سرخط خبرها :
دوشنبه 29 آبان 1396 / 15:50|کد خبر : 2276|گروه : اقتصادی

غبار فراموشی بر سیمای بازار تاریخی سقز

غبار فراموشی بر سیمای بازار تاریخی سقز

سقز، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرها و پل ارتباطی میان شمال غرب با جنوب و جنوب غرب کشور، دارای یکی از بازارهای تاریخی و قدیمی در استان است...

به گزارش گولان سقز، سقز، به‌عنوان یکی از قدیمی‌ترین شهرها و پل ارتباطی میان شمال غرب با جنوب و جنوب غرب کشور، دارای یکی از بازارهای تاریخی و قدیمی در استان است. به گفته صاحبنظران، این شهر در عصر صفوی مرکز تجارت و دادوستد در منطقه شمال غرب بوده است. سقز هم‌اکنون نیز ظرفیت‌های تجاری بسیاری برای تبدیل شدن به بازار اصلی و مرکز تجاری در شمال غرب کشور را دارد. این در حالی است که از بازار تاریخی و قدیمی سقز بقایای زیادی موجود نیست و از نظر معماری دچار دگرگونی‌هایی شده است. از این بازار آثار کاروانسرای «تاجوانچی» باقی مانده که نشانگر اهمیت بازار سقز در گذشته بوده است. در ضلع غربی هم حمام حاج‌صالح سقز قرار دارد که اکنون بخش‌هایی از ضلع شمالی آن باقی مانده است. با وجود چنین ظرفیت‌هایی لازم است برای بازسازی این بازار فکر شود تا به رونق اقتصاد سقز هم کمک شایانی شود.

بازسازی بازار با طرح جامع
«شیرکو» یکی از بازاریان، ساماندهی بازار سقز را نیازمند طرح مطالعاتی جامع می‌داند و می‎گوید: بازسازی سقف بازار با معماری سنتی، یک‌دست کردن نمای ظاهری مغازه‌ها و نصب تابلوهای راهنما در این طرح ضروری است.وی با اشاره به وجود چند چشمه آب طبیعی در کنار بازار می‌افزاید: می‌توان از این ظرفیت استفاده کرد و طرح‌هایی را برای زیباسازی بازار، با استفاده از آب‌های روان همین چشمه‌ها، در قسمت‌هایی از بازار پیاده کرد.

بازسازی ورودی‌ها و خروجی‌ها
یکی از شهروندان سقزی با بیان اینکه بازار سقز بخشی از تاریخ، اصالت و سرمایه اقتصادی این منطقه است، می‌گوید: لازم است ورودی‌ها و خروجی‌های این بازار بازسازی و ساماندهی شود و از نمادهای تاریخی برای این کار استفاده شود.
«عطا رحیمی» می‌افزاید: باید المان‌های تاریخی و متناسب با فرهنگ منطقه در بازار نصب شود تا وجهه تاریخی آن برای شهروندان و مسافران نمایان شود.

ایمن‌سازی بازار و ساماندهی ترافیک اطراف آن
یکی دیگر از بازاریان نیز ایمن‌سازی بازار را حائز اهمیت می‌خواند و می‌گوید: لازم است ایستگاه‌های سیار آتش‌نشانی و پلیس در داخل بازار قدیمی مستقر شوند تا در مواقعی نظیر آتش‌سوزی، سیل و حوادث احتمالی کمک‌های لازم را انجام بدهند. «حامد محمدی» یکی از مشکلات بازار را ترافیک سنگین مسیرهای اطراف آن می‌داند و می‌افزاید: ساماندهی ترافیک خیابان‌های اطراف بازار و ایجاد پارکینگ‌های طبقاتی در این زمینه لازم به نظر می‌رسد.

بازار سقز؛ قطب پوشاک، پارچه و لوازم آرایشی
یکی دیگر از کسبه بازار سقز را به دلیل فراوانی برخی اجناس وارداتی همچون پارچه، پوشاک و روسری، وسایل خانگی و لوازم آرایشی، قطب منطقه و کشور می‌داند و می‌گوید: البته نتوانسته‌ایم این ظرفیت‌ها را به مسافران و گردشگران بشناسانیم.
«محمد مرادی» می‌افزاید: باید با برگزاری همایش‌ها و نیز تبلیغات مناسب و حرفه‌ای رسانه‌ای این ظرفیت‌ها شناسانده شوند. چون این بازار قطب پوشاک است باید در ورودی شهر و داخل بازار المان‌ها و نمادهایی با لباس کُردی ساخته شود تا بیشتر جلب توجه کند.
وی همچنین برخی محصولات تولیدی سقز مانند عسل طبیعی، گردو، پنیر، روغن محلی و آدامس را در داخل و خارج کم‌نظیر می‌داند و ادامه می‌دهد: بسیاری از مسافران و ساکنان سایر شهرستان‌ها راغب به تهیه این محصولات طبیعی هستند که هم ارزش غذایی و هم ارزش درمانی دارند. اما همت جمعی مردم، اتاق اصناف و مسئولان برای تبلیغ این محصولات که در بازار به فروش می‌رسند، لازم است.
 
لزوم احیای بناهای تاریخی بازار
یکی دیگر از شهروندان می‌گوید: حمام تاریخی حاج‌صالح در دل بازار قرار دارد که سال‌هاست بسته است. قرار بود این حمام به موزه تبدیل شود که خبری از آن نیست. همچنین بازار «تاجوانچی» در حال تخریب است و عملا تا چند سال آینده چیزی از آن باقی نمی‌ماند.«کریم مرادی» می‎افزاید: احیای این بناهای تاریخی می‌تواند در رونق‌بخشی به بازار سقز و جذب گردشگر بسیار موثر باشد.

ساماندهی بازار؛ نیازمند همکاری بین اداره‌‌ها
رئیس اتاق اصناف سقز با بیان اینکه بازار این شهر یکی از بازارهای تاریخی منطقه است، می‌گوید: سال گذشته و امسال با همکاری شهرداری و شورای شهر و اداره برق اقدامات خوبی در راستای بهسازی کف بازار و برق آن انجام شد. اما ساماندهی کامل بازار نیازمند هماهنگی‌های بین اداره‌ها و همت اداره میراث فرهنگی است.«بهزاد یزدانی» با اشاره به این‌که بازار سقز قدیمی است و در مکانی خاص در قلب شهر قرار گرفته است، می‌گوید: دسترسی به بازار برای مسافران و گردشگران مشکل است. از اداره‌های خدمات‌رسان می‌خواهیم که با این مجمع در راستای دسترسی آسان به بازار برای رونق کسب‌وکار همکاری کنند.
یزدانی ادامه می‌دهد: با همکاری اداره‌های مرتبط، ساخت برنامه‌های فرهنگی و رسانه‌ای را برای شناساندن بیشتر بازار به گردشگران، در کنار ساماندهی صنف‌ها و نماسازی و زیباسازی بازار در دست اقدام داریم که امیدواریم آن را به مرحله عملیاتی برسانیم.

راهکارهای توسعه بازار سقز
عضو مجمع نمایندگان اتاق بازرگانی سنندج می‌گوید: به‌ نظر می‌رسد برخی اتفاقات سال‌های اخیر از جمله عدم توسعه و جانمایی مطلوب مراکز تجاری و توریستی، نبود تبلیغات مناسب و گسترده در رسانه‎ها، فعال نشدن بازارچه‌های مرزی در سقز، احیا و بازسازی نشدن بازار تاریخی و نیز ضعف سرمایه و سیاست‌های تجاری حاکم بر بخشی از بازار باعث شده بازار سقز کمتر بتواند از مزیت‌های مرزی و جذب توریست همچون مریوان و بانه استفاده مطلوب ببرد.
«عبدالرحمن علوی» می‌افزاید: افزایش چندبرابری مالیات بر درآمد، کمبود سرمایه و منابع مالی، وجود صنوف مزاحم و آلاینده در شهر، آشنا نبودن بازاریان به قوانین و مقررات صنفی و مالیاتی، نبود بازارچه مرزی و گمرگ، ضعف تولید، نبود تسهیلات و حمایت ضعیف بانک‌ها و نیز اختصاص نیافتن اعتبارات لازم برای احیا و بازسازی بافت تاریخی بازار سقز از جمله مشکلات دیگری است که برای رونق بازار باید به آنها توجه و برای رفعشان اقدام کرد.
وی ادامه می‌دهد: از برنامه‌های ضروری برای رونق بازار سقز می‌توان به برنامه‌هایی از جمله: تهیه طرح توسعه بازار سقز در 3سطح کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت با افق نقش‌آفرینی موثر در مناسبات اقتصاد ملی و منطقه‌ای، شناساندن بازار و ظرفیت‌های سقز به مردم داخل و خارج از طریق رسانه‌های جمعی، ثبت و احیای بازار تاریخی سقز با همکاری اداره میراث فرهنگی، شورای شهر، شهرداری و اتاق اصناف، تسریع در بازگشایی بازارچه مرزی و معابر موقت در مرز سقز، برگزاری جشنواره‌های فرهنگی و تجاری در جوار بازار به مناسبت‌های مختلف، احیای مراکز تاریخی بازار همچون حمام حاج‌صالح و مسجد دومناره و کاروانسراها، احداث موزه تاریخی، راه اندازی نمایشگاه صنایع دستی و معماری سنتی، فرصت‌یابی در بازار و پیگیری فرصت‌های تازه‌ کسب‌وکار و نیز توانمندسازی شبکه بازاریابی سقز اشاره کرد.
علوی همچنین توسعه توان رقابت‌پذیری واحدهای تجاری سقز، راه‌اندازی بازارچه‌های پیرامونی نظیر بازارچه «زوزان»، مقررات‌زدایی و ضابطه‌مند کردن امور اداری و سرمایه‌گذاری در شهرستان، حضور بیشتر بازار سقز در نمایشگاه‌های ملی و منطقه‌ای، مشارکت فعالانه و حضور جدی فعالان اقتصادی در همایش‌های فرصت‌های تجاری، گسترش زیرساخت‌های حمل‌ونقل جاده‌ای و ریلی برای افزایش تبادلات تجاری و اقتصادی، تقویت تشکل‌های بخش خصوصی همچون اتاق اصناف و اتاق بازرگانی، صنعت، معدن و کشاورزی، تاسیس نهادها و موسسات خُرد و کلان حامی بخش بازار و کارآفرینی، تقویت اعتماد و سرمایه اجتماعی در میان بازاریان و مشتریان، توجه به اصول اعتماد و مشتری‌مداری و ایجاد مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی در شهرستان‌های مرزی به مرکزیت اداری سقز را از دیگر نیازهای این بازار تجاری می‌داند.

چشم انتظار  اعتبار
مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز می‌گوید: این اداره تمایل زیادی برای بازسازی بازار تاریخی سقز دارد. لذا در صورت تخصیص اعتبار تعیین‌شده از محل ماده 180 یا توازن منطقه‌ای، طرح مطالعاتی آن تهیه و سپس بازسازی شروع می‌شود. «حمید گلالی پور» درباره حمام حاج‌صالح هم می‌گوید: زمان مناسب برای مرمت این حمام بهار 97 در نظر گرفته شده و منتظر تخصیص اعتبارات آن هستیم.

 

گزارش از: فردین مصطفایی

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان