سرخط خبرها :
چهارشنبه 16 تیر 1395 / 14:25|کد خبر : 618|گروه : فرهنگی

مغازه دار سقزی/

لباس کُردی جذابیت زیادی برای افراد بومی و غیر بومی دارد

لباس کُردی جذابیت زیادی برای افراد بومی و غیر بومی دارد

مغازه دار سقزی گفت: لباس کُردی، جذابیت های زیادی برای افراد بومی و غیر بومی دارد و حتی افراد غیر کُرد هم اقدام به خریداری آن می کنند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، لباس یکی از نماد ملی و فرهنگی هرملت و میراث گذشتگانش محسوب می شود که در مقوله ارتباطات بین فرهنگی می تواند در زمره مولفه های ارتباطات غیرکلامی قرار گیرد.

 لباس كردی یكی از زیباترین و متنوع ترین و پوشیده ترین پوشش هایی است كه به نوشته سیاحان در سفرنامه هایشان در سطح فرهنگ مردم دنیا كم نظیر است. به طوری كه این لباس در چندین جشنواره مختلف بین المللی مقام اول را از لحاظ پوشش و زیبائی و تنوع كسب نموده است. لباس كردی همانند زبان كردی دارای تنوع خاص در مناطق مختلف است .

لباس کُردی، لباس سقزی، نماد ملی، نماد فرهنگی، پوشش کُردی

در ایام تعطیلات مختلف سال، فرصتی مهم در تعیین مقصد سفر تعطیلات سال جدید برای خانواده های ایرانی است و مسافرین زیادی به استان کردستان خصوصا شهرستانهای سقز و بانه می آیند.

 اگر گذرتان به راسته بازار اردلان در سقز افتاده باشد مغازه های زیادی هستند که چشمان مردم را به خود خیره می کنند. تنوع رنگ و جنس پارچه های زنانه به وضوح به چشم می خورد...

وارد یکی از این مغازه ها شدم و با صاحب آن به گفتگویی کوتاه پرداختیم.

لباس کُردی، لباس سقزی، نماد ملی، نماد فرهنگی، پوشش کُردی

 ابتدا وی خود را حامد امینی معرفی کرد و گفت بیش از یک دهه می باشد که به پیشه بزازی یا همان پارچه فروشی (لباس کردی زنانه) مشغول می باشد.

کاک حامد پس از آن به تعریف لباس کردی پرداخت و افزود: لباس کُردی یکی از زیباترین و متنوع ترین لباس اقوام جهان است که در بحث ارتباطات بین قومی حاوی پیام و دارای نقشی نمادین و متمایز کننده است .

وی اضافه کرد: کُردها طی قرون متمادی با لباس محلی خود پیوند عاطفی، عقیدتی و سنتی شدیدی برقرارکرده‌اند و علاقه زیادی به حفظ و نگهداری لباس سنتی خود که نشانگر هویت فرهنگی آنهاست دارند.

کاک حامد در ادامه به جذابیت لباس کُردی اشاره کرد و گفت: لباس کُردی، جذابیت های زیادی برای گردشگران داخلی و خارجی دارد و حتی افراد غیر کُرد هم اقدام به خریداری آن می کنند.

وی همچنین در پایان به وضعیت دوخت این لباس پرداخت و تشریح کرد: استفاده از لباس کُردی در مجالس و عروسی ها و حتی پوشش روزمره مردم این منطقه باعث شده تعداد زیادی از صنعتگران و خیاطان به دوخت انواع لباس محلی، زنانه و مردانه مشغول شوند و از این طریق کسب درآمد کنند.

حال که پوشیدن لباس‌های محلی در بین زنان و مردان کُرد، مانند گذشته نیست و زندگی ماشینی و مدرنیته بر پوشش لباس مردمان این منطقه بی‌تاثیر نبوده، باید در تلاش برای اعتلای فرهنگ ایرانی، لباس مناطق مختلف ایران، هم چون اقوام کُرد که نمادی از هویت ملی، قومی و فرهنگی کشور است گام برداشته و پوشش های سنتی این قوم را نسل به نسل، حفظ و آن را زنده نگه داریم.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

لباس کُردیلباس سقزینماد ملینماد فرهنگیپوشش کُردی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان