سرخط خبرها :
یکشنبه 9 مهر 1396 / 18:20|کد خبر : 2160|گروه : سیاسی

در اولین مصاحبه پس از همه پرسی:

بارزانی: حالا می‌توانم با خیال راحت بمیرم

بارزانی: حالا می‌توانم با خیال راحت بمیرم

رئیس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه همه‌پرسی به معنی اعلام یکجانبه و شتابزده استقلال نیست، گفت گفت‌وگو با بغداد تا هر زمان که لازم باشد ادامه می‌یابد.

به گزارش گولان سقز، به نقل از فارس، «مسعود بارزانی» رئیس منطقه کردستان عراق در اولین مصاحبه‌اش پس از برگزاری همه‌پرسی، هدف از این اقدام را آغاز گفت‌وگو با بغداد اعلام کرده و گفت این همه‌پرسی صرفا مربوط به کردهای عراق است و مداخله‌ای در امور کشورهای همسایه نیست.

وی روز سه‌شنبه در مصاحبه‌ای با «برنارد هنری لوی» فرانسوی که در پایگاه «تبلت» منتشر شده، گفته است: «یکی به من می‌گفت که بعد از پیروزی فرانسه بر آلمان در سال ۱۹۱۸، یکی از سیاستمداران شما گفته است که "حالا می‌توانم بمیرم". این احساسی است که من امروز صبح داشتم.»

بارزانی که دوره قانونی ریاستش چند سال است که به پایان رسیده، با بیان اینکه سال‌ها برای مشاهده چنین روزی تلاش کرده، گفت پیشنهاد لغو یا تعلیق همه‌پرسی را از آنجا رد کرده که می‌خواسته بتواند «در چشم کسانی که مستقیما به من رأی دادند، نگاه کنم.»

همه‌پرسی روز دوشنبه کردستان عراق در حالی برگزار شد که هم دولت و پارلمان آن را غیرقانونی می‌دانستند و هم دیوان عالی عراق به عنوان عالی‌ترین مرجع حل اختلاف در این کشور، برگزاری آن را خلاف قانون اساسی اعلام کرده بود.

او در پاسخ به سوالی در مورد واکنش همسایگان عراق به برگزاری همه‌پرسی کردستان، گفت: «ما هیچ خلافی مرتکب نشده‌ایم. ما نه قانون قدرال عراق را نقض کرده‌ایم و نه بر خلاف منشور سازمان ملل عمل کرده‌ایم.»

بارزانی افزود: «و من بارها، حتی تا روز رأی‌گیری، تأکید کرده‌ام که این به معنی یک اعلام استقلال شتابزده یا یکجانبه نیست، بلکه آغازگر مذاکراتی جدی با بغداد است که هر مقدار که لازم باشد می‌تواند طول بکشد.»

وی ادامه داد: «بنابراین، درک این مسئله که دشوار نیست که وقتی همسایگان ما به رأی ما با تهدید و ارعاب پاسخ می‌دهند، تنها نتیجه‌ای که ما می‌توانیم بگیریم این است که نگرانی ما و تلاشمان برای به دست گرفتن سرنوشتمان بعد از چندین قرن خیانت [در حق ما]، به حق بوده است.»

رئیس منطقه کردستان عراق با بیان اینکه امیدوار است اقدامات تنبیهی ایران، ترکیه و عراق متوقف شود، به آنچه تجربه کردها در تحمل شرایط سخت خواند اشاره کرد و گفت: «باور کنید که هیچ اقدام خصمانه‌ای، هیچ تنبیه جمعی‌ای، نمی‌تواند از آنچه که در گذشته تحمل کرده‌ایم، سخت‌تر باشد... دیگر کسی نخواهد توانست با مصونیت، شأن ما را مورد خدشه قرار دهد.»

وی سپس از «جامعه بین‌الملل» خواست از کردستان عراق حمایت کند. بارزانی گفت: «فرض کنیم که همسایگان ما طرح‌های نامعقول خود را اجرا کردند. آیا جامعه بین‌الملل می‌ایستد و تنها فشار به ما را نظاره می‌کند؟»

بارزانی ادامه داد: «بارها گفته‌ام که ما به دنبال مذاکره و گفت‌وگو هستیم. باز هم بارها و بارها تکرار می‌کنم که استقلالی که به دنبالش هستیم، برای کردهای عراق است و به دنبال مداخله در امور کشورهای همسایه نیستیم. من این را به رئیس‌جمهور [امانوئل] ماکرون [رئیس‌جمهور فرانسه] هم که هفته گذشته بعد از بازگشت از نیویورک با من تماس گرفت، گفتم. او برخوردی دوستانه داشت و این مسئله را درک کرد.»

در بخشی از این مصاحبه، هنری لوی از پیشنهاد ماکرون برای میانجیگری میان اربیل و بغداد خبر داد و گفت که پاریس حاضر است بارزانی و «حیدر العبادی» نخست‌وزیر عراق را برای مذاکره به فرانسه دعوت کند.

بارزانی در پاسخ گفت که حاضر است همین فردا برای گفت‌وگو به پاریس سفر کند و منتظر است تا پاسخ عبادی به این پیشنهاد را بشنود.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

بارزانیکردستان عراقهمه‌پرسیحیدر العبادیرفراندوم

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان