سرخط خبرها :
شنبه 21 مرداد 1396 / 09:10|کد خبر : 2046|گروه : اجتماعی

گزارش اختصاصی/

خودکشی از کجا آب می خورد؟!

خودکشی از کجا آب می خورد؟!

خودکشی یکی از عوامل شایع مرگ ومیر به شمار می رود و همچنین به عنوان بخشی از انحرافات اجتماعی شناخته شده و آن عبارت است از یک عمل ارادی که طی آن شخص خود را به وسیله ای مثل اسلحه، قرص، آتش، حلق آویز کردن، گاز و... از بین می برد.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، برای بررسی هر پدیده اجتماعی نخست باید آن را تعریف کرد و چارچوب موضوع مورد بررسی را مشخص و محدود کرد. زیرا قلمرو و دامنه مسائل و پدیده های اجتماعی گسترده و هم پوش است.

خودکشی به لحاظ جامعه شناسی می تواند دلایل مختلفی داشته باشد، استادان و جامعه شناسان که کم نیستند نتوانسته اند در این زمینه ریشه یابی های لازم را انجام دهند یا اگر هم تلاشی صورت گرفته است خروجی آنها به دلایل مختلف مناسب و مفید واقع نشده است و گرنه چطور ممکن است که در طول سال شاهد چندین مورد خودکشی باشیم که حتی مناطق روستایی را نیز در بر گرفته است.

 رفتارهای اجتماعی از جامعه ای به جامعه دیگر و حتی از نسلی به نسل دیگر متفاوت است. اما این واقعیت تلخ و دردناک را نباید کتمان کرد که بسیاری از انسانها در نقش آفرینی "جرم" شریک هستند و همین که در مقابل یک واکنش افراد، آنها را با القاب خطاکار یا مجرم صدا میزنیم در آینده فرد تاثیر مستقیم خواهد گذاشت.

هر چند که در زمینه آسیب های اجتماعی؛ محیط خانواده، همسالان، محیط آموزشی، فامیل، وضعیت طبقه اجتماعی، محله، منطقه، وضعیت اقتصادی، شرایط آب و هوا و شرایط زیست محیطی تاثیر مستقیم دارد اما به لحاظ آسیب شناسی دیگر نمی‌توان گفت: افرادی که دست به خودکشی میزنند افرادی هستند که کجروی اجتماعی دارند و بزهکار شناخته می شوند چرا که در بین این خودکشی ها دختران کم سن و سال، زنان و افراد تحصیلکرده نیز وجود دارند.

 نارضایتی از وضع موجود، کمبود محبت، خود را تنها دیدن، احساس مسئولیت کردن در قبال مشکلات روزمره و به بن بست رسیدن زیر بار تمام این مسائل از دلایل مهمی است که افراد را به خودکشی سوق می دهد.

در واقع متخصص های مغز و اعصاب و روانشناسان برای پیشگیری از این دست اتفاقات باید به جای داروهای آرام‌بخش به لحاظ روحی و روانی هم به بیماران کمک کنند تا شاهد این گونه اتفاقات نباشیم در حقیقت همه افراد جامعه در قبال همدیگر مسئول هستیم و اگر فردی دچار مشکل افسردگی یا گوشه نشینی شد نباید وی را تنها بگذاریم بلکه باید در بهبودی کامل او تلاش کرده و نگذاریم گوشه نشینی و انزوا را پیشه کند.

ناصر دادخواه روانشناس بالینی در گفتگو با خبرنگار گه لی کورد در این باره گفت: خودکشی یکی از مشکلات اصلی جامعه امروزی به شمار می آید که شامل فاکتورهای بسیاری است و در جامعه ها متفاوت می باشد.

 

دادخواه اظهار داشت: مهمترین دلیل خودکشی ریشه در خانواده افراد دارد، یعنی فردی که خودکشی می کند به تمام معنا خانواده ی خود را از دست داده و خانواده از وی طرفداری نمی کنند و پشتیبان فرد نیستند.

 وی افزود: اکثراً خودکشی در افرادی به عمل می انجامد که طرف احساس هیچ بودن، ناتوانی، طرد شدن و صدمه دیدن را دارد ، انگار در دنیایی تاریک قرار گرفته که هیچ ستاره ی روشنی در آن وجود ندارد.

او خاطرنشان کرد: تنهایی، حس ناامیدی و بی پناهی،  حس بی ارزش بودن،  افسردگی، شکست در اجرای طرح ها، داشتن استرس در سطح بالا و نامناسب، خشم، استفاده از موادمخدر و مشروبات الکلی، بیماری های جسمی و روحی از افکار و رویدادهایی است که می توانند به ایجاد حس خودکشی در افراد کمک کنند.

 

دادخواه با اشاره به افرادی که خودکشی کرده اند، تشریح کرد: در این افراد افسردگی به شدت ریشه دوانیده و به خود القا کرده اند که به تمام معنا ناتوان و حاضر به تغییر نیستند و راهی برای حل مشکل خود نمی بینند و در نهایت به این نتیجه می رسند که خودکشی بهترین راه است.

این روانشناس همچنین اضافه کرد: افرادی که خودکشی می کنند جدای از مشکل افسردگی دچار دوگانگی شخصیت شده اند ای و دارای شخصیتی مانیاو مانیک یعنی سرخوشی یا شیدایی هستند.

 

وی با بیان اینکه ترس از والدین و خانواده نیز باعث طرد شدن و گوشه گیر شدن فرد و گرایش به خودکشی می شود، ادامه داد: بیشترین دلیل خودکشی در نوجوانان نیز ایجاد فاصله و فقدان رابطه مناسب بین فرزندان و والدین می باشد فاصله ای که موجب می شود والدین درک صحیحی از وضعیت فرزندان خود نداشته باشند.

 

دادخواه خاطرنشان کرد: با وجود اینکه همه خودکشی ها منجر به فوت نمی شوند و از دیگر دلایل خودکشی می توان به بیکاری، مشکلات خانوادگی، اقتصادی، فرهنگی، شخصی و خلاء عاطفی در خانواده ها اشاره کرد.

با توجه به گفته ی روانشناسان و جامعه شناسان انگیزه خودکشی در مطالعات انجام گرفته به ترتیب مربوط به مسائل ناموسی، اختلالات خانوادگی، تحصیل و ازدواج، شکست و ناامیدی، فقر و تنگدستی، بیماری های روانی استرس ها و فشارهای روانی، تنهایی، عشق و تمایلات شدید عاطفی و اعتیاد به مواد مخدر و مواد توهم زا می باشد.

حال جامعه شناسان و روانشناسان باید به علت ها و ریشه یابی خودکشی ها خصوصا در استان فرهنگی کردستان بپردازند و پاسخ دهند که دلایل پرخاشگری جوانان چیست؟  آیا روحیه جامعه شهری و روستایی خسته و  بیمارگونه است؟ نقش بازی های جنگی و کامپیوتری در گوشه گیری افراد چه تاثیرات منفی را به همراه خواهد داشت؟ و سوالات زیاد دیگری که میتواند در این رابطه وجود داشته باشد به بحث و تبادل نظر بپردازند و برای آنها جواب های قانع کننده و ریشه ای پیدا کنند تا این عمل نادرست در بین افراد جامعه تعمیم پیدا نکند.

 

با تمام تجزیه و تحلیل هایی که از خودکشی می شود، آنچه که مسلم است، انسان سالم اسیر شرایط زندگی نمی شود بلکه می تواند شرایط بد زندگی را به میل خود و با توانایی هایی که دارد، تغییر دهد. هر انسان سالمی قادر است که برای خودش انگیزه های متفاوتی جهت ادامه زندگی بیابد تا بتواند یک زندگی با ارزش را ادامه دهد و لذا می طلبد که مسئولان نیز چنانکه برای برپایی جشنواره های مختلف و سینمارهای تاریخی، کنسرت، نمایشگاه و مسابقات ورزشی و... اهتمام می ورزند به زیر ساخت های فرهنگی هم توجه وافری داشته باشند تا دیگر داغ از دست دادن عزیزانمان روی دلمان جایی نماند.

انتهای پیام/



برچسب ها :

خودکشیاختلافات خانوادگیمسائل عاطفیحلق آویز کردنآمار خودکشی

نظرات کاربران :

خادم قران کریم [سه شنبه 24 مرداد 1396 | 12:47] پاسخ

بسم الله الرحمن الرحیم
سلام علیکم
مقاله خودکشی از کجا اب می خورد صرفا از حوزه روانشناسی پزشکی بررسی شده است که ضمن احترام به روانپزشک و جامعه پزشکی چنین بررسی کاربرد واقعی ندارد و ان دلیل مشخص دارد که دلیلی می تواند نقد و رد چنین بر رسیهایی را اثبات کند دلایل اعتقادی داشته باشد و دلایل اعتقادی بالاتر قران نیز برای هیچ کسی وجود ندارد و اینجانب به ایات بینات قران کریم استناد می کنم.
1- نقش دیانت و قران و دینداری در این بررسی کجاست؟ در کدام جمله از این بررسی به مسایل دینی و اعتقادی کمترین اشاره ای شده است؟
2- اگر چنین بررسیهایی تاثیر داشت که باید پدیده خودکشی بطور کلی از بین می رفت و اساسا زمینه ای برای چنین نوشتار روانشناسانه نمی ماند تا به ان نیازی به بررسی اشتباه روانشناسانه وجود داشته باشد
اینجانب خادم قران کریم با دلایل قرانی به رد پدیه خودکشی بطور خلاصه و مختصر می پردازم و امیدوارم موثر افتد
1- با اعتقاد به خداوند اساسا برای انسان خدا شناس هیچگونه و کمترین بن بستی وجود ندارد تا فردی به بن بست برسد و خودکشی کند به همین دلیل خودکشی در دین اسلام حرام است. چون خداوند قادر مطلق است و همه مشکلات را قطعا حل می کند و امر خداوند به دعا در ایات متعدد قران کریم که وعده استجابت دعا را داده است ایمان و یقین مسلمان است
ایاتی از قران کریم در مورد دعا و از خدا خواستن را می نویسم
ادْعُوا رَبَّكُمْ تَضَرُّعًا وَخُفْيَةً إِنَّهُ لَا يُحِبُّ الْمُعْتَدِينَ ﴿۵۵﴾ پروردگار خود را به زارى و نهانى بخوانيد كه او از حدگذرندگان را دوست نمى دارد(اعراف)
وَقَالَ رَبُّكُمُ ادْعُونِي أَسْتَجِبْ لَكُمْ إِنَّ الَّذِينَ يَسْتَكْبِرُونَ عَنْ عِبَادَتِي سَيَدْخُلُونَ جَهَنَّمَ دَاخِرِينَ ﴿۶۰﴾
و پروردگارتان فرمود مرا بخوانيد تا شما را اجابت كنم در حقيقت كسانى كه از پرستش من كبر مى ‏ورزند به زودى خوار در دوزخ درمى ‏آيند (غافر)
در ایات فوق ضمن امر به دعا به درگاه الهی و وعده استجاب دعا/خداوند کسانی را که دعا نمی کنند را وعده جهنم و از متجاوزان قرار داده است و دعا را نیز عبادت محض فرموده است
2- بطور طبیعی کسانی که خودکشی می کنند می خواهند از این دنیا و مشکلات ان ومسایا سختی که معتقدند دارند راحت شوند سوال واضح و مشخص این است ایا مرگ پایان زندگی است؟ خودکشی کنندگان چنین می پندارند که افکار خلاف مسلم ایات بینات قران است. اگر خودشان نمی دانند باید اقایان روحانیون و ماموستاها برایشان روشن می کرد و نه روانپزشک.
پاسخ قران به کسانی که مرگ را پایان زندگی می دانند بسیار واضح و روشن است
أَرَضِيتُمْ بِالْحَيَاةِ الدُّنْيَا مِنَ الْآخِرَةِ فَمَا مَتَاعُ الْحَيَاةِ الدُّنْيَا فِي الْآخِرَةِ إِلَّا قَلِيلٌ
آيا به جاى آخرت به زندگى دنيا دل خوش كرده‏ ايد متاع زندگى دنيا در برابر آخرت جز اندكى نيست (سوره توبه)
در مورد بی ارزش بودن زندگی دنیا و ابدی و همیشگی بودن اخرت و بهشت و جهنم ایات زیادی در قران وجود دارد که قسمتی از یک ایه شریفه را در فوق نوشتم
بنا بر دلایل متعدد قران کریم مرگ نه تنها پایان زندگی نیست بلکه پایان عمر کوتاه زندگی و اغاز زندگی همیشگی و ابدی و جاودانی است
حال اگر یک شخصی اهل جهنم باشد که اگر توسط خداوند بخشیده نشود همیشگی در جهنم است و اگر بخشیده شود برای همیشگی در بهشت با نعمتهی عظیمش است
اوصاف بهشت و جهنم نیز در خود قران است که بسیار عجیب است که جهنم بدترین درجه عذاب را دارد و بهشت نعتمتهای بی شماری دارد که ایات متعدد قران کریم دلالت بر ان دارد
بنا بر دلایل مستند و مستدل قران کریم که ایمان و اعتقاد و یقین ماست چه کسی می تواند بر خلاف قران کریم مرگ را پایان زندگی و راحت و خلاص شدن از مشکلات بداند؟ خودکشی کننده چنین می داند و خودکشی می کند و نه تنها از مشکلات راحت نمی شود بلکه اغازی برای عذاب همیشگی جهنم را برای خود فراهم می اورد
سخنان فوق که سخن اینجانب یا هیچ بنده ای نیست بلکه سخنان مستقیم خداوند در قران کریم است. اخرت یقین است این هم از سوره بقره در صفات مومنین که به اخرت یقین دارند
الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاةَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ بِالْآخِرَةِ هُمْ يُوقِنُونَ
[همان] كسانى كه نماز برپا مى دارند و زكات مى‏ دهند و [هم] ايشانند كه به آخرت يقين دارند
کسانی که خودکشی می کنند در واقع یا از ایات بینات قران خبر ندارند و یا معتقد نیستند و از طرفی هم هر معضلی توسط کارشناسان روانشناسی و بدون بررسی قرانی صورت می گیرد که نه تنها نتیجه نمی دهد بلکه بدتر نیز می شود
توصیه این حقیر خادم قران کریم به اقایان روحانیون و ماموستاهای سقز و هرجایی این است که با ارادت به شما گلایه ای از شما بزرگواران دارم که پرداختن به چنین معضلاتی وظیفه شما بزرگواران در منابر و سخنرانیهاست و نه روانپزشک/ از درگاه خداوند تمنا دارم همه معضلات مانند خودکشی و طلاق و مسایل مشابه انرا از جامعه اسلامی دور فرماید امین
با احترام: خادم قران کریم که بخاطر رضایت الله جل جلاله نوشتم و مایل نیستم با اسم بردن از خود نعوذ بالله دچار ریا شوم

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان