سرخط خبرها :
شنبه 14 آذر 1394 / 14:35|کد خبر : 289|گروه : فرهنگی

معلول، شاعر و نویسنده سقزی در گفتگو با گولان سقز خواستار شد:

مسئولان و سرمایه گذاران معلولین را برای اشتغال دریابند/ قشری پردرد بنام معلول

مسئولان و سرمایه گذاران معلولین را برای اشتغال دریابند/ قشری پردرد بنام معلول

معلول، شاعر و نویسنده سقزی گفت: سرمایه گذاران هیچ نقشی در ایجاد اشغال جوانان و معلولین ندارند و آنان می توانند به جای آپارتمان سازی و... کارگاه یا کارخانه ای را احداث کنند که قدری از گرفتاری های این شهر کاسته شود.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، یکی از قشرهایی که خیلی مظلوم واقع شده‌اند و مشکلات و کمبودها و دردهایی دارند و متأسفانه نسبت به آن‌ها بی‌توحهی می‌شود، قشر معلولان است.

مشکلات و کمبودهای قشر معلولان در جامعه کم نیست و اگر هر فردی یک ساعت پای حرف‌های آن‌ها بنشیند، به اندازه یک کتاب درباره مشکلات و بی‌توجهی‌هایی که به این قشر انجام می‌گیرد، حرف می‌شنود.

اگر ساکن شهر سقز باشید، قطعاً گذرتان به میدان جمهوری یا همان "میدان هه لو" افتاده است. بارها شده که در جنب پاساژ تجاری کوثر مردی میان سال را دیده اید که در کنار چند کارتون موز نشسته و مشغول به موز فروشی است. هیچگاه فکر نمی کردم یک نویسنده که چند کتاب را برای کودکان به چاپ رسانده در این مکان دست فروشی کند. 

فیروز عبدالهی مشهور به شوان دارای 45 سال سن در روستایی بنام باشبلاغ چشم به دنیای پر از غم و درد گشود و در همان کودکی پای راست و مادرش را از دست داد و آواره شهرها شد. 

وی می گوید: در سن نه سالگی به دلیل اینکه قوم و خویشی نداشتم در شهر سقز مشغول به واکس کفش شدم و شب ها در مسافرخانه محمدی می خوابیدم. در دوران کودکی دوست داشتم سواد خواندن و نوشتن را پیدا کنم و به تحصیل مشغول شوم اما هیچکس را نداشتم که من را حمایت کند.
پس از آن در قهوه خانه ای کار می کردم و چون علاقه به خواندن و نوشتن زبان کردی داشتم آن را فرا گرفتم. هم اکنون مشکلات و سرنوشت خود را در کتابی بنام "مه راقه کانی ژیان" نوشته که آماده چاپ می باشد.

وی که شاعر و نویسنده توانایی می باشد با بیان اینکه بارها این سوال از من شده که چطور نویسنده و شاعر شده ام؟ گفتم که عشق به کودکی و بچه ها بود که شاعر کودکان شدم و هدفم این بود که سربار جامعه نباشم و مردم طوری فکر نکنند که پای راستم شکسته و دیگر نمیتوانم کاری انجام بدهم.
عبداللهی 4 کتاب را در زمینه کودکان و نوجوانان به چاپ رسانده و هم اکنون نیز نیازمند حمایت سرمایه گذاران شهرستان برای چاپ 3 کتاب دیگرش است که می گوید: اگر خدا بخواهد منبعد در عرصه نویسندگی تئاتر و سینما کار خواهم کرد.

روز جهانی معلول، فیروز عبدالهی، شاعر، نویسنده، شوان روز جهانی معلول، فیروز عبدالهی، شاعر، نویسنده، شوان روز جهانی معلول، فیروز عبدالهی، شاعر، نویسنده، شوان روز جهانی معلول، فیروز عبدالهی، شاعر، نویسنده، شوان

آثار به چاپ رسیده فیروز عبداللهی معروف به "شوان"

شوان در ادامه با بیان اینکه معلولیت محدودیت نیست، اضافه کرد: در کنار کار نویسندگی به کوهنوردی هم علاقه خاصی دارم و تاکنون قله های زیادی را فتح کرده که بلندترین آنها کوه دماوند بود.

روز جهانی معلول، فیروز عبدالهی، شاعر، نویسنده، شوان

روز جهانی معلول، فیروز عبدالهی، شاعر، نویسنده، شوان

وی ضمن اظهار گله مندی از مسئولان شهرستانی گفت: درد قشر معلولان یک یا دو مورد نیست و متأسفانه این قشر با مشکلات و کمبودهای بسیاری روبه‌رو بوده و مسئولان هم تاکنون آن طور که باید برای برطرف شدن مشکلات این قشر پر درد کارهای مناسبی انجام نداده‌اند.

عبداللهی با انتقاد از سرمایه گذاران شهرستان تشریح کرد: سرمایه گذاران هیچ نقشی در ایجاد اشغال جوانان و معلولین ندارند و آنان می توانند به جای آپارتمان سازی و... کارگاه یا کارخانه ای را احداث کنند که قدری از گرفتاری های این شهر کاسته شود.

وی در ادامه به کارخانه شامپو و صابون در شهرستان فیروزکوه اشاره کرد و افزود: این کارخانه فقط افراد معلول را استخدام می کند و اگر چنین انسانهای بزرگواری در شهرستان برای معلولین سرمایه گذاری می کردند واقعا عالی بود و از نظر مادی و معنوی کار ارزشمندی بشمار می آمد.


این نویسنده و شاعر سقزی در ادامه مشکل اشتغال را به ازدواج جامعه معلولین ربط داد و گفت: معلولین ما به دلیل عدم شغل مناسب در امر ازدواج هم بیشتر با مشکل مواجه می شوند که این مهم بسی جای تأمل است.

وی خاطرنشان کرد: درحقیقت معلول واقعی خیلی توانمند است و بسی بیشتر از مردم که کورکورانه فکرمی کنند، می دانند.

برای نمونه برای خودم پیش اومده یک فردی بدون شناخت از من، دست به جیب شده تا مرا مساعدت کند و من گفتم که به پول احتیاج ندارم. مشکلات برای معلولین زیاد است و نمیشود همه را در یک ورق کاغذ یا سایت نوشت، بلکه باید ازطریق فرهنگ سازی مشکلات حل شود آنهم دراین دوران که همه وعده و وعید است خیلی مشکل به نظرمی رسد که به این زودی ها حل شود.

سە قزئە ی شارە جوانە کە م
جێگای هیواووئاواتە کە م 
ڕۆژێک دوربم لە تۆی ئازیز 
لێم ناڕواوە ک شە وی پایز 
نات گۆڕمە وە بە م دونیایە 
چونکە پیاوی چاکی تیایە 
ئە ی شاری چوارهە زارساڵە 
لە دڵ دە رونت مە  حاڵە 
سە قز قوربانی ناوت بم 
قوربانی خاک وئاوت بم 
هە ڵووسە رپە چە ودومنارە 
ناسراوە کە ئە مە شارە
ناوقە ڵاو کانی بە ردینە 
جێگای ژینە جێی ئه وینە 
خاکی بە رپێی دایکە کانتم 
گوڵی دە ستی باوکە کانتم
خاوە نی کیژوجوانانی 
تاجی سە ری کوردستانی 
هە تاهە یبێ هێزی دە ستم 
بۆت دە نوسم خۆشە ویستم


فیرووز عە بدوڵاهی شوان

انتهای خبر/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

روز جهانی معلولفیروز عبدالهیشاعرنویسندهشوان

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان