سرخط خبرها :
دوشنبه 30 مرداد 1396 / 07:19|کد خبر : 2056|گروه : اجتماعی

گفتگو با صفورا صحافی مستندساز و هنرمند سقزی؛

جزیره نظرگاه در سقز می تواند به یک جزیره تحقیقاتی پرندگان نایاب تبدیل شود/ کمبود اعتبارات مهمترین مشکل ساخت فیلم و مستند کردی است

جزیره نظرگاه در سقز می تواند به یک جزیره تحقیقاتی پرندگان نایاب تبدیل شود/ کمبود اعتبارات مهمترین مشکل ساخت فیلم و مستند کردی است

صفورا صحافی یکی از هنرمندان و بازیگران خلاق شهرستان سقز است، ایفای نقش اصلی در ساخت مستند "ژیوان و ژیوار" صدا و سیمای کردستان، سریال نامو از سبکه مهاباد، از وی چهره ای آشنا برای کردستانی ها ساخته است.

به گزارش گولان سقز، جهت بررسی فعالیت های وی و نیز نظراتش در حوزه های تولید مستند و سریال و همچنین بررسی پتانسیل های گردشگری فرهنگی در کردستان، مصاحبه ای را انجام داده ایم که به شرح زیر از نظرتان می گذرد:

ـ رزومه کاری خود و از چه زمانی و با چه هدفی وارد عرصه بازیگری و مجری گری شدید؟

 بنده دانشجوی دکتری زبان و ادبیات انگلیسی هستم، اما ورود بنده به عرصه کارهای هنری همچون تئاتر و مجری گری و ساخت مستند، بیشتر به علاقه، انگیزه و توانایی خودم بر می گردد. در دوره کارشناسی در تئاتر دانشجویی فعال بودم، در چند جشنواره مثل جشنواره تئاتر کردی ایفای نقش کردم. اما ورود جدی بنده به عرصه مجری گری و مستندسازی به فراخوانی برمی گردد که چند سال پیش شبکه کردستان در مورد تهیه مستند با موضوع معرفی جاذبه های گردشگری، تاریخی، فرهنگی و.. استان اعلام نموده بود. پس از موافقت، مستند "ژیوان و ژیوار" به کارگردانی کیوان مجیدی و مجری گری بنده، در دو سری ساخته شد، سری اول 10 قسمت با موضع جاذبه های گردشگری و طبیعی بود و سری دوم 13 قسمت بوده و بیشتر روی مساله فرهنگ کار می کند؛ که این مستندها هم در شناساندن فرهنگ و تاریخ کردستان موثر بود، که سال گذشته از شبکه کردستان پخش و با استقبال مردم همراه بود، بزودی نیز در شبکه های مستند، یک و دوم سیما پخش می شوند.

ـ چرا این مستندها به زبان فارسی تهیه شد؟

به خاطر این مساله بود که مستند مورد بهره برداری کلیه شبکه های سیما و فارسی زبانان قرار بگیرد و در شناخت بهتر آنان از آداب و رسوم و جاذه های گردشگری کردستان موثر واقع شود، البته این پتانسیل دارد به زبان های دیگر نیز ترجمه شود.

ـ راز موفقیت یک مستندساز و مجری را در چه چیزهایی می دانید؟

 جدای از حمایت، امکانات و تجهیزات، داشتن اطلاعات مناسب و احساس همدلی با مردم و جلب مشارکت آنان بسیار مهم است.

ـ در سریال معرفی جاذبه های فرهنگی و طبیعی کردستان قسمت اورامان، بیشتر دنبال بازنمایی میراث های فرهنگی و سنتی مردم این منطقه بودید، به نظر شما این مسائل ظرفیت تبدیل به گردشگری فرهنگی برند در سطح ملی و جهانی را دارد؟

فرهنگ کردستان و خصوصاً منطقه اورامانات دارای تمایز و پتانسیل های بسیار بالایی در سطح ملی و جهانی است و باید ابعاد این فرهنگ غنی شناسانده شود و خود می تواند به تقویت گردشگری فرهنگی کمک شایانی بنماید.

در اورامانات موردی به نام "ژیره مهره" چمد هزار سال پیش وجود داشته بمعنای دمکراسی واقعی. همچون یونان باستان، محلی برای تصمیم گیری در مورد مسائل مختلف و مهم منطقه با حضور معتمدین، بزرگان و نمایندگان مردم وجود داشته، الان هم بقایای این مراکز باقی مانده که به مخروبه تبدیل شده اند و بسیار ضروریست که این مکان ها بازسازی شوند، خصوصاً در شرایط فعلی که بحث جهانی شدن اورامانات مطرح است

لباس و کفش کلاش اورامانات حدود 2 هزار سال قدمت دارد و یکی از پوشش های فرهنگی و بسیار زیبا در سطح جهان است، بافت معماری و روستاهای اورامان سنتی و متمایز و سازگار با محیط زیست است، طبیعت بکر و وجود اماکن باستانی و متبرکه همه پتانسیل مهمی در عرصه گردشگری به حساب می آیند، یا رسوم جالبی وجود دارد  مثلاً برخی از مناطق اورامان وقتی بچه دار می شوند نهال می کارند و این روحیه لطیف و طبیعت دوستی آنان را می رساند، برخی مراسمات و آئین های باستانی و مذهبی همچون: نحوه برگزاری نوروز، پیر شالیار و... در سطح جهان کم نظیر و حتی بی نظیر است

ـ بنظر شما برجسته نمایی مراسمات نوروز و پیرشالیار می تواند به مراسمات جهانی و بین المللی در اورامان و کردستان تبدیل شوند؟

مراسم پیرشالیار در اورامان که تقریباً وجهه ای جهانی دارد و هرساله صدها نفر از داخل و خارج در آن شرکت و به تهیه فیلم و تصویر از آن مبادرت می نمایند، مراسم نوروز به شیوه ای که در برخی روستاها همچون پالنگان، اورامانات و روستاهای مریوان، سروآباد و سنندج سال های گذشته برگزار شد و در فضای رسانه ها و مجازی بازتاب گسترده و مثبتی داشت بسیار ظزفیت عالی و بث نظیر برای تبدیل شدن به گردشگری فرهنگی در سطح جهانی می باشد، تنوع رنگ ها، آداب و رسوم سنتی و هماهنگ، موسیقی غنی و... این مراسمات می تواند مورد توجه گردشگران و فرهنگ دوستان قرار بگیرد

اما متاسفانه اقدامات گسترده برای معرفی این پتانسیل ها و ظرفیت های فرهنگی و گردشگری صورت نگرفته، تولیدات رسانه ای، نشریات و فیلم و کتاب ها به زبان های مختلف دنیا کم بوده است، باید تورهای ارزان قیمت و مراکز اقامتی مناسب دایر شود و تولیدات مکتوب و رسانه ای در این حوزه چند برابر شود.

ـ مستندهایی هم در مورد سد لگزی و جاذبه های سقز تهیه نموده اید، شهرستان سقز چه ظرفیتی در عرصه گردشگری دارد؟

شهرستان سقز دارای ظرفیت های گسترده ای برای گردشگری فرهنگی، تاریخی، تجاری و طبیعی است. سد های چراغویس و لگزی بسیار ظرفیت عظیمی است، جزیره نظرگاه سد لگزی می تواند به یک جزیره تحقیقاتی پرندگان نایاب تبدیل شود، تفرجگاه ها و قایق سواری را در این سد راه اندازی کنند، قلعه زیویه، مساجد دومناره و شیخ مظهر، عمارت قلندر، حمام حاج صالح، نارین قلعه، محورهای توریستی سقز- مریوان، سقز- بانه، زیویه- کرفتو- تکاب، بازار، مجموعه پارک های تفریحی و...سقز بخشی از ظرفیت های گردشگری سقز هستند ولی از یک طرفی باید زیرساخت ها و بازسازی اماکن تاریخی، راه اندازی فرودگاه و... مورد توجه قرار گیرد و از طرف دیگر ساخت موزه های مردم شناسی و تاریخی در سقز امری ضرذوریست که مغفول مانده است.

ـ در سریال نامو  شبکه مهاباد چه نقشی دارید و موضوع سریال چیست؟

 نامو سریالی اجتماعی است که به مشکلات ناشی ار بمباران شیمیایی سردشت می پردازد، من در نقش شیلان بازی می کنم که بخاطر بمباران شیمایی، خانواده را از دست داده و راهی غربت می شود و خانواده دیگری وی را به فرزندی خود قبول می کنند مه ماجراها و حوادث ناگواری برای وی پیش می آید، اما با صلابت به زندگی خود ادامه می دهد و... و در کل باید گفت: عزت و ذلت در اختیار خدواند است

ـ مهمترین مشکلات ساخت فیلم و سریال در کردستان چیست؟ و آینده آن را چگونه پیش بینی می کنید؟

کمبود بودجه و اعتبارات مهمترین مشکل فراروی ساخت فیلم و سریال های کردی است، بخش خصوصی هم در این منطقه ضعیف است و فیلم ساز با کمبودهای مالی و تجهیزات زیادی دست و پنجه نرم می کند.

باید مسئولان امر توجه ویژه ای به ساخت فیلم و سریال های فرهنگی و تاریخی در کردستان به زبان های مختلف همچون: کردی، فارسی، انگلیسی و... داشته باشند. در صورت حمایت و حل این مشکلات می توان آینده ای  روشن برای سینمای کردی ترسیم نمود.

گفتگو از: فردین مصطفایی

انتهای پیام/



برچسب ها :

صفورا صحافیکردستانفیلمسریالجزیره نظرگاهسریال نامومستندساز سقزی

نظرات کاربران :

ربیعه ز کرمانشاه [چهارشنبه 10 آبان 1396 | 11:37] پاسخ

با سلام خدمت شما مجری توانا واقعا خیلی خوب به اجرای برنامه‌های مستند پرداختید با لباس زیبای کوردی

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان