سرخط خبرها :
دوشنبه 20 اردیبهشت 1395 / 12:47|کد خبر : 660|گروه : اجتماعی

گزارش اختصاصی/

رشد قارچ گونه محل های عرضه غذای آماده در سقز/ تغییر ذائقه یا تهاجم فرهنگی

رشد قارچ گونه محل های عرضه غذای آماده در سقز/ تغییر ذائقه یا تهاجم فرهنگی

این روزها خوراک های رنگارنگ فرنگی جانشین غذاهای خوش عطر و بوی سنتی شده است که نمی دانیم این را باید به تغییر ذائقه نسبت داد یا بخشی از تهاجم فرهنگی؟!

به گزارش خبرنگار گولان سقز، اگر به چند سال گذشته برگردیم و در خیابانهای سقز گذری داشته باشیم به جرات میتوان گفت که بجز نان داغ و کباب داغ ها، دو سه تا رستوران بیشتر وجود نداشت و کمتر کسی به این مکانها رفت و آمد داشت.

اما امروز دیگر با آن روزها زیاد فرق کرده در وجب به وجب این شهر(از حاشیه شهر گرفته تا مرکز شهر) بنرهای متفاوت غذای آماده به چشم می خورد که انواع غذاها را آماده می کنند و با پیک به منزل سفارش دهندگان می برند که این خود بسی جای تامل است که بانوان ایرانی دیگر تمایلی به پخت غذا برای مهمانی ها و حتی خانواده  خودشان را ندارند و به نوعی تنبلی مفرط را در بین بانوان رقم زده است.

متأسفانه در دو سال‌ اخیر شهر ما نیز به‌رغم وجود انواع غذاهای محلی متناسب با ذائقه مردم کردستان شاهد رشد قارچ گونه انواع محل های عرضه غذای آماده و فست فودها بوده است.

طی یک آمار رسمی هم اکنون تعداد 36 رستوران، چلو کبابی و سالن غذاخوری، 19 مرکز خدمات تهیه غذا، 63 ساندویچی و 7 مرکز تهیه پیتزا در سقز در حال فعالیت و دارای پروانه کسب می باشند.

تغییر سبک زندگی در دنیای امروز، کمبود وقت و تغییر ذائقه سبب شده است که بیشتر مردم به سمت غذاهای فست‌فودی و آماده سوق داده شوند؛ موضوعی که می‌توان از آن به‌عنوان تهدیدی برای سلامت جامعه یاد کرد.

خدیجه علی محمدی پیرزن 85 ساله سقزی در این باره می گوید: از زمانی که غذاهای فرنگی و مصنوعی جایگزین سادگی و سلامت سفره‌های ما شده و بی‌توجهی به این مهم ذائقه نسل‌ها را تغییر داد ناراحتی‌های گوارشی  و بیماری های گوناگون در بین مردم شیوع پیدا کرده است.

علی محمدی بابیان اینکه همسر مرحومم قریب به 120 سال زندگی کرد، گفت: آن مرحوم در طول عمر خود یکبار به دکتر مراجعه کرد که آنهم در اواخر عمرش بود و راز عمر طولانی وی را در استفاده از غذاهای سالم و طبیعی عنوان کرد.

خانم سعیدی بانوی 40 ساله دیگری نیز  در این باره می گوید: متأسفانه امروز دیگر خانم‌ها به دلیل مشکلات زندگی مجبور به‌کار در بیرون از خانه هستند که این البته مسائل زندگی آنها را متأثر می‌کند. مسلماً زنی که پابه‌پای مرد خانواده کار می‌کند دیگر حوصله و رمقی برای کارهای خانه بخصوص طبخ غذاهای زمان بر نداشته و ترجیح می‌دهد بسیاری اوقات از غذاهای آماده استفاده نماید به نظر من غذا باید از سر شوق و باحوصله طبخ شود.

مصرف غذاهای آماده و فاصله گرفتن از الگوی سنتی تغذیه در کنار افزایش بی‌رویه مراکز تهیه غذای آماده در شهر سقز زنگ خطر افزایش بیماری‌های گوارشی و بیماری‌های قلبی را به صدا در آورده است و متأسفانه عده‌ای از افراد تنها به وسوسه سود وارد بازار رقابت شده و چندان اهمیتی برای سلامتی افراد قائل نیستند به‌گونه‌ای که گاه در طبخ مواد از روغن های مانده و یا سوخته استفاده می‌کنند.

 یک کارشناس تغذیه درباره عادت به غذاهای آماده می گوید: عادت کردن به خوردن غذای بیرون سبب می‌شود رژیم غذایی و ذائقه ما تغییر پیدا کند و مشکلاتی جدی برای جامعه ایجاد شود.

وی ادامه می دهد: با پیشرفت تکنولوژی امروزه تهیه غذاها آسان‌تر شده است که این موضوع سبب کمرنگ شدن بسیاری از خوراکی‌های سنتی میان قوم کرد شده است، چنانچه جز تعدادی از زنان سالخورده روستایی، دیگر کسی به این نوع غذاها اشتیاقی ندارد و تقریبا می‌توان گفت همه غذاهای بومی کردی از موادی ساده، اما سالم و طبیعی تشکیل می‌شد و در تهیه بسیاری از این غذاها زنان به خاصیت آن نیز توجه شایان توجهی داشته‌اند.

این کارشناس تصریح می‌کند: نیاز به سرخ کردن بیشتر فست‌فودها، استفاده بیش ازحد از سس‌های چرب و استفاده کمتر از سبزی‌ها منجر به چاقی، کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح، ناراحتی‌های گوارشی و درنهایت بیماری‌های قلبی عروقی در افراد می‌شود. این موضوع علاوه بر اینکه سبب تغییر ذائقه خانواده می‌شود می‌تواند منجر به از بین رفتن پیوستگی خانواده شود، زیرا براساس مشاهده‌ها، تهیه یک غذای سنتی نیازمند انجام کار گروهی است.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

غذاهای آمادهتهاجم فرهنگیعرضه غذای آمادهغذای بیرونفست فودغذای چربناراحتی های گوراشیبیماری قلبی عروقیآشپزخانهپیتزاتغییر ذائقه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان