سرخط خبرها :
شنبه 12 تیر 1395 / 09:38|کد خبر : 817|گروه : اقتصادی

گزارش اختصاصی/

سنگ نان سنگک قاچاق می‌شود/ تیرِ، آهن به سیبل خورد

سنگ نان سنگک قاچاق می‌شود/ تیرِ، آهن به سیبل خورد

هم اکنون معدنکاران و پیمانکاران ثبت شرکت‌ها در روستای بوخلو بخش سرشیو، معدن صیف آباد، حانه میران و دره زیارت در حال خام فروشی و بهره‌برداری هستند که متاسفانه هیچ نهادی از این کار ممانعت نمی کند.

به گزارش گولان سقز، استان کردستان با مساحت 29 هزار کیلومتر مربع و جمعیتی بالغ بر 1/600/000 هزار نفر یکی از مناطق خوش آب و هوا در غرب کشور است. این استان به دلیل موقعیت جغرافیایی و رشته کوه های زاگرس دارای معادن و ذخائر زیادی است که طی تحقیقات و اکتشافاتی که سال های گذشته در مناطق شهرستان سقز بعمل آمد معلوم شد که معادن سنگ آهن، طلا و سیلیس فراوانی را دارا می باشد. طبق بیانات مقام معظم رهبری حضرت آیت الله خامنه‌ای (مدظله العالی) در مورد صنعت و معدن اظهار کردند: مسئولین باید تحرک و تلاش خود را مضاعف کنند چرا که بار اصلی رکود اقتصادی بر عهده بخش صنعت و معدن است. ایشان همچنین فرمودند: باید از خام فروشی معادن پرهیز جدی کرد و در جایگزینی معدن بجای نفت تأکید فراوانی داشتند.

اقتصاد مقاومتی که از سوی رهبر فقید انقلاب اسلامی نامگذاری شد بیانگر توجه به زیر ساخت های بخش صنایع صنعتی، تجاری، کشاورزی و... است و دولت باید تا از تمام ظرفیت های خود و طبق اصل 44 از مشارکت مردمی یکی از مهمترین وظایفی می باشد که رهبر انقلاب آن را به دولتمردان توصیه کرده است. طبق ماده اول بند (الف) قانون معادن خام فروشی مواد معدنی ممنوع می باشد.

مدیر کل نظارت بر امور معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت در مورد خام فروشی اظهار کردند: اگر ما بتوانیم ماده معدنی را فرآوری کرده تا ارزش افزوده ایجاد کنیم در کنار آن اشتغالزایی و سرمایه‌گذاری شکل می گیرد و طبق سند چشم‌انداز سال 1404 هیچگونه نیازی به خام فروشی سنگ آهن نداریم. طبق فرامین مقام معظم رهبری، قانون معادن و اقدامات مجلس شورای اسلامی که به آن اشاره شد باز می بینیم که ذخائر معادن شهرستان سقز در حال به تاراج رفتن می باشد.

هم اکنون معدنکاران و پیمانکاران ثبت شرکت‌ها در روستای بوخلو بخش سرشیو، معدن صیف آباد، حانه میران و دره زیارت در حال خام فروشی و بهره‌برداری هستند که متاسفانه هیچ نهادی از این کار ممانعت نمی کند.

سوالی که مطرح است نحوه واگذاری ثبت شرکت های معدنی به چه گونه ای است!؟ آیا واقعاً با توجه به میزان ذخائر پروانه ثبت شرکت ها را دریافت کرده اند!؟  واگذاری کارخانه ذوب آهن شهر صاحب به سرمایه گذار عراقی که طبق پروانه ثبت قرار شد که گندله، کنسانتره آهن و آهن اسفنجی تولید کند آیا عملاً رسیدن به خط چنین تولیدی سرابی بیش نبود که مسئولین اجرایی به مردمان منطقه قول داده بودند!؟ واقعاً سیاست دولت تدبیر و امید برای بهره‌برداری از معادن سقز چیست؟  پروانه کسب این شرکت‌های معادن 1_ آقای سید ا،م ثبت کنسانتره 2 _ اقای م،گ ثبت کنسانتره 3_اقای دکتر ه 4_ خانم ک،م ثبت لاشه سنگ 5_شرکت عراقی به نمایندگی ثبت کنسانتره و ذوب آهن و در آخر شرکت ارین نورد کردستان به شماره ثبت 3984 خردایش و پرعیارسازی که در این مناطق شروع به بهره‌برداری هستند.

جالب اینجاست که معدنکاری به اسم اقای ص،خ که تابعیت منطقه کردستان را ندارد و از آذربایجان شرقی آمده در حال بهره‌برداری از معدن روستای صیف آباد بصورت انتقال به خام فروشی است. عملاً هیچکدام از شرکت‌ها یا معدنکاران در حال فرآوری در آن مناطق نیست که هم به فرمایشات مقام معظم رهبری توجه نکردند و هم قانون معادن را زیر پا گذاشتند در این بین تنها شرکت ارین نورد کردستان طبق قرارداد 5 ساله با اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سقز منعقد کرده که از اراضی موقوفه در منطقه بخش فیض الله بگی و روستاهای علی آباد، چی چیخوار، یاپشخان و چاغرلو است در حال حاضر شروع به بهره‌برداری از معدن سنگ آهن کرده و در پای کار فرآوری انجام میدهد.

 

در مراسم افتتاحیه این معدن در دامنه تپه ریقناوی نزدیک روستای چی چیخوار بود نماینده مقام معظم رهبری و قائم مقام اوقاف  و امور خیریه از تهران حاج آقا عابد، مدیر کل اوقاف آذربایجان غربی حاج آقا جوان بخت، رئیس اداره اوقاف بوکان، معاون اداره کل اوقاف استان کردستان، سردار ذبیح الله مالکی فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی شهرستان سقز، معاون سیاسی فرمانداری ویژه شهرستان سقز جناب مهندس رستم پور، بخشدار گلتپه، فرمانده انتظامی شهرستان سقز و رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سقز حاج آقا هنرور، مسئولین و مدیران شرکت ارین نورد کردستان و اهالی روستای چی چیخوار بر سر مراسم افتتاحیه این معدن با همدیگر به بحث و مجادله پرداختند. گویا سیاستمداران و دولتمردان برای راه‌اندازی این معدن خوشحال نبوده که بماند!!! مردمان و اهالی این روستا را که واقعاً انسان های وارسته، پاک و صادقی هم بودند پیش فرستاده بودند تا تحت هیچ شرایطی این مراسم افتتاحیه انجام نپذیرد مگر اینکه خواسته ها و مطالبات آنها برآورده شود. در حقیقت باید اذعان داشت طبق مستندات، استشهادیه ریش سفیدان منطقه به اداره اوقاف در سال 69،عکس نقشه زمین شناسی، رای شعبه سوم دادگستری شهرستان سقز، رای شعبه 22 دیوان عالی کشور، نظر مرجع عالی قدر مقام معظم رهبری و حضرت آیت الله مکارم شیرازی و آیت الله سبحانی در مورد سنگ آهنی که در زمین موقوفه کشف شده رئیس اداره اوقاف شهرستان سقز خواستار طلب افتاء از آن عالی مقامان و صاحب نظران فقهی شده تا خدای ناخواسته سوءاستفاده ای صورت نگیرد که مراجع تقلید و عالی قدر نظر دادند چون زمین موقوفه میباشد امتیاز آن به اوقاف سقز است و جز انفال نیست. تمامی این اسناد و مدارک و سخنان گهربار دال بر موقوفه بودن زمین دارند و سندیت آن به نام اداره اوقاف و امور خیریه شهرستان سقز ثبت شده است اما واقعاً چرا مدیر کل صنعت، معدن و تجارت استان کردستان جناب دره وزمی یا معاونین خود برای افتتاحیه حضور نداشتند!؟ بطبع قانون تابع و مطبوع هم صدق خواهد کرد و رئیس اداره صنعت و معدن سقز هم حضور نخواهد داشت!!!  نماینده مجلس اسلامی جناب مهندس بیگلری که بحث اشتغال زایی، بیکاری، استفاده از پتانسیل و نیروهای جوان که همیشه در مجلس اظهار میداشت از جمله غایبانی بود که خیلی به چشم می آمد!؟ فرماندار ویژه شهرستان سقز مهندس علی اکبر ورمقانی نیز حضور نداشت!!!! هر چند که معاون سیاسی فرمانداری مهندس رستم پور حضور داشتند. واقعاً باز باید گفت نگاه دولت تدبیر و امید و مدیران اجرایی آن باز به عمران و آبادانی سقز است، این کم توجهی و حضور نداشتن در چنین مراسمی نشان از چه چیز میباشد!!؟؟ آیا چون این معدن موقوفه است و هیچ کسی حق سهم برداشتن را ندارد و دست تطاول گری به آن نمی رسد و مواد اولیه آن به راحتی دیگر معادن به یغما برده نمی شود باید تا این حد کینه به دل داشت!!؟ حضور نداشتن استاندار کردستان برای افتتاحیه معدن سنگ آهن نشانه چیست؟ اما برای کلنگ زنی کارخانه سیگار سقز که سرمایه گذار خارجی دارد حضور پیدا می کند!!!؟؟؟

 تا کی بدنبال این پرسش ها باشیم براستی تاسف بار است، بجای اینکه از اداره اوقاف تشکر کنیم چرا که در تمام شرایط اگر درآمدی هم داشته باشد که مسلماً دارد در همین منطقه خرج خواهد شد. وقتی این شرکت در فاز اول 50 نفر نیرو استخدام می کند که بیشتر آنها بومی همان منطقه هستند و اگر بیشتر چوب لای چرخ آنها نگذارند به امید و حول الهی در فاز دوم بیش از 300 نفر مشغول به کار هستند نباید به قوانین ثبت این شرکت که استفاده از نیروی بومی است دست مریزاد گفت.

 امیدوارم کسانی که به اهالی روستای چی چیخوار خط میدادند این بار به گونه ای عمل کنند تا واقعاً اگر حقی برای آنها مطالبه می کنند فقط بخاطر پیشرفت و طرقی آن منطقه باشد نه اینکه برای پیشبرد مقاصد خودشان دست به چنین اقدامی بنمایند. همچنین دولتمردان و متولیان صنعت، معدن و تجارت بیشتر از این سنگ آهن دیگر مناطق یاده شده سقز را به چین صادر نکنند چون سنگ نان سنگک تنها در چین فرآوری نمی شود!!!!!

نویسنده : آ. ق

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

سنگسنگک پزیمعدنآهناوقافخام فروشیصنعتمعدن و تجارتسنگ آهناشتغال

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان