سرخط خبرها :
یکشنبه 4 تیر 1396 / 10:56|کد خبر : 1911|گروه : پزشکی

اختصاصی/

پر پرندگان، مو و پراکنده شدن دانه گرده گیاهان در فضا از عوامل آلرژی زا هستند

پر پرندگان، مو و پراکنده شدن دانه گرده گیاهان در فضا از عوامل آلرژی زا هستند

نوع مزمن آلرژی ها، بر اثر عواملی مانند پر پرندگان، مو، ذرات پوسته مانند و ریزی که از پوست حیوانات می ریزد و نظایر آن پیش می آید.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، آلرژی عبارت از حساسیت زیاد نسبت به یک ماده یا به عوامل مختلف و بروز عکس العمل خفیف یا شدید در مقابل آنهاست. موادی را که ایجاد آلرژی می کنند، آلرژون (Allergenes) نامند که در غالب افراد، ایجاد ناراحتی نمی نمایند.

 

آلرژی ها ممکن است حالت حاد یا مزمن داشته و یا در فصل معینی عارض شوند.

نوع فصلی آن، بر اثر پراکنده شدن دانه گرده گیاهان در فضا و دخول و برخورد آنها با مجاری تنفسی پیش می آید (Hay Fever). از عوامل مولد آلرژی، علاوه بر آنچه که ذکر گردید، پر و موی حیوانات، گرد و خاک منازل که در فضا پراکنده است، سموم حشرات، کرم (creme) و بعضی دیگر از مواد آرایشی، غذائی و شیمیایی، عفونت های ویروسی و بعضی گردهای شستشو را ذکر می نمائیم.

 

بعضی از آلرژن ها در آغاز ایجاد عوارض تنفسی می کنند ولی برخی دیگر می توانند ناراحتی هائی مانند سردرد، خستگی، تب، اسهال، درد معده، استفراغ و غیره عارض نمایند.

 

ابتلا به آلرژی با عوارضی مانند آب آمدن از بینی، عطسه کردن، خارش پوست بدن و قرمزی چشم همراه است که ممکن است بسیار ناراحت کننده باشد.

 

 بروز این عوارض برای آن است که سیستم مصونیت بدن در مقابل یک آلرژن، مواد آزاد می کند که خود عکس العمل هایی مانند تورم و احتقان مجاری بینی و زیاد شدن ترشحات مخاطی را باعث می گردند.

 

نوع مزمن آلرژی ها، بر اثر عواملی مانند پر پرندگان، مو، ذرات پوسته مانند و ریزی که از پوست حیوانات می ریزد و نظایر آن پیش می آید.

در آلرژی مزمن التهاب مخاط بینی غشاء مخاطی که بینی را می پوشاند، تحت اثر عامل آلرژی زا، التهاب پایدار پیدا می کند. از عوارض آن، گرفتگی بینی، بروز نوعی حالت خفگی مانند آب آمدن از بینی، عطسه کردن و تنفس از راه دهان است.

 

چشم ها ممکن است قرمز و اشک آلود شوند سردرد، خارش، خون آمدن از بینی، احساس خستگی نیز ممکن است بدنبال این عوارض رخ دهد.

 

راهنمایی لازم در تغذیه مبتلایان به آلرژی

-مبتلایان به آلرژی باید از مصرف الکل و حتی اغذیه که در تهیه آنها مقدار کمی الکل به کار رفته خودداری نمایند.

-مصرف آب به مقدار کافی، زیرا آب در رقیق کردن ترشحات مخاطی و سهولت دفع اخلاط موثر می باشد.

-چون مصرف بعضی اغذیه مانند لبنیات، تخم مرغ، شکلات، اغذیه دریائی و آب بعضی از مرکبات ممکن است ناراحتی های ناشی از آلرژی را تشدید نماید از این جهت در مصرف آنها باید توجه گردد و اگر مصرف بعضی از آنها ناراحتی را تشدید کند از آنها استفاده به عمل نیاورد.

-از مصرف اغذیه سرخ شده در روغن و کربوهیدرات ها به مقدار زیاد، همچنین مواد چربی باید خودداری شود.

-کلسیم و منیزیوم از عناصر مهم و ضروری برای مبتلایان به آلرژی است از این جهت در مواقعی که آلرژی حالت حاد دارد بهتر است روزانه مقدار 750 تا 1000 میلی گرم کلسیم و 500 میلی گرم منیزیوم (حتی 2 مرتبه در روز) مصرف شود وبعداً مصرف آن به یک مرتبه در روز به مدت 2 ماه ادامه یابد.

-سلنیوم و ویتامین E نیز اثر ضد آلرژی دارند.

-چربی های اشباع نشده مانند انواعی که در گیاهان مختلف نظیر دانه کتان، گل مغربی (Oenothembicnnis) و غیره وجود دارند، می توانند با اثر ضدالتهاب که دارند شدت آلرژی را کاهش دهند. برای این کار بهتر است مقدار 500 تا 1000 میلی گرم از هر یک از آنها، 2 تا 3 مرتبه در روز بمدت یک ماه ضمن مصرف غذا مورد استفاده قرار گیرد.

-مصرف ویتامین ب – کمپلکس، ویتامین C و بیوفلا و نوئیدها نیز اثرات مفید ظاهر می نمایند.

-اگر آلرژی مجاری بینی با احساس خستگی و یبوست همراه باشد مصرف مقدار 500 میلی گرم ویتامین B12 به صورت یک روز در میان مفید واقع می شود.

مصرف گیاهان زیر در تسکین ناراحتی های ناشی از آلرژیو رفع آن موثر واقع می شود:

-زردچوبهCurcuma Longa L ، اثر رفع التهاب دارد و از آن در هند بیشتر استفاده بعمل می آورند. مصرف گرد ریزوم خشک این گیاه به مقدار 500 میلی گرم و 3 مرتبه در روز، اثر مفید در افرادی که از احساس خستگی و عوارض آلرژی رنج می برند، اثر مفید ظاهر می کند.

-سیر Allium sativum L ، به علت دارا بودن مواد موثر مختلف، اثر رفع ناراحتیهای ناشی از آلرژی ظاهر می کند و پیدایش التهاب مخاط را به تاخیر می اندازد.

-گزنه Urticadioica L : بررسی های مختلف نشان داده است که گزنه در درمان آلرژی، مخصوصاً در رفع عوارض مجاری مخاط بینی ناشی از این بیماری، موثر واقع می شود و برای این کار باید مقدار کمی از ریشه تازه گیاه را مصرف کرد.

-Ginkyobiloba L : عصاره برگ این گیاه با دارا بودن مواد موثر مختلف (Ginkgolides)، اثر ضد التهاب دارد و مصرف آن در رفع عوارض آلرژی موثر واقع می گردد. مقدار مصرف آن 60 تا 240 میلی گرم عصاره استاندارد شده در روز است به طوری که اگر زیادتر مصرف شود،ناراحتی هائی منجمله حالت اسهالی پیش می آورد.

-TanacetumParthenium : این گیاه علاوه بر رفع سردرد ناشی از میگرن، در تسکین عوارض مختلف آلرژی موثر است. برای این کار باید سرشاخه گل دار آن را بصورت دم کرده 4 تا 12 در هزار، به مقدار یک فنجان در روز قبل از هر غذا (3مرتبه در روز) مصرف کرد.

-مصرف گیاهانی مانند کوله خاس یا Ruseusaculeatus L همچنین CochleariaArmomcia L– در رفع عوارض آلرژی و از بین بردن احتقان مخاط بینی وسینوس ها موثر واقع می شوند.

 

کیوان بهرامی_ کارشناس ارشد گیاهان دارویی، ادویه ای و نوشابه ای در کردستان

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان