سرخط خبرها :
یکشنبه 24 دی 1396 / 12:44|کد خبر : 2343|گروه : اجتماعی

وضعیت ناگوار بازار قازاخانه سقز/ ضرورت اهتمام جمعی برای بازسازی این بازار

وضعیت ناگوار بازار قازاخانه سقز/ ضرورت اهتمام جمعی برای بازسازی این بازار

بازار روز یا قازاخانه سقز بعنوان یکی از مراکز خرید متنوع و جذاب این شهر، به لحاظ ساختار فیزیکی و خدماتی وضعیت ناایمن و نامناسبی داشته و با خطرات و حوادث احتمالی ناگواری همراه است.

به گزارش گولان سقز، شهرستان سقز یکی از قطب های تجاری و دارای بازار بزرگ تاریخی در شمال غرب است؛ تنوع، کیفیت، قیمت مناسب تر کالاهای مرزی و دسترسی مناسب تر شهروندان به این شهر به دلیل موقعیت جغرافیایی و... باعث شده که بازار آن موردتوجه اکثریت شهروندان استان های دورو نزدیک برای خریدهای چمدانی قرار بگیرد

 بازار بزرگ و تاریخی سقز از چند بازار کوچک دیگر تشکیل شده که براساس کالاهای عرضه‌شده و فروشندگان به بازارهای بالا، پایین، گاراژ، بازار سابق یهودی ها، قازارخانه و.... تقسیم‌بندی شده‌اند.

 

ساخت قازاخانه در سال 60 برای ساماندهی دستفروشان

از میان این بازارها قازاخانه به‌طور گسترده‌ای مورد بازدید مسافران و شهروندان قرار می‌گیرد. قازاخانه که به نام های دیگری نظیر: بازار روز نیز شناخته می شود نامی آشنا در شهرهای دیگر نیز می باشد.

قازاخانه یا قزاق خانه در مرکز بازار سقز واقع شده، این بازار در اوایل دهه 60 در زمان شهرداری مرحوم میر محمدعلی در راستای ساماندهی دستفروشان ساخته شد که شامل 301 مغازه بوده و در سال 64 واگذار شد

 

وضعیت فرسوده، ناایمن و همراه با خطر قازاخانه سقز

وضعیت ساخت این بازار بسیار فرسوده و ناایمن و با پایه های چوبی، سیم کشی روکار و آوارهای رها شده بوده و ساختاری همچون آلونک های حاشیه ای دارد، که در صورت وقوع کوچکترین حادثه ای به خاکستر تبدیل می شود و خطرات مختلف آتش سوزی، اتصالات برق و حوادث طبیعی و غیرطبیعی این بازار را تهدید می کند.

 

رونق نقاط پیرامونی قازاخانه در سال های اخیر

 نقاط پیرامونی قازاخانه در سال های اخیر بطور کلی از بافت سنتی متحول و تبدیل به پاساژهای تجاری و یا پارچه فروشی و فروشگاه های لوکس شده و یکی از پربازدیدترین نقاط بازار بزرگ و تاریخی سقز می باشند و تا حدودی رونق درون قازاخانه را تحت تاثیر قرار داده است.

 

قصه دراز و ناموفق بازسازی قازاخانه سقز

امروزه یکی از مسائل مهم و فوری در رابطه با این بازار تخریب آن جهت بازسازی و ایمن سازی بوده تا از یک طرف از بروز حوادث احتمالی و ناخوشایند جلوگیری کنند و از طرف دیگر امنیت شغلی درازمدت کسبه آن فراهم شود

مقوله بازسازی بازار روز یا قازخانه از اوایل دهه 80 مطرح و مقرر شد مجتمع تجاری مجهز و مدرنی شامل بازار تجاری، نمازخانه، سرویس های بهداشتی و.. در این مکان ساخته شود و بعد از جلسات مکرر در سال 83 و 84 نمایندگان 7 نفره ای توسط مغازه داران جهت هماهنگی های لازم با اداراتی نظیر: اصناف، شهرداری و شورای شهر و فرمانداری تشکیل شد، در چند مقطع بحث قطعی بازسازی بازار روز مطرح و هر بار بنا به دلایلی به نتیجه نرسید، آخرین موارد این تصمیمات مربوط به اسفندماه 95 و همچنین تیرماه 96 است.

 

علت به نتیجه نرسیدن تخریب و بازسازی قازاخانه چیست؟

موارد تکراری و مختلفی در عدم تحقق مساله بازسازی بازار روز مطرح است، عدم اهتمام جدی و توافق کلی بین مغازه داران قازاخانه، مساله نحوه ساخت این بازار بصورت مجتمع تجاری، میزان مشارکت بازاریان و شهرداری، نحوه تقسیم مغازه ها، میزان آورده و سهم مشارکت بازاریان و... از جمله اختلافاتی بوده که هر بار مانع از به سرانجام رسیدن برنامه بازسازی شده است و آینده نگری، تامین امنیت شغلی بلندمدت مغازه داران، جلوگیری از حوادث ناگوار و خسارات احتمالی و... را به حاشیه رانده است.

در چند مرحله که شهرداری بنرها و اطلاعیه هایی را برای عقد قرارداد و نیز درخواست تخلیه قازاخانه در بازه زمانی مشخصی جهت اقدامات لازم و شروع بازسازی نصب کرده بود با بی مهری نیز مواجه و عملاً کار متوقف مانده است.

موافقت اکثریت، مخالفت اقلیت در بازسازی قازاخانه

 پیگیری های متعدد و بررسی های میدانی حاکیست اکثریت مغازه داران با بازسازی موافقند اما عده ای محدود به بهانه های شخصی و اعتراض به نحوه تقسیم مغازه ها از همکاری در طرح بازسازی خودداری می کنند و با پخش شایعات جلو خواست اکثریت مبنی بر بازسازی قازاخانه را گرفته اند، این افراد می گویند: مغازه ما هم اکنون در مسیر مناسب و ردیف اول قرار گرفته و در تقسیم بندی جدید نیز باید این امتیاز برای ما درنظر گرفته شود و یا جایگاه موقتی که برای ما درنظر گرفته شده، مناسب نیست. این خواسته و شایعات عملاً سد راه شروع عملیات بازسازی شده در حالی که می توان با روش های دیگری این مشکل را مرتفع ساخت، زیرا ارزش افزوده مغازه های آنان در آینده چند برابر، استحکام و ایمنی و بهداشت مغازه به سطح استاندارد رسیده و مساحت آن نیز بیشتر می شود.لذا باید افکار عمومی اقناع گردد که مسیر بازسازی بهتر از خطرات و وضعیت فعلی است و هرچه سریعتر باید این روند شروع شود تا جلو حادثه و پلاسکوی دیگر گرفته شود.

اکثریت مغازه داران می گویند باید همه همکاری کنیم تا حادثه ای مثل پلاسکو در سقز اتفاق نیفتد، اگر اصناف و شهرداری برنامه ای جدی برای کمک به بازسازی بازار روز داشته باشند و اگر اصناف و شهرداری با همکاری سایر نهادها، محلی موقت را در اختیار ما برای ادامه کسب و کار تا زمان ساخت مجتمع جدید، قرار دهند ما آماده همکاری و توافق می باشیم.

لزوم همکاری و آینده نگری مغازه داران در مقوله بازسازی قازاخانه

بهرحال باید توجه داشت ادامه وضعیت در بازار روز سقز همراه با ریسک ها و خطرات زیادی است، ادامه این وضعیت آلونکی قطعاً زیاد نمی تواند دوام داشته باشد، لذا باید بازاریان بخاطر حفظ سلامتی خود و شهروندان، جلوگیری از حوادث ناخوشایند و کمک به رفاه و ثبات شغلی خود، گسترش شبکه تجارت و توزیع در این بازار، جذب سرمایه، ایجاد اشتغال و رونق بازار سقز، اهتمام و همکاری لازم برای بازسازی  قازاخانه داشته باشند.

پیشرفت و اجرایی شدن این موضوع نیازمند همکاری و تشریک مساعی کسبه فعلی بازار روز با شهرداری و اصناف و همچنین جدیت این نهادها می باشد، می بایست با تبیین ابعاد مثبت مساله، دادن امتیازات یا درنظر گرفتن تخفیف های قانونی برای مغازه داران، تهیه و معرفی طرح و معماری مجتمع جدید، تعیین مکان موقت برای کسبه تا زمان ساخت مجتمع جدید، برگزاری نشست های لازم با معتمدین بازار و... بستر لازم را برای همکاری و همراهی عمومی جهت شروع عملیات پروژه نوسازی قازاخانه سقز فراهم سازند.

گزارش از: فردین مصطفایی

انتهای پیام/



برچسب ها :

قازاخانهبازارکسبه بازاروضعیت ناایمن بازار قازاخانهاصنافمعماریبازسازی قازاخانه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان