سرخط خبرها :
چهارشنبه 29 دی 1395 / 11:10|کد خبر : 412|گروه : اجتماعی

تکرار/ اختصاصی

جوراب بازی مهمان گرم خانه های دیار کردستان در شبهای سرد زمستان

جوراب بازی مهمان گرم خانه های دیار کردستان در شبهای سرد زمستان

جوراب بازی یا «گوروا بازی» از رایج ترین بازی بومی محلی و سرگرمی مناسب بین جوانان و نوجوانان کردستانی بوده که در شبهای سرد مهمان بیشتر خانه ها می باشد.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، بازی های محلی از حیث موضوع و محتوا از افسانه ها و قصه های محلی سرچشمه گرفته اند و هر کدام بیانگر واقعه خاص و نمونه ی یک نوع تدبیر و تیز هوشی ، آزمایش قدرت و پرورش جنبه های فکری، روحی و جسمی هستند.

 بنابراین هر یک از بازی های محلی، جنبه ها وسیعی از زندگی مردمان هر سرزمین را در بر می گیرد و دارای ارزشهای بسیاری می باشد.

گورا بازی از رایج ترین بازی بومی محلی و سرگرمی مناسب بین جوانان و نوجوانان کردستانی بوده که در شبهای سرد مهمان بیشتر خانه ها می باشد.

در این بازی، محدودیت سنی برای شرکت کنندگان وجود ندارد و 10 عدد جوراب مخصوص(جوراب هایی که توسط زنان کردستانی با دست بافته می شود) و یک پوکه خالی مثل تیله یا مازو برای جوراب بازی لازم است.

جوراب بازی به صورت دسته جمعی و بیشتر به هنگام شب نشینیها و یا در مراسمات مختلف انجام می شود  و ابتدا گروه به دو دسته مساوی تقسیم می شوند و از دو جوراب برای شروع بازی استفاده می کنند که در یکی از آنها تیله پنهان است و هرتیمی تیله یا مازو را پیدا کند شروع کننده بازی خواهد بود. سپس یکی از اعضای تیم شروع کننده بازی تیله را در دست گرفته و دست خود را داخل 10 جوراب فرو می برد و با حالت ماهرانه ای تیله را در یکی از جوراب ها جای می دهد که در این حالت تیم مقابل باید تمام حواسشان پی یافتن تیله باشد و با مشورت با سایر اعضای تیم در نهایت یک جوراب را که فکر می کنند تیله داخل آن است بعنوان«گُل» انتخاب می کنند که دارای 10 امتیاز برای تیم است و اگر پیدا نشد سعی می کنند در انتخاب دوم که آن نیز 11 امتیاز محسوب می شود تیله را پیدا کنند، اما اگر تلاش و انتخاب آنها درست نباشد 2 الی 10 امتیاز برای تیم مقابل حائز خواهد شد.

در گذشته کل امتیاز 200 بود ولی امروزه این امتیاز به 150 کاهش یافته است و در نهایت هرتیمی که زودتر امتیازش به 150 برسد،  برنده مسابقه است.

در شهرستان سقز همچون سایر شهرهای استان زیبایم بازی جوراب بازی یا همان «گورا بازی» رواج دارد تا جایی که برخی از پیشکسوتان شهرم این بازی را به صورت یک هیئت اداره و شب هنگام در یکی از سالن های ورزشی انجام می دهند به همین دلیل من نیز یک شب را در جمع این اعضای صمیمی سپر کردم .

رئیس هیئت جوراب بازی شهرستان سقز در گفتگو با خبرنگار گولان با بیان اینکه تقویت قدرت تصمیم گیری، ایجاد روحیه همکاری، درک بهره گیری و اهمیت مشورت و همچنین ارج نهادن به نظر دیگران از نکات مثبت این بازی می باشد، گفت: فرد با انجام این بازی ضمن دستیابی به اهداف به اهمیت نظم و مشورت، قدرت تجسم و حدس زن و پی آمد انجام اموری را که مورد تأیید و تحسین و یا انتقادات است، پی می برد.

مصطفی رشیدیان با اشاره به اینکه این هیئت در مسابقات داخل شهرستان و همچنین بین شهرها و روستاهای مختلف حضور پیدا می کنند، اضافه کرد: تعامل فرهنگ های مختلف کردستان با یکدیگر و ایجاد انگیزه کارهای مشارکتی بین جوانان و تقویت قدرت حافظه و احیا نگه داشتن بازی های سنتی و بومی از اهداف هئیت جوراب بازی شهرستان سقز می باشد.

وی با بیان اینکه این بازی از پیشرفت فرهنگ امروز عقب مانده است،  دلیل این امر را روی آوردن جوانان و نوجوان را به بازی های رایانه ای و ... دانست.

این بازی از گذشته بسیار دور متداول بوده و دارای سابقه ی دیرینه می باشد و اکنون نیز با همان شیوه گذشته در میان جوانان و افراد میان سال رایج است و در عین حال طرفداران زیادی دارد.

 

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

جوراب بازیگوروی بازیگوروا بازیبازی بومی محلیشبهای زمستان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان