سرخط خبرها :
چهارشنبه 24 آبان 1396 / 12:17|کد خبر : 2261|گروه : اجتماعی

وجود 338 موقوفه در شهرستان سقز/تقریباً 100درصد نیات واقفین مربوط به مساجد است/ خیرین نیازهای روز جامعه را دریابند

وجود 338 موقوفه در شهرستان سقز/تقریباً 100درصد نیات واقفین مربوط به مساجد است/ خیرین نیازهای روز جامعه را دریابند

رئیس اداره اوقاف سقز از وجود 338 موقوفه در این شهرستان خبر داد و افزود: تقریبا 100 درصد نیات واقفین مربوط به مسائل و مایحتاج مربوط به مساجد است.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، جهاندارامجدی در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تسلیت حادثه غم انگیز زلزله اخیر و جان باختن شمار زیادی از هموطنانمان در استان کرمانشاه گفت:  27 صفر مصادف با روز وقف می باشد و هرساله از این تاریخ هفته ای را برای ارج نهادن به مقام والای واقفان و خیر اندیشان و ترویج، کسترش و نهادینه سازی فرهنگ وقف در جامعه، گزارش عملکرد ادارات اوقاف و تقدیر وتجلیل از اصحابوقف و معرفی خدمات ارزشمند واقفین اختصاص می یابد.

امجدی اضافه کرد: وقف بهترین روش احسان و نیکوکاری، ماندگاری، چشمه همیشه جاری، رسیدن خیر و ثواب به واقف پس از مرگ در جهت رفع نیازهای جامعه می باشد.

وی خاطرنشان کرد: در جامعه افراد بسیار زیادی بوده و هستند که کمبود و درد جامعه را حس کردند و تمام و یا بخشی از اموال و دارایی خودشان را برای رفع مایحتاج هم نوعانشان وقف کرده اند.

 

امجدی در ادامه به برخی از موقوفات در سطح کشور اشاره کرد و گفت: که میتوان بیمارستان نمازی در شیراز، بنیاد علمی آموزشی قلم چی، بنیاد البرز و میر محمود قروه، حاج سید محمد امامی بیجار، ملا ابراهیم سقز، وقف درختان گردو در مریوان و هزاران موقوفه بزرگ و کوچک  را نام برد.

مسئول اداره اوقاف شهرستان سقز با بیان اینکه املاک زیادی توسط واقفان خیراندیش سقزی به منظور رفع نیازهای جامعه وقف شده است، افزود: مردم متدین و مومن این دیار اراضی و املاکی را برای احداث مسجد، دفن اموات، تأمین مایحتاج ضروری، حقوق ائمه و خدام، مدرسین و طلاب علوم دینی مساجد وقف کردند.

امجدی با بیان اینکه پیشینه وقف در شهرستان سقز نشانگر عشق و علاقه و اعتقادات مردم این خطه از میهن اسلامیمان به مساجد، ترویج علوم دینی ومعارف اسلامی و رفع نیازهای اجتماعی و فرهنگی است، اظهار داشت: اکثر مساجد شهرستان دارای موقوفاتی می باشد که عمده مایحتاج مساجد از درآمد این موقوفات تأمین می شود.

وی با بیان اینکه در این شهرستان 338 موقوفه وجود دارد، یادآور شد: این موقوفات دارای 1428 رقبه هستند که تعداد 1200 رقبه منفعتی و دارای درآمد می باشند و مابقی انتفاعی و فاقد درآمد و از عین آنها برابر نیت واقفین بهره برداری خواهد شد. همچنین موقوفات سقز دارای کاربری های مختلفی است وشامل عرصه های مسکونی و تجاری، آموزشی، اداری، درمانی، فضای سبز و خدماتی و عرصه و اعیان مسکونی و تجاری، اراضی معدنی، کشاورزی و باغات می باشد.

این مسئول با بیان اینکه تقریبا 100 درصدنیات واقفین خیراندیش شهرستان مربوط به مساجد می باشد و درآمد آن نیز بدون کم و کاست برابر نیات واقفین صرف می شود، گفت: هزینه های جاری مساجد در سطح کشور از محل کمک های مردمی تامین می شود و خیلی از مساجد برای تأمین مایحتاج خود با مشکل مواجه هستند اما به برکت وجود موقوفاتی که توسط افراد خیر و نیکوکار وقف شده تعداد کثیری از مساجد شهرستان دارای درآمد بوده و تقریباً خودکفا می باشند و نیازی به کمک اشخاص جهت اداره خود با مشکلی مواجه نیستند.

او به برخی از موقوفات سقز اشاره کرد و گفت: موقوفات مرحومین ملا ابراهیم با نیت هزینه های ضروری و مایحتاج مسجد ملا ابراهیم، محمود بیگ قوخ با نیت هزینه های ضروری و مایحتاج مسجد شیخ شمس الدین ، حاج صالح اخوان با نیت هزینه های ضروری و مایحتاج مسجد روستای کانی کبود، محمد کریم و محمد رحیم با نیت هزینه های ضروری و مایحتاج مسجد شیخ مظهر و مرحومه نورالنسا خانم با نیت هزینه های ضروری و مایحتاج مسجد روستای ترجان جزو قدیمی ترین و بزرگترین موقوفات این شهرستان بشمار می آید.

امجدی در ادامه به ثبت 3 موقوفه جدید در سال جاری پرداخت و افزود: یک باب منزل مسکونی از سوی کمال شرافتی با نیت توسعه مسجد روستای قلعه کهنه، یک باب منزل مسکونی و یک قطعه باغچه از سوی قادر رحمن پور با نیت مایحتاج مسجد روستای میتو و همچنین اهدای 150 جلد قران کریم با نیت استفاده در مساجد از سوی احسان ستوده و عبدالله مرادویسی وقف شده است.

وی بابیان اینکه اداره اوقاف یک امانتدار است و اختیاری از خود برای هزینه عواید موقوفات ندارد، خاطرنشان کرد: نیات واقفین هرشهری با شهر دیگر فرق می کند لذا 100 درصد نیات واقفین شهرستان سقز مربوط به مساجد می باشد.

او با اشاره به اینکه وقف راهی پایدار و مناسب بری دستگیری از نیازمندان و برقراری عدالت اجتماعی است، یادآور شد: امروزه نیازهای روز از قبیل کمک به فقرا و نیازمندان، کمک به ایتام و کودکان بی سرپرست، تأمین دارو و درمان، تهیه جهیزیه افراد بی بضاعت، کمک به دانش آموزان و دانشجویان، ترویج فرهنگ علوم قرآنی کمک به ازدواج و اشتغال جوانان و همچنین تأمین سرپناه برای اقشار کم درآمد و نیازمند می باشد و لذا انتظار می رود واقفین عزیز این مسائل را در نظر داشته باشند.

امجدی به برخی از عملکرد اداره اوقاف شهرستان اشاره کرد و افزود: 308 مورد تمدید اجاره نامه منقضی شده، 40 مورد تنظیم اجاره نامه با رقبات فاقد رابطه استیجاری، اصلاح و تایید اطلاعات رقبات در سامانه، Gis، تعمیر رقبات، 25 مورد اخذ سند مالکیت برای موقوفات، 20 مورد تبدیل اسناد دفترچه ای موقوفات به اسناد تک برگی، 23 مورد اخذ آرا دعاوی له موقوفه و 10 مورد نیز اجرای احکام قضایی داشته ایم.

همچنین در سال جاری 2 مسابقه قرآن کریم، 5 محفل انس با قرآن، تربیت 1471 حافظ قرآن، تشکیل پرونده برای 200 هیئت امنا مساجد، تشکیل 3 انجمن یاوران وقف و ضیافت الهی و روز مساجد برگزار شده است.

وی در پایان ضمن تقدیر از حضور اصحاب رسانه در این نشست ،اضافه کرد: اجرای نیات واقفین خیر اندیش، بیمه 60 نفر از خدام، وصول اجاره بهای موقوفات، پیگیری مطالبات موقوفات از مستاجرین وکمک به مساجد از محل اعتبارات دولتی از دیگر کارهای انجام شده در سال کاری 96 بوده است.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

وقفموقوفهخیرینمساجدواقفچشمه همیشه جاریصدقه جاریهنیازهای روز جامعه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان