سرخط خبرها :
سه شنبه 15 تیر 1395 / 11:22|کد خبر : 838|گروه : سیاسی

این خبر تیتر ندارد خجالت دارد

این خبر تیتر ندارد خجالت دارد

فیلمی در شبکه های اجتماعی پخش شده است که تعداد زیادی از جوانان کُرد در مرز شوشمه شهرستان پاوه برای کولبری هجوم می برند.

به گزارش گولان سقز به نقل از زریوار خبر، در شهرستان های مریوان و بانه دو شهر مرزی استان کردستان و مرز شوشمه در شهرستان پاوه در استان کرمانشاه از سال ها قبل مردم این مناطق از پیر و جوان و کودک برای کسب یک لقمه روزی که حلال و حرام بودنش را سفره های خالی و جیب های خالی تر و چشم های نگران و منتظر به در خانه تعیین می کند به این کار روی آوردند.

 

هر ساله بیش از صدها نفر از کارگران کولبر جان خود را در مرزهای کُردستان از دست می‌ دهند بیشتر آنها مورد تیراندازی نیروهای مرزی قرار می گیرند و تعداد کمی هم در سختی مسیر و در شرایط نامناسب جغرافیایی جان می دهند.

 

مقایسهٔ شاخص‌ های توسعه اقتصادی استان کُردستان با دیگر مناطق کشور، از وجود نابرابری در امر سرمایه‌ گذاری و توجه دولت به این مناطق حکایت دارد و باعث روی آوردن مردم شهرهای مرزی کردستان و کرمانشاه به این شغل پر مخاطره شده است.

 

یکی از عامل‌ های اصلی گسترش این کار خطرناک؛ نبودن فرصت‌ های شغلی، نبود کارخانجات و سیستم سرمایه‌ گذاری در شهرهای مرزی کردستان و کرمانشاه باعث شیوع سیل عظیم کارگران تحصیل کرده به سوی کولبری و ماندگاری این شغل شده ‌است.

 

 ویدئو پخش شده در روزها اخیر در شبکه های اجتماعی وضعیت اسفباری را نشان می دهد که جوانان آن برای کسب روزی به بارهای خودروهای پارک شده مرز هجوم می برند و به ناچار مجبور به کولبری هستند. این ویدئو 2 دقیقه ای تصویر بدی از کشور و وضعیت اقتصادی آن می دهد که چرا باید جوانان آن برای کسب روزی اینگونه زندگی کنند.
 

دولت با وجود مهار تورم و ارتباط با غرب و مذاکره موفق با کشورهای قدرتمند اقتصادی جهان اما هنوز نتوانسته است برای مردم ایجاد شغل کند و هر سال با وعده های تو خالی باعث خم شدن کمر پدرانی می شود که برای کسب روزی مجبور به حمل بارهای سنگین هستند تا پیش همسر و فرزندان خود سرافکنده نباشند.

 

مردم از دولت تدبیری و امید انتظار دارد در سال پایانی دوره چهار ساله به جای وعده های 100 روزه به مردم با ترسیم واقعیت های جامعه بدور از فرافکنی با مردم رو راست حرف بزند تا مردم با شعار امید به آینده دلخوش نباشند. انتظار مردم تحقق وعده های دولت در بخش اقتصادی است.

 

در کشوری که این همه منابع و ذخایر و ثروت های بیکران وجود دارد اما افرادی به دلیل نداشتن شغل هر چند کم درآمد هم باشد، برای امرار معاش مجبور می شوند اینگونه هستی خود را در گرو یک لقمه نان شرافتمندانه بگذارند.

 

توجیه اینکه معیشت مرزنشینان در این تجارت مرزی با قاچاق پیوند خورده را می توان ظلم به مردم غیور این مناطق دانست؛ چرا که این افراد تنها نقش کوله بری در ازای مبالغ ناچیز را داشته و سود سرشار و اصلی را اندکی افراد پشت پرده می برند که باید جلوی سودجویی چنین افرادی را گرفت.

 

 رهبر معظم انقلاب در باب قاچاق و مبارزه با آن فرمایشات گهرباری فرموده اند که می تواند چراغ راه برای ساماندهی مرزها و کوله بران باشد.

 

ایشان مراد از مبارزه با قاچاق را کوله بران ندانسته و تاکید فرمودند که : « مراد من از قاچاق فلان کوله بر ضعیف ... نیست که می رود آن طرف یک چیزی بر می دارد و روی کول خودش می آورد این طرف؛ اینها که چیزی نیست، اینها اهمیتی ندارد، با آنها مبارزه هم نشود اشکالی ندارد.»

 

در مقابل دزدانِ بیت المال و راهزنان مملکت باید دست و پای این نان آوران زحمت کش را بوسید که از جان خود مایه میگذراند نه از مال دیگری!

 

ناگفته نماند مدیرانی در کشور هستند که تعدادشان هم اندک نیست و حقوق های ماهانه غیر متعارف میلیونی دریافت می کنند بدون آنکه احساس خطری بکنند و کاملا در امنیت جان و مالی قرار دارند و از سویی دیگر کوله بران را در کردستان می بینیم که از زندگی خود گذشته تا لقمه نانی ناچیز دربیاورند.

آنچه در فیلم ذیل مشاهده می کنید در روزهای اخیر در شبکه های اجتماعی منتشر شده است.
 

 

 

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

تیترکولبریشبکه های اجتماعیمرز

نظرات کاربران :

ج [یکشنبه 20 تیر 1395 | 14:43] پاسخ

واقعا بعد میگن بیایید با هم برادر باشیم.

اواره [شنبه 9 مرداد 1395 | 07:20] پاسخ

ای کاش جامعه ای پیدامی شد که دران عدالت ..........ولی......ای ولش کن بابا

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان