سرخط خبرها :
شنبه 9 آبان 1394 / 10:47|کد خبر : 190|گروه : اجتماعی

گفتگوی خواندنی با مخترع سقزی/

عدم همکاری مسئولین با مخترعین در استان برایم قابل باور نیست/ ضابطه ها فدای رابطه ها شده اند

عدم همکاری مسئولین با مخترعین در استان برایم قابل باور نیست/ ضابطه ها فدای رابطه ها شده اند

مخترع سقزی گفت: عدم همکاری مسئولین با مخترعین در استان برایم قابل باور نیست، شاید من تصور می کردم مسئولان دلسوزی داریم که به پیشرفت علمی کشور اهمیت می دهند که می شود روی حمایت آنان حساب باز کرد اما دقیقاً عکس این تفکر به بنده ثابت شد.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، زاهد رحمانپور 34 ساله از جوانان نخبه و مخترع کشور در شهرستان سقز است که توانسته کولری جدید با نام "کولر دو زمانه" اختراع کند.

به همین مناسبت خبرنگار ما وقت مصاحبه ای را با وی تعیین کرد که در ادامه مطلب بیشتر با این جوان سقزی و اختراع وی آشنا خواهیم شد.

گولان سقز: بعنوان اولین سوال لطفاً اختراع خود را بیشتر برای مخاطبین ما بشناسانید، آیا به ثبت رسیده است؟

زاهد رحمانپور: اختراع بنده در زمینه مبردها و به طور مشخص کولرها و دستگاه های تهویه مطبوع و نوع جدیدی از کولرها با نام "کولر دو زمانه" می باشد.  شاید باتوجه به نام این کولر فکر کنید که دوزمانه منظور آبی و گازی است اما اینطور نیست. نام دو زمانه را با توجه به شیوه ی کار و عملکرد این کولر انتخاب کرده ام.

در اردیبهشت ماه 94 اقدام به ثبت اختراع نمودم. پس از طی مراحلی در سازمان ثبت اختراعات هم اکنون در مدیریت سازمان دانش و پژوهش های علمی و صنعتی کشور در حال بررسی های کارشناسی می باشد.

گولان سقز: از مراحل طراحی، ساخت و ثبت این کولر بگویید و چند وقت زمان برده است؟

زاهد رحمانپور: ایده این طرح در سال 92 به ذهنم رسید و در دی ماه همان سال مطالعه و تحقیقات را آغاز کردم و در فروردین ماه سال 93 شروع به طراحی ایده ام کردم و پس از چند مرحله طراحی در تیرماه 93، طراحی نهایی محصول را انجام رساندم و وارد مرحله ساخت نمونه اولیه شدم. در آذر ماه همان سال اولین نمونه را ساختم و آزمایشاتی را بروی آن انجام دادم که ضعف هایی را در آن یافتم و مجدداً طراحی را تغییر دادم و نمونه ای دیگر و جدید ساختم که در اسفند ماه 93 کار ساخت دومین نمونه را به پایان رساندم و پس از آزمایشات اولیه بر روی محصول نتیجه مطلوب حاصل شد.

باتوجه به مراحل فوق درنهایت این اختراع 18 ماه زمان برد که اگر شرایط بهتری فراهم بود زودتر به انجام می رسید.

گولان سقز: هدف از طراحی این کولر و ویژگی های آن چیست؟

زاهد رحمانپور: در واقع هدف اصلی از طراحی کولر دو زمانه صرفه جویی در انرژی بوده است، اما از ویژگی های منحصر به فرد دیگری نیز برخوردار است.

این کولر با هدف رفع مشکلات و ضعف های انواع کولرهای گازی و آبی طراحی شده که از این ضعفها می توان به این موارد اشاره کرد:

کولر آبی: مشکل و ضعف اصلی این کولرها مصرف آب بسیار بالا می باشد که این آب آشامیدنی است و شامل هزینه های تصفیه و انتقال گردیده و در نهایت توسط این کولر بخار می شود. باتوجه به وجود 15 میلیون کولر آبی در کشور در سال جاری و میانگین مصرف 200 لیتر در هر عدد در شبانه روز عدد به دست آمده 3 میلیارد لیتر آب مصرفی تنها در یک شبانه روز در کشور است که با در نظر گرفتن سه ماه تابستان 270 میلیارد لیتر آب آشامیدنی در کشور توسط کولرهای آبی هدر می شود.

که این میزان هدررفت آب آشامیدنی شاید بیشتر از نیاز کشور به آب و کمبود آن در فصول گرم سال است. بطور کلی میتوان گفت در تابستان جمعیت کشور 15 میلیون نفر افزایش می یابد که همین امر باعث کمبود آب در کشور می گردد. جالب اینجاست مصرف آب هر کولر تقریباً برابر با سرانه مصرف آب در کشور است و افزایش 15 میلیون نفری جمعیت در کشور در فصل تابستان کاملاً صدق می کند!!!

دلیل عمده استفاده زیاد از کولر آبی قیمت مناسب و مصرف برق کم است...البته کولرهای آبی هوای مرطوب تولید می کنند و در هرمنطقه آبوهوایی قابل استفاده نیست.

کولر گازی: در این نوع کولرها نیز ضعف هایی وجود دارد که مصرف بسیار بالای برق این نوع کولر، عمده ترین و بزرگترین ضعف آن است. که این مصرف بر 3000 وات در ساعت می رسد این در حالی است که مصرف برق یک دستگاه فریزر خانگی فقط 350 وات در ساعت است. قیمت بسیار بالای کولرهای گازی ضعف دیگر آن می باشد که قابل تهیه برای عموم نمی باشد و همین امر باعث افزایش خرید کولرهای آبی می گردد. در واقع تنها ویژگی خوب کولرهای گازی تولید هوای خشک می باشد. البته به خروج ارز نیز از کشور جهت وارد کردن کولرهای گازی بعنوان یک ضعف دیگر می توان اشاره کرد.

حل مشکلات و ضعف های کولرهای گازی و آبی:

در طراحی و ساخت کولر دو زمانه این مشکلات و ضعفها بر طرف گردیده و به قیمتی بسیار نزدیک به کولرهای آبی با مصرف برقی در حد همین کولرها اما با ویژگی تولید هوای خشک(مانند کولر گازی) دست یافته ایم.

از ویژگی های کولر دو زمانه می توان به موارد ذیل اشاره کرد:

  1. تولید هوای خشک و قابل استفاده در هر منطقه آبوهوایی.
  2. وزن و حجم کمتر نسبت به انواع کولرهای موجود.
  3. صرفه جویی 100 درصد در مصرف آب در مقایسه با کولرهای آبی.
  4. صرفه جویی 60 درصد در مصرف برق در مقایسه با مصرف برق کولرهای گازی.
  5. قیمت تمام شده تا نصف قیمت کولرهای گازی با همان قابلیت.
  6. دوام و عمر بیشتر و نیاز کمتر به تعمیر و نگهداری.
  7. عدم نیاز به نیروی متخصص به جهت نصب و جابجایی.
  8. تولید به صورت دوتکه(اسپیلت) و قابلیت نصب در محیط داخلی.
  9. بسیار کم صدا تر از انواع کولرهای موجود.
  10. سازگار با محیط زیست و گرمایش زمین.
  11. در دسترس بودن مواد و قطعات اولیه و قابلیت تولید داخلی با کمترین هزینه.
  12. قابلیت صادر کردن محصول و جذب ارز با توجه به جدید بودن این طرح در سطح دنیا.

 

گولان سقز: نقطه شروع اختراع شما از کجاست ؟

زاهد رحمانپور: در واقع نقطه شروع و عامل اصلی طراحی و ساخت کولر دو زمانه شرایط حال حاضر انرژی آب در دنیا و همچنین ضعف ها و مشکلات انواع کولرهای موجود در زمینه مصرف انرژی بوده است. اگر به طور مشخص اشاره کنم اولین نقطه در آزمون و خطاها از کولر منزل خودمان شروع شد.

گولان سقز: هزینه اختراعتتان را از کجا آورده اید؟

زاهد رحمانپور: تمام هزینه ها را خودم پرداخت کرده ام و از نقطه شروع و طراحی تا ساخت نمونه های اولیه و ثبت اختراع در طول 18 ماه حدود 30 میلیون تومان هزینه داشته که می توان به این هزینه ها بیکاری یکساله ی خودم را نیز بخاطر طرح اضافه کنیم.

 

گولان سقز: مشوق شما در این زمینه چه کسی بوده است؟

زاهد رحمانپور: خانواده ام از مشوق های اصلی من بوده اند و در این مدت مرا به صورتی تحمل کرده اند چرا این کار را در یکی از اتاقهای خانه انجام می دادم که بیشتر کارگاه بود تا اتاق، که برای خانواده ام در خیلی مواقع ایجاد مزاحمت کرده ام که آنان با تحمل این شرایط مرا تشویق به ادامه کار کردند و همچنین برادرم "اهون رحمان پور" تنها شخصی بود که بطور مستقیم در جریان مراحل کار بود و در این زمینه بسیار مرا تشویق و کمک می کرد که جا دارد در همین رسانه از خانواده ام تشکر و قدردانی کنم.

گولان سقز: اداره های دولتی یا خصوصی بوده اند که از شما حمایت کرده باشند؟

زاهد رحمانپور: متاسفانه جواب این سوال شما تقریباً منفی است. باور کنید به تمام ادارات و نهادهای مربوط و حتی غیرمربوط بارها و بارها مراجعه کردم و متأسفانه هیچکدام کوچکترین کمک و همکاری با بنده نکردند و در بسیاری از موارد این عدم همکاری و توجه مسئولین مرا با ناامیدی مواجه می کرد که در نهایت با پشتیبانی و دلگرمی خانواده ام موفق به انجام این کار شدم.

شاید در حال حاضر و گذشت زمان هنوز هم این عدم همکاری مسئولین در این سطح گسترده در استان برایم قابل باور نیست، شاید من تصور می کردم مسئولان دلسوزی داریم که به پیشرفت علمی کشور اهمیت می دهند که می شود روی حمایت آنان حساب باز کرد اما دقیقاً عکس این تفکر به بنده ثابت شد و این امر اصلاً به نفع کشور عزیزمان ایران نیست و می تواند باعث واماندگی علمی کشور شود.

اگر قرار باشد از نهادی به طور مشخص اسمی بیاورم می توانم به پارک علم و فناوری استان اشاره کنم که رسالت و وظیفه این نهاد مشاوره، حمایت و کمک به همینگونه طرح هاست. اما با توجه به اینکه این نهاد از تیرماه 93 در جریان کار بنده قرار گرفته و در مرداد ماه همان سال فرم های عضویت پارک را نیز تکمیل و ارسال نموده ام و با وجود مراجعات مکرر و متعدد بنده در طول این یکسال و بیشتر تابحال هیچ کمکی حتی در حد یک مشاوره نکرده اند و چه بسا مشکلاتی برای من ایجاد نمودند که بطور کلی مسیر پیگیری بنده را عوض کرد و همین امر باعث ایجاد فشار روحی و حتی مالی برای من گردید و که با پشتکار موفق شدم طرح فوق را تا این مرحله به تنهایی برسانم.

این بی توجهی و عدم حمایت از نهادی همچون پارک علمی و فناوری واقعا جای تاسف و تأمل دارد!!! بهرحال باز هم اراده فردی همیشه می تواند موفق باشد، جدای از انتظاراتی که از مسئولین عزیز می رود...در دنیایی که ایده های نو و خلاقانه می تواند جایگاه کشورها را در عرصه بین الملل ارتقا دهد چنین بی توجهی به این امر می تواند فراتر از کمک نکردن به یک شخص و ایده باشد چرا که تمامیت علمی کشور را در برمی گیرد و شاید همین بی توجهی های چند مسئول عامل اصلی فرار مغزهاست(البته بنده خودم را فردی عادی می دانم).

چه خوب است تمام مسئولین به توصیه های رهبر معظم انقلاب گوش دل فرا دهند و بدانند که عملی کردن همین توصیه های رهبر فرزانه در زمینه های علمی ضامن پیشرفت علمی کشور است و چه بسا عدم توجه به این توصیه ها باعث عقب ماندگی کشور می گردد. بیاییم همگی باهم برای کشورمان دل بسوزانیم و فقط به فکر خود و محدوده ی شخصی خود نباشیم!!!

البته این گلایه من از مسئولین به این معنی نیست که مسئولین دلسوز نداریم. همین جا از جناب مهندس بیگلری نماینده محبوب و شایسته شهرستان در مجلس که از همان اوایل کار پیگیر و حامی طرح و بنده بوده اند و دلسوزانه همکاری کرده اند و همچنین جناب مهندس ورمقانی فرماندار ویژه دلسوز و مردمی شهرستان نهایت تشکر و قدردانی خود را اظهار می کنم و امیدوارم اینگونه مسئولین دلسوز در همه جای این کشور عزیز روز به روز موفق تر باشند.

گولان سقز: تا کنون چه مشکلات و موانعی بر سر راه شما بوده است؟

زاهد رحمانپور: از موانع و مشکلات کار بگویم کم نبوده است. بر سر راه هر کاری ممکن است مشکلات و موانع زیادی وجود داشته باشد اما در این زمینه بیشترین مشکلات عدم دسترسی به کارشناسان و نیز کارگاه تهجیزات در زمینه ساخت نمونه های اولیه و عدم همکاری مالی و تامین هزینه ها می توان اشاره کرد متاسفانه امروزه در بیشتر نهادها ضابطه فدای رابطه شده و شاید این اصلی ترین مشکل مخترعین و نخبگان کشور است و یک مانع برسراه آنها به حساب می آید.

گولان سقز: برای مخترع شدن ازکجا باید شروع کرد ؟

زاهد رحمانپور: بنظرم توجه به مشکلات و ضعف های موجود در هر زمینه و آینده نگری می تواند نقطه شروع یک اختراع باشد. شاید با تغییر کوچک در زمینه ای بتوان مخترع شد، همیشه نکته های ریزتر و کوچکتر کمتر دیده می شوند و با ریزبینی می توان این نکته ها را یافت و بهبود بخشید. بزرگنرین و بیشترین مخترعین دنیا از عادی ترین افراد جامعه بوده اند پس از خلاقیت به افکارتان بهره ببرید.

گولان سقز: آقای رحمانپور تحصیلات به مخترع بودن ربط دارد؟

زاهد رحمانپور: به طور مستقیم خیر. فقط تحصیلات نمی تواند باعث شود که اختراعی انجام دهیم. اما چنانچه ایده ای به ذهن شما برسد می توان از تحصیلات برای نتیجه گیری بهتر و سریعتر در آن زمینه استفاده کرد. متاسفانه بسیاری تحصیلات را برابر با کار و شغل دولتی می دانند و عمری منتظر این اتفاق می مانند و اکثراً هرگز پیش نمی آید.

از نظر من تحصیلات در هر زمینه و رشته ای به معنی کسب ابزار و اطلاعات در آن زمینه است و اینکه چگونه از این ابزار استفاده شود به خود شخص بستگی دارد. با نگاهی به سطح شهر می توان بسیاری از این جوانان تحصیل کرده را دید که روش استفاده از تحصیلات را نیاموخته اند و کماکان بعنوان یک شخص بیکار تلقی می شوند. پس تحصیلات فقط زمانی باعث موفقیت می شود که توسط شخص بصورت صحیح مورد استفاده قرار گیرد نه فقط صرفاً جهت استخدام در یک نهاد دولتی و این روش صحیح استفاده از علم و تحصیلات در تمام دنیاست.

 

گولان سقز: آیا بازهم به اختراعات و ابداعات دیگری هم فکر می کنید؟

زاهد رحمانپور: قطعاً بله. چون در این زمینه دیگر دارای تجربه هستم و از همین تجربیات در آینده و در ایده های جدید استفاده خواهم کرد.

 در حال حاضر مشغول بکار بر روی ایده ای دیگر می باشم که اگر موفق باشد و می تواند اختراع بعدی بنده باشد و هم اکنون نیز در حال ساخت نمونه اولیه می باشم و این ایده در زمینه ساخت و ساز و مسکن است.

گولان سقز: چه توصیه ای به جوانان هم وطن خود دارید؟

زاهد رحمانپور: به تمام جوانان عزیز توصیه می کنم که راه های پیشرفت را در وجود خودتان جستجو کنید. سعی در کشف توانایی های ذاتی خود داشته باشید و به دنبال توانایی هایتان در هر زمینه ای بروید، از شکست نترسید و محکم باشید مطمئناً موفق خواهید شد.

 

گولان سقز: آقای رحمانپور ضمن تشکر از اینکه وقت خود را دراختیار ما قراردادید اگر صحبت پایانی برای مخاطبین گولان سقز دارید بفرمایید؟

زاهد رحمانپور: البته مخاطبین شما از قشرهای مختلف هستند که شاید سخت باشد به طور کلی سخن گفت. اگر با جوانان عزیز سخنی داشته باشم این است که به خود ایمان داشته باشید و در هر شرایطی موفقیت کشور عزیزتان، برایتان مهم باشد حتی اگر به زحمت بیفتید و یا سختی بر سر راهتان باشد. سعی کنید قدمی مثبت در راستای موفقیت این کشور عزیز بر دارید.

خطاب به مسئولین عزیز هم اگر سخنی بگویم، مسئولینی که این مصاحبه را می خوانند خواهشمندم پشت جوانانی همچون بنده را خالی نکنید، ما به حمایت نیازمندیم و در واقع هیچ شخصی در هیچ رده و پستی به تنهایی نمی تواند کاملاً موفق باشد، یک دست صدا ندارد و همه نیازمند همکاری هستیم که این اتفاقی بود که متأسفانه برای بنده نیفتاد اما امیدوارم که دیگر در هیچ جای این کشور سرفراز هیچ جوانی به دلیل عدم حمایت و پشتیبانی مسئولین عزیز دچار ناامیدی نگردد.

در نهایت از شما که وقت خود را در اختیار بنده قرار دادید متشکرم، برای شما و رسانه تان و نیز همه مخاطبین سایت گولان آرزوی موفقیت و پیشرفت دارم.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

مخترع سقزیکولر دوزمانهزاهد رحمانپورگولان سقزاختراع

نظرات کاربران :

باران [شنبه 9 آبان 1394 | 11:28] پاسخ

واقعا مصاحبه جالبی بود.ان شاء الله مسئولین دلسوز ما این متن رو بخوانند و این نخبه شهرمان را حمایت کنند تا مجبور به فروش اختراع یا پا پس کشیدن از اقدامات و اختراعات بعدی نشود

فرهاد [شنبه 9 آبان 1394 | 11:46] پاسخ

اقای رحمانپور انشاالله در این راه ثابت قدم باشید شما و امثال شما مایه فخر و مباهات شهرمان هستید

محمد [شنبه 9 آبان 1394 | 12:22] پاسخ

خداقوت به این مخترع جوان و برجسته ی شهر تاریخی سقز و دست مریزاد به عوامل سایت پیگرمشکلات ما "گولان" به روز و همیشه فعال

عبدالله [شنبه 9 آبان 1394 | 14:40] پاسخ

با عرض خسته نباشید به این مخترع جوان سقزی و نیز سایت خبری گولان عزیز. امید است نمونه این جوان خوش فکر در شهر و دیارمان بیشتر و بیشتر گردد .

باغبانی [شنبه 9 آبان 1394 | 20:16] پاسخ

ورود این ایده به مرکز رشد دانشگاه آزاد سقز که در حال تاسیس است می تواند به پیشرفت طرح کمک کند.

کارمند شهرداری سقز [پنجشنبه 14 آبان 1394 | 22:49]

واقعا\"تو از این کارها چی میفهمی باغبانی؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!

کیوان رضایی [دوشنبه 11 آبان 1394 | 01:51] پاسخ

کاک زاهد عزیز همین پشتکارت یه دنیا برای جوانای عزیزمونارزش داره و مایه امیدواری که شما رو الگو قرار دهند .... ان شاله مسولین هم به فکر میفتند و در سازمانها و ارگانهای دولتی و غیر دولتی آن را قرار دهند تا تو این بحران بی آبی و ... که چند سالی است کشور عزیزمان ایران را فرار گرفته نجات پیدا کنیم.... با آرزوی موفقیت کاک زاهد عزیز ..

نوربخش [سه شنبه 12 آبان 1394 | 23:29] پاسخ

با عرض تبریک وخسته نباشید به شما اقای رحمانپور.عدم همکاری وتوجه مسئولین در این زمینه های بخصوص که بسیار به نفع کشور است در واقع عدم همکاری در پیشرفت کشور عزیزمان است.امیدواریم دلسوزان این امر راه را مساعد کنند,با تشکر از سایت گولان.

باران... [جمعه 25 دی 1394 | 07:21] پاسخ

باسلام و عرض خسته نباشی.خدمت جناب اقای رحمانپور تبریک عرض میکنم خسته نباشید.امیدوارم موفق باشید و نتیجه زحماتتونو ببینید

عبداللهی [شنبه 10 بهمن 1394 | 05:39] پاسخ

سلام ودست مریزاد به جوان زیبا وخوش فکر شهرسقزوارزوی سربلندی درتمام مراحل زندگی امید است موفق وموید باشید اختراعتان را به شهرسقز تبریک گفته وامید است جوانان دیگه ای مثل شماردر شهرمان. پیدا بشن وشمارا الگوی خود قراربدهند وهمچنین از مسولانی که این پیام را دیده اند وخوانده اند حداقل حس همکاری خویش را در عملرنشان دهندو لااقل مثل ما بهش تبریکی بگویند ...........با تشکر از سایت گو لان

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان