سرخط خبرها :
چهارشنبه 4 آذر 1394 / 17:46|کد خبر : 264|گروه : فرهنگی

پژوهشگر و کارشناس ارشد موزه ملی:

قلعه زیویه یکی از آثار تاریخی مهم برای شناخت تاریخ گذشته غرب کشور است

قلعه زیویه یکی از آثار تاریخی مهم برای شناخت تاریخ گذشته غرب کشور است

پژوهشگر و کارشناس ارشد موزه ملی با بیان اینکه قلعه زیویه یکی از آثار تاریخی و فرهنگی بسیار مهم و غنی برای شناخت تاریخ گذشته غرب کشور است، گفت: متاسفانه تاکنون کاوش ها و اقدامات جدی و مستمر در این حوزه صورت نگرفته است.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، نشست علمي  و فرهنگي "زيويه در گذر زمان" با حضور اساتید، پژوهشگران و علاقه مندان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه پیام نور سقز برگزار شد.

در ابتدای این نشست رئیس دانشگاه پیام نور سقز گفت: سلسه نشست های علمی و هم اندیشی زیویه شناسی با همکاری این دانشگاه و مدیریت پایگاه پژوهشی زیویه و کرفتو در راستای شناخت و اطلاع رسانی بیشتر از آثار تاریخی و میراث فرهنگی منطقه خصوصاً قلعه زیویه، بيان آخرين تحقيقات علمي و باستان شناسی در مورد زيويه، ارائه راهکارهاي احيا و حفاظت از اين آثار تاريخي و همچنین توسعه محور گردشگري ملي با محوريت زيويه- کرفتو برگزار می شود.

علیرضا شریفی افزود:  آثار باستانی به مثابه شناسنامه و هویت هر منطقه و ملتی است، لذا توجه به آن از ابعاد مختلف حائز اهمیت است.

زیویه در جستجوی ماناها، سکاها و مادها

سپس سخنرانی دکتر مهرداد ملک زاده عضو گروه پژوهشی پژوهشکده باستان شناسی تحت عنوان "زیویه در جستجوی ماناها، سکاها و مادها" ارائه شد.

این پژوهشگر برجسته با بیان اینکه دوره مادها یکی از دوران با اهمیت و مهم تاریخ ایران است، گفت: برای بازشناسی مسائل فرهنگی و  تاریخی مادها اقدامات خوبی صورت گرفته است و این دریچه ای برای تحقیقات مستند و علمی بیشتر فراهم کرده است.

دکتر ملک زاده با اشاره به اینکه غرب ایران مرکز ثقل تحولات، حکومت ها و فرهنگ های مختلف بوده، افزود:  این مسائل در تحولات، حکومتداری و تغییرات سایر مناطق تاثیرگذار بوده است.

وی سپس به تبیین و بررسی اهمیت قلعه زیویه در شناخت تاریخ و تحولات ایران پرداخت.

زیویه، هفت دهه پس از کشف

سپس یوسف حسن زاده پژوهشگر و کارشناس ارشد موزه ملی به ارائه مبحثی با عنوان "زیویه، هفت دهه پس از کشف" پرداخت.

حسن زاده با بیان اینکه قلعه زیویه یکی از آثار تاریخی و فرهنگی بسیار مهم و غنی برای شناخت تاریخ گذشته غرب کشور است، گفت: متاسفانه تاکنون کاوش ها و اقدامات جدی و مستمر در این حوزه صورت نگرفته است.

این پژوهشگر ضعف داده های علمی و باستان شناسی در مورد زیویه و عدم انتشار آنها را یادآور شد و سپس به ارائه مطالب تحلیلی دقیقی از کشف زیویه، ارائه مجوز حفریات، مطالعات انجام شده و آثار کشف شده در زیویه پرداخت و افزود: عدم اقدامات حفاظتی مناسب و اصولی، سرپوشیده نبودن زیویه، نبود انجمن های فعال در زمینه میراث فرهنگی و... از دیگر مواردی است که باید مورد توجه جدی قرار بگیرد.

زیویه؛ امروز و فردا

سخنران بعدی این نشست علی هژبری مسئول پایگاه پژوهشی زیویه و کرفتو بود.

 وی با بیان اینکه تشکیل هیات راهبردی زیویه برای انجام کارهای پژوهشی، کارشناسی، اولویت بندی نیازها و اقدامات جدی در زمینه احیا و حفاظت قلعه تاریخی زیویه به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی پیشنهاد شده، گفت: منتظر اعلام نظر در این رابطه هستیم.

هژبری سپس به برخی اقدامات انجام شده از جمله تشکیل انجمن میراث فرهنگی شهرستان، برگزاری شورای اداری شهرستان در زیویه، اختصاص اعتباراتی از سوی فرماندار ویژه سقز برای ایجاد امکانات زیربنایی در قلعه زیویه، حمایت از تحقیقات و پایان نامه های دانشگاهی و کتاب در زمینه زیویه، تیلبغات بیشتر برای شناساندن زیویه و... اشاره کرد و اظهار امیدواری کرد که مسئولان کشوری و منطقه ای اهمیت قلعه زیویه بعنوان اثری حائز اهمیت در سطح جهان، را بیشتر مدنظر قرار داده و برای حفاظت و احیای آن اقدامات اساسی صورت بگیرد.

این باستان شناس افزود: ایجاد نمایشگاهی برای نمایش و شناخت آثار زیویه، ایجاد سقف سرپوشیده، گسترش اقدامات حفاظتی و کاوش های علمی و باستان شناسی، تولیدات بیشتر رسانه ای در این رابطه، برنامه ریزی برای شناساندن آن در سطوح ملی و جانی ضروریست.

هژبری سپس خواستار مطالعه و ایجاد محور گردشگری ملی با محوریت "تخت سلیمان، غار کرفتو، زیویه و سقز" و سپس امکان توسعه آن به محور تهران، قزوین، سلطانیه، تخت سلیمان، غار کرفتو، زیویه، سقز، بانه و مریوان شد و گفت: عملیاتی شدن این طرح باعث جذب بیشتر گردشگر، توسعه زیرساخت ها، افزایش فعالیت های فرهنگی، رونق اقتصادی منطقه و ایجاد اشتغال و درآمدزایی خواهد شد.

این نشست به صورت پرسش و پاسخ و هم اندیشی ادامه یافت.

انتهای پیام/



برچسب ها :

زیویهکرفتوباستان شناسیسقزقلعه زیویه

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان