً تنها برای خنک کردن راکتور اتمی بوشهر میلیون ها لیتر آب سنگ نیاز است. آب دزدی در اکثر شهر ها برای رساندن آن به شهرک ها و خشک کردن رودخانه ها یکی دیگر از عوامل خشک سالی خواهد شد. از بردن جنگلها و باز سازی نکردن آنها خسارت های غیر قابل جبران بهمراه خواهد داشت. ریزش سالانه باران در ایران کمتر از دو میلی لیتر است. در آلمان بیش چند ده لیتر می باشد. با برنامه ریزی های غلط و غیر مسلماً خشک سالی حق مسلم ماست.
آلمان

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان