سرخط خبرها :
سه شنبه 25 اسفند 1394 / 12:02|کد خبر : 558|گروه : فرهنگی

آیین بزرگداشت «ملا علی سعدی»شاعر سقزی برگزار شد

آیین بزرگداشت «ملا علی سعدی»شاعر سقزی برگزار شد

مراسم بزرگداشت شاعر و ادیب سقزی 'ملا علی سعدی' متخلص به 'خه مین' (غمگین) شامگاه دوشنبه در سالن دکتر محمد فاضلی دانشگاه آزاد اسلامی سقز برگزار و دیوان شعر وی نیز رونمایی شد.

به گزارش گولان سقز به نقل از  ایرنا در این مراسم رئیس دانشگاه آزاد اسلامی سقز گفت: ماموستا علی سعدی یکی از مشاهیر و عارفان برجسته، توانا و صاحب اندیشه بوده است که در ایام کودکی، نوجوانی و جوانی کتاب های بوستان سعدی، دیوان حافظ و موش و گربه عبید زاکانی را از بر کرده بود.

شهباز محسنی افزود: وی از سن 10 سالگی به اعجاز و اعجاب شعر و شاعری آشنا شد و سپس به خواندن شعر پرداخت و هر روز توانایی او در این رشته از هنر بیشتر می شد.

وی اضافه کرد: ملا علی سعدی از عالمان طریقت نقشبندیه بود که در طول بیش از چهار دهه فعالیت فرهنگی و دینی خود، خدمات ارزنده ای در حوزه های فرهنگ و ادب ارایه و در سن 63 سالگی و در سال 1363 فوت کرد. 

او با عنوان اینکه دیوان اشعار مرحوم که دست نویس بود با کوشش اینجانب و دکتر فواد سعدی در 222 صفحه توسط انتشارات رویداد تهران منتشر شد یادآور گردید: بیش از 10 هزار جلد کتاب دست نویس در زمینه های مختلف وجود دارد که باید با همت فعالان فرهنگی و دولت منتشر شود.

در این مراسم علیرضا ذوالفقاری، احمد امین پور، امجد امام، محمدرئوف توکلی تاریخ نویس بانه ای ، ملا غفور عزیزی، فواد سعدی و رحمان رحیم نژاد اشعار و گفتارهایی را پیرامون مرحوم علی سعدی ارایه کردند.

در ادامه این مراسم از دیوان اشعار ماموستا علی سعدی به نام 'دیوانی خه مین' رونمایی شد.

در این مراسم ،علی اکبر ورمقانی، فرماندار ویژه ،معاون برنامه ریزی و مشاور وی در امور روحانیان، جمعی از مسئولان ، شاعران و ادیبان از جمله مصطفی شرفکندی پسر مرحوم استاد هژار، ابوبکر سپهرالدین از شاعران و عارفان منطقه موکریان، ماموستا خالد خالدی و شریف عظیمی حضور داشتند.

ملا علی اسعدی در سال 1305 شمسی متولد شد وی در روستای 'کس نزان' بخش سرشیو سقز تحصیلات خود را شروع کرد و در نزد مرحوم حاج سیف الدین خان 'یورقل' ادامه تحصیل دینی داد و تا پایان عمر در روستای سنته به عنوان امام جماعت خدمت کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی سقز در سال 94 برنامه های زیادی در تجلیل از عالمان، عارفان و شاعران منطقه برپا کرد.

انتهای خبر/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

ملا علی سعدیشاعر سقزیخه میندیوان شعرشهباز محسنیطریقت نقشبندیه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان