سرخط خبرها :
سه شنبه 31 مرداد 1396 / 07:34|کد خبر : 2059|گروه : اقتصادی

سایه سنگین رکود بر بازار سقز

ازیاد پوشاک فروشان در سایه بیکاری/مردم بیشتر دنبال کالاهای ارزان قیمت هستند/حمایت دولت برای خروج از وضعیت رکود ضروریست

ازیاد پوشاک فروشان در سایه بیکاری/مردم بیشتر دنبال کالاهای ارزان قیمت هستند/حمایت دولت برای خروج از وضعیت رکود ضروریست

وضعیت بازار و فضای کسب و کار در این روزها، چندان تعریفی ندارد و اکثر صنف ها از رکود و یا نداشتن رونق کسب و کار خود گله مندند

به گزارش گولان سقز، برای بررسی وضعیت بازار سقز، گفتگویی را با چند بازاری انجام داده ایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

قیمت ها ثابت، اما فروش پایین
سیما رحیمی که به فروش وسایل آرایشی و بهداشتی مشغول است، می گوید: قیمت وسایل آرایشی و بهداشتی در چند ماه گذشته تغییری نکرده است، اما میزان فروش بسیار پایین آمده است.
وی افزود: در حال حاضر هم بیشتر مشتریان دنبال کالاهای ارزان قیمت و یا وسایل با حجم کوچک تر می گردند، زیرا قدرت خرید مردم کاهش یافته است.
این فروشنده با اشاره به اینکه سال های گذشته جوانان بیشتر دنبال وسایل با برندهای معروف و متمایز  خصوصاً هنگام خرید ادکلن، بودند، گفت: اما در حال حاضر خریدها به ادکلن ها و اسانس های کوچک محدود شده است.


کاهش نقدینگی و عدم رونق فضای کسب و کار باعث رکود بازار شده است


یک فروشنده فرش و پتو هم به وضعیت بازار در فصل تابستان اشاره می کند و می گوید: هر ساله در فصل تابستان مقداری خرید و فروش در بازار کم می شود، اما در 2 سال اخیر بنا به دلایلی همچون کاهش نقدینگی و عدم رونق فضای کسب و کار، این رکود بیشتر شده است.
حسن اسلامی افزود: در سال های گذشته ما از هر نمونه فرش حداقل 5 قطعه در انبار داشتیم ولی در حال حاضر بیشتر نمونه ها را در معرض دید مشتری می گذاریم و اگر پسند نمود باید از کارخانه سفارش بدهیم.


وی خاطرنشان ساخت: این فضای نامناسب کسب و کار روی رفتار و تصمیم جوانان برای تشکیل خانواده نیز اثر گذاشته و جوانان، بدلیل ناتوانی از تامین هزینه خرید جهیزیه و ملزومات زندگی، تمایل چندانی به ازدواج ندارند.


این فروشنده مشکل رکود را مشکلی سراسری دانست و گفت: باید سیاست های خروج از رکود با جدیت و بصورت جدی در دستور کار قرار بگیرد و بهبود فضای کسب و کار و درآمد طیف متوسط جامعه مورد توجه قرار بگیرد.


مردم بیشتر دنبال کالاهای ارزان قیمت هستند


یکی از فروشندگان بازار لوازم خانگی نیز گفت: عمده مشتریان ما افرادی از شهرهای بزرگ هستند، مردم منطقه بدلیل نبود درآمد، در سال جاری خرید چندانی ندارند.


عباس رضایی گفت: مردم در خریدها بیشتر دنبال کالاهای ارزان قیمت می گردند مثلا در بحث لوازم تصویری، جنس خارجی را انتخاب ولی در بحث یخچال جنس ایرانی را انتخاب می کنند و تنها عامل موثر در این مساله، قیمت مناسب می باشد، ولی اگر وضعیت اقتصادی جامعه مناسب باشد، کیفیت را بر قیمت ترجیح می دهند.


بیکاری، خیلی ها را بسوی باز کردن مغازه های پوشاک سوق داده است


خانمی هم که فروشگاه حراجی لباس زنانه و کودکان را دارد، می گوید: بدلیل وضعیت نامناسب بازار، در یکسال گذشته تعداد فروشندگان لباس های کودکان و زنانه در داخل شهر سقز چند برابر شده است و عملاً فروش بسیار پایین آمده است.


شادی خواستار نظارت اصناف بر راه اندازی مغازه های جدید در این صنف شد و گفت: باید تعادلی در راه اندازی مغازه های این صنف براقرار باشد، تعداد مغازه های هم صنف ما انقدر زیاد شده که همگی در آستانه تعطیلی قرار گرفته ایم.


تداوم رکود 3 ساله بخش مسکن


یک فعال بازار مسکن نیز گفت: در 3 سال گذشته رکود بر بازار مسکن و زمین در شهرستان سقز همچون سایر مناطق کشور سایه انداخته و هنوز این رکود ادامه دار، ساخت و سازها کاهش یافته و خرید و فروش بسیار کم صورت می گیرد

صاحبنظران از صنعت ساختمان بعنوان محرک و مادر اصلی فعالیت های تولیدی و اقتصادی یاد می کنند، زیرا رونق و یا رکود حاکم بر آن بر وضعیت تولید صدها محصول دیگر، فضای کسب و کار، اشتغال، حمل و نقل و... تاثیر مستقیم و غیرمستقیم می گذرد.


سامان محمدی افزود: اگر دولت حمایت های لازم را با ارائه تسهیلات بلندمدت و ارزان قیمت را از بخش مسکن انجام دهد، موجب تحرک در ده ها صنعت و شغل دیگر می شود.


لزوم اتخاذ سیاست های توسعه گرا، تقویت نقدینگی و ایجاد لیزینگ مسکن

بنظر می رسد در راستای بهبود وضعیت مسکن و کسب و کارهای مرتبط، اتخاذ تصمیمات و سیاست های توسعه گرا، تقویت بازار سرمایه و تامین هدفمند و هدایت شده نقدینگی مورد نیاز بازار مسکن و زمین، ایجاد لیزینگ مسکن، افزایش مبلغ وام خرید و ساخت مسکن با بهره پایین و متناسب با وضعیت اقتصادی خانواده ها، توانمندسازی حاشیه های شهری، نوسازی بافت های فرسوده و... ضروریست، لذا با توجه به اینکه ادامه سیاست مسکن مهر تعطیل شد، ارائه بسته پیشنهادی و پکیجی کامل که مشخص کننده سیاست های جامع دولت در بخش مسکن و رونق آن باشد، باید ارائه گردد.


تغییر رفتار مصرف کنندگان در دوران رکود


یک کارشناس اقتصادی می گوید: در دوران رکود، رفتار مصرف کنندگان، که منبع اصلی درآمد کسب و کارها هستند، تغییر می کند. برای مثال برخی خریدها را عقب می اندازند یا به جای برخی کالاها، جانشین های ارزانتری را خریداری می کنند اما این به معنای تعطیلی خریدها نیست.


علی کریمی گفت: آنها در این دوران بسوی برندهای ارزان قیمت و یا سبک تر می گردند تا با ضمن رفع نیازها با چالش مواجه نشوند، اما در صورت بهبود وضعیت اقتصادی رفتار مصرف کننده نیز متحول خواهد شد.


لزوم تبلیغات هوشمندانه برای جلب مشتری

وی در مورد راهکارهای عبور بازار از این وضعیت گفت: بازاریان باید با بهره گرفتن از شیوه های هوشمندانه تری مانند ارائه تخفیف برای خرید بیشتر استفاده کنند، برندهای ارزان تر را عرضه نمایند و از سوی دیگر باید در رسانه های بزرگ، تبلیغات بهتری برای معرفی بازار سقز صورت بگیرد.

حمایت دولت برای خروج از وضعیت رکود ضروریست

رئیس اتاق اصناف شهرستان سقز با بیان اینکه رکود حاکم بر بازار سقز ناشی از فضای کلی اقتصادی است، گفت: علیرغم کیفیت و قیمت مناسب بازار سقز نشبت به شهرهای همجوار، رکود بر بازار اکثر صنف ها حتی خوراک و پوشاک هم حاکم شده است

بهزاد یزدانی افزود: اکثر مردم منتظر بهبود فضای کسب و کار هستند، اما بدلیل نبود نقدینگی و کاهش درآمدها، برای خرید دچار مشکل هستند که امید است با حمایت های دولت، ارائه تسهیلات قرض الحسنه توسط بانک ها، رونق تولید و صادرات شاهد بهبود وضعیت فعلی باشیم.

وی اظهار امیئدواری نمود با بهبود وضعیت اقتصادی کلی جامعه و همچنین شروع خریدهای پاییزی مردم، تا حدودی این رکود مرتفع شود.

تهیه و تنظیم: فردین مصطفایی

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

بیکاریاقتصادبازاررکودکسب و کارمسکنکاهش نقدینگی

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان