سرخط خبرها :
شنبه 19 خرداد 1397 / 11:18|کد خبر : 2481|گروه : فرهنگی

رونق گردشگری محور توسعه روستاهای سقز

رونق گردشگری محور توسعه روستاهای سقز

سقز یکی از قدیمی‌ترین شهرهای استان و پل ارتباطی میان شمال غرب با جنوب و جنوب غرب کشوردر شمال غربی استان و در همسایگی استان آذربایجان غربی و مرز عراق است.

به گزارش گولان سقز به نقل از کردپرس، این شهرستان دارای آثار تاریخی و باستانی با ارزشی است، به طوری که آثار تاریخی به جای مانده در آن مانند قلعه (كاخ- دژ) باستانی زیویه و قلعه «قپلانتو» بر اعتبار و اهمیت آثار تاریخی استان افزوده‌است. از نظرطبیعی هم سقز دارای منابع آبی غنی و رودخانه‌های بسیاری مانند زرینه‌رود، سیمینه‌رود و رود خورخوره است كه در نهایت به دریاچه ارومیه می‌ریزند. روی رودخانه زرینه‌رود در مرز آذربایجان غربی سد لگزی احداث شده كه دریاچه پشت سد از جاذبه‌های گردشگری استان به شمار می‌آید. همچنین از ارتفاعات مهم منطقه می‌توان به كوه زیبای «نه‌كه‌روز»، «وه نه وشه» و سایر ارتفاعات مانند كوه جاقل، رووش و دره‌نان اشاره کرد.

بسیاری از اماکن تاریخی و جاذبه های طبیعی در روستاهای شهرستان سقز قرار دارند که احیا، توسعه و ساماندهی آن می تواند در جذب توریست و رونق روستاها موثر باشد.

350 اثر تاریخی در سقز شناسایی شده است

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز می‌گوید: سقز با 350 اثر شناسایی شده و حدود160  اثر ثبتی یکی از مناطق مهم تاریخی استان و غرب کشور است. همچنین از نظر جاذبههای طبیعی و گردشگری و تجاری قطب منطقهای و کشوری محسوب میشود.

گردشگری روستایی در سقز

گلالی‌پور  در مورد ظرفیت‌های گردشگری روستایی در سقز می‌گوید: یکی از انواع گردشگری که روز به روز طرفداران بیشتری پیدا می‌کند، گردشگری روستایی است و به نظر می‌رسد روستاها در آینده به یکی از مهم‌ترین مقاصد گردشگران تبدیل شوند و این مساله می تواند در رونق، آبادانی و ایجاد اشتغال در روستاها موثر باشد.

وی خاطرنشان ساخت: در سقز گردشگری روستایی را می‌توان به چند مقوله تقسیم کرد، اما در سال جاری دو محور تاریخی و گردشگری (قلندر) و گردشگری مذهبی و طبیعی (محور خورخوره- مولان آباد و پارسانیان) در اولویت کاری ما قرار گرفته اند.

جاذبه های تاریخی و گردشگری قلندر

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز افزود: روستای قلندر در ۳۰ کیلومتری شهرستان سقز، مسیر کانی نیاز بطرف سد لگزی دارای موقعیت جغرافیایی و پتانسیل تاریخی و طبیعی مناسبی برای تبدیل شدن به روستای هدف یا محور گردشگری است.

گلای پور افزود: وجود بناهای تاریخی همچون: عمارت فیض اله بیگی و حمام تاریخی، آثار طبیعی گردشگری و همجواری با دریاچه سد لگزی، ظرفیتی مهم برای توسعه گردشگری از جمله بوم گردی و رونق اقتصادی روستا است، مسیر دسترسی آن از سقز یعنی مسیر کانی نیاز به دلیل همجواری با سد دارای جاذبه های زیادی بوده و بواسطه قرار گرفتن برروی جاده اصلی بوکان- شائین دژ و تکاب اهمیت آن دوچندان می باشد.

بازسازی حمام قلندر

وی گفت: حمام قلندر بسیار جالب توجه و به لحاظ معماری، بزرگی و نیز قسمت های مختلف با بسیاری از حمام های تاریخی شهرهایی مثل تبریز، زنجان، کاشان و… برابری می کند، که با هزینه بالغ بر یکصد و پنجاه میلیون تومان بازسازی شده است.

عمارت تاریخی فیض اله بگی 500 میلیون اعتبار دیگر نیاز دارد

از ظرفیت های عظیم دیگر این روستا عمارت تاریخی فاتح فیض اله بیگی بوده که دارای عرصه ای به مساحت ۲ هزار متر مربع و حیاط بزرگ با آبنما و فضاهای جنبی است و در ۲ طبقه ساخته شده و بنا دارای ایوان بلند با ۱۰ ستون چوبی در نمای اصلی احداث شده است و از جمله تزئینات این بنا می توان به تزئینات چوبی و درب و نرده ها اشاره کرد؛ بازسازی کامل این اثر تاریخی نیز امری ضروری می باشد.

گلالی پور گفت: برای بازسازی این عمارت سال گذشته یکصد و هشتاد میلوین تومان اختصاص یافته، اما بازسازی کامل آن نیازمند 500 میلیون تومان دیگر است.

این مقام مسئول گفت: این روستا همچنین دارای تعاونی ماهیگیری در زمستان است و در چند کیلومتری آن نیز مجتمع توریستی و رفاهی همراه با قایقرانی در حال احداث است که ظرفیت عظیمی است و باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

گردشگری مذهبی مقوله‌ای بسیار مهم در جذب توریست است

یکی از مهم‌ترین محورهای گردشگری روستایی در سقز محور خورخوره به مولان اباد است که قسمتی از مسیر سنته به چهل چشمه یا سوته است. روستای خورخوره طبیعت بسیاربکر و کم نظیری به لحاظ طبیعی دارد و همچنین آرامگاه شیخ حسن الکردی مشهور به شیخ حسن مولان آباد از علمای بزرگ جهان اسلام در همین روستا است که این آرامگاه و قرآن شیخ حسن ثبت ملی شده و همواره محل زیارت اقشار مختلف مردم داخل و خارج کشور بوده است.

وی افزود: قرآن شیخ حسن به ام القران جهان اسلام مشهور است. با توجه به نزدیکی به روستای خورخوره و نیز طبیعت بکر منطقه چهل‌چشمه، ایجاد منطقه گردشگری در این منطقه می‌تواند چشم اندازی فراروی توسعه فرهنگی، اقتصادی و توریستی محور «سنته- خورخوره و چهل چشمه» بگشاید.

ساخت زیارتگاه و اسکان مسافرین

رئیس اداره میراث فرهنگی سقز خاطرنشان ساخت: امسال ساخت زیارتگاه و محلی برای اسکان گردشگران و ساماندهی ارامگاه در دست اقدام است که امید است با همکاری مردم و بخشداری ها بتوانیم آن را به سرانجام برسانیم.

گلالی‌پور  ادامه می‌دهد: از دیگر روستاهای مقصد گردشگری مذهبی در سقز روستاهای پارسانیان و پیریونس و قوزلو است که در بیشترایام سال مقصد گردشگران هستند و برنامه هایی هم براثی ساماندهی انها را درنظر گرفته ایم.

لزوم ایجاد منطقه گردشگری بینالمللی زیویه، کرفتو و تکاب

قلعه زیویه با قدمتی بیش از 3 هزار سال، غار طبقاتی و باستانی کرفتو مربوط به دوران سوم زمین شناسی و آثار تاریخی سده سوم پیش از میلاد، سایت تاریخی تخت سلیمان از پتانسیل های مهم کشوری و حتی جهانی برای ایجاد محور گردشگری ویژه و ادامه آن بسوی شهر تاریخی سقز است.

توجه ویژه به این پتانسیل و بالفعل سازی آن می تواند تحولات عظیمی در چهره گردشگری منطقه بوجود آورد.

یک استاد دانشگاه با اشاره به این‌که قلعه تاریخی و باستانی 3 هزار ساله زیویه، یکی از شاهکارهای معماری از سده نهم تا ششم پیش از میلاد است،می گوید: زیویه هم از نظر معماری و هم از نظر آثار هنری یکی از شاخص‌ترین مکان‌های دوره تاریخی کردستان، ایران و حتی جهان محسوب می‌شود که مربوط به اقوام ماد و مانایی بوده است.

دکتر صالح امین پور به موقعیت جغرافیایی، فرهنگی و تجاری سقز و شهرستان‌های اطراف مثل تکاب، بانه، مریوان و دیواندره اشاره می‌کند و می‌گوید: ایجاد منطقه ویژه گردشگری بین المللی تخت سلیمان- کرفتو- زیویه- سقز و حتی ادامه آن به سوی مناطق گردشگری و تجاری مریوان و بانه می‌تواند چشم‌انداز بسیار روشنی فراروی توسعه گردشگری و اقتصادی منطقه بگشاید، زیرا این محور دارای جاذبه‌ها و ظرفیت‌های گردشگری و تاریخی و تجاری بسیاری است.

این تاریخ دان می‌افزاید: چندین سال است که این طرح از سوی مسئولان محلی و صاحبنظران حوزه تاریخ و جهانگردی مطرح شده که لازم است طرح مطالعاتی این محور در سطحی ملی و با هماهنگی استان‌های مربوطه توسط سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کشور تدوین شود و سرمایه‌گذاران در بخش خصوصی برای اجرای این طرح که دارای توجیه اقتصادی است، جذب شوند.

 

/انتهای پیام



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان