سرخط خبرها :
شنبه 7 آذر 1394 / 13:55|کد خبر : 275|گروه : اجتماعی

فضای مجازی به اندازه انفلاب اسلامی اهمیت دارد؛

جولان شبکه های اجتماعی در سایه سار بی برنامگی و بی تدبیری مسئولان/شبکه ها؛ جای عاطفه ها را گرفتند

جولان شبکه های اجتماعی در سایه سار بی برنامگی و بی تدبیری مسئولان/شبکه ها؛ جای عاطفه ها را گرفتند

به دلیل گستردگی و فراگیری فضای مجازی و قرار گرفتن بسیاری از مباحث و مطالب در حوزه های مختلف مورد نیاز انسان در شبکه های جهانی، ضرورت استفاده از قابلیت ها و امکانات شبکه های اجتماعی، برای همه افراد و سازمان ها ضروری و لازم به نظر می رسد.

به گزارش گولان سقز به نقل از کردتودی، امروزه دیگر انجام بسیاری از فعالیت های روزمره انسان، بدون کمک گرفتن از قابلیت های این شبکه ها عملا غیرممکن است، فضایی که گفته می شود به اندازه یک کتابخانه، عنوان، مطلب و کتاب در آن وجود دارد.

 

مراحل رشد و تکامل اینترنت را باید در قالب وب های سه گانه از جهان مجازی تا حقیقت دانست، نکته مهم آنکه فضای مجازی نسل سوم، در حقیقت دیگر فضای مجازی نیست، حقیقت مجازی برای کاربران است. زیرا در این فضا می توان برحقیقت افراد و روح و روان آن ها به راحتی تاثیر گذاشت.

 

در کنار مزایای مشهود این شبکه ها، آسیب های متعدد فردی و اجتماعی آن را نیز نباید از نظر دور داشت همان گونه که از سوی منابع رسمی همواره در این باره اعلام و هشدار داده می شود و همیشه افراد ساده لوح گرفتار ترفندهای آن می شوند.

 

دکتری جامعه شناسی و رئیس دانشگاه پیام نور مرکز سنندج در گفتگو با خبرنگار کُردتودی، اظهار داشت: فضای مجازی جزء گریز ناپذیر در زندگی اجتماعی فرد است که خواه ناخواه افراد زیادی از جامعه را درگیر خود می کند.

 

یعقوب احمدی بیان کرد: شبکه روابط بین افراد شکل وسیعی دارد که با استفاده از خانواده گسترده فضای مجازی، و بازتاب های آن روابط بین افراد را متاثر از خود و بازنشریات خود کرده است.

 

وی افزود: استفاده صحیح از شبکه اجتماعی می تواند تبعات ارزشمندی برای فرد داشته باشد و نسبت به پیشرفت های فن آوری و علمی در سطح جهان، فرد را آگاه و بصیر کند که البته امروزه با فراگیر شدن استفاده نادرست از این شبکه ها، کمتر وجهی از تاثیرات مثبت آنها در زندگی افراد نمود پیدا کرده است.

 

محمد جلالی زاده هم در این خصوص بیان کرد: آسیب ها و پیشرفت های که در نتیجه کار با شبکه های اجتماعی برای فرد به وجود می آید در تمام کشورها وجود دارد ولی برای افراد در کشورهای کمتر توسعه یافته نمودی از آسیب های اجتماعی بیشتر از پیشرفت و استفاده بهینه آن تجلی پیدا می کند.

 

این روانشناس با بیان اینکه این شبکه های اجتماعی هیچ راه گریزی برای فرد در دهکده وسیع جهانی به جای نمی گذارد، ادامه داد: در جامعه ما افراد فقط برای فرار از تنهایی به دنیای مجازی روی می آورند و نمی توانند از امکانات آن به خوبی استفاده کنند چرا که فقط مصرف کننده علم سایر کشورها هستند و دلیل استفاده آنها فقط رفع نیاز از یک حس مبهم، خود ساخته به نام تنهایی است.

 

وی خاطرنشان کرد: استفاده از اینترنت در صورتی که فرد ناآگاه به علم و دانش روز باشد اثرات و آسیب های منفی را به جای می گذارد.

 

عضو هیئت علمی دانشگاه پیام نور مرکز سنندج هم با بیان اینکه استفاده نادرست از اینترنت به منظور به کار بردن مزاحمت، سرقت، جرایم مالی، کلاه برداری، قانون شکنی و غیره دارای مجازات برابر با قانون برای متخلفان است، بیان کرد: در فضای مجازی راه برای انواع کلاه برداری ها و هتک حرمت ها بازتر است و متاسفانه با پیدایش شبکه های اجتماعی راه برای گسترش این جرایم بازتر می شود.

 

اعتیاد به اینترنت روز به روز در حال افزایش است و آمار و معضلاتی که در نتیجه اعتیاد به اینترنت ایجاد می شود به مراتب خطرناک تر از دیگر معضلات اجتماعی است چرا که اینترنت مولد تمام معضلات و ناهنجاری های جامعه است.

 

البته رعایت حد و مرزها در استفاده از اینترنت به مراتب بهتر بوده و کار را به جاهای باریک نمی کشاند و در ارتقاء اندیشه و بینش افراد ارزشمند است و اگر این استفاده با نظارت انجام شود دارای تبعات بهتری خواهد بود.

 

فضای مجازی با اینکه عمر زیادی ندارد ولی توانسته به خوبی در بین مردم و خصوصا جوانان جا باز کند و با وجود تمام معایبی که در برقراری ارتباط سالم و صحیح برای کاربران ایجاد کرده، اما در جذب افراد به نفع خود موفق عمل کرده و این تنها گام موفق این شبکه بوده است.

 

به منظور پیشگیری و کاهش آسیب های اجتماعی در فضای مجازی، لازم است که راهکارهای فرهنگی مناسب و به موقع برای نجات جامعه و جوانان به کار برد تا ثمر بخش واقع شود و از تبدیل جامعه به ناهنجاری نامتعارف مناسب با اهداف دشمن و هجمه های آنها نشود.

 

تبعات منفی استفاده بیش از حد و نادرست از این شبکه های اجتماعی در زندگی افراد و تغییر مسیر واقعی و اسلامی جامعه موثر است و همین امر کم کاری و عدم مسئولیت پذیری مسئولان را می رساند که با نیروی جوان جامعه بازی می کنند و آنها را به حاشیه سیاسی بازی خود می کشانند.

 

البته استفاده بهینه از رسانه ها و ظرفیت های دیداری و شنیداری به نفع جامعه و به طبع جوانان و مناسب با ذائقه همه پسند مردم، می تواند در نجات جامعه و جوانان موثر باشد که البته این کار ناشی از کم کاری مسئولان است که جوانان را به حاشیه امور و اقدامات خود رانده اند تا کم کاری آنها با نرم افزارهای دشمن پر شود.

انتهای پیام/



برچسب ها :

شبکه اجتماعیفضای مجازیاینترنت

نظرات کاربران :

شهروند [شنبه 7 آذر 1394 | 21:30] پاسخ

از جامعه ای بی هدف که لایه لایه آن از هم گسیخته است چه انتظاری دارید؟

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان