سرخط خبرها :
یکشنبه 1 مرداد 1396 / 08:22|کد خبر : 2001|گروه : اجتماعی

شستشو، رفت و روب با آب آشامیدنی ممنوع!!/ درست مصرف کردن آب، فراتر از صرفه جویی کردن است

شستشو، رفت و روب با آب آشامیدنی ممنوع!!/ درست مصرف کردن آب، فراتر از صرفه جویی کردن است

شهروندان باید به این درجه از آگاهی برسند که مصرف آب آشامیدنی و خانگی حق عموم مردم است نه اینکه با شستن فرش یا ماشین این نعمت را از دیگر شهروندان یا هموطنان خود بگیرند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، آب نعمتی خدادادی که مایه ی حیات جاودانی بشر است، سالهای گذشته با گرم شدن هوا و رسیدن فصل تابستان بسیاری از مناطق شهر سقز با کمبود آب شرب مواجه بود و محله های قوخ، تپه مالان، شافعی، بهارستان بالا، حاجی آباد، شهرک دانشگاه و... همیشه در این فصل دچار مشکل کم آبی بوده، بطوری که تانکرهای حمل آب نیاز اولیه آنها را بر آورد می کرد.

 

خوشبختانه سال گذشته با تغییر مدیریتی که در اداره آب و فاضلاب شهری این شهرستان اتفاق افتاد، روندی که سالیان متمادی مردم با مشکل کم آبی  روبرو بودند؛ تغییر کرده و مشکل شبکه آبرسانی رفع و برطرف شد طوریکه امسال قطعی آب را نداشتیم یا در حد خیلی کم شهروندان با کمبود مواجه بودند‌.

اما نباید زیاد هم خوش بین بود چون با اضافه شدن 295 هکتار زمین به طرح تفصیلی سقز، در سال آتی با کمبود آب آشامیدنی مواجه خواهیم بود و می طلبد که مسئولان در فکر ساختن دو مخزنی باشند که مکان آن قبلاً تعیین شده است.

 

متاسفانه بافت شهری سقز به گونه‌ای طراحی شده که آب های سطحی خیابان ها، جداول حتی پشت بام وحیاط ساختمان های مسکونی، آپارتمان ها به کانال های آب و فاضلاب هدایت می شود که معضلات زیادی را به همراه خواهد آورد.

 اوائل بهار در پی بارندگی های شدید، شاهد آب گرفتگی دریچه های فاضلاب شهری بودیم به گونه‌ای که باعث خسارت مالی زیادی هم شد، در واقع وقتی آب های سطحی از لوله های فاضلاب خانگی و کانال شهری عبور می کند گل و لای زیادی را با خود وارد لوله ها می کنند که باعث مسدود شدن لوله گشته و دریچه ها قدرت دفع آن حجم زیاد را نداشته که پس زده شده و باعث آب گرفتگی لوله های فاضلاب می شود.

 

شهرداری، پیمانکاران ساخت و ساز، مهندسین همگی باید برای ریشه کن کردن این موضوع تدابیر لازم را با نقشه کشی اصولی انجام دهند و آب های سطحی را از آب و فاضلاب جدا کنند.

در محله قوخ و میدان انقلاب متاسفانه این آبها بیهوده هدر می روند بارها نسبت به هدر رفتن این آبها تذکر داده شد اما انگار مسئولان  گوش شنوایی ندارند یا هیچکدام از آنها مسئولیت هدایت آنرا بر عهده نمی گیرند، در صورتیکه هدایت آب های سطحی وظیفه شهرداری است.

 خیلی از مناطق مختلف کشور یا دنیا با بحران کمبود آب مواجه هستند و برای داشتن چنین منابع طبیعی آب سطحی حسرت می خورند، اما متأسفانه در این شهر به حال خود راه شده بدون اینکه از آن استفاده بهینه یا هدایت شوند

 

بار‌ها شاهد این مسئله هستیم که خانمها حیاط و کوچه را در بیشتر فصل ها با آب آشامیدنی آب پاشی می کنند؛ یا در اواخر تابستان شروع به خانه تکانی کرده و فرش ها را شسته یا آقایان از بیکاری هر روز شروع به ماشین شستن کرده انگار ماشین عروس را تزیین می کند !!!

شهروندان باید به این درجه از آگاهی برسند که مصرف آب آشامیدنی و خانگی حق عموم مردم است نه اینکه با شستن فرش یا ماشین این نعمت را از دیگر شهروندان یا هموطنان خود بگیرند.

امیدوارم شهروندان درست و بجا مصرف کردن آب آشامیدنی را سرلوحه زندگی خود قرار دهند تا همه از ان استفاده کنند نه اینکه با شعار دادن فقط بفکر صرفه‌جویی باشیم.

 

« آب در کوزه و ما تشنه لبان دور جهان میگردیم »

 

انتهای پیام /آراس قربانی پور

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان