سرخط خبرها :
دوشنبه 14 اسفند 1396 / 11:33|کد خبر : 2438|گروه : سیاسی

صنعت هتلداری سقز در مرز رکود/ کاهش 70 درصدی گردشگران سقز نسبت به سال 90

صنعت هتلداری سقز در مرز رکود/ کاهش 70 درصدی گردشگران سقز نسبت به سال 90

رکود و کسادی بازار گردشگری و ورود مسافر در ماه های اخیر موجب افزایش ضرر و زیان سرمایه گذاران بخش هتل در شهرستان های مرزی همچون سقز شده است و آمار و ارقام ارائه شده نشان دهنده رکود این بخش در این مناطق است.

به گزارش گولان سقز به نقل از کرد پرس، از مهمترین دلایل وجود رکود در بخش گردشگری می‌توان به: رکود کلی در حوزه اقتصادی، کاهش قدرت خرید مردم که مسلماً نوع و میزان سفر را تحت تاثیر قرار داده، کمبود زیرساخت ها و مراکز گردشگری، نوع حمایت و مواجه مسئولان و نهادهای مرتبط اشاره  کرد.

وضعیت هتل ها در سقز

در حال حاضر در سقز 5 هتل با ظرفیت حدود 300 نفر و 4 مهمانپذیر با ظرفیت تقریبی 100 نفر در شهرستان سقز وجود دارد، این مراکز بامشکلات زیادی مواجه هستند که در این گزارش بدان پرداخته خواهدشد.

رکود اقتصادی و کمبود زیرساخت هامدیر هتل کورد سقز با بیان اینکه رکود اقتصادی و کاهش گردشگران یکی از چالش هایی است که بر کار صنعت هتلداری در شهرستان های مرزی تاثیر منفی گذاشته، گفت: کمبود زیرساخت ها و جاذبه های گردشگری نظیرفرودگاه، موزه، سینما و... از مشکلات اساسی در این حوزه  است.کاوه احمدی، نبود برنامه مشخص برای جذب پایدار گردشگر را یکی دیگر از مشکلاتی دانست که بر کار هتلداران در این حوزه موثر بوده و افزود: عدم  تبلیغات مناسب برای شناساندن ظرفیت های تجاری بازار سقز، یکی از خلاءهایی است که بارها مطرح شده، اما گام موثر و هدفمندی در این راستا برداشته نشده است.

مدارس و خانه های استیجاری بلای جان هتل ها

وی مدارس، خانه های استیجاری ومهمانسرای ادارات را بلای جان هتل ها خواند وگفت: بارها مطرح شده که مدارس فقط مهمانان فرهنگی راپذیرش کنند، اما این مساله رعایت نمی شود ودر نتیجه هتل هایی مثل هتل کورد با کمترین ضریب اشغال تخت درحدود 10 الی 15 درصد مواجه شده اند.احمدی گفت: اگراین وضعیت ادامه یابدمجبور به تعطیلی یا تغییر کاربری هتل خواهم شد.

ضریب اشغال زیر 30 درصد هتل های سقز

مدیر هتل آزادی سقز نیز با بیان اینکه تعداد گردشگران سقز در سال های اخیر کاهش محسوسی داشته،خاطرنشان ساخت: ضریب اشغال هتل ها حدود 30 درصد بوده استحسن حسین زاده با بیان اینکه هیچ کس یا ارگانی به مشکل هتلداران رسیدگی نمی کند،گفت: 9 سال است برای دریافت تسهیلات ازسازمان گردشگری اقدام کرده ام، اما تاکنون موفق به دریافت وام نشده ام.وی با بیان اینکه قضیه تغییر کاربری یافروش هتل را مطرح کرده ام، گفت: هتلداری دوران رکود و زمین گیری خود رامی گذراند وچشم انداز روشنی فراروی آن وجود ندارد.

مهمانپذیرهای سقز هم وضعیت چندان بهتری نسبت به هتل ندارند، مدیر مهمانپذیر محمدی با اشاره به اینکه میزان ورود گردشگر به اماکن اقامتی بسیار کاهش یافته، گفت: بیشتر مراجعین ما نه گردشگر، بلکه بازاریاب و مواردی از این دست استلقمان عارفی گفت: میزان گردشگر و ضریب اشغال تخت در سال جاری حدود 30 الی 35 درصد و به حدود یک سوم سال های 90 تا 92 کاهش یافته است.

بستن مرزها اثر منفی بر گردشگری سقز گذاشته است

وی عدم برنامه مناسب برای معرفی بازارسقز، نبود موزه و مراکز توریستی، بستن مرزها و رکود اقتصادی را عامل این کاهش گردشگر می داند و می گوید: دولت باید برای احیای مقوله سفرو حمایت از هتل ها ومهمانپذیرها تمهیدات خاصی بیندیشد.

تبعات و راهکارها

رکود حاکم بر صنعت هتلداری تبعاتی را درپی خواهد داشت که می توان به احتمال تعدیل نیروها ومشاغل مرتبط، تغییر کاربری یا تعطیلی هتل ها، عدم تمایل به گسترش و نوآوری در خدمات و... اشاره کرد. بنظر می رسد برای خروج صنعت گردشگری وهتلداری بایدتهیه طرح های جامع گردشگری در سقز با تکیه بر ظرفیت های تجاری، تاریخی وطبیعی؛ تبلیغات هدفمند، ارائه تسهیلات و بسته های حمایتی در بخش گردشگری وهتلداری، توسعه بازارچه های مرزی و رونق تجارت چمدانی، کاهش مراکز اقامتی دولتی، افزایش نوآوری وخلاقیت در ارائه خدمات درصنعت هتلداری مدنظر سیاست‌گذاران این بخش قرار بگیرد.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان