سرخط خبرها :
جمعه 19 آبان 1396 / 11:52|کد خبر : 2246|گروه : فرهنگی

قلعه باستانی کوشکله سقز در معرض آسیب قرار گرفت

قلعه باستانی کوشکله سقز در معرض آسیب قرار گرفت

وضعیت قلعه باستانی کوشکله سقز با مالکیت جدید این محوطه در معرض آسیب قرار گرفته است.

به گزارش گولان سقز به نقل از کردپرس،حسب اعلام فعالان فرهنگی و بررسی های میدانی، خاکبرداری و دیوارکشی در محوطه این قلعه توسط مالکین زمین آن صورت گرفته، که موجب دغدغه و نگرانی افکار عمومی شده است.


در خصوص این قلعه تاریخی نظرات مختلفی ارائه شده، عده ای قدمت آن را 7 هزار سال، عده ای مربوط به دوره مادها دانسته و طبق آخرین کاوش های اداره کل میراث فرهنگی مربوط به دوران دوران مفرغ و آهن یعنی هزاره های دوم و اول قبل از میلاد می باشد که نماد و بخشی از هویت تاریخی شهرستان سقز و تاریخ منطقه می باشد.


بخشی از این قلعه (قسمت جونبی و جنوب شرق) در حریم منطقه نظامی بود، که سال هاست دور آن حصار کشیده شده بود و بخش دیگری از آن نیز جنب بیمارستان تازه تاسیس 235 تختخوابی سقز است که با توجه به احداث بیمارستان در سال 1387 بدون رعایت ملاحظات تاریخی و میراث فرهنگی و همچنین پیش از آن احداث استخر کشاورزی، بخشی از این تپه باستانی آسیب های جبران ناپذیر دیده است.


حال که پس از پیگیری های قانونی، مالکیت قسمت جنوبی آن به یک خانواده تعلق گرفته، در اولین اقدام خود، ضمن خاکبرداری قسمت هایی از قلعه، دور آن نیز دیوار کشیده اند و احتمالا دنبال تغییر کاربری آن هستند.


فعالان میراث فرهنگی معتقدند هرگونه خاکبرداری و دیوارکشی در اطراف این قلعه، بدون اقدامات حفاظتی و کارشناسی لازم موجب آسیب دیدن آن می شود و از نهادهای مرتبط همچون: اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی کردستان اداره میراث فرهنگی سقز، پژوهشکده باستان شناسی درخواست دارند با همکاری فرمانداری ویژه شهرستان سقز و نهادهای مرتبط نسبت به تملک، حفاظت و احیای آن اقدام کنند.  


مسئول اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی سقز در پاسخ به سوال خبرنگار ما در رابطه با این وضعیت قلعه کوشکله گفت: مالکیت این قلعه به یکی از خانواده های سقزی واگذار شده، اما با توجه به آنکه محدوده ای تاریخی است، باید ملاحظات تاریخی و باستانی آن مورد توجه قرار بگیرد.


حمید گلالی پور گفت: ما به این افراد تاکید کرده ایم که نباید تا تعیین وضعیت آن به لحاظ باستانی و تاریخی، اقدامی در این محوطه صورت بگیرد.


گفتنی است علوی مدیرکل میراث فرهنگی کردستان در سال 1395و پس از بررسی های کارشناسان اعلام نمود: نتایج اولیه و بررسی بر روی سفال ها کشف شده و سایر گمانه ها نشان می دهد در این محل استقرارهای از دوران مفرغ و آهن یعنی هزاره های دوم و اول قبل از میلاد وجود داشته که با توجه به احداث استخر کشاورزی در سالهای گذشته تمام تپه باستانی را تخریب و از خاک آن جهت احداث استخر استفاده شده است.


آثار باستانی و تاریخی در زمره میراث های گران بهای بشری و تمدن ها  به شمار می آید و براساس قوانین داخلی و بین المللی، لازمست دولت ها تمام تلاش خود را برای حفظ و احیای آنها انجام دهند.


فعالان فرهنگی هشدار می دهند هرگونه بهره برداری و اقدام غیرکارشناسی در قلعه کوشکله ممکن است  صدمات جبران ناپذیری را بر بخشی از تاریخ گذشته شهر سقز و منطقه وارد آورد.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :


نظرات کاربران :

علی [سه شنبه 23 آبان 1396 | 10:53] پاسخ

خداگنه مثل هزاران اثار باستانی دیگه غارت و به یغما نره رچند که بره چیز مهمی نیست

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان