سرخط خبرها :
شنبه 8 خرداد 1395 / 08:50|کد خبر : 717|گروه : اجتماعی

گزارشی از آثار مخرب زیست محیطی شهرستان سقز/

از غبار ریزگردها تا رخنه کردن سیاهی غم برمزارع و مراتع

از غبار ریزگردها تا رخنه کردن سیاهی غم برمزارع و مراتع

وجود ریزگردها بر فراز آسمان کشور، دفع غیر اصولی زباله های شهری، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و مراتع و همچنین تخریب زیستگاه های حیات وحش از عوامل مخرب و جدی برای محیط زیست به شمار می آیند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، یک استخر آب، یک اقیانوس، کویر، جنگل و یک شهر به دلیل آنکه زندگی در آنها جریان دارد همگی از انواع محیط زیست به شمار می آیند و محیط زیست نامیده می شوند.

در یک محیط زیست عوامل غیر زنده مانند آب، خاک و...به همراه جانداران وجود دارند و موجودات زنده نیز با محیط غیر زنده و باهم ارتباطی متقابل برقرار می سازند که برای بقای محیط زیست بسیار ضروری می باشد.

شهرستان سقز با داشتن مساحت 4518 کیلومتر مربع دارای تنوع گیاهی و جانوری فراوانی بوده و اکوسیستم های متنوعی را در خود بوجود آورده و از لحاظ ذخایر ژنتیکی دارای جایگاه ویژه ای در استان و کشور می باشد.

این شهرستان در بسیاری از مناطق متنوع گیاهی و جانوری با شهرستان های همجوار مریوان، دیواندره و بانه دارای همپوشانی است.

اگر در یک گزارش کوتاه بخواهیم مشکلات و آسیب های زیست محیطی را بررسی کنیم بی شک وجود ریزگردها بر فراز آسمان کشور، دفع غیر اصولی زباله های شهری، آتش زدن بقایای محصولات کشاورزی و مراتع و تخریب زیستگاه های حیات وحش از عوامل مخرب و جدی برای محیط زیست به شمار می آیند.

 

ریزگردها، میهمان ناخوانده ایرانی ها

چند سالی است که گرد و غبار، از کشورهای همجوار ایران وارد استانهای غربی کشور شده و مردم چندین استان را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

گرد و غبار به علت عدم بارندگی در شمال عربستان و جنوب عراق، غرب کشور ما را تحت تأثیر قرار داده است که استان کردستان و شهرستان سقز را نیز در برمی گیرد. ریزگردها تنها گرد و خاک نیستند که در بیشتر روزهای سال مهمان مردمان این دیار می باشد بلکه دارای ذرات ریزی می باشد که به شدت برای ریه ها مخرب  و با جان انسانها بازی می کند.

 

معضلی بنام دفع زباله های شهری

بعد از این پدیده به سراغ دفع زباله های شهر سقز می رویم. در سقز به طور میانگین روزانه 170 تن زباله تولید می شود که این زباله ها به نزدیک روستای بدرآباد انتقال داده شده و سوزانده میشوند.

روستای بدرآباد که در جنوب شهرستان سقز قرار دارد و بعنوان محلی مناسب برای دفع زباله شناخته شده است ولی اهالی این روستا چندین بار اعتراض خود را مبنی بر تغییر مکان دفع زباله اعلام کرده و بارها مانع ورود ماشین های حامل زباله به این مکان شده اند.

گاهاً اگر از سمت سنندج به سقز آمده باشید در 3 کیلومتری سقز بوی ناخوشایند زباله های سوخته به مشامتان خورده که بوی زباله و همچنین زباله های سوخته داد اهالی روستا را در آورده است. جدای از اینکه وزش باد سبب پخش شدن زباله ها در خود روستا و زمین های اطراف می شود.

نبود مکانی مناسب برای دفع و دفن اصولی و بهداشتی زباله، از جمله مشکلاتی است که خود معضلات متعددی را به همراه می آورد که آلودگی خاک، آلودگی هوا، آلودگی تصویری و ازدیاد جوندگان و حشراتی مانند مگس از جمله این مشکلات است.

رسول حاجی اسماعیلی رئیس اداره محیط زیست شهرستان سقز طی گفتگو با خبرنگار ما از انتقال و تغییر محل دفع زباله شهری از بدر آباد به جایی دیگر خبر داد و گفت: این امر هم اکنون در دست بررسی توسط کارشناسان می باشد.

 

رخنه کردن سیاهی غم برمزارع و مراتع

در بحث آلودگی زیست محیطی به سراغ آتش گرفتن و آتش زدن مراتع و بقایای محصولات کشاورزی می رویم. چهار پنج سالی می شود که در سقز و سایر شهرهای کشور متاسفانه شاهد آتش گرفتن مزارع و مراتع هستیم که این امر یکی دیگر از آسیب های زیست محیطی به حساب می آید.

بقایای گیاهی منافع فراوانی دارد که از آن جمله میتوان به ایجاد پناهگاه برای موجودات ریز خاک زی، موانعی در مقابل قطرات باران، تأمین غذای دام ، اصلاح خاک و... اشاره کرد. با وقوع آتش سوزی مقداری از خاک خاصیت حاصلخیزی و ارزش حیاتی خود را از دست می دهد و به مرور زمان باعث از بین رفتن ارزش زراعتی خاک می شود و همچنین این قضیه موجب آلودگی زیست محیطی خصوصاً آلودگی هوا می شود.

در یک جمله می توان گفت که با سوزاندن کاه و کلش مزارع ضمن از دست رفتن بقایا به عنوان یک ثروت، موجودات مفید و ذره بینی خاک نابود می‌شوند، خاک فقیر می‌گردد و پیامدهای منفی دیگری در محیط زیست ایجاد می کند.

 

چالشی از نوع تخریب زیستگاه جانوری

زیستگاه ها یا همان محل زندگی جانوران و گیاهان در شرایط خوبی قرار ندارد و انسانها به طور عمد و یا ناخواسته موجب تخریب زیستگاه حیات وحش منطقه می شوند که این موضوع برای مسئولان و مردم یک چالش به حساب می آید.

رئیس اداره محیط زیست شهرستان سقز در گفتگو با خبرنگار ما با بیان اینکه یکی از عوامل تخریب زیستگاه، شکار توسط انسان ها است، اظهار داشت: حیات وحش وابسته به زیستگاه‌ها می باشد و در هرجایی که محیط زیست به خطر بیفتد یقیناً زندگی ما انسانها نیز به خطر می افتد.

رسول حاجی اسماعیلی با بیان اینکه در منطقه حفاظت شده عبدالرزاق شهرستان 80 گونه پرنده، 17 گونه پستاندار و بیش از 350 گونه گیاهی شناسایی شده است، افزود: در حوزه های استحفاظی تخلفات زیست محیطی هیچگاه به صفر نمی رسد اما با توجه به آگاهی مردم در یکی دو سال اخیر نسبت به سالهای گذشته آمار شکار غیر مجاز و تخریب محیط زیست در شهرستان کاهش یافته است و مردم شخصاً در برابر تخلفات زیست محیطی واکنش نشان داده و با شکارچیان غیرمجاز برخورد می کنند.

حاجی اسماعیلی با اشاره به اینکه در بسیاری از موارد مردم باعث برخورد به موقع و دستگیری شکارچیان غیرمجاز شده‌اند، خاطر نشان کرد: تا مردم پای کار نیایند، اهداف سازمان محیط زیست ‌محقق نخواهد شد و کماکان خواهان یاری مردم و مسئولین هستیم.

وی در پایان با عنوان اینکه مسئولین شهرستانی نقش بسزایی در حفظ و تخریب زیستگاه ها دارند خواستار توجه بیشتر مسئولان به این امر مهم و حیاتی شد.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

محیط زیستزیستگاهسقزمنطقه حفاظت شده عبدالرزاقبلوطگونه های گیاهیآتش سوزیمراتعمزارعزباله شهریریزگردهاگرد و غبار

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان