سرخط خبرها :
سه شنبه 6 بهمن 1394 / 13:12|کد خبر : 424|گروه : اجتماعی

ضعف های چند ساله جامعه با خودکشی در مدارس نمود می یابد/

سریال تکراری خودکشی در مدارس، هشداری که جدی گرفته نمی‌شود/13همین خودکشی 94 مدارس، آژیر خطر را به صدا درآورد

سریال تکراری خودکشی در مدارس، هشداری که جدی گرفته نمی‌شود/13همین خودکشی 94 مدارس، آژیر خطر را به صدا درآورد

نابرابری در نظام آموزش و پرورش و گاها اجبارها و تحقیرهای مجموعه آموزشی در حق دانش آموزان موجب دلزدگی در محصلین می شود، دلزدگی های که قبلا با ترک تحصیل و فرار از مدرسه به اتمام می رسید.

به گزارش کردتودی، اما امروزه دیگر ترک تحصیل و فرار از مدرسه پاسخگویی دردهای آموزشی نیست، مشکل نظام تعلیم و تربیت از نابرابری عدالت آموزشی فراتر رفته و به جای رسیده که دست به دست هم داده تا در نهایت دانش آموزی تصمیم بگیرد به زندگی خود پایان دهد.
 
مشکل دیگر نه مداد و نه پاکن و نه کیف و حتی لباس پاره هم نیست، چرا که همه اینها را می توان به راحتی و با همتی مردانه برطرف کرد.
 
وجود و رسوخ مشکلاتی عمیق و دردهای عظیم در دل جامعه و جریحه دار کردن روحیه کودکان و خصوصا نوجوانان تبدیل به معما و سریالی مبهم شده که بدون توجه به آن و ریشه یابی و ممانعت از ترویج آن، در حال تبدیل شدن به داستانی ادامه دار و همیشگی می شود.
 
کمبودها، دردها، غم ها، مشکلات اجتماعی، معضلات خانوادگی، دغدغه های فکری، بیکاری، شبکه های ماهواره ای و تبلیغات منفی و ضد دینی که معارض با فرهنگ کشور ما توسط این شبکه ها در حال رشد است، اعتیاد و هزاران مشکل دیگر همه دست به دست هم داده و زنجیری از باورهای غلط را در ذهن کودکان و نوجوانان ما ایجاد کرده است.
 
در هفته اخیر باز هم دانش آموزی دیگر خود را در سرویس بهداشتی مدرسه حلق آویز کرد! و این 13 همین پرونده خودکشی دانش آموزان در مدرسه برای سال جاری است! یعنی در پنجمین ماه از سال تحصیلی جاری پرونده نحس و تراژدی تلخ خودکشی نوجوانان و جوانان در مدارس رقم خورد!
 
براساس اعلام نیروی انتظامی:
30 خرداد در تهران، مجید ۱۴ ساله دانش‌آموز مدرسه نمونه دولتی تهران، به دلیل مردود شدن در امتحانات پایان سال، با سیم برق خود را از تراس حلق‌آویز کرد و روز بعد به دلیل آسیب مغزی جان سپرد.
 
30 تیر آذربایجان غربی دختری ۱۸ ساله، دانش‌آموز رشته تجربی در محله شهرک فرهنگیان شهرستان بوکان پس از اعلام نتیجه کنکور سراسری، قبول نشدن در دانشگاه، با پرت کردن خود از طبقه سوم خانه، به زندگی‌اش پایان داد.
 
14 شهریور در لرستان، امیر دانش‌آموز ۱۴ ساله یکی از مدارس لرستان، به دلیل نمره پایین در درس ریاضی و ترس از سرزنش شدن، با شلیک گلوله به زندگی خود پایان داد.
 
18 مهر در تهران، پریناز ۱۳ ساله خود را از میان نرده‌های پل عابر در شرق تهران به پایین پرتاب کرد و پس از برخورد با اتوبوس جان باخت. بر اساس اظهارات دوست این دانش‌آموز، او پیش از خودکشی گفته بود از زندگی خسته شده‌ام.
 
4 آبان در آذربایجان غربی «هاوری. ق» دانش‌آموز ۱۱ ساله، ساکن محله تاج‌الدین در شهرستان اشنویه، جلوی آینه خود را دار زد و جان سپرد. این کودک، دو روز پس از دیدن فیلمی با مضمون خودکشی، دست به چنین اقدامی زده است.
 
7 آبان در تهران دانش‌آموز پنجم ابتدایی در محله خلیج‌فارس تهران به وسیله روسری، خودش را از میله بارفیکس ـ حلق‌آویز کرد و جان سپرد؛ دلیل این خودکشی بیان نشد.
 
17 آبان در مازندران، «مهرشاد. ت» دانش‌آموز ۱۴ ساله ساکن شهر «رستم‌کلا» خود را از پنکه سقفی خانه حلق‌آویز کرد و جان سپرد. در نامه مکتوبی که مهرشاد از خود به جا گذاشته آمده: «فردا همه‌تان به مراسم تشییع جنازه‌ام بیایید.»
 
27 آبان در خراسان جنوبی، دانش‌آموز ۱۶ ساله مدرسه شبانه‌روزی شهید مطهری، در آبیز شهرستان زیر کوه که قبلا پدرش او را سرزنش کرده بود وقتی همه خواب بودند، خود را به نرده‌های پشت خوابگاه حلق‌آویز کرد و جان داد.
 
26 آذر در خراسان شمالی، «سجاد. غ» ۱۵ ساله، دانش‌آموز دوم دبیرستان یکی از مدارس شبانه‌روزی در روستای کهنه جلگه مانه و سملقان به دلیل احضار والدینش از سوی مدیر مدرسه، خود را در آغل گوسفندان حلق‌آویز کرد و به زندگی خود پایان داد.
 
7 دی در یزد، «الف ـ ع» دانش‌آموز ۱۳ ساله مدرسه نمونه دولتی بافق یزد به دلیل افت تحصیلی، خود را به میله بارفیکس اتاق حلق‌آویز کرد و جان سپرد.
 
19 دی در تهران، پسر ۱۱ ساله‌ای در تهران با حلق‌آویز کردن خود را از چارچوب در بالکن به وسیله روسری مادرش به زندگی خود پایان داد. به گفته او، این دانش‌آموز که فصل امتحانات خود را می‌گذراند، اضطراب شدیدی داشت و وقتی در خانه تنها بوده، دست به چنین کاری زده است.
 
22 دی در یزد، اختلاف خانوادگی باعث خودکشی و مرگ دانش‌آموز دختر پایه نهم در یزد شد، او از آخرین طبقه آپارتمان خود را به پایین پرتاب کرد.
 

از ۱۳ خودکشی رخ داده، علت ۶ خودکشی مرتبط با افت تحصیلی، عدم قبولی در امتحانات یا کنکور و احضار والدین به مدرسه بوده است، علت سه مورد از این خودکشی ها، سرزنش والدین، خستگی از شرایط زندگی و دیدن فیلم در رابطه با خودکشی عنوان شده است و هنوز علت ۴ مورد اعلام نشده است.
 
در شرایط کنونی زندگی نسل جدید با مسیر طبیعی خود فاصله گرفته است و متاسفانه با تمام امکانات و تکنولوژی های که وجود دارد، کودکان و نوجوانان از حق طبیعی خود به واسطه پیشرفت دنیای ارتباطات یعنی داشتن کودکی به معنای واقعی خود محروم شدند.
 
دوستی ها تغییر شکل داده، دل بستگی و وابستگی های معنوی ای که بستر لازم را برای رشد فراهم می کند بی رنگ شده، و کودکان و نوجوانان در یک انبوه از تنهایی در دنیای به وسعت جهان هستی زندگی می کنند.
 
در نهایت باید به دنبال چاره‌ای برای حل این معضل و جلوگیری از رخدادهایی اینچنینی بود، بی‌شک مهمترین وظیفه را در این باره را وزارت آموزش و پرورش دارد که باید برنامه درستی برای مقابله با چنین معضل‌هایی که در حال فراگیر شدن است، ارائه دهد.
 
اما نقش عمده نظام آموزشی به عنوان دومین خانه کودکان و نوجوانان و مکانی که آنها بیشترین زمان خود را در آن سپری می کنند در حقیقت پررنگ تر و بیشتر از هر جای دیگری احساس می شود، چرا که با توجه به اینکه در این مکان کودکان و نوجوانان آشنایی با جامعه و تمام روابط و ضوابط روز و نیز عمده دانش خود را در آن فرا می گیرند، نیاز به کمی اجتماعی تر شدن و فضاسازی درست و مناسب مطابق با نیاز کودکان در برابر خواسته های جامعه از آنان در این مکان وجود دارد.
 
به راستی باید ریشه تمام این حوادث ناگوار را در کجا جست و چگونه توجیهی منطقی برای آن یافت، کودکان و نوجوانانی که دنیای رنگی خواب و خیال زیبای سنشان تبدیل به سیاهی و تاریکی شده و در نهایت در عنفوان جوانی بدون هیچ دلیل و علت منطقی پرپر می شود.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

خودکشیدانش آموزخودکشی در مدارسکودکان و نوجوانان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان