سرخط خبرها :
دوشنبه 14 تیر 1395 / 10:20|کد خبر : 821|گروه : اجتماعی

در جلسه ستاد استهلال کُردستان مطرح شد

دعوت امامان جماعت اهل سنت به برپایی عید فطر واحد در کردستان/خودخواهی برخی از علما در حقیقت تخریب مذهب امام شافعی(ره) است

دعوت امامان جماعت اهل سنت به برپایی عید فطر واحد در کردستان/خودخواهی برخی از علما در حقیقت تخریب مذهب امام شافعی(ره) است

اعضای ستاد استهلال کُردستان بر وحدت رویه و تبعیت از دفتر مقام معظم رهبری در امر استهلال و اعلام عید تاکید کردند.

به گزارش گولان سقز، برای مردم همواره جای سوال بوده که با وجود پیشرفت های غیرقابل انکار علم و فناوری و قوی ترین تلسکوپ ها و نرم افزارهای محاسباتی، چرا هر سال در آغاز و پایان ماه رمضان موضوع رصد هلال ماه های رمضان و شوال به بحث روز تبدیل می شود؟

 

اما باید یادآور شد که رصد ماه در اولین روز از ماه شوال و موضوع اعلام عید سعید فطر یکی از مهمترین موضوعاتی است که مراجع تقلید را همواره درگیر خود کرده است، چرا که ماه هر 29.5 روز یک بار به دور زمین می چرخد و همین موضوع محاسبه دقیق برای آن را سخت کرده است.

 

برای همین هر ساله قبل از رسیدن ماه رمضان به پایان، گروه های رصد سراسر کشور متشکیل از روحانیون برجسته اهل سنت و تشیع برای رصد هلال ماه و اعلام عید سعید فطر در نقاط مختلف جمع شده و برای کسب نتیجه قابل قبول تلاش می کنند.

 

در همین راستا دومین جلسه ای ستاد استهلال در سنندج با حضور روحانیون و علمای استان کردستان و نمایندگان ادارات برگزار شد، که در آن هر کدام به بیان نظرات و دیدگاه های خود در خصوص انجام رصد درست و دقیق پرداختند.

 

عوام زدگی برخی علمای دینی جای تاسف دارد

ماموستا محمد امین راستی عضو ستاد استهلال کُردستان و امام جمعه موقت سنندج در این جلسه اظهار داشت: متاسفانه برخی از امامان جماعت عوام زده بوده و در اعلام عید فطر تابع حرف و حدیث مردم هستند.

 

وی بیان کرد: جای تاسف است که برخی از این امامان همراه با امنیت و آرامش حاکم در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند، اما پیرو اعلام عربستان، عید فطر را همزمان با آنها برگزار می کنند.

 

ماموستا راستی اذعان کرد: استان کردستان پیرو و تابع دیگر استان های کشور در امر اعلام عید و استهلال ماه شوال تابع دفتر مقام معظم رهبری بوده عید فطر را به مانند دیگر اعیاد همزمان با جمهوری اسلامی ایران برگزار خواهد کرد.

 

وی با بیان اینکه ماموستایان باید در طول سال آموزش و آگاه سازی های لازم را در دوره های آموزشی ببینند، بیان کرد: هیچگاه به افرادی که عید را بدون دلیل و مدرک زودتر اعلام می‌کنند، نباید رسمیت داد چرا که برخی از ماموستایان ما عوام زده بوده و تنها بر اساس شنیده‌ها و حرف مردم عمل کرده و عید را اعلام می‌کنند که لازم است در این زمینه توجه جدی انجام شود.

 

اعزام سه اکیپ برای رویت هلال ماه شوال در سنندج

حجت الاسلام "علی اکبر نصرتی" مدیر مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور گفت: رویت هلال ماه شوال دارای اهمیت خاصی بوده چرا که اعلام اتمام ماه رمضان و آغاز ماه شوال همزمان با شروع عید سعید فطر یعنی بزرگترین عید مسلمین است.

 

وی بیان کرد: استهلال دقیق هماهنگ بودن عید فطر در سراسر کشور را موجب شده و همین اتحاد، یکپارچگی اسلامی را نمایش می دهد و مانع سوء استفاده برخی افراد سودجو از فضای جامعه و ایجاد جو ملتهب می شود.

 

حجت الاسلام نصرتی اذعان کرد: تحقیق علمی و گسترده مجتهدین و علمای دینی در هز حوزه ای خلاء موجود را پر می کند، البته باید در نظر داشت که افق استهلال در عربستان با کشور ما دارای زاویه متفاوت بوده و همین امر دودستگی را در کردستان به وجود آورده است، که لازم است امامان جمعه عید را براساس اعلام رسمی کشور اعلام کنند.

 

حجت الاسلام "عسگری" معاون فرهنگی و امور روحانیون مرکز بزرگ اسلامی غرب کشور هم در این جلسه گفت: گروه‌ های رصد ماه شوال روز سه‌شنبه در قالب سه اکیپ به مکان‌ های تعیین شده اعزام می‌ شوند.

 

وی اظهار کرد: بر اساس تصمیمات کارشناسی دقیق علمی و شرعی، کوه آبیدر سنندج بهترین مکان برای استهلال ماه شوال در نظر گرفته شده و غروب روز سه شنبه اکیپ های رصد در مکان های مورد نظر مستقر می شوند.

 

مسئله استهلال یک فرض کفایی است

ماموستا "سید محمد حسینی" سخنگوی شورای افتای کُردستان هم در ادامه اظهار داشت: مسئله استهلال یک فرض کفایی بوده و نباید اختلافی در این زمینه در میان مسلمانان وجود داشته باشد، که متاسفانه اعلام عید در کُردستان همراه با برخی شیطنت‌ها از سوی برخی افراد، وحدت استان را تحت الاشعاع قرار می دهد.

 

سخنگوی شورای افتای کُردستان در خاتمه با بیان اینکه لازم است که اعلام عید واحد مدنظر همه علما باشد، افزود: عده‌ای که در حقیقت فاقد دانش و آگاهی دینی بوده خود را عالم دینی معرفی می‌کنند و با روحانیون و نظام مخالف هستند که باید آنها را ابتدای امر به راه وحدت هدایت کنیم و در صورت عدم اقناع با آنها برخورد شود.


لزوم برپایی و اعلام عید واحد در کردستان توسط امامان جماعت
ماموستا عبدالسلام محمدی مدیر حوزه علمیه شهید کریمیان دیواندره و امام جمعه و جماعت روستای کسنزان هم در همین خصوص در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، بیان کرد: در آخر ماه رمضان متاسفانه عده ای بخاطر داخل شدن به امیال نفسانی و خود خواهی و اظهار خود نمایی در اعلام عید سعید فطر عدم هماهنگی،تشنج و موجبات تفرقه و دلشکستگی در عید سعید فطر حلاوت و شیرینی این ماه پر برکت را بر مذاق عموم مسلمین تلخ و ناگوار می کنند.

 

وی بیان کرد: رؤیت هلال شوال و هلال عید فطر و عید قربان از مسائل فقهی بوده که در بین علمای سلف و خلف در این مقوله اختلاف آراء و نظر وجود دارد، که البته وحدت اسلامی اتحاد در اعلام اعیاد مهمترین مباحث جاکعه اسلامی است.

 

ماموستا محمدی اذعان داشت: شافعیه در مورد رؤیت هلال رمضان و عید سعید فطر و عید قربان به این رای معتقدند که:( یشترط فی تحقیق الهلال و وجوب الصوم بمقتضاه علی الناس ان یحکم به الحاکم فمتی حکم به وجب الصوم و لو وقع حکمه عن شهاده واحد عدل )(کتاب الفقه علی مذاهب الاربعه باب الصیام مولف عبدالرحمن الجزیری): در اعلام کردن و گرفتن روزه ماه رمضان و یا رؤیت  هلال رمضان حاکم تصمیم گیرنده بوده و هرگاه حاکم بر گرفتن روزه حکم کرد روزه گرفتن واجب میشود هر چند حکم حاکم مبتنی بر رؤیت یکنفر انسان عادل باشد که رؤیت هلال رمضان را کرده باشد، تابعیت کند.

 

امام جمعه روستای کسنزان بیان کرد: مذهب امام ابو حنیفه و امام احمد ابن حنبل (رحمهم الله)بر این رای و نظر استوار است که: (اذا رؤی ببلد لزم اهل البلاد کلها)هلال ماه رمضان وهلال عید سعید فطر و قربان در هر شهر و بلادی دیده شود بر سایر بلاد و کشور ها نیز این رؤیت معتبر میباشد و دلیل این قول هم حدیثی است که روایت شده(اذا رایتموه فصوموا و اذا رایتموه فافطروا) که در این حدیث خطاب برای عموم مسلمین است و اعتباری برای اثبات اختلاف مطالع وجود ندارد.

 

وی در خاتمه اظهار داشت: خودخواهی و عدم رعایت مسائل شرعی و دینی توسط علمای دینی در حقیقت تخریب مذهب امام شافعی(ره) است که باید برای جلوگیری از این امر و مانع شدن در برابر سوءاستفاده سودجویان و تکفیری ها امامان جماعت پیرو اهل سنت وحدت رویه را پیشه خود سازند.

 

مهم ترین موضوع در رصد هلال ماه این است که، اشتباه در تعیین روز اول ماه شوال ممکن است منجر به انجام کار حرام شود، چرا که نیت برای گرفتن روزه در روز اول ماه شوال که مطابق با عید سعید فطر است، حرام بوده و رویت هلال ماه رکن مهم و وظیفه ای سنگین بر دوش رصدگران است، در نتیجه این موضوع اهمیت رویت هلال ماه رمضان را که فراتر از تقویم است، نشان می دهد.

منبع: کُردتودی

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

رویت هلال ماه شوالاستهلال ماه رمضاناکیپ های رصد ماه در کردستاناتحاد رویه امامان اهل سنتوحدت در کردستاناختلاف زاویه در رصد ماهاعلام عید سعید فطراعضای ستاد استهلال در کردستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان