سرخط خبرها :
شنبه 28 آذر 1394 / 13:44|کد خبر : 331|گروه : سیاسی

اختصاصی/

مقاله ای به بهانه آغاز ماراتن انتخابات 7 اسفند/ انتخاب ناب

مقاله ای به بهانه آغاز ماراتن انتخابات 7 اسفند/  انتخاب ناب

با آغاز ثبت نام کاندیداهای محترم و مشخص شدن قطعی اسامی این عزیزان، بر اساس مطالب فوق که به عرض رسانیدم و باتوجه به وظایف نمایندگی مجلس که عبارت است از امر قانون گذاری و نظارت بر حسن انجام آن، برای یک انتخاب ناب قطعا به جا خواهد بود در این هنگام پاره ای از ویژگی های یک نماینده اصلح ذکر گردد.

به گزارش گولان سقز، سخنم را آغاز میکنم به نام دادگر هستی و شکر بی انتها به درگاهی، که بندگانش را مخیر ساخت تا در دایره قدرت، حکمت و علمش، آگاهانه، هر آنچه را به صلاح میدانند انتخاب کنند.

شروع فرآیند اصلی انتخابات در ۲۶ آذر، فرصت و رخستی شد تا مطالبی در این عنوان گردآوری و تحقیق کنم و به عرض برسانم

در فرهنگ دهخدا واژه نام آشنای  انتخابات اینگونه بیان گردیده که عبارت است از: "جریان عمومی برگزیدن نمایندگان مجلس شورای ملی و مجلس سنا و انجمن شهر و دیگر انجمن ها"

انتخابات یا گزیدمان، جریانی رسمی است که هر گام آن از پیش تعیین شده می باشد. انتخابات برای تصمیم گیری مردم یا بخشی از مردم است که شخص یا اشخاصی را برای مقام، پست یا مسولیتی و برای مدتی معلوم با ریختن رای خود به صندوق‌های انتخاباتی می گزینند. هدف اصلی از انتخابات سیاسی، انتخاب نمایندگان مردم می‌باشد که به آن دموکراسی نمایندگی می گویند.

انتخابات انواع گوناگونی دارد. هر رای دهنده ممکن است فقط به یک نامزد رای بدهد یا به چند نفر و یا نامزد ها را به ترتیب شایستگی در لیست قرار دهد.

در اسلام بر شورا تأکید بسیار شده است و از مسلمانان خواسته شده تا در بین خود، برای امور گوناگون و انتخاب هایشان تفاهم و مشوره نمایند. خداوند متعال به پیامبر خود حضرت محمد مصطفی(ص)امر فرموده اند تا با اصحاب و یارانش درود خداوند برآنان باد، مشوره نمایند:

وأَمْرُهُمْ شُورَىٰ بَيْنَهُم(۳۸شوری)

وشَاوِرْهُمْ فِي الْأَمْرِ(۱۵۹آل عمران)

بدون شک شورا فواید زیادی دارد و در کاری که مشوره انجام شود بازکاستی و پشیمانی به حداقل ممکن میرسد.

شور و مشوره جمعی برای پیشبرد اهداف جمعی و انتخابی ناب، از اصول و مقدمات اصلی هر انتخاباتی در اسلام است که باید این اصل مهم،بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

اکنون این کار یک اصل قبول شده بین المللی برای زعامت مردمی خوانده میشود و مردم در اکثر کشورها زعامت سیاسی خود را با استفاده از این راه انتخاب مینمایند.

در مخالفت انتخابات نیز نص صریحی وجود ندارد. پس بر هر مسلمانی لازم است که در انتخابات اشتراک نماید و مشوره خود برای زعامت از طریق استعمال رأی  را شریک سازند که این کار در تحکیم امنیت و ثبات، نقش مهمی را دارد و همچنان عنصر عمده برای مشروعیت یک ملت خوانده می شود.

باتوجه به حساسیت های کنونی کشور، اسفند ماه، برهه ای بسیار حساس و سرنوشت ساز در تاریخ ملت ایران است. رخداد های سطوح جهانی، منطقه ای و بین المللی، لزوم دستیابی به ثبات اقتصادی و سیاسی، فرونشاندن بحران های اجتماعی و لزوم وضع قوانین پیشبرنده برای توسعه همه جانبه کشور و فاکتور های بسیار دیگری که بیان همه آنها در این مجال، خارج از طاقت بحث است، اهمیت انتخابات پیش رو را افزایش داده است و این اهمیت، باتوجه به فقر و توسعه نیافتگی استان کردستان، علی الخصوص حوزه انتخابی سقز و بانه، برای ما دو چندان است.

در این بین حضور حداکثری مردم و مخصوصا حضور فعال خواص و نخبه گان حوزه انتخابی سقز و بانه،  که از قضا و بحمدالله کم هم نیستند، برای آگاهی بخشی به عموم و تعیین ضوابط، فاکتورها و ویژگی های  کاندیدای اصلح و ابلاغ آن به عموم برای کمک به تصمیم گیری صحیح تر عموم و حمایت از کاندیدای اصلح، به دور از سیاسی کاری، تعصب و قوم گرایی و فقط بر مبنای ۳ اصل: تخصص، تعهد و کارایی، نقش بسزایی خواهد داشت و بنده امیدوارم مردم فهیم و عزیزمان، تحقیقی و بدون هیچگونه تعصبی با بررسی وضع موجود و برنامه ها و سوابق و تخصص کاندیداهای محترم، اقدام به حمایت از اصلح ترین نماینده کنند و همان گونه که خداوند عالمیان در سوره زمر آیات ۱۷ و ۱۸ فرمودند:

فَبَشِّرْ عِباد.الَّذِينَ يَسْتَمِعُونَ الْقَوْلَ فَيَتَّبِعُونَ أَحْسَنَهُ ۚ أُولَٰئِكَ الَّذِينَ هَدَاهُمُ اللَّهُ ۖ وَأُولَٰئِكَ هُمْ أُولُو الْأَلْبَابِ

(به بندگانم بشارت ده،انانی که سخنان(و دیدگاه های گوناگون را بدون تعصب) را میشنوند و از بهترینش پیروی می کنند، آنان کسانی هستن که خداوند هدایتشان کرده و آنان همان خردمندانند) بدون تعصب دیدگاه همه نمایندگان و برنامه هایشان را بررسی کنند و اصلح ترین را برگزینند.

روزشمار های مهم انتخابات پیش رو:

۲۶آذر: آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس خبرگان

۲۸اذر: آغاز ثبت نام کاندیداهای مجلس

۵ دی: آغاز روند بررسی صلاحیت کاندیداهای مجلس

۶ دی: آغاز روندبررسی صلاحیت کاندیداهای خبرگان

۲۲ بهمن: آغاز تبلیغات خبرگان

۲۹ بهمن: اغاز تبلیغات مجلس

۷ اسفند: روز انتخابات

با آغاز ثبت نام کاندیداهای محترم و مشخص شدن قطعی اسامی این عزیزان، بر اساس مطالب فوق که به عرض رسانیدم و باتوجه به وظایف نمایندگی مجلس که عبارت است از امر قانون گذاری و نظارت بر حسن انجام آن، برای یک انتخاب ناب قطعا به جا خواهد بود در این هنگام پاره ای از ویژگی های یک نماینده اصلح ذکر گردد.

 

**یک نماینده خوب باید زجر کشیده و درد کشیده باشد یعنی از داخل قشر پایین یا متوسطه جامعه باشد که بتوان درد انها را حس  کرده و دردشان را درد خود بداند و همیشه در پی رفع مشکلات انان باشد.

**شناخت امورات و نیازهای روز مردم نه تنها در حوزه انتخابیه خود بلکه در کل منطقه و کشور و بررسی مشکلات و دغدغهای مردم و جوانان بخصوص مسئله اشتغال.

**یک نماینده موفق باید شجاع باشد بتواند در مقابل دولت با شجاعت و قدرت بر حق و حقوق مردم پافشاری و استقامت نماید و از  خود فداکاری  نشان داده و از هیچ کوششی دریغ نورزد و از کسی نهراسد و منافع عمومی مردم را بر منافع خود ترجیح دهد و در راه پیشرفت جامعه و مردم حاضر باشد از حق خود بگذرد.

**یک نماینده باید مطلع به مسائل سیاسی و اسلام  باشد یعنی هم مسائل روز جامعه خود سر دربیاورد و هم از مسائل جهانی سر در بیاورد و بی تفاوت نباشد و متعهد به دین خدا و باورهای مردم باشد.

**داشتن شناخت نسبی نسبت به کلیه مسائل جاری در زمینه های مختلف اقتصادی وفرهنگی و سیاسی و نظامی و از مسائل ریز و درشت مردم سر در بیاورد و بتواند درد مردم را تشخیص دهد و نسبت به ان چاره جویی نماید.

**داشتن تخصص و مهارت کافی در یک یا چند موضوع. یعنی در موضوعی عالم باشد و حرفی برای گفتن داشته باشد و بتواند در کمیسیون های مجلس برای خود جایگاهی داشته باشد وبتواند در میان مجلسیان و دولتمردان و نخبگان کشور موثر واقع شود.

**یک نماینده باید بتواند  تخصصی را که دارد از قوه به فعل برساند و بتواند از هنر خود به نحو احسن استفاده کند و مفید باشد و از ان به نفع مردم و جامعه استفاده نماید.

**یک نماینده اگر دارای تجربه کاری باشد موفق تر خواهد بود. مسلما تجربه بالاتر از علم است . نماینده ای که تجربه داشته باشد و مشکلات و پیچ و خمهای اداری را طی کرده باشد و کار کشته و اشنا به ابزار باشد سریعتر میتواند در صدد رفع انها بر بیاید و وقتی با تجربه باشد کاردان هم است.

**نماینده موفق باید مدیر باشد و مدیریت داشته باشد.نماینده ای که دارای مدیریت لازم و کافی باشد.

**نفوذ و شخصیت فردی میتوانند یکی دیگر از خصلتهای یک نماینده خوب میباشد که در بیشتر کارها مخصوصا ارتباط با مسئولین رده بالای کشور کارساز می باشد.با اشنایی  و ارتباط و مشورت و کمک و ... خیلی از مشکلات قابل حل هستند. یک نماینده خوب کسی است که دارای  روابط عمومی بالا باشد.

**یکی دیگر از خصوصیات یک نماینده موفق،استفاده از افراد با تجربه و کارامد و نخبگان و جوانان متفکر درسطح حوزه انتخابی می باشد.ودر شرایط بحرانی باید از افکار عمومی  استفاده کند و خود به عنوان اهرمی قدرتمند مسئولین را متوجه گرفتاری ها و مشکلات نماید.

**یکی دیگر از ویژگی های خوب یک نماینده موفق، داشتن بالا ترین درجه علمی،حتی الامکان دکترا است تا در موارد لازم  و مرتبط، خود به شخصه به عنوان یک تجویز گر راه حل اقدام کند.

**یکی دیگر از خصوصیات نماینده موفق اینست که کسی نگران رفتار و گفتار او نیست. در ادب و امانت داری قابل پیش بینی است.

**مسئله یکِ زندگی او، کار کردن ، زحمت کشیدن و حل مشکلات مردمان حوزه انتخابی اش است.

**بسیار اعتماد به نفس دارد چون دقیق و حقوقی صحبت می کند.

**بسیار اعتماد به نفس دارد. چون افکار و مواضع او ارتباطی به منابع مالی او ندارند.

**مخالفان فکری او، اخلاق او را تحسین می کنند.

**اطرافیان او از اینکه نقدی را مطرح کنند احساس آرامش و امنیت می کنند.

**آنقدر برای خود احترام قایل است که به کسی خیانت نمی کند.

**با صراحت و صداقت با مردم صحبت میکند.و در پیگیری های کاری اش اگر به نتیجه رسید آن را به مردم گزارش دهد و اگر به نتیجه نرسید با صداقت و تواضع دلایل به نتیجه نرسیدنش را حتی اگر کوتاهی خود باشد را گزارش دهد.

**همیشه خود را در بوته نقد قرار میدهد. و از این راه بازخورد کاری خود را میبیند و نقاط ضعف خود را پوشش و نقاط قوتش را ارتقاء میدهد.

 

سخن اخر، سخنیست با کاندیداهای محترم؛

به یاد داشته باشید راه سختی را برگزیده اید. قبل از شما صدها سال است مردمانی بوده اند که مسئولیت و زمام امور مردمان دیگری را به عهده گرفته اند ولی اکنون در این دنیا نیستند...

اگر صادقانه خدمت کرده باشند که در نزد پروردگارشان مأجور و متنعم اند...

اگر چنین نکرده باشند، بنا به وعده الهی دوزخ را به جان خریده اند...

انچه از یک انسان می ماند عمل و خدمت صادقانه و نام نیکوی  اوست، نه چیز دیگر...

سعدیا مرد نکونام نمیرد هرگز

مرده ان است که نامش به نکویی نبرند

پس نیت های خود را خالص کنید و خدمت به مردم شریفمان رو در رأس اهدافتان و برای رسیدن به کسب رضای الهی، قرار دهید.

 

در پایان نظر شما را جلب می کنم به وصیه ای از پیامبر اکرم(ص) خطاب به کارگزاران، مدیران و مسئولان که امید وارم توشه و راهنمای راهی باشد برای خدمت شما و سایر مسئولین و دست اندرکاران به مردم عزیزمان.

در كتاب « دعائم الاسلام،عهدنامه مفصلي از پيامبر اعظم حضرت محمد (ص) نقل شده كه حاوي نكات بسياري در شيوه حكمراني و نكات مديريتي است. آن چه مي خوانيد، اقتباس و تلخيصي از اين عهد نامه و منشور نوراني، خطاب به كارگزاران و مديران است.

 

در كتاب « دعائم الاسلام، اثر نعمان بن محمد تميمي (363-259ق) »، (ج1 ، ص 351 تا 368) عهدنامه مفصلي از پيامبر اعظم حضرت محمد (ص) نقل شده كه حاوي نكات بسياري در شيوه حكمراني و نكات مديريتي است. آن چه مي خوانيد، اقتباس و تلخيصي از اين عهد نامه و منشور نوراني ، خطاب به كارگزاران و مديران است:

بنگر كه كجا و چگونه بودي و امروز در كجايي؛ نصيحت را از خودت آغاز كن و در كار خاصان و شناخت آن چه به سود و زيان توست، نيكو بنگر.

چنان مباش كه پنداري كرامتي را كه خدا در حق تو كرده ، واجبات را از دوش تو برداشته و تو شايسته آني كه مسئوليت سنگين را از تو بردارد ؛ از اين رو ، در پي شهوات و خواسته هاي بروي .

جايگاه خود را بشناس؛ سرانجام خود را در نظر آر و آن را بسيار ياد كن و بسيار بينديش كه چه مي كني و چه كساني با تو مشاركت دارند.

ببين پدرانت، حكمرانان و شاهزادگان ديگر كجايند كه دنيا خوار بودند؟ تو اكنون ميراث خوار آنان و اداره كننده حكومت آنان هستي؛ چه شد كه گنج ها كه اندوختند و آن بدن هاي ناز پرورده و آن امير زادگان مرفه اكنون كجايند؟

 از بدي هاي گذشتگان عيب مي گرفتي و كارشان را زشت مي شمردي ؛ امروز از خودت عيب جويي كن و بر حذر باش كه به همان سرنوشت دچار نشوي.

 تو درباره پيشينيان و كارشان داوري مي كردي ؛ آيندگان درباره تو و كارهايت به قضاوت خواهند نشست و نسبت به تو همان را خواهند گفت كه تو در باره ديگران مي گفتي.

ثروت اندوزي از حرام را نيرو مپندار و بذل و بخشش ناحق را سخاوت ندان. «قدرت» در خويشتن داري است و «جود» ، در پرداخت آن چه وظيفه توست.

 دلت را خانه مهرورزي به مردم قرار بده ؛ نسبت به مردم درنده اي مباش كه لغزش هايشان را فرصت غنيمت شماري؛ زيرا آنان يا هم كيش تو يا همنوع تو هستند و به عفو و گذشت تو محتاجند.

در كيفر، شتاب مكن؛ مگو كه اميرم و هر چه خواستم ، مي كنم و هرگاه قدرت و حكومت ،‌تو را به غرور و عجب كشاند، به ياد خدا باش كه برتر از توست و به ياد مرگ باش كه سرمستي و شادماني بي جاي تو را درهم مي شكند.

ميان خود و نزديكانت با مردم منصفانه رفتار كن كه اگر انصاف نكني، در حق آنان ستم كرده اي و هر كه به بندگان خدا ستم كند، طرف حسابش خداست.

 شيوه ظالمانه ، به زوال نعمت مي انجامد و اصرار بر ظلم ، انتقام الهي را در پي دارد؛ زيرا خداوند ، دادخواه مظلومان و دشمن ظالمان است.

به كار بيشتري بپرداز كه در راستاي حق و رضاي خالق و توده مردم باشد؛ نه آن چه كه با رضايت خواص، رنجش عموم مردم را در پي دارد.

توده مردم ، سامان بخش امور زمامداران و بازوي حاكم و مايه خشم بر دشمنانند؛ پس تا وقتي مطيع فرمانند، دلت با آنان و ميلت همراه ايشان باشد.

 آنان كه بيشتر در پي كشف عيوب مردمند ، در نظرت نكوهيده تر ، باشند؛ زيرا در مردم عيب هايي است كه والي سزاوارتر است تا آنها را بپوشاند.

 آن چه بر خود نمي پسندي ، بر مردم هم مپسند و تا مي تواني رازها و عيوبشان را بپوشان تا خدا هم عيوب تو را بپوشاند.

 در پذيرش سخنِ سخن چينان، شتاب مكن كه سخن چين راست نمي گويد.

 بخيلان ، حريصان و ترسويان در مشورت هاي خويش وارد مكن؛ زيرا بخل و حرص و ترس ، هر سه ، ريشه در بدبيني به خدا دارد.

بدترين وزيران و همكارانت ، آنانند كه همكار اميران پيشين و همدست جرايم آنان بوده اند؛ آنان را در حكومت خود راه مده و در كارهايت وارد مكن .

 كساني را ياران و همكاران خاص خويش برگزين كه همكاران ظالم و ياور گنه كار نبوده اند؛ آنان را مخصوص همنشيني و دوستي در نهان و آشكار قرار بده و كساني را گرامي تر بدار كه نسبت به حق ، گويا تر و نسبت به مردم ، با انصاف تر باشند.

 با كساني بيشتر همدم باش كه اهل تقوا، راستي، خرد و شرافت باشند و از كساني بيشتر فاصله بگير كه اهل تملق، چاپلوسي و ستايش گري اند؛ زيرا مدح بسيار ، غرور و غفلت مي آورد.

 نيكوكار و بدكار را به يك چشم نگاه مكن؛ زيرا اگر چنين كني، نيكوكار، در كارش بي انگيزه مي شود و خلافكار، در كار خلافش گستاخ مي گردد.

 سنت هاي خوب گذشته را بر هم مزن و سنت هاي مضر به روش ها و سنن خوب گذشته را پايه گذاري مكن.

 در برپايي عدل و حق، با عالمان و حكيمان بسيار مشورت كن كه اين شيوه، احيا گر عدل و زداينده باطل است.

كساني را به فرماندهي لشكريان بگمار كه بردبارتر ، داناتر، با سياست تر و خوش اخلاق تر باشد و نيز دير به خشم آيند؛ زود عذر پذيرند و به ضعيف ، رأفت داشته باشند.

با كساني بيشتر بپيوند كه دين شناس ، ديندار، خوش سابقه و شجاع باشند.

 به سبب توجه به كارهاي بزرگ ، امور كوچك نظاميان را ناديده نگير كه هر كدام از كارهاي بزرگ و كوچك ، جاي خاص خود را دارند.

زندگي لشكريان و سپاهيان و خانواده آنان را تأمين كن تا در جنگ با دشمن ، يك دل باشند و فكرشان نگران خانه و خانواده خود نباشد.

امنيت عمومي در شهرها و همدلي و همبستگي لشكريان، بهترين نور چشمي زمامداران است.

به فرماندهان شجاع و رزمندگان لايق ، توجه خاص داشته باش و از حال يكايك آنان جويا شو و از آنان ستايش كن تا هم شجاعان ، شجاع تر شوند و هم ديگران تشويق گردند و در عين حال، مأموراني امين و صادق را بر آنان بگمار تا عملكرد آنان را در جبهه هاي نبرد ، به طور دقيق ، به تو گزارش دهند.

موقعيت بزرگان ، سب نشود كه تلاش اندك آنان را بزرگ شماري و وضعيت افراد عادي، موجب نگردد كه تلاش عظيم آنان را ناچيز شماري.

كساني را به قضاوت بگمار كه با فضيلت ترين، داناترين، بردبارترين و پرهيزكارترين افراد باشند؛ تا كارها، آنان را به تنگ نياورد؛ مغلوب اطراف دعوا نشوند؛ طمع نداشته باشند؛ دچار عجب و خودپسندي نشوند؛ تعريف و تمجيد ، آنان را نفريبد و در پي گيري مسائل، كم حوصله نباشند.

به وضع و زندگي قضات، به خوبي رسيدگي و زندگي شان را تأمين كن تا طمع و نياز به مردم نداشته باشند و در دام رشوه نيفتند.

به حكم قاضيان و راي آنان رسيدگي كن تا اختلاف در حكمشان نباشد. كه اگر چنين شود، عدالت تباه مي شود؛ دين نقصان مي يابد و تفرقه پديد مي آيد.

كارگزاران را بر اساس شناخت و آزمون به كار گمار؛ نه بي تحقق و بررسي؛ زيرا به كار گماشتن نالايقان و نا آزمودگان ، سبب جور و خيانت و موجب زيان بر مردم مي گردد.

كساني را به كار گمار كه پرهيزگار، دين شناس ، دانا، سياست مدار ، با تجربه ، خردمند و با حيا باشند و از خانواده هاي شريف و ديندار كه پاك ترند و خويشتن دارتر و كم طمع تر و آينده نگر تر.

زندگي كاركنانت را تأمين كن و نيازشان را برآور؛ تا هم خود را بهتر اصلاح كنند و هم به اموال ديگران دست درازي نكنند و هم اگر خطا كردند و نافرمان شدند، حجتي برآنان داشته باشي.

هرگز اهل تكبر و نخوت و غرور و افراد جاه طلب و ستايش دوست را براي مسئوليت انتخاب نكن.

اگر يكي از كارگزارانت دست به خيانت زد يا فسادي مرتكب شد و گزارش مأمورانت و حرف هاي مردم هم آن را تأييد كرد. او را تنبيه كن و آن چه را گرفته ، از او بگير و در ميان مردم، او را رسوا كن تا مايه عبرت ديگران شود.

بيش از دريافت ماليات و خراج، به عمران و آباداني بينديش؛ ماليات هم وقتي مي تواني بگيري كه زمين را آباد سازي. هركس بدون عمران و آباداني بخواهد ماليات بگيرد، شهرها را ويران و مردم را هلاك خواهد ساخت.

آباد سازي شهرها، بهتر از پر كردن خزانه است؛ آن چه هم خزانه را پر مي سازد، آباداني شهرهاست . اگر آباداي ها ويران شود ، خزانه هم تهي مي ماند.

اگر دوست داري سر انجام نيكي و بدي را بداني ، به كار نيكان و بدان گذشته بنگر.

به ثروت اندوزي نينديش؛ به ذخيره سازي خيرات و خوبي ها همت بگمار.

در امور ديواني و دبيري، كسي را نگارش نامه هاي محرمانه و اسناد سري گمار كه ادبش بيشتر، ياري اش براي تو بهتر، فكرش پخته تر و از همه مطمئن تر و راز دار تر باشد و ظرفيت احترام و لطف تو را داشته باشد؛ اسرار تو را آشكار نسازد و جايگاه خود را بشناسد.

در گزينش منشيان و دفتر داران، به خوش گماني خويش تكيه نكن؛ بلكه به سوابق كار و تجار پيشين آنان بنگر.

براي هر مجموعه از كاركنانت، رئيسي انتخاب كن كه امانت دار و انديشمند باشد؛ از كارهاي بزرگ به زانو در نيايد و كارهاي كوچك را وا نگذارد و پيوسته بر كار آنان مراقبت و نظارت داشته باشد و از رفتارشان با مردم خبر بگير.

صنعت گران و پيشه وران، سرچشمه سود رساني به مردمند؛ آنان را به نيكي توصيه كن و حرمتشان را نگه دار و از حالشان جويا باش و مراقبت كن تا احتكار و سود جويي و حرص آنان ، مايه افزايش نرخ ها و فشار بر مردم و انتقاد بر حكومت نگردد.

از حال بينوايان و محرومان، بي خبر مباش؛ سهمي از بيت المال را براي آنان اختصاص بده و به همه يكسان و بي تبعيض برسان. پرداختن به كارهاي مملكت، تو را از نيازمندان غافل نسازد و در حكومتت، ضعيفان كه دستشان از تو كوتاه و نيازشان از چشم مأمورانت پنهان است، تباه نشوند كه هيچ عذري نداري . مطمئن ترين نفرات را براي رسيدگي به امورشان برگزين ؛ كساني كه نه به ديده تحقير ، به فقير بنگرند و نه شخصيت بزرگان ، چشمشان را پر كند.

به زمين گيران ، گرفتاران ، يتيمان و پرده نشينان فقير كه نه اهل درخواستند و نه روي عرض حاجت دارند، رسيدگي كن و به خاطر خدا ، سهمي از بيت المال برايشان مقرر گردان.

بخشي از وقت خود را براي ديدار حضوري و رفع نياز نيازمندان و شنيدن حرف های انان اختصاص دهید.

منابع:

  • ۱-قران کریم
  • ۲-دعائم الاسلام/نعمان بن محمد تمیمی/جلد ۱ /ص ۲۵۹-۳۶۸.
  • ۳-فرهنگ فارسی معین/دکتر محمد معین/انتشارات امیرکبیر
  • ۴-دانشنامه آزاد ویکی پدیا:                                               https://fa.m.wikipedia.org

 

  • ۵-ستاد انتخابات/وزارت کشور:                                                      http://www.moi.ir

 

  • ۶-پایگاه خبری-تحلیلی انتخاب:                                               http://www.entekhab.ir

 

  • ۷-اهمیت انتخابات در اسلام/ نویسنده حکمت صافی:      http://www.elections.pajhwok.com

 

  • ۸-انتخابات ازنگاه اسلام/پایگاه جامع فرق،ادیان و مذاهب:            http://www.adyannet.com

 

 

 

مقاله از: سعدی ولی زاده_دانشجوی کارشناسی ارشد اقتصاد سعدی ولی زاده، سقز

 

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

انتخاباتمجلس دهمماراتن 7 اسفندسقزسعدی ولی ز اده

نظرات کاربران :

گلاویژ [شنبه 28 آذر 1394 | 15:41] پاسخ

سلام
مطالب خوبی بود امیدواریم مسولین هم این مطالب بخونن و در اجرای امور بکار برند هر چند در این زمانه همه همه چیز میدانند ولی در عمل اجرا نمی کنند تقصیرم گردن روال دولت می اندازند در حالی که همه ما با هم دولت تشکیل میدیم.
امیدواریم این دوره نیم نگاهی به مردم داشته باشن.

محمد [یکشنبه 29 آذر 1394 | 09:11] پاسخ

دست خوش عالی بود
باز هم از این دست مطالب را به نگارش درآورید

عباس [دوشنبه 30 آذر 1394 | 17:19] پاسخ

دستت خوش بیت کاک سعدی گیان

سیروس [سه شنبه 1 دی 1394 | 12:55] پاسخ

واقعا عالی بود.امیدوارم همه بخوانند.آرزوی موفقیت برای کاک سعدی عزیز.افتخار ما.به امید نگارش مقالات عالی دیگری از ایشون از این دست مقالات

صلاح [جمعه 4 دی 1394 | 22:43] پاسخ

بسیار جامع و کامل. سپاس. با ذکر منبع و با اجازه شما در نشریات استفاده می کنیم ازش

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان