سرخط خبرها :
شنبه 26 تیر 1395 / 14:41|کد خبر : 857|گروه : اجتماعی

سخنگوی شورای شهر سقز خبر داد:

نام گذاری یکی از خیابان های سقز بنام شیخ حسن مولان آباد

نام گذاری یکی از خیابان های سقز بنام  شیخ حسن مولان آباد

یکی از خیابان های شهر فرهنگی سقز بنام خیابان شیخ حسن مولان آباد از مفاخر و چهره های علمای فرهنگی و دینی کردستان و جهان اسلام نامگذاری می شود.

به گزارش گولان سقز، سخنگوی شورای شهر سقز با اعلام خبر فوق گفت: شیخ حسن مولان آباد یکی از مفاخر و دانشمندان طراز اول کردستان و جهان اسلام در عصر افشاریه است که در حوزه دین، فقه و عرفان، قرآن پژوهی و ادبیات دارای آثار و اقدامات ارزنده و تاثیرگذاری بوده و در میان مردم منطقه از احترام و جایگاه ویژه ای برخوردار است

امین وفادار افزود: با توجه به تصمیم مسئولان شهرستان برای برگزاری همایش بزرگداشت شیخ حسن، شورای شهر سقز نیز ضمن همکاری در این همایش، برنامه های دیگری نیز برای پاسداشت و الگوسازی از این شخصیت بزرگ منطقه در دستور کار قرار داده است که یکی از این برنامه های تصویب نامگذاری یکی از خیابان های سقز بنام خیابان شیخ حسن مولان آباد می باشد.

 

گفتنی است استان کردستان از دیر باز مهد فرهنگ، ادب و هنر، کانون دین و عرفان بوده است، در جای جای این خطه آثاری دیرینه از مسائل مذهبی، ملی و قومی را می توان دید که خود زبان گویایی از عرق و ریشه این مردم و دایره المعارفی از فرهنگ آنها و آیینه ای تمام نما از مسیر تحولات دوران های مختلف، اسنان شناسی و مردم شناسی، ارتباطات فرهنگی- اجتماعی و... به شمار می رود.

کمتر جایی را در کردستان می توان سراغ داشت که حداقل نمونه ای و یا اثری از نسل های پیشین در آنجا مشاهده نشود و به جرأت می توان گفت که کردستان را زیوری از یادگارهای ادبی و فرهنگی و دینی آراسته است که تا دنیا دنیاست بر گردن پهنه گیتی خواهد درخشید.

شیخ حسن مولان آباد بی گمان یکی از بزرگترین این چهره هاست، وی فرزند شیخ محمود فرزند شیخ محمد فرزند شیخ ابراهیم بستی فرزند شیخ زکریای مهاجر است. شیخ حسن در سال 1073 هجری قمری در روستای بست از توابع بخش خورخوره ی شهرستان سقز به دنیا آمده و در 1136 در روستای مولان آباد سقز وفات یافته است. ایشان بسیار متّقی و زاهد بوده و اغلب اوقات را به تدریس و مطالعه و عبادت گذرانیده است. شیخ حسن دانشمندی بزرگ و زاهدی دیندار بود و در شعر و ریاضیات هم دست داشت. او ابتدا تحصیلات خود را در منطقه و نزد پدر با خواندن قران و کتب ابتدایی متداول نزد پدر در روستای بست سپری می کند. سپس به روستای باشماق تیلکو می رود و مدتی هم در آنجا نزد استادش ملا احمد وزله مشغول به تحصیل می شود.

شیخ حسن بعد از مدتی به گل تپه فیض الله بگی می رود و نزد ملا عبداللطیف به ادامه تحصیل می پردازد. بعد از آن متوجه ملا محمد مدرس در ملقرنی سقز می شود و دورانی را نیز در خدمت ایشان به جهد و تلاش در تحصیل دانش می گذراند.

شوق و اشتیاق به خواندن و یادگیری شیخ را به کوی سنجاق عراق می کشاند و در نهایت تحصیلات خود را در عراق به پایان می رساند، طبق نوشته هایی که هم اکنون نیز در دسترس است، شیخ در سال 1113 ه.ق نزد شیخ یحیی نامی اجازه طریقت دریافت می دارد و ملقب به قطب الدین می شود و سپس جهت تکمیل به مصر سفر کرده و در دانشگاه الازهر مصر تحصیلات خود را به اتمام رسانیده و در بازگشت به بغداد رفته و در آنجا نیز به کسب فضایل پرداخته و در محضر شیخ محمد نودهی برزنجی سلوک عرفانی را آغاز و تکمیل نموده و پس از سالها دوری از وطن به دیار خویش بازگشته و به تعلیم شاگردان پرداخت.

از اقدامات مهم شیخ، تحریر قرآن کریمی است که آن را امّ القرآن نامیده اند. این قرآن یکی از قرآن های خطی با ارزش واقع در استان کردستان و حتی جهان اسلام است که حدود 350 سال پیش با سرپرستی شیخ حسن مولانا آباد و با همکاری دانشمند دیگری به نام ملارسول کاتب در 865 صفحه در مدت 10 سال کتابت شده است؛ این قرآن دارای 16 کیلوگرم وزن و جلد آن از پوست آهو است.

شیخ حسن جمله به جمله ترجمه فارسی آیات را در زیر آن نوشته و در حاشیه آن توضیحاتی به چشم می خورد.

این نسخه جدای از متن قرآن، حاوی مجموعه ای از اطلاعات مرتبط با علوم متنوع قرآنی، شامل ترجمه، تفسیر، بیان شأن و اسباب نزول آیات، بررسی آیات احکام، علم تجوید، علم تلاوت و قرائت های هفتگانه، خواص و فضائل آیات و سور، علم اصول الحدیث و چند رساله ی دیگر است، که بنا به یکجا بودن همه ی این موضوعات در منطقه به اُمّ القرآن شهرت یافته است. این قرآن یکی از افتخارات مردم کردستان است چرا که به نام ام القرآن (زیرا برای تأیید به بلاد اسلامی همچون مصر و شام برده شده است) مسما گردیده است. شیخ حسن تألیفات و تحقیقات زیادی در علوم مختلف داشته که  مهم ترین آنها گردآوری این نسخه می باشد.

شیخ حسن معاصر نادر شاه افشاربوده و نادر به هنگام عزیمت به مغان، بنا به شهرت و احترامی که شیخ در بین مردم و حکّام داشت به مولان آباد و زیارت شیخ می رود و عصای مرصع و سفره ای چرمی حاشیه دار و کتاب نفایس الفنون را به شیخ هدیه می دهد که هم اکنون نزد بازماندگان شیخ حسن  نگه داری می شود.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

شیخ حسن مولان آبادزریاتقرآنکردستانهمایشبزرگداشت

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان