سرخط خبرها :
چهارشنبه 18 مرداد 1396 / 16:15|کد خبر : 2045|گروه : فرهنگی

یادداشت/ فرهنگ تنها موسیقی و رقص نیست

ضعف عملکرد صدا و سیمای کردستان در ترویج فرهنگ/ سقز، هنوز یک واحد خبری منسجم ندارد

ضعف عملکرد صدا و سیمای کردستان در ترویج فرهنگ/ سقز، هنوز یک واحد خبری منسجم ندارد

امیدوارم مدیریت صدا و سیمای کردستان برای رفع این نواقص ودیگر برنامه‌های استانی تدابیر لازم را انجام دهد چرا که مردم فرهنگی استان کردستان تنها با موسیقی و رقص محلی در بین دیگر اقوام شناخته نشده اند بلکه دارای انسانهای فرهیخته در امور مذهبی، اقتصادی، فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی و.... هستند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، امروزه در جهانی زندگی می کنیم که فناوری اطلاعات تحول بسیار عظیمی را در تمام عرصه ها بوجود آورده است. یکی از این تحولات عظیم صدا و سیما می باشد با وجود شبکه های ماهواره ای فارسی زبان غربی و آمریکایی که توسط لابی های صهیونیستی اداره می شوند فقط قصد تخریب و تهاجم فرهنگی به ملت های دیگر را دارند که برای رسیدن به اهداف پلید و شوم خود دست به هر اقدامی می زنند. در قرن بیست و یک دنیای دیجیتال به حدی پیشرفت کرده که فقط با یک کلیک ساده بر روی گوشی های موبایل می توان به هر آنچه که در جهان پیرامونی اتفاق افتاده است دسترسی پیدا کرد. اینجاست که رسانه ملی وظیفه ای خطیر را بر عهده دارد.

 در این راستا صدا و سیمای استان کردستان باید با تلاش و جدیت بیشتری برنامه‌ریزی های لازم را در تمام عرصه های فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی، مذهبی، سیاسی، ورزشی و... تدارک ببیند و توجه وافری به آداب و رسوم مردم منطقه داشته باشد چنانکه مقام معظم رهبری این استان را به نام استان فرهنگی کردستان نامگذاری کردند باید از تمام ظرفیت ها و پتانسیل های لازم جهت پیشبرد و حفظ نظام اسلامی برنامه‌های همسویی را تدارک ببیند.

 البته باید اذعان کرد بخش رادیویی استان برنامه‌های متنوعی را برگزار می کند و مخاطبان زیادی را جذب خود کرده است بدلیل اینکه در تمام مسائل مربوط به حقوق شهروندی: اقتصادی، فرهنگی، سیاسی، اجتماعی، طنز، موسیقی، نقد، توجه به آداب و رسوم گذشته و احیاء آن، آموزشی و... برنامه های شایسته ای را به گوش مخاطبین خود انتقال می دهد.

 واقعیت امر این است که برنامه های تلویزیونی سیمای کردستان فقط در چندین بخش خلاصه شده ، به همین دلیل اکثریت مردم شبکه های ماهواره ای فارسی غربی را نگاه می کنند به همین خاطر نوجوانان و جوانان بیشترین الگوها را از این شبکه ها انتخاب کرده که بصورت مدگرایی در جامعه از آن نام می برند. واقعیت ها را باید پذیرفت که صدا و سیمای کردستان خیلی ضعیف عمل کرده و چند سالی است برنامه "چریکه شه و"  در بهترین زمان شب همه برنامه های استانی را تحت پوشش خود قرار داده که مسئولین صدا و سیما هم بی تقصیر نیستند و در شبانه روز با زیر نویس کردن آن در دیگر برنامه ها به گونه ای این برنامه را علم می کنند. در حالیکه علاوه بر اینکه تاثیر منفی را بر دیگر مجریان یا تهیه‌کنندگان خواهد گذاشت بلکه افرادی میکروفون بدست که هیچگونه تخصص و تعهد اجتماعی، موسیقی و هنری ندارند در این برنامه  فقط بخاطر تن صدا به چهره برتر هم می رسند و به مردم استان معرفی می شوند با تمام احترامی که برای موسیقی قائل هستم اما این برنامه ضربه مهلکی به پیکره فرهنگ و ادب کوردی زده است.

با پخش این برنامه عملاً دیگر بخش های آداب و رسوم و فرهنگ مردم استان بدست فراموشی سپرده شده است. نقش سیمای کردستان در انعکاس دادن جشنواره های مختلف که در سطح استان برگزار می‌شود فقط به صورت یک گزارش کوتاه پخش می شود.

آیا صرفاً چند خبر کوتاه و پخش آن از شبکه خبری استان می تواند در برابر عصر فناوری و اطلاعات و غولهای شبکه‌ی ماهواره ای مقابله کند؟؟؟

آیا این توقع زیادی است که مردم استان فرهنگی دوست دارند حداقل مسابقات ورزشی را بصورت پخش مستقیم نگاه کنند!!!

  برنامه تلویزیونی "گفتمان" که از شبکه استان پخش می شد آنقدر وقت در اختیار دعوت شده گانی که از دیگر شهرهای استان در آن حضور داشتند نمی گذاشت و عملا اکثر سوالهایی که مجری برنامه طرح می کرد ناقص جواب داده می شدند، بدون اینکه خروجی مناسبی داشته باشد برنامه پایان می گرفت.

یکی دیگر از برنامه‌ها که جایگاه خوبی در دل مردم داشت؛ برنامه "ریگا"  بود که نقاط ضعف و مثبت مناطق  روستای را بیان می کرد با این وجود عملاً فقط در فصل زمستان و پاییز این برنامه بر روی آنتن می رفت در صورتی که جامعه ی  روستا نشینی در تمام فصول نیاز به برنامه های فرهنگی، ادبی، هنری، اقتصادی، اجتماعی و.... دارد تا اصالت آداب و رسوم گذشتگان همچنان حفظ و نگهداری شود. کاش دلیل این همه اهمال و سستی در برنامه‌ریزی ها و نارسائی شبکه استانی معلوم می شد. هنوز بسیاری از مناطق مختلف کردستان از دیدن برنامه‌های تلویزیونی محروم هستند!

 ناگفته ها را باید گفت شهرستان سقز بعنوان دومین شهر بزرگ استان هنوز دارای یک واحد خبری منسجم که از چندین نفر تشکیل شود نیست با این همه قدمت تاریخی و مدنیت، سقز دارای شبکه رادیویی نبوده که خود جای تامل و تاسف دارد. چرا در شهرهای دیگر استان مثل بانه و مریوان حداقل بیش از ۵  نفر برای صدا و سیمای کردستان کار می کنند،  اما در سقز فقط یک نفر کارمند صدا و سیما است؟ آیا وقت آن نرسیده که مدیریت صدا و سیما  بازنگری جامع ای در مورد برنامه ها داشته باشد؟؟؟  اکثریت خبرنگاران شهرستانی  سیمای کردستان سکوی پرتاب صفحه بیلبورد مدیران دولتی شده‌اند و به غیر از چند خبر کوتاه که در شبکه خبر استانی پخش می شود؛ هیچ برنامه‌ای را که بصورت ویژه تهیه و تدوین شده باشد را مشاهده نمی کنیم.

 امیدوارم مدیریت صدا و سیمای کردستان برای رفع این نواقص ودیگر برنامه‌های استانی تدابیر لازم را انجام دهد چرا که مردم فرهنگی استان کردستان تنها با موسیقی و رقص محلی در بین دیگر اقوام شناخته نشده اند بلکه دارای انسانهای فرهیخته در امور مذهبی، اقتصادی، فرهنگی، ادبی، هنری، ورزشی و.... هستند همچنانکه در طول هشت سال دفاع مقدس مردم کردستان رشادت های زیادی انجام دادند و سلحشوری خود را برای دفاع از ارزش ها و آرمانهای انقلاب اسلامی و مقام معظم رهبری  نشان دادند که امروزه زبانزد عام و خاص گشته است. امیدوارم مدیریت و مسئولین ذیربط صدا و سیمای کردستان طبق فرامین مقام معظم رهبری به تمام جنبه های آن عنایت داشته و برای  استان فرهنگی برنامه‌ریزی های مناسبی که شایسته  مردمان آن می‌باشد تدارک دیده تا نام استان فرهنگی در صدا و سیمای کردستان فرهنگی بیشتر بدرخشد.

انتهای پیام/ آراس قربانی پور 



برچسب ها :

صدا و سیماعملکردصدا و سیمای کردستانواحد خبریفرهنگموسیقی

نظرات کاربران :

ر . م . ک [یکشنبه 22 مرداد 1396 | 22:32] پاسخ

عالی بود آقای قربانی پور. واقعا واقعیت رو بیان کردید و انشاالله مسئولین نیز پیگیری و اقدام بفرمایند

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان