سرخط خبرها :
یکشنبه 15 شهریور 1394 / 08:03|کد خبر : 73|گروه : اجتماعی

گزارش/

قلیان هویت قهوه خانه های امروزی/ سایه قامت قلیان بر سر جوانان کردستانی

قلیان هویت قهوه خانه های امروزی/ سایه قامت قلیان بر سر جوانان کردستانی

برخی از شهروندان سقزی معتقدند که جوانان و نوجوانان ما قهوه خانه ها را با قلیان می شناسند و کسی برای خوردن چای به این مراکز مراجعه نمی کند و قلیان را هویت امروز قهوه خانه ها می دانند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، این روزها هر جا قدم می گذاری قلیانهای رنگارنگ و مزین به هنر های اصیل ایرانی به تو سلام می کنند فرقی نمی کند در قهوه خانه ها باشی یا پارکهای شهر، در جمع دوستانه جوانان باشی یا در میان خانواده ها این قلیان است که پای ثابت محافل شده است.

صحبت سر قلیانهایی است که روزگاری فقط به واسطه ابهت و قدرتی که ریش سفیدان خانه داشتند میهمان تاقچه های قدیمی بودند اما این روزها بزرگ و کوچک نمی شناسند، کافیست اعضای خانواده ها به بهانه تفریح در پارک یا مسافرت ها دور هم جمع شوند تا پای ثابت محافل قوم خویشی و دوستانه شان کوزه شیشه ای قلیان و بوی تنباکویی باشد که فقط نامش تنباکوست.
 
فقر آگاهی مردم از مضرات قلیان موجب رواج استعمال آن در بین خانواده ها شده این در حالیست که مضرات قلیان چند برابر سیگار است.
 
متاسفانه در حالیکه عوارض قلیان چندین برابر بیشتر و خطرناک تر از سیگار است استفاده از آن راحت تر از سیگار در بین خانواده ها پذیرفته شده است.
 
همچنین قبح قلیان در جامعه و در بین خانواده ها شکسته شده و این مسئله باعث شده تا شاهد استعمال آن از سوی جوانان در حضور والدین باشیم.
 
در طول شبانه روز علل الخصوص اواخر هفته پارکهای مولوی کرد و کوثر میزبان بخش قابل توجهی از شهروندان سقزی است و مشاهده می شود قلیان جزو لاینفک تفریح بخش قابل توجه مردمی است که این مکان را برای تفریح انتخاب کرده اند.
 
متاسفانه این روند یعنی عرضه و استعمال قلیان اعم از میوه ای و غیر میوه ای این روزها در مکانهای عمومی آنچنان زیاد شده که پارکهای سقز را به پاتوق قلیان کش ها تبدیل کرده تا محلی برای تفریح خانواده ها!...
 
نکته مهم و هشدار دهنده ای که در این بین به وفور مشاهده می شود مشاهده نوجوانان و زنان و دخترانی است که به صورت انفرادی، گروهی و حتی خانوادگی به کشیدن قلیان می پردازند.
 
اگر پارک ها را جزئی از اماکن عمومی محسوب کنیم بر اساس قانون هر نوع استعمال دخانیات در پارک ها و اماکن عمومی دیگر ممنوع است چه برسد به خرید فروش آن و اگر قلیان بخصوص قلیان های میوه ای را مضر برای سلامتی مردم بدانیم جلوگیری از عرضه این نوع دخانیات باید به صورت جدی در دستور کار سازمان های ذیربط قرار بگیرد.
 
قلیان هویت قهوه خانه های امروزی
برخی از شهروندان سقزی معتقدند که جوانان و نوجوانان ما قهوه خانه ها را با قلیان می شناسند و کسی برای خوردن چای به این مراکز مراجعه نمی کند و قلیان را هویت امروز قهوه خانه ها می دانند.
 
تجربه نشان داده که تخلف ها همیشه جاهایی صورت می گیرد و ناهنجاری ها در فضاهایی رشد پیدا می کنند که کار فرهنگی صورت نمی گیرد. سوالی که اینجا مطرح است این است در پارک ها و دیگر اماکن عمومی کدام امکانات فرهنگی، ورزشی و هنری برای سرگرمی جوانان، نوجوانان و خانواده ها وجود دارد؟ پس اگر جوابمان منفی است؛ یقین بدانیم که در این گونه فضاها خیلی زود جای خالی امکانات فرهنگی را ناهنجاری های اجتماعی و تفریحات ناسالم و خطرناک پر می کند.
 
عمومی شدن عرضه قلیان در فضاهای عمومی بخصوص در جمع های خانوادگی باعث شروع عادت به نیکوتین در نوجوانان می شود بطوریکه علاوه بر این که قباحت و زشتی مصرف دخانیات و به تبع آن مصرف نیکوتین در نوجوانان از بین می رود، آنان را به نیکوتین نیز عادت می دهد و همین امر باعث می شود به مرور مصرف قلیان به مصرف سیگار تبدیل شود.
 
کارشناسان می گویند: دود حاصل از مصرف قلیان ترکیبی از مواد دخانی و سوختی است که خطر جدی برای اطرافیان خصوصاً کودکان محسوب می شود و یک ساعت در معرض دود قلیان ماندن معادل مصرف ۶ تا ۸ نخ سیگار است.
 
خطر ابتلا به بیماری های ناشی از استعمال دخانیات در افراد غیر قلیانی که در معرض دود به ویژه در محیط های بسته قرار دارند نیز وجود دارد و همچون افراد قلیانی دچار چروکیدگی پوست، پیری زودرس، تیرگی زیر چشم و لب ها و فساد دندان ها خواهند شد.
 
با این شرایط معلوم نیست با اینکه این قلیان ها سلامت خانواده ها و جامعه بخصوص جوانان را نشانه رفته چرا هیچ اتفاقی برای پیشگیری از این اتفاق رخ نمی دهد.

انتهای خبر/



برچسب ها :

قلیانقهوه خانهجوانان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان