سرخط خبرها :
دوشنبه 10 خرداد 1395 / 16:07|کد خبر : 728|گروه : فرهنگی

سقز، شهری که از نبود المان های هویت بخش رنج می برد

سقز، شهری که از نبود المان های هویت بخش رنج می برد

طراحان در برجسته کردن موضوعات تاریخی و هویتی سقز بسیار ضعیف کار کرده اند و باید گفت که این شهرستان از نبود المان و نماد هویت بخش رنج می برد.

به گزارش خبرنگار گولان سقز؛ نمادها و المان های شهری از جمله بناهای مهم در شهر به شمار می آیند که از خود شهر نیز پر اهمیت تر جلوه می نمایند. وقتی اسم یک شهر به گوش مان می خورد. ناخودآگاه تصویری از آن در ذهن ما مجسم می شود که یک نقطه برجسته و مهم آن شهر است بله این نقطه همان المان هویتی و فرهنگی آن شهر می باشد.

نماد و المان بیانگر عصاره، هویت و شخصیت شهر در یک ساختار نمایان می باشند. طراحان و مسئولین شهرستان سقز بسیار سعی کرده اند تا هویت تاریخی این شهر را به نمایش بگذارند که متاسفانه آنطور که باید و شاید است موفق نشده اند و هنوزم در تلاش هستند...

تعداد نمادها در یک شهر از تنوع و غنای فرهنگی آن خبر می دهد و آراستگی میادین شهرها و مکانهای تاریخی، با آداب و رسوم و فرهنگ آن رابطه متقابل دارد.

همه کشورها بسته به نوع حکومت، فرهنگ و سابقه تمدنی خود به نمادسازی پرداخته و یا به نمادهای پیشینیان خود پایبند مانده اند. وقتی سخن از "تهران" می شود میدان آزادی برای کسی که چندین بار به تهران رفته و حتی اگر نرفته باشد در ذهنش مجسم می شود. 

حال اگر سخن از سقز شود چه چیزی در ذهن من شهروند مجسم می شود؟!متاسفانه و یا خوشبختانه المان و نمادی از تمدن چندین هزار ساله سقز به چشم نمی خورد و اگر مجسمه هایی هم در پارک ها قرار گرفته باشد به لطف افرادی از خدا بی خبر نیست و نابود شده اند.

سری به میادین مهم شهر 3000 ساله سقز میزنیم مفاهیم المان ها که در میادین دیده می شود در برجسته کردن موضوعات منطقه ای، نژادی، ملی و تاریخی مؤثر بوده است. بعنوان مثال میدان دخانیات( میدان ماموستا هیمن ) نمادی از مشاهیر کرد، میدان قدس نمادی از مقاومت مردم مظلوم فلسطین (ملیت خارجی) و میدان ۲۲ بهمن به عنوان نمادی برای نوروز و سفره هفت سین که نمادی برای اصالت ایرانی بودن می باشد هرچند که میدان 22 بهمن و سفر هفت سین با هم هماهنگ نبوده بطوری که 22 بهمن ربطی به سفره هفت سین و گل و گیاه ندارد.

اکثر میادین در کشور فاقد موضوعات نمادین و هویتی بوده و فقط در وسط آن آبنماها و گیاهان و گلهایی کاشته شده که به جرأت می توان گفت 60 درصد میادین سقز را دربرمی گیرد و شاید نماد طبیعت و سرسبزی باشد.

شهرستان باستانی سقز  پل ارتباطی شمال غرب با جنوب و جنوب غرب کشور است و به همین دلیل مسافران زیادی از این شهرستان میگذرند. در ورودی سنندج_سقز اولین میدانی که به آن میرسیم میدان موکریان (بوک و زاوا) است. نمیدانم طرح و نماد و همچنین اسم این میدان بر چه اساسی انتخاب شده و چه ربطی به شهرستان سقز دارد.

موکریان مربوط به بخش آذربایجان غربی است و این اسم شایسته اولین میدان شهرستانی با قدمت 3000 هزار ساله نمی باشد.

طراحان در برجسته کردن موضوعات تاریخی و هویتی سقز بسیار ضعیف کار کرده اند و باید گفت که شهرستان سقز از نبود المان و نماد هویت بخش رنج می برد.

مدتی است طراحان با طرح های جداره ای به صورت نقش برجسته از آثار تاریخی و نقاشی های دیواری سعی در رفع این کم و کاستی ها در شهر سقز داشته ولی باز منظر و سیمای این شهر نیازمند یک بازنگری ویژه از سوی مسئولین و طرحان است.

انتهای خبر/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

المانهویتتاریخفرهنگتمدنشهر 3000 سالهشهرباستانیموضوعات تاریخیطرحان

نظرات کاربران :

امید [سه شنبه 11 خرداد 1395 | 00:39] پاسخ

یکی ازمشکل های شهر تاریخی ماهمین است..باوجود افراد بزرگ و مشااهیر توانمندوبزرگ ملت کرد مجسمه های زیادی درسطح شهر ازاین افرادنمی بینیم

همشهری [چهارشنبه 2 تیر 1395 | 04:37] پاسخ

بسیاری از اشیای منحصر بفرد زیویه میتواند به عنوان المان هویت دار استفاده شود ولیکن متاسفانه تا کنون هیچ اقدامی در این خصوص انجام نگرفته...البته یک مرد نقش برجسته الهام گرفته از گرنبند زرین زیویه انجام گرفته که علاوه در ضعفهای فنی و هنری در اجرا متاسفانه مکانیابی محل نصب آن نیز بسیار ناشیانه و عجولانه و یا شاید متعصبانه انجام گرفته

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان