سرخط خبرها :
سه شنبه 3 شهریور 1394 / 13:00|کد خبر : 20|گروه : اقتصادی

مطالبه عمومی برای بازگشایی بازارچه سیف سقز / همت مسئولان برای بازگشای لازم است

مطالبه عمومی برای بازگشایی بازارچه سیف سقز / همت مسئولان برای بازگشای لازم است

بازارچه مرزی شهرستان سقز در محور سقز- مریوان در سال 1377 فعالیت خود را شروع نمود؛ علی رغم نامساعد بودن مسیر ارتباطی مذکور و وجود عواملی چون وضعیت توپوگرافی مسیر ارتباطی، نبود امکانات زیر بنایی و خدمات اداری، دوری بازارچه از نقاط شهری، نامساعد بودن راه ارتباط منتهی به شهرهای شمال عراق و طول بارندگی در طی سال فعالیت این بازارچه در اوایل دهه 80 خصوصاً سال های 80 تا 83 مثبت و جزو بازارچه های نمونه منطقه و حتی کشور بوده است.

به گزارش گولان سقز به نقل از کردپرس؛ در بخش صادرات کالاهایی چون پوشاک، محصولات پلاستیکی، گونی کنفی، مواد خوراکی، انواع میوه و فرش ماشینی و در بخش واردات نیز محصولاتی چون: برنج، چای، آهن قراضه و موز شاخص ترین اقلامی بوده اند که در این بازارچه مبادله شده است.


احداث این بازارچه ها همواره در پویایی مرزها و تجارت قانونمند مرزی، ایجاد درآمد و اشتغال در منطقه در بخش های مختلفی چون حمل و نقل و خدمات خصوصی و دولتی موثر بوده اند.


اما از سال 85 به بعد عملاً فعالیت بازارچه مرزی سیف سقز کاهش و نهایتاً تعطیل شد؛ تلاش های متعددی در سال های گذشته برای بازگشایی مجدد این بازارچه و یا تبدیل آن به معبر موقت مرزی صورت گرفته و حتی مصوبه هیئت دولت را نیز گرفته و بارها در سفر مسئولان کشوری به منطقه از جمله سفر سال گذشته وزیر کشور نیز بار دیگر این مسئله مطرح و وی قول مساعد در این رابطه داد، اما تاکنون این وعده ها اجرایی نشده اند؛ برای بررسی موضوع و واکاوی ابعاد قضیه و ضرورت راه اندازی بازارچه نظرات مسئولان و کارشناسان به شرح زیر جمع آوری شده است.


فرماندار سقز: بازگشایی بازارچه سیف بزرگ ترین خدمت به مردم است


فرماندار ویژه شهرستان سقز در مقابل مطالبات متعدد و مستمر مردمی برای بازگشایی بازارچه مرزی سقز و رونق بخشی تجارت مرزی در این شهرستان گفت: بازگشایی این بازارچه به دلیل اشتعالزایی مناسب آن، بزرگترین لطف و خدمت نظام در حق مردم منطقه می باشد و ادامه بستن آن ضرر و گناه است
به گزارش کردپرس؛ علی اکبر ورمقانی با بیان اینکه مهمترین مشکل این شهرستان، بیکاری است، افزود: اولویت اول ما بر بازگشایی بازارچه سیف و توسعه آن است این بازارچه 10 سال فعال بوده و به طور متوسط حدود 400 شغل مستقیم ایجاد کرده بود، در صورت غیرممکن بودن در شرایط فعلی درخواست بازگشایی آن به صورت معبر موقت یا بازارچه کولبری را داریم.


وی افزود: محل جدیدی را که برای ایجاد معبر موقت مرزی مشخص شده بسیار صعب العبور و نامناسب بوده و راه سازی و ایجاد حداقل امکانات برای آن حداقل 10 میلیارد تومان بودجه و اعتبار نیاز دارد.


فرماندار و رئیس شورای تأمین شهرستان در خصوص هماهنگی های انجام گرفته با سایر نهادهای مربوطه برای بازگشایی بازارچه، گفت: دستگاه امنیتی شهرستان موافق بازگشایی بوده و هماهنگی لازم با سپاه پاسداران، نیروی انتظامی و مرزبانی و سایر نهادها مربوطه در شهرستان و استان انجام گرفته و رضایت خود را برای بازگشایی بازارچه سیف اعلام نموده و شورای تأمین سقز با حضور تمامی نهادهای امنیتی، نظامی، انتظامی و قضایی 2 مصوبه در این راستا در چند ماه گذشته داشته است.


ورمقانی افزود: از استاندار و معاونین دلسوز وی، نماینده مجلس، نهادهای امنیتی و نظامی استانی و منطقه ای انتظار داریم مساعدت جدی و فوری برای بازگشایی این بازارچه معمول که خدمتی بسیار ارزشمند برای مردم شریف منطقه خواهد بود.


نماینده مجلس: بازگشایی بازارچه سیف توسعه اقتصادی و اشتغال بدنبال دارد


نماینده سقز و بانه با اشاره به ضرورت های بازگشایی بازارچه سیف سقز و ایجاد بازارچه کولبری در کنار این بازارچه اصلی می گوید: با توجه به قرار گرفتن سقز در مسیر اصلی کریدور شمال غرب به جنوب، بازار تاریخی و موقعیت تجاری و فرهنگی سقز، فعالیت این بازارچه ها می تواند نقش موثری در رونق بازار سقز و تنوع بخشی به اقلام موجود و جذب همشهریان از سراسر کشور را داشته باشد و از کم رونقی مجتمع های تجاری سطح شهر خواهد کاست.
مهندس محسن بیگلری می گوید: امیدواریم وزارت کشور و نهادهای مربوطه ضرورت امر را درک و با عنایت به نیاز شدید منطقه، تبعات مثبت کار و نیز مصوبات متعدد هیئت دولت و وعده های مسئولان کشوری نسبت به بازگشایی بازارچه سیف و نیز ایجاد بازارچه موقت مرزی اقدام نمایند.


وی افزود: برای احداث بازارچه موقت مرزی سقز نیز موافقت شده که اعتبار 1 و نیم میلیارد تومان برای آن در نظر گرفته شده که500میلیارد از سوی فرمانداری سقز و 1 میلیارد هم از سوی استانداری و سازمان مدیریت استان تأمین خواهد شد.


این نماینده کردستان در مجلس افزود: بازگشایی بازارچه سیف و نیز در کنار آن ایجاد معبر مرزی سقز می تواند نقش بسیار زیادی در رونق اقتصادی و ایجاد اشتغال در این شهرستان داشته باشد.با بازگشایی بازارچه مرزی سیف سقز 8400 نفر کارت بازرگانی دریافت خواهند نمود و این بزرگ ترین خدمت خواهد بود.


دکتر نصرالهی زاده: بازگشایی بازارچه سیف بهتر و آن را پیگیری می کنیم


رییس سازمان مدیریت و برنامه ریزی کردستان هم در سفر به سقزگفت:بازگشایی مرز سیف و پروژه فرودگاه سقز از طرف مسئولان استانی و دولت پیگیر ی خواهد شد.


دکتر بهرام نصرالهی زاده افزود: بازگشایی بازارچه سیف با توجه به موقعیت و امکانات آن به مراتب بهتر و مناسب تر از ایجاد بازارچه در محلی دیگر می باشد و ما آماده همکاری برای این امر و اختصاص اعتبارات برای توسعه بازارچه سیف با هماهنگی سایر نهادها هستیم.


معاون توسعه استانداری: تجارت مرزی سقز توسعه یابد/ استانداری و دولت موافق بازگشایی سیف است


معاون توسعه منطقه ای و اقتصادی استانداری کردستان با واکاوی نقش بازارچه های مرزی در مراودات اقتصادی، تجاری و اجتماعی خواستار اهتمام جدی و همکاری تمامی نهادهای مربوطه برای بازگشایی بازارچه سیف سقز شد.


دکتر حسین فیروزی خواستار حل مشکلات تجارت مرزی سقز شد و گفت: اقدامات زیادی برای ایجاد امکانات زیربنایی بازارچه سیف شد، سقز پتانسیل های مرزی و منطقه ای زیادی دارد و باید سیاست توسعه تجارت و تسهیل گری امورات مدنظر قرار بگیرد.


وی گفت: استانداری کردستان از بازگشایی بازارچه و توسعه آن کاملاً حمایت می نماید و از مسئولین مربوطه خصوصاً شهرستان انتظار داریم با جدیت موضوع را پیگیری و مشکلات احتمالی فرارو را با مذاکره و اعتمادسازی مرتفع نمایند.


علیرغم مطالبه همگانی و حتی مسئولان برای بازگشایی بازارچه و اعلام حمایت مسئولان شهرستانی و استان، وعده های وزارت و مسئولان کشوری، تاکنون این بازارچه باز نشده که بازنگری، اهتمام جدی و مساعدت نهادهای مربوطه در این راستا برای بازگشایی مرز سیف سقز خدمتی مناسب خواهد بود.


ضرورت امر از دیدگاه کارشناسان


برخی  کارشناسان در این خصوص به کردپرس گفتند: با عنایت به موقعیت استراتژیک شهرستان سقز به عنوان پل ارتباطی شمال غرب با جنوب و جنوب غرب کشور، بازار تاریخی و موقعیت تجاری و فرهنگی سقز، فعالیت بازارچه های مرزی می تواند نقش موثری در رونق بازار این شهر و تنوع بخشی به اقلام موجود و جذب همشهریان از سراسر کشور، ایجاد اشتغال، توسعه زیرساخت ها و خدمات رسانی داشته باشد. بنابر این توسعه ضابطه مند مبادلات و تجارت مرزی در شرایط کنونی امری بیش از پیش ضروری به نظر می رسد، که لازمست مسئولان توجه ویژه ای به این امر داشته و در بازگشایی بازارچه مرزی سقز و همچینین ایجاد معبر موقت مرزی تسریع نمایند که به نظر راهبرد مناسبی برای توسعه تجارت، صادرات و ایجاد زنجیره اشتغال برای جوانان این منطقه باشد.
همزمان با راه انداز بازارچه مرزی سیف، توسعه امکانات زیربنایی و ارتباطی، استقرار گمرک در سقز، توافق با طرف های عرقی برای همکاری های متقابل و تسهیل گری، حمایت از تجار و صادرکنندگان، تخفیف های مالیاتی و... ضروری به نظر می رسد.
 

انتهای خبر/



برچسب ها :

بازارچه مرزیبارزارچه سیفسقز

نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان