سرخط خبرها :
یکشنبه 21 شهریور 1395 / 12:20|کد خبر : 1003|گروه : سیاسی

نقدی بر مسئولین استانی و شهرستانی؛

جایگاه خبرنگاران شهرستانی در دولت تدبیر کجاست؟ /استان فرهنگی کردستان در جشنواره فرهنگی بندر انزلی

جایگاه خبرنگاران شهرستانی در دولت تدبیر کجاست؟ /استان فرهنگی کردستان در جشنواره فرهنگی بندر انزلی

در حال حاضر اگر صفحه بیلبورد تبلیغات مدیران باشی برای اکثریت مراسمات دعوت خواهی شد. این روزها رسالت خبری عده‌ای زیر سوال خواهد رفت که چشمها را بر حقایق بسته اند و فقط با تعریف و تمجید از مدیران نان را به نرخ روز می فروشند.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، با توجه به ماده 2 قانون مطبوعات روشن ساختن افکار عمومی و بالا بردن سطح معلومات و دانش مردم، پیشبرد اهداف قانون اساسی، تلاش برای نفی مرزبندی های کاذب، مبارزه با مظاهر فرهنگ استعماری، حفظ و تحکیم وحدت سیاست نه شرقی نه غربی که باید این اهداف در مسیر جمهوری اسلامی قرار بگیرد.

رسالتی که روزنامه نگاران دارند به این است تا بتوانند درک مسائل و حقایق پیچیده، نخبگان و دولتمردان را به زبان عامیانه در آورده تا همه آحاد جامعه فهم صحیح و درستی از آن داشته باشند. در عصر حاضر که ارتباطات و فناوری اطلاعات به آسانی امکان پذیر است امروزه خبرنگاران با دقت ناظر دولت و مدیران هستند و در راستای توسعه یافته گی گام های بلندی را بر داشته اند.

 اگر اطلاع رسانی به موقع صورت نگیرد یا در آن خللی پیدا شود جامعه نیز به همان اندازه متضرر خواهد شد. بحث بر سر این است که جایگاه روزنامه نگاران شهرستانی و استانی در دولت تدبیر و امید واقعاً کجاست؟

 امروزه شاهد آن هستیم اگر روزنامه‌نگاری یا خبرگزاری در راستای اهداف دولت گام بردارد و خط مشی های آنان را منعکس کند دارای مقبولیت زیادی بین مدیران خواهد شد. طی هفته های گذشته که استاندار کردستان بعد از 3 سال برای اولین بار به شهرستان سقز برای دید و بازدید از پروژه ها و طرح های مختلف سرکشی کردند در همان روز نخست جلسه ای با شورای شهر و شهردار در سالن اجتماعات گولان فرمانداری برگزار کردند که در آن جلسه هیچکدام از روزنامه‌نگاران سقزی حضور نداشتند هر چند که چند نفر خبرنگاری که جناب زاهدی با خود آورده بودند جای دیگر همکاران را پر کردند که جای بسی تاسف داشت که بعد از تقریباً یک شبانه‌روز کامل ماندگاری در سقز یک جلسه پرسش و پاسخ خبری برپا نکردند.

 در حال حاضر اگر صفحه بیلبورد تبلیغات مدیران باشی برای اکثریت مراسمات دعوت خواهی شد. این روزها رسالت خبری عده‌ای زیر سوال خواهد رفت که چشمها را بر حقایق بسته اند و فقط با تعریف و تمجید از مدیران نان را به نرخ روز می فروشند.

 جناب زاهدی جهت استحضار بهتر است بدانید جلسه اخیر شورای اداری که با حضور حضور سردار نقدی، سردار رجبی، فرماندار محترم شهرستان سقز، نماینده مجلس شورای اسلامی شهرستان های سقز و بانه، امام جمعه و مسئولین ادارات و عوامل انتظامی در حسینیه پادگان حنظله سقز برگزار شد بجز 4 نفر که یکی از آنها خبرنگار صدا و سیما بود 2 نفر از روابط عمومی فرمانداری و یک نفر خبرنگار سازمانی تنها در آن نشست حضور داشتند و خبرنگاران دیگر اصلا دعوت نشدند چون صفحه بیلبورد مدیران نبودند. درد دلها زیاد هستند جناب زاهدی در تمام مراسمات ملی، مذهبی همچون روز قدس، هفته دولت، روز ارتش، 22 بهمن ماه و... فقط به تعداد انگشتان یک دست خبرنگاران حضور دارند و آن را پوشش می دهند هر چند اگر هم بنده روزنامه‌نگار نبودم باز هم در آن مراسم حضور پیدا می کردم. بنده بعنوان یک روزنامه نگار محلی حدود 3 سال در هفته نامه روژان قلم فرسایی میکنم و انواع گزارشات، مصاحبه، خبر، آسیب های اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی و حتی سیاسی را تهیه کرده ام. وقتی که مقاله تحلیلی در مورد معدن به نام سنگ نان سنگگ هم قاچاق می شود و تیر آهن به سیبل خورد را نوشتم هفته بعد هفته نامه سیروان لیست 4 صفحه ای معادن استان کردستان را انتشار داد اما دریغ از نامبردن چند معدنی که بصورت خام در سقز قاچاق می شوند و این صورت ملی را به تاراج می برند. بهتر است بدانید در شهرستان بانه به تعداد انگشتان یک دست خبرنگار وجود دارد که 3 نفر صدا و سیما و فقط 2 خانم برای خبرگزاری های دولتی کار می کنند اما دارای هیچگونه حق و حقوقی نیستند و بیمه نشده اند.

جناب استاندار وقتی که مصاحبه مخترع سقزی و استمداد آن در دولت را منتشرکردم همان مطلب باعث شد تا بعد از 18 ماه دوباره آن مخترع به پارک علم و فناوری کردستان با کمک استانداری دعوت شود قبول داشته باشید که روزنامه نگاران شهرستانی تاثیر گذار هستند .

وقتی تب برفکی دامها توسط خبرنگار سقزی انتشار داده شد رئیس دامپزشکی با بدترین الفاظ به خبرنگاران حمله ور شد اما این واقعیتی بود که بسیاری از دام های منطقه به آن گرفتار و تلف شدند.

این روزها خبر از فرستادن خبرنگاران و دیگر هنرمندان به جشنواره فرهنگی بندر انزلی هستیم. ملاک تعیین کردن حضرتعالی یا مدیر فرهنگی استان برای فرستادن خبرنگاران چیست؟ هر چند که خود مراسم در بندر انزلی (بندر شاه) جای شبهاتی دارد واقعاً این انتخاب ها بر اساس لیاقت صورت گرفته است یا بر اساس تعریف و تمجید از مدیران دولت تدبیر و امید؟؟

 شاید باید این ناگفته بیان شود وقتي كه سومین جشنواره سراسری موسیقی نابینایان و کم بینایان در بانه برگزار شد حتی مسئول کمیسیون فرهنگی استان که خود اهل بانه است در آن مراسم حضور نداشت و دکتر ارشدی که مدیریت فرهنگی استان را بر عهده دارند هیچ نماینده ای برای حضور نفرستادند!!!

هدف مقام معظم رهبری از نامگذاری استان فرهنگی کردستان تنها شهر سنندج نیست بلکه 29 هزار کیلومتر مربع مساحت کل استان فرهنگی کردستان است. آیا خبرنگاران بر اساس مقام های که در جشنواره مطبوعات دریافت کرده اند انتخاب و همراه کاروان فرهنگی استان به بندر انزلی فرستاده می شوند؟؟ 16 نفر خبرنگار استان کردستان در جشنواره فرامرزی مطبوعات ایلام حائز مقام اول تا سوم شدند و رتبه اول منطقه‌ای جشنواره را کسب کردند چند نفر از این خبرنگار به انزالی دعوت شدند؟؟ سهم خبرنگاران شهرستان در این جشنواره چند نفر است ؟؟ واقعاً سهم روزنامه‌نگاران نشریات محلی که متکی به هیچ سازمان و نهادی نیستند چند نفر می باشد ؟؟ جناب زاهدی بعنوان یک عضو رسانه پیشنهاد میکنم که روابط عمومی استانداری، فرمانداری و ادارات دولتی را موظف کنید تا نشریات محلی را تهیه کنند و مطلبی که باید مدیران به آن توجه ویژه ای داشته باشند رصد کنند تا تدبیر با امیدی برای آن بیندیشند.

 

امیدوارم بیشتر از این شاهد اجحاف کردن در حق روزنامه‌نگاران استانی و شهرستانی نباشیم. بقول استاد حسن شمشادی که در کارگاه آموزشی خبرنگاری بحران در جنگ بیان کرد: رشادت شجاعت، ایمان، و صداقت مهمترین اصل برای یک خبرنگار است.

دولت‌ها عوض خواهند شد اما رسالت خبرنگاران صادق، همان صادقانه نوشتن خواهد بود و هیچگاه از نوع نگارش خود تخطی نخواهند کرد.

گزارش از: آراس قربانی پور کارشناس علوم سیاسی

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

خبرنگارخبرنگاران شهرستانیاستان فرهنگیکردستاناستاندارجشنواره فرهنگی بندرانزلیرسالت خبرنگاریدولت تدبیر و امید

نظرات کاربران :

حامد [یکشنبه 21 شهریور 1395 | 21:43] پاسخ

چند سوال از نویسنده:
1- منظور شما از آوردن (بندر شاه) در پرانتز بعد از نام بندر انزلی واقعا چیست و چه کمکی به حل موضوع می کند و اصلا چه ربطی به آن دارد؟
2- شما که لیسانس هم دارید هنوز نمی دانید که "رصد" با صاد نوشته نوشته می شود نه با سین چه جور خبرنگاری هستید و " گزارشات" هم غلط است چطور سه سال چیز نوشته اید؟
3- این همه تعریف کردن از خود که من فلانم و فلان کار را کرده ام دقیقا چه مشکلی از مردم کردستان جز خود شما حل می کند؟
4- اما سوال مهمتر این که واقعاً شما اگر خبرنگارید و دلسوز مردم رفتن یک سفر همراه دولتی ها چه چیزی به شان شما اضافه خواهد کرد یا از مشکلات مردم خواهد کاست؟ مگر خبر و رویداد فقط مختص دولت است و شما حتما باید دنبال آنها باشید که محض رضای خدا شما را راه بدهند یا همراه خود ببرند؟ این چه دردی است که اطلاع رسانی کردستان را گرفته و فکر می کنند خبر یعنی دولت؟ نوشته اید "گر هم بنده روزنامه‌نگار نبودم باز هم در آن مراسم حضور پیدا می کردم" خب چه نیازی به این همه تضرع و لابه هست که چرا من را به انزلی نبردند؟ کار خودتان را می کردید و به موضوعات دیگر می پرداختید.

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان