سرخط خبرها :
یکشنبه 15 شهریور 1394 / 07:30|کد خبر : 80|گروه : سیاسی

یادداشت/

عبور از امواج بی رحم اژه و مدیترانه...!

عبور از امواج بی رحم اژه و مدیترانه...!

این روزها مهمان تصاویر و خبرهایی تلختر از زهر هستیم. عبور خیل آوارگان خسته و مستأصل و گرسنه و عصبی سوری و لیبیایی از روی بستر امواج خروشان اژه و مدیترانه به امید رسیدن به سرپناهی امن و یافتن لقمه نانی. اما قایقهای کوچکشان یارای مقابله با امواج به اهتزاز آمده اژه و مدیترانه را ندارند که گاه با واژگون شدن آن، این سرنشینان به جان آمده که غالبا هم زن و بچه اند در کام دریا غرق می شوند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، در این دو سه روز، تصویر کودک سه ساله و مظلوم سوری، آلان، که در جریان واژگون شدن قایق به همراه مادرش، ریحان و برادرش، غالب غرق شدند سیل اشک را از چشم جهانیان جاری ساخت و وجدان همه از جمله بعضی سیاست ورزان کلان دنیا را تکان داد به طوری که بعضی هایشان را حتی به اظهار نظر واداشت. مگر می شد آلان را دید و گریه نکرد؟!

جنگ پنج ساله سوریه بدون هیچ دورنمایی از پایان پذیری آن، از تراژدیهای جانکاهِ  روزگار ماست. صحنه هایی چون صحنه جان باختن آلان مظلوم و پهلو گرفتن پیکر بی رمق و کم وزن آن کوک در کنار ساحل اژه  تنها گوشه ای از رنج بسیار مردم این ناحیه از دنیاست. آه ای کلمات و ای واژه های روسیاه! شما در ابراز احساس اندوه آمیزمان چقدر کوتاهی می کنید!   براستی دردناک است و خداوند عجب صبری دارد؟

سوریه یکی از بهترین کشورهای عربی و منطقه بود برای زندگی کردن؛ با مردمی فهیم و مهربان و شهرهای باستانی و تاریخی و مناظری زیبا و جذاب. دمشق قدیمی ترین شهر دنیا  که دو قرن پایتخت  امویان بود با آثار باستانی و اسلامی فراوان که لقبش شهر پیامبران است.  حلب آن قدر زیبا بود که در سال 2005 از سوی یونسکو به عنوان پایتخت فرهنگی جهان اسلام معرفی گشت.  حمص  و تدمیر و درعا و... نیز. اما امروزه بسیاری از شهرهایش تبدیل به تلی از خاکستر و ویرانه شده اند و خاک این کشور جولانگاه تاخت و تاز انواع گروه های افراطی از اقصی نقاط دنیا گشته. از سویی بخش عمده  ای از مردمش که گویا بیش از ده میلیون نفرند برای حفظ جان خود مجبور به مهاجرت بویژه به خارج شده اند و اغلب از راههای پر خطر عبور می کنند.

افسوس که کشورهای قوی دنیا برای فروش تولیدات کارخانه های سلاح سازی شان با کار بر روی زمینه های چالش زای قومی و مذهبی، و برافروختن آتش جنگهای نیابتی  مردم را به جان هم می اندازند. البته بعد هم پذیرای اندکی از مهاجرانِ جان به سلامت به در برده می شوند تا با گداپروری، کارهای  سطح پایین جامعه خود را به آنها بسپارند و آنگاه سازمانهای مدافع حقوق بشر بر سرشان منت هم بگذارند!

امروزه آگاهان هشدار داده اند که این مهاجرتهای فراوان پدیده نگران کننده ای است چرا که سبب تغییر دموگرافی منطقه می شود.

   آه ای دیروز!  دیروز بود که جنازه بی رمق آلان و ریحان و غالب که نماد مظلومیت مردم جنگ زده سوریه اند به کوبانی بازگردانده شدند و با استقبال دیدگان خیس و روحیه متألم و آزرده  مردم به خاک سپرده شدند. اما آنچه می ماند شرمساری است برای بازیگرانی که طراح و هیزم بیار آتش این جنگ اند. عمه آلان در مصاحبه اش با چشم گریان و صدای لرزان می گفت آلان تلفنی ازم خواسته بود وقتی به آن سوی آبها رسیدم و به شما رسیدیم برایم دوچرخه بخر. پدرش عبدالله کردی هم که در هم شکسته بود  می گفت که پسرانم زیباترین پسران دنیا بودند! آه چقدر سخت است مرور کردنِ این کلمات در ذهن و زبانمان!

پس از پنج سال دیروز دیوید کامرون در انگلیس، نخست وزیر استرالیا و خانم مرکل صدر اعظم آلمان ابراز تأسف کردند. باز جای شکرش باقی است! اما رییس جمهور عقب افتاده مجارستان  به جای ابراز همدردی و کمک به سیل آوارگان سوری که در کشورش در حال ترانزیت اند توسط پلیس ضد شورش محاصره شان کرد و حتی بعضی هایشان را کتک زدند و اظهار ناراحتی کرد که با این سیل مهاجرت از کشورهای اسلامی به زودی مهاجران، ساکنان اروپا را تبدیل به اقلیت خواهند کرد!

بسی جای تأسف و شرم است. مشهور است که بر سر در خانقاه ابوالحسن خرقانی نوشته بودند: هرکه به این خانقاه آید نانش دهید و از دینش مپرسید زیرا آنکه پیش خداوند به جان ارزد البته نزد ابوالحسن به نان ارزد! 

    مرکل با طعنه گفت که مکه برای آوارگان و پناهجویان نزدیک تر از آلمان است. مکه ای که این روزها پذیرای چند میلیون حاجی برای ادای فریضه حج است. اما سران سیر و عیاش عرب که به دور چاههای نفت حلقه زده اند مگر گوش شنوا دارند؟! عربستان که سخت درگیر مداخله در اوضاع یمن است گمان نمی رود  وقتی برای رسیدن به حال این بینوایان داشته باشد.

آری اینچنین است برادر!

یادداشت از: شهباز محسنی

انتهای خبر/



برچسب ها :

مهاجر کوچککودک کردآیلان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان