سرخط خبرها :
دوشنبه 18 آبان 1394 / 12:13|کد خبر : 211|گروه : سیاسی

فقدان همگرایی منطقه ای؛ مهمترین چالش اعتدالیون در افق سیاست خارجی

فقدان همگرایی منطقه ای؛ مهمترین چالش اعتدالیون در افق سیاست خارجی

از زمانی که دولت یازدهم عرصۀ امور اجرایی کشور را برعهده گرفت تردّد شدید دیپلماتیک دولتمردان به سمت قدرت های استکباری آنچنان واضح و روشن صورت گرفت که حتی اعتدالیون برایلاپوشانی این وضعیت عجیب، نام تقویت تعامل جهانی را بر آن نهادند که ارمغان رفت و آمدهای مکرر و غالبا کم اثر تنها موجبات تنزّل اقتدار نظام اسلامی را در منطقه به ویژه در میان کشورهای اسلامی را فراهم نمود.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، این خبط سنگین در حالی است که قدرت های غربی بر خلاف رویکرد سیاست خارجی دولت اعتدال، بیش از 200 سال است که همگرایی میان خود و دیگرکشورهای اروپایی را نهادینه کرده اند و زمینه وحدت و یکپارچگی میان خود را فراهم نمودند، لیکن از این سو و در افق سیاست خارجی اعتدالیون مردم در دوسال اخیر به عینه مشاهده کرده ااند که رئیس دستگاه دیپلماسی کشور به دفعات رویکرد اصلی سیاست خارجی نظام اسلامی را بر مبنای تعامل با چند کشور غربی محدود نموده است.


باید اذعان نمود این نقیصه در دیپلماسی دولت یازدهم با غفلت از جغرافیای عظیم ایران و تمدن گستردۀ آن در گذشته رقم خورده است در حالی که ظرفیت این سرزمین بیانگر ضرورت همگرایی دیپلماسی نظام اسلامی با دیگر کشورهای منطقه است زیرا تحقق این امر می تواند موجبات بسط و گسترش اقتدار ملی کشور را فراهم نماید.


نباید فراموش نمود تکثر فرهنگی ایران با کشورهای منطقه ای به گونه ای است که بسیاری از سرزمین های پیرامونی تا 150 سال قبل جزء لاینفک این سرزمین محسوب می شدند که درقالب برترین پیشینۀ تمدن جهانی به شمار می آمد.


اشتراک تمدنی با تاجیکستان تا مرزهای چین و هند، اشتراک تمدنی و فرهنگی از تبریز تا گرجستان و نیز گفتمان مشترک هویّتی از بلوچستان تا خلیج بنگال و گسترۀ تمدنی از خوزستان تا بحرین همه و همه اشتراک کامل تمدنی و فرهنگی ایران با کشورهای منطقه و در نهایت ضرورت تنظیم سیاست خارجی دولت یازدهم بر همگرایی منطقه ای را آشکار می سازد، لیکن دولت یازدهم در عمل با غفلت از این ظرفیت عظیم در سیکل معیوب واگرایی با کشورهای منطقه ای گام بر داشته است در حالی که ارتباط با کشورهایی از قبیل هند وپاکستان و چین، با بهره گیری از تمدن عظیم شرق ایران و نیز تقویت تعامل با ترکیه ، بلغارستان، رومانی ،دریای بالکان و نیز ارمنستان، گرجستان، اوکراین و اروپای شرقی با بهره گیری از ظرفیت تمدنی غرب ایران و هم چنین تعامل با کشورهای شمال آفریقا، مصر، لبنان ، فلسطین، اردن..از سمت جنوب ایران و پیوند ناگسستنی با کشورهای آسیای میانه و افغانستان تا شمال چین و... می تواند اقتدار روز افزون و چشمگیر به نظام اسلامی بخشد لیکن متأسفانه سیاست خارجی دولت تدبیر و امید با ذوق زدگی خاصّ  و البته بی ثمر به دنبال اتلاف هزینه و عمر دولت به پای تردد در برخی کشورهای غربی و غالباً متخاصم با نظام اسلامی با شعار تعامل جهانی برآمده است.
حال با این تفاسیر باید گفت به راستی با وجود شمولیت بی نظیر کشورهای منطقه اعمّ از کشورهای اسلامی و غیر اسلامی آیا می توان منکر تأثیرات شگرف اقتصادی ، فرهنگی و سیاسی نظام اسلامی در میان کشورهای منطقه گردید؟ آیا روا است دولت یازدهم با طناب پوسیدۀ جماعت روشنفکران غربزده که با استحالۀ فکری و معنایی افق پیشرفت کشور را در تعامل با چند قدرت مستکبر و زورگو تعریف کرده است به قعر چالش ها و نابسامانی¬های متعدد اقتصادی و سیاسی و فرهنگی سقوط کند؟


بدیهی است جماعت غرب گرا به علت خوش رقصی برای غرب، دلشان به حال و روز ملت مقاوم ایران نمی سوزد زیرا نتایج تردد بی امان به سمت قدرت های استکباری حاصلی جز انفعال روز افزون و رکود بیش از پیش در مقولۀ اقتصادی و سیاسی و فرهنگی به همراه نداشته است که تشدید رکود اقتصادی در دوران مأیوس کنندۀ پسابرجام مویّد این مدّعا است.


لذا باید به دستگاه دیپلماسی کشور گوشزد نمود همگرایی و تعاملات میان فرهنگی، اقتصادی و سیاسیبا  کشورهای منطقه شاه کلید پیشرفت نظام اسلامی و ارتقای اقتدار کشور است، بنابراین ضرورت ترمیم رویکردهای نادرست دستگاه دیپلماسی و مغایر با منافع ملی در دولت یازدهم به سوی همگرایی منطقه ای و ایجاد ائتلاف های متعدد اقتصادی، سیباسی و فرهنگی با کشورهای پیرامونی شدت احساس می گردد.


امید است آقای ظریف در دو سال باقی مانده از مسئولیت خود، با تمرکز روز افزون در مقولۀ همگرایی منطقه ای حدأقل از برخی از تبعات و پیامدهای سیاست های نادرست خارجی در دوسال گذشته جلوگیری نماید و با پرهیز ازشعار زدگی افراطی و ژست های قهرمانانه، در راستای ارتقای واقعی اقتدار نظام اسلامی و تحقق تعامل عینی و ملموس دیپلماسی نظام اسلامی  با کشورهای مستقل منطقه ای اقدام نماید.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

همگرایی منطقه ایسیاست خارجیدولت یازدهمسیاستاقتصادظریف

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان