سرخط خبرها :
چهارشنبه 19 اسفند 1394 / 12:59|کد خبر : 545|گروه : اجتماعی

مراحل قضایی تخلیه روستای بله جر به اتمام رسیده است/ وجود 1091 چاه غیر مجاز در شهرستان سقز

مراحل قضایی تخلیه روستای بله جر به اتمام رسیده است/ وجود 1091 چاه غیر مجاز در شهرستان سقز

معاون استاندار و فرماندار ویژه سقز پیرامون بحث تخلیه روستای بله جر توسط مردم این روستا هم عنوان کرد با توجه به اینکه مراحل قضایی آن تقریبا به اتمام رسیده انتظار این است که مردم به قانون تمکین کنند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، علی اکبر رومقانی در جلسه حفاظت از منابع آب شهرستان سقز اظهار داشت: منابع آبی شهرستان به شدت وابسته به بارش های سالانه است و سال هایی که میزان بارندگی کاهش می باید شهرستان با بحران کم آبی در حوزه آب آشامیدنی و کشاورزی قرار می گیرد و این موضع تهدیدی جدی  است.


ورمقانی تصریح کرد: باید تمهیدات لازم جهت حفاظت کمی و کیفی از منابع آبی اتخاذ و بحث فرهنگ صرفه جویی در زمینه مصرف آب برای مردم تشریح و یادآوری گردد.


وی با بیان اینکه شهرستان از لحاظ تخصیص منابع آب نیز با مشکل مواجه است تاکید کرد: باید در پایاب سد شهید صالحیان(چراغ ویس) سقز مصرف آب کشاورزی نیز تامین گردد.


او در خصوص بحث چاه های عمیق و غیر عمیق نیز اعلام کرد:باید جلو حفر چاه های جدید گرفته شود و چاه هایی که شهروندان به آن نیاز ندارند و منابع آبی را تهدیدمی کنند پر شود.


ورمقانی با بیان اینکه بخش زیادی از حوزه آبریز دریاچه ارومیه در حوزه منابع آبی سقز قرار دارد  ادامه داد: برگزاری جلسه احیای دریاچه ارومیه در سقز بسیار ضروری و باید پیگیری شود.


فرماندار سقز با بیان اینکه در زمان اجرای طرح ها باید بحث دسترسی آب مطرح شود و آن موضوعی بسیار جدی است تصریح کرد:گاهی به دلیل در نظر نگرفتن این امر مهم، طرح با چندین سال تاخیر به سرانجام و مرحله اجرا می رسد.


وی پیرامون بحث تخلیه روستای بله جر توسط مردم این روستا هم عنوان کرد با توجه به اینکه مراحل قضایی آن تقریبا به اتمام رسیده انتظار این است که مردم به قانون تمکین کنند.


رئیس دادگستری شهرستان سقز هم با عنوان اینکه منابع آب محدود و صیانت از آن وظیفه سنگینی است بیان کرد: باید برنامه مدون برای حفاظت از منابع آب تدوین و اقدامات در حد تصمیم گیری های جزئی باقی نماند و اجرایی شود.


بهادر اسدی گفت: اصلاح سیستم آبیاری سنتی و آموزش نحوه صرفه جویی به مردم و کشاورزان باید در دستور کار باشد.


وی با بیان اینکه یک هزار و 91 چاه غیر مجاز بر اساس نامه اداره منابع در شهرستان سقز وجود دارد افزود: تاکنون 285 مورد آنها جهت تشکیل پرونده به دادگستری ارجاع شده است.


او تاکید کرد: باید ماموران حفاظت از منابع آب نقش ملموس تری داشته و در خصوص معرفی متهمان تجاوز به عرصه های حریم رودخانه مستندات لازم داشته باشند.


اسدی ادامه داد: در صورت تکمیل مراحل قانونی تخلیه روستای بله جر هم این موضوع به صورت جد و ویژه توسط دادگستری پیگیری می شود.


مدیر منابع آب شهرستان سقز هم عنوان کرد: برنامه های مناسبی برای احیا و تعادل بخشی حفاظت از منابع آب تدوین شده که وجود پنج اکیپ بازرسی و گشت برای کنترل چاه های غیر مجاز و برداشت شن وماسه از این موارد است.


انور کریمی کانی افزود: به دلیل عدم تخصیص آب ، توسعه زمین های دیم به آبی در دستور کار وزارت نیرو قرار ندارد.


رسول حاجی اسماعیلی رئیس حفاظت از محیط زیست شهرستان سقز هم با بیان اینکه شهرداری برای استفاده از خروجی تصفیه خانه فاضلاب درخواست کرده اند عنوان کرد: آزمایش های لازم برای مجاز و غیر مجاز بودن آن در دست بررسی است. 


پیمان صاحبی نماینده منابع طبیعی هم خواستار اعلام تعیین بستر توسط منابع آب و ارائه آن به اداره ها و کشاورزان جهت اطلاع دقیق برای رعایت آن شد.
مدیر جهاد کشاورزی شهرستان سقز هم عنوان کرد:برای حفاظت از منابع آب کشاورزی تا کنون 200 هکتاز از زمین های کشاورزی به آبیاری تحت فشار در آمده و 400 هکتار نیز در دست اقدام است.


محمد پیشداد عنوان کرد: خرید لوله برای جلوگیری از هدر رفت آب و تامین اعتبار و پیشنادها بیش از یک 150 میلیارد ریال برای حفاظت از منابع آبی در دستور کار است.


نصب کنتور برای کشاورزان جهت صرفه جویی آب ، مشخص کردن حجم برداشت های شن و ماسه و هدایت به سمت شن وماسه کوهی، مشخص شدن اعتبارات حوزه دریاچه ارومیه و برنامه های مشخص برای تشخیص بستر رودخانه شداز دیگر مواردی بود که در این جلسه مطرح شد.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

روستای بله جرسد چراغ ویسدریاچه ارومیهمنابع آبچاه غیرمجاز

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان