سرخط خبرها :
سه شنبه 14 دی 1395 / 10:08|کد خبر : 1355|گروه : اجتماعی

اختصاصی گولان؛

سالمندان را دریابیم/ وجود بیش از 20 هزار سالمند در شهرستان سقز

سالمندان را دریابیم/ وجود بیش از 20 هزار سالمند در شهرستان سقز

بر اساس آخرین آماری که در جلسه شورای سالمندان سقز مطرح شد، این شهرستان بیش از 20 هزار سالمند را داراست.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، میانگین درصد سالمندی شهرستان سقز در مقایسه با میانگین استانی بیشتر است و افزایش تعداد سالمندان در این شهرستان، نشان دهنده افزایش امید به زندگی است.

 بر اساس آخرین آماری که در جلسه شورای سالمندان سقز مطرح شد، این شهرستان دارای بیش از  20 هزار نفر سالمند است. بیشتر جمعیت سالمندان به نسبت جمعیت، در روستاها زندگی می کنند که این موضوع، نشان دهنده این است که جوانان کمتری در روستاها، علاقه مند به ماندگاری هستند.

میانگین درصد سالمندی در شهرستان سقز در مقایسه با میانگین استانی بیشتر است و افزایش تعداد سالمندان در این شهرستان، نشان دهنده افزایش امید به زندگی است.

سالمندانی که برای بررسی وضع سلامت آنها به گفته رضا آهنی، رئیس مرکز بهداشت با کمبود پزشک در مراکز درمانی - بهداشتی شهری مواجه هستند و این آمار در سقز به عنوان دومین شهر بزرگ استان کردستان برای دولت و مردم باید مورد توجه واقع شود.

وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی باید برنامه ریزی بحث سالمندی سالم را به جد پیگیری کند؛ برنامه‌هایی که طرح تحول نظام سلامت  هم بر آن تاکید کرده است و از جمله می توان به  برنامه شیوه زندگی سالم شامل ارائه آموزش به سالمندان برای داشتن زندگی فعال، کمتر وابسته بودن به دیگران و مراقبت‌های ادغام یافته اشاره کرد.

همچنین به این موارد می توان اجرای برنامه های شاخص های تن سنجی و پیشگیری از بیماری‌های احتمالی و  ثبت اطلاعات این 20 هزار سالمند در سامانه "سیب" اضافه کرد.

وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی هم برای جلوگیری از شکاف بین نسلی( سالمند با جوانان) تلاش کند و وزارت کشور نیز در راستای پیگیری یکی از ماموریت‌های خود که بسترسازی برای شاداب‌سازی است، این قشر را مورد توجه قرار دهد؛ ایجاد فضای نشاط اجتماعی و مشارکت سالمندان در برنامه های اجتماعی را نباید فراموش کند.

ما مردمان نیز باید مروری داشته باشیم به تعالیم دینی و تقویت باورهای مذهبی بین جوانان  و آنچه در قرآن در خصوص پیر اشاره شده است.

فرمایش‌های بزرگ و سروری چون حضرت محمد(ص) را فراموش نکنیم که فرمودند: «پیر در میان جمع مانند پیغمبر در بین امت است».

در دین مبین اسلام نسبت به رعایت حقوق و احترام سالمندان سفارش و تاکید فراوان شده است؛ در قرآن کریم بارها در این خصوص به ادب و نیکی و احسان سفارش شده به ویژه در مورد پدر و مادر که حق بزرگی بر گردن فرزندان خود دارند. در سوره اسراء به فرزندان تاکید شده است که مبادا در دوران پیری و سالمندی کمترین اهانتی به والدین روا دارید و یا با لحنی زننده و نامناسب که رنجش آنها را بر انگیزد، سخن گویند و احترام آنان را به جا نیاورند.

آری سالمندان، گنجینه‌های ارزشمند جامعه محسوب می‌شوند و سالمندی به عنوان مرحله ای از زندگی انسان و سالمند فردی است که نیروی جسمانی او به تدریج کاهش یافته و به همین دلیل برای گذران زندگی به کمک نیازمند است.

هرچند ماخود، خانه سالمندان را راه‌اندازی کرده ایم ولی وقتی به آنجا مراجعه می کنید، کمبود محبت و به عیادت نرفتن آنها نیز در این مکان موج می‌زند گرچه نمی‌توان خدمات ارائه شده در مراکز نگهداری از سالمندان را رد کرد، ولی این افراد به تنها چیزی که در این دوران نیاز دارند، کانون گرم خانواده است.

فرد سالخورده‌ای را تصور کنیم که بدون رضایت از منزل شخصی خود به خانه سالمندان منتقل شده، کافی است فقط چند لحظه خودمان را جای او تصور کنیم...

وقتی به دوران جوانی‌اش می‌اندیشد که فرزندش که پر از نیازهای فراوان و لحظه به لحظه بود با سختی و مشقت فراوان بزرگ کرده و سرو سامان داده است، اینک در این برهه از زمان که او نیازمند است و مهربانی پرستاران را نمی‌خواهد، ولی فرزندش این محبت را از او دریغ می‌کند و بیشتر محتاج نگاه دلسوزانه فرزندش است تا دل‌سوزی‌های غریبه‌ها.

هنگامی که افراد مختلف به دیدن‌شان آمده و یا برای دادن هدیه یا مصاحبت می‌آیند، برای لحظاتی چشم‌شان را می‌بندند و آرزو می‌کنند کاش به جای آنها فرزندشان را می‌دیدند، تنها کافی است برای چند لحظه خود را به جای پدر و مادر خود بگذاریم، همین برای ما کافی است که هیچ‌گاه پدران و مادران خود را از کانون گرم خانواده دور نکنیم.

گزارش از: سحر مرادی

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

سالمندسقز شهرستان دارای جمعیت پبرسرای سالمندانفرزندنسل جوانسقز

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان