سرخط خبرها :
دوشنبه 19 تیر 1396 / 14:58|کد خبر : 1951|گروه : اجتماعی

آثار باستانی روستای ملقرنی سقز در خاموشی مطلق

آثار باستانی روستای ملقرنی سقز در خاموشی مطلق

شاید این موضوع برای خیلی ها تازگی داشته باشد که روستای ملقرنی دارای ۲ اثر ثبت شده ملی است .

به گزارش گولان سقز، این آثار که قدمت  یکی از آن به چندین هزار سال قبل برمی گردد و در سال ۸۱ با شماره های ۶۸۵۹ و ۶۸۵۳ به عنوان آثار ملی ایران به ثبت رسیده است .

طی تماس خبرنگار ما با مسؤل میراث فرهنگی شهرستان سقز ضمن تایید وجود این دو اثر در این منطقه امکان بازدید از این دو مکان را ممنوع و غیرممکن خواند و افزود: بدلیل اینکه تاکنون هیچ گونه فعالیتی در این دو محل صورت نگرفته امکان حضور در این اماکن غیرقانونی و ممنوع می باشد.

گلالی پور در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در حوالی روستای ملقرنی معادن سنگ وجود و به صورت گسترده ای در حال برداشت می باشند آیا برای این دو مکان تاریخی مشکلی بوجود نیامده است؟ گفت: بصورت مستمر این اماکن بازدید و تاکنون موردی دال بر ضرر و زیان به آثار فوق مشاهده نشده است.

حال سوالی که باقیست این است که به چه علت و چرا بعد از گذشت ۱۵ سال از ثبت این دو نقطه تاکنون هیچ اقدامی درخصوص کاوش در این مناطق صورت نگرفته تا با ایجاد فضایی مناسب و گردشگری بتوان مردم و مسافران را به مناطق فوق کشاند .

این ابهام نیز وجود دارد که هیچ بهایی به آثار باستانی سقز در چند دهه گذشته داده نشده و بیم آن میرود همانند غار کرفتو که چند هزار سال جزو میراث سقز بوده به راحتی و بدون هیچ بحثی به دیواندره واگذار شد، این دو اثر نیز به دیواندره یا بطور خوش بینانه تری به شهرستان همجوار یعنی بوکان واگذار نشود.

تپه قهوه خانه ملقرنی مربوط به دوران پیش از تاریخ ایران باستان است و در شهرستان سقز، روستای ملقرنی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۸۵۹ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

محوطه باغ بزرگ ملقرنی در شهرستان سقز، بخش مرکزی، روستای ملقرنی واقع شده و این اثر در تاریخ ۱۰ دی ۱۳۸۱ با شمارهٔ ثبت ۶۸۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

گزارشگر: ناصر کریمی

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان