سرخط خبرها :
پنجشنبه 1 تیر 1396 / 11:15|کد خبر : 1897|گروه : اجتماعی

روزی که چمران کردستان به آسمان ها پر کشید

روزی که چمران کردستان به آسمان ها پر کشید

چمران کردستان در غروب اولین روز از تیر ماه سال 1375 در روستای قهرآباد از توابع شهرستان سقز پس از یک نبرد قهرمانانه با شقی ترین انسان های روی زمین با چهره­ ای گشاده شهادت را در آغوش گرفت و به دیدار معبود شتافت.

به گزارش گولان سقز، به نقل از پیشمرگ روح الله، شهید حاج هوشنگ ورمقانی در سال 1338 در روستای ورمقان از توابع شهرستان سنقر دیده به جهان گشود. ایشان از همان دوران کودکی هوش و استعداد سرشارش را در انجام کارهای محوله به نمایش می­ گذاشت، شهید ورمقانی مادر را یاری بود در خانه و پدر را یاوری در صحرا و پدر و مادر نیز در تربیت او بسیار کوشا بودند.

 

شهید ورمقانی دروس ابتدایی و راهنمایی را با موفقیت در همان روستا به اتمام رسانید و برای ادامه تحصیل عازم شهرستان سنقر شد و در سال 57 موفق به اخذ دیپلم شد. دوران تحصیل وی همزمان بود با مبارزات به حق مردم علیه رژیم ستم­ شاهی و ایشان نیز از این قافله عقب نماند. در تمام صحنه­ های مبارزه در منطقه فعالانه شرکت داشت.

 

با شروع غائله کردستان حاج هوشنگ به خدمت مقدس سربازی اعزام شد و مدت خدمت را نیز در مبارزه با دشمنان این ملت سپری کرد و چنان رشادتی از خود نشان داد که در سال 58 از طرف فرمانده وقت لشکر 28 کردستان مدال رشادت دریافت کرد.

 

حاج هوشنگ عاشق خدا بود و عاشق خدا را جز وصال معبود هیچ چیزی آرام نمی­کند. در آن روزها کفر در لباس مردم کرد زبان به میدان آمده بود و حاج هوشنگ از کفر بیزار بود و چه جایی برای مبارزه با کفر بهتر از سپاه. آری شهید ورمقانی در سال 1360 لباس سبز پاسداری را به تن کرد و به کسوت پاسداری درآمد.

 

 شهید ورمقانی مدتی به عنوان فرمانده یکی از گردان های سپاه قصر شیرین به نبرد با نیروهای متجاوز بعثی پرداخت. بعد از  اثبات اخلاق حسنه شهید ورمقانی برای اطرافیان، به عنوان مسئول جذب نیرو انتخاب ­شد. ایشان علاوه بر اخلاق حسنه­، درایت و توانایی خاص مدیریتی نیز داشت و به همین خاطر بعد از مدتی به عنوان فرمانده سپاه دهگلان منصوب شد.

 

نعمت امنیت در منطقه، جذب نیروی متعهد و استقرار پایگاه های بسیج همه حاصل فرماندهی مدبرانه و تلاش صادقانه حاج هوشنگ بود. همه عاشقش شده بودند و می­ خواستند همسنگر شهید ورمقانی باشند. بعد از مدتی فرمانده وقت تیپ 39  بیت المقدس شهید ورمقانی را با خود به تیپ ­برد و به عنوان جانشین ستاد تیپ منصوب کرد؛ از اینجاست که فصل جدیدی در زندگی آن شهید باز می­ شود.

 

در آن روزها شعله­ های جنگ شراره داشت و مجاهدان فی سبیل­الله آرام و قرار نداشتند. جبهه­ جنوب نیز با شهید ورمقانی آشنا شد؛ ایشان علاوه بر هدایت ستاد فرماندهی، محور جزیره مجنون را نیز بر عهده گرفت. آری صدای شهید ورمقانی در نی زارهای جزیره در پاسگاه های شهید سنجری و ملکی به گوش می­ رسید؛ « خسته نباشی برادر» شهید ورمقانی را همه بسیجیان می­ شناختند. شهید ورمقانی در جزیره خستگی را خسته کرد.

 

شهید ورمقانی پس از پایان جنگ تحمیلی به دنبال کسب علم و دانش رفت و دوره دافوس را در دانشگاه امام حسین (ع) با رتبه ممتاز به پایان رساند و ثابت کرد که مردان خدا در هر جبهه و سنگری موفق هستند. حاج هوشنگ پس از اتمام دوره دافوس به عنوان فرمانده عملیات تیپ منصوب شد و دوباره به مبارزه با دشمنان خدا که با شعار دفاع از خلق کُرد به صحنه آمده بودند ادامه داد و سرزمین کردستان دوباره درخشش شهید ورمقانی را تجربه کرد.

 

حاج هوشنگ در سال 1371 عاشقانه و عارفانه به زیارت خانه خدا شتافت. در این سفر روحانی میان ایشان و خالق چه گذشته بود فقط خدا می­داند؛ اما پس از مراجعت از حج آن گونه بود که شایسته­ اش بود.

 

خاک سقز شاهد قدم های استوارش بود و هوای پیرانشهر شاهد شب ­زنده ­داری ­هایش. همه شاهد بودند که او چگونه درخشید و بعد از مدتی به عنوان فرمانده یگان ویژه عملیاتی کردستان منصوب شد. حاج هوشنگ در این سِمَت نفس گرو­هک­ های ضد انقلاب را بریده بود، از این رو این گروهک های از خدا بی خبر بارها نقشه ترور وی را طراحی کردند اما از آنجا که ورمقانی از تدبیر، شجاعت و زیرکی خاصی برخوردار بود نقشه این گروهک بارها ناکام ماند.

 

شهید حاج هوشنگ ورمقانی این سردار خوش نام سپاه کردستان به پاس تلاش های شبانه روزی در برقراری امنیت در کردستان به عنوان پاسدار شایسته سال 73 و پاسدار نمونه سال 74  سپاه پاسداران انتخاب شد.

 

حاج هوشنگ همواره برای شهادت آماده بود؛ هنگامی که پدر گرامیشان به زیارت خانه خدا می­ رفت نامه­ ای به پدر داد و از ایشان خواست که در مدینه در کنار قبر پیامبر (ص) نام را باز نماید و حاجتش را از خاتم الانبیاء بخواهد. در آن نامه چه چیزی بود، به حق که میان عاشق و معشوق راز و رمزی است؛ «پدر عزیزم دعا کنید که خداوند سال 75 را سال شهادت من قرار دهد اگر دعا نکنید مدیون هستید».

 

چمران کردستان در غروب اولین روز از تیر ماه سال 1375 در روستای قهرآباد از توابع شهرستان سقز پس از یک نبرد قهرمانانه با شقی ترین انسان های روی زمین با چهره­ ای گشاده شهادت را در آغوش گرفت و به دیدار معبود شتافت. از مراسم تشییع پیکر پاک و مطهر شهید ورمقانی می­ توان به عنوان یکی از باشکوه ترین مراسمات در سطح منطقه نام برد و این نشان می ­دهد که حاج هوشنگ از جایگاه مردمی بسیار بالایی برخوردار بود.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان