سرخط خبرها :
چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 / 14:00|کد خبر : 1805|گروه : اجتماعی

گفتگوی اختصاصی با معلم موفق و داور بین المللی کشتی در سقز؛

در انتخابات رأی خود را به بی تفاوتی نفروشیم/ استقلالیم ولی از بازی پرسپولیس هم لذت بردم/ ارزش ها و خاطرات معلمی را به یک دنیا نمی دهم

در انتخابات رأی خود را به بی تفاوتی نفروشیم/ استقلالیم ولی از بازی پرسپولیس هم لذت بردم/ ارزش ها و خاطرات معلمی را به یک دنیا نمی دهم

معلم موفق و داور بین المللی کشتی سقز گفت: توصیه به حضور حداکثری و پرشور مردم می کنم با دیدگاه و آگاهانه انتخاب کنیم و رای خود را به بی تفاوتی نفروشیم. گاهی اوقات گذشته افراد، تخصص و... خیلی مهمتر از برنامه های خیال پردازانه و رویایی است، پس به گزین و با مطالعه مشارکت داشته باشیم.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، همیشه وقتی سرکار درس حاضر می شد از متانت و وقار خاصی برخوردار و همیشه منظم و بدون حاشیه بود. دبیر درس های ادبیات و زبان فارسی و آرایه های ادبی در دوران دبیرستان من بودند و امروز در کمال ناباوری روبروی من نشسته اند تا جواب سوالات مرا بدهند.

بله آقای محمد رحیم پور از جمله اساتید خوش نام و خوش ذوق سقزی هستند که علاوه بر تدریس در مدارس در دانشگاه های سطح شهرستان نیز  مشغول فعالیت می باشند.

اعتراف می کنم استرسی که برای تنظیم این مصاحبه دارم برای دیگر مصاحبه هایم نداشته ام. نوشتن در برابر این استاد زیره به کرمان بردن است.

گفتگوی خود را با این سوال آغاز کردیم.

***لطفا خودتان را معرفی نمایید؟

بسم الله الرحمن الرحیم عرض سلام و ادب دارم خدمت شما و همکاران محترمتان و همچنین مخاطبین سایت خبری گولان، ابتدا سالروز شهادت شهید مطهری و هفته معلم را تبریک عرض می کنم. شهید مطهری از معلمین الگوی اخلاق بودند که حوزه و دانشگاه را به هم ربط داد که جای تقدیر از مقام شامخ آیت الله مطهری است.

بنده محمد رحیم پور 41 ساله دارای مدرک فوق لیسانس زبان و ادبیات فارسی دبیر شاغل در آموزش و پرورش با کسوت حدود 27 سال سنوات خدمت، استاد و مدیر گروه ادبیات دانشگاه پیام نور و آموزشکده فنی مهندسی سقز از سال 84 تا کنون در عرصه ورزشی داور بین المللی می باشم.

من در سال 1368 وارد دانش سرای مقدماتی شدم، سال 72 فارغ التحصیل و همزمان در همان سال دانشگاه عالی قبول شدم و طبق قانون آن زمان نمی توانستم همان سال وارد دانشگاه شوم بنابرین یک سال مرخصی گرفتم و در روستاهای دیواندره(زاغه و گاوه شله) دیواندره مامور به خدمت و پس از آن در سال 1377 از دانشگاه عالی کردستان فارغ التحصیل شدم.

در همان سالها که در دانش سرا بودم به دلیل علاقه به ورزش کشتی، آنرا ادامه دادم و طی فواصل زمانی در مراحل شهرستانی و استانی مقام های اول و حائز اهمیت را کسب نمودم.

همچنین در دانشگاه نیز ورزش کشتی را ادامه دادم و در چهار سال دوره دانشگاه همزمان در تیم کشتی آزاد و تیم کشتی فرنگی به عنوان نفر منتخب حضور داشتم و چندین مقام دانشجویان کشور را هم کسب کردم.

با توجه به اینکه در شغل مقدس دبیری مشغول خدمت شدم بنابرین شرایط زمانی نیز این اجازه را به بنده نمی داد که ورزش را به صورت حرفه ای ادامه دهم زیرا کسی که بخواهد ورزش حرفه ای را ادامه دهد باید حداقل هفته ای 8 تا 10 جلسه تمرین داشته یاشد. با این شرایط در کنار تدریس ورزش را به صورت نیمه حرفه ای و آماتور در حد قهرمانی شهرستانی و استانی ادامه دادم.

پس از آن در سن 24 سالگی وارد دوره های تخصصی مربیگری و داوری شدم و مدرک مربیگری رسمی فدراسیون کشتی را اخذ نمودم و به دنبال آن در سال 77 دوره تخصصی داوری را طی کردم.

در کنار دو کسوت مربیگری و داوری باتوجه به شرایط خاصی که داشتم بنده مسیر داوری را ادامه دادم و با کسب مدارک و موفقیت های فراوان و کسب آخرین مدرک داوری دنیا در بیش از 115 مسابقه انتخابی تیم ملی و قهرمانی کشوری، 30 مسابقه بین المللی در داخل و خارج از ایران و در  چندین مسابقه جام جهانی کشتی آزاد و فرنگی در سالهای 2015، 2016 و 2017 حضور داشتم.

شایان ذکر است؛ در مسابقات مهم جهانی درمسابقات جام باشگاههای جهان (مجارستان -بوداپست سبتامبر 2016) بعنوان تنها نماینده منتخب ایران در مسابقات جام باشگاههای جهان در مجارستان داوری را انجام دادم.

شرح تفصیلی مسیر ورزشی بنده در این مقوله نمی گنجد و بنابراین به این خلاصه بسنده می کنم.

اما برمی گردم به سوابق دوره معلمی خودم. بنده پس از گذشت دو سال از شروع به کار در اکثر مدارس خاص سطح شهرستان سقز اعم مدارس پیش دانشگاهی، دبیرستانِ نمونه و تیزهوشان تدریس داشته ام و دوره کارشناسی ارشد را سال 84 در دانشگاه تهران به پایان رساندم.

بنده در طول فعالیت های ورزشی خودم با وجود رفت و آمد به اکثر نقاط کشور و حتی خارج از کشور جهت داوری در مسابقات، سعی کردم که روزهای پایانی هفته کلاس نداشته باشم و نگذاشتم یک دقیقه از کلاسم جا بمانم مگر در موارد استثنا و خیلی کم.

نگذاشتم کار درسی و ورزشی با هم قاطی شود.

در خاطرم هست که جام یادگار امام سال 2012 شب تا ساعت 10 که مسابقات در قم طول کشید با وجود اینکه مرخصی هم داشتم، فردای آن روز قبل از مدیر و معاونین در مدسه حاضر شده و کلاسم را اداره کردم که برای همه ی آنان جای سوال بود که چطور خودم را به مدرسه رساندم. من هیچ وقت دوست نداشتم که خودم را مدیون دانش آموزانم بکنم و برای آنان سنگ تمام گذاشته ام.

تاکنون نگذاشتم که کار درسی و ورزشی باهم قاطی شود بعنوان مثال سال گذشته که در مدرسه تیزهوشان تدریس می کردم فقط نمره درس امتحان نهایی دروسی که تدریس میکردم 1 الی 5/1 نمره بالاتر از میانگین استانی و تیزهوشان کشوری بوده است.

 

همیشه جز نفرات برتر مدرسه و دانشگاه بوده ام

با حول و قوه ی الهی همیشه در مدرسه و دانشگاه جز افراد اول تا سوم بوده ام و پس از آنکه فارغ التحصیل شدم بعنوان یکی از نخبگان سهمیه بدون کنکور دکترا را هم داشتم و متاسفانه به دلیل پاره ای از مشکلات پس از دوسال دنبال آن رفتم ولی مدت اعتبار سهمیه تمام شده بود و دیگر آنرا ادامه ندادم و بیشتر در حوزه ورزشی و داوری فعالیت حرفه ای داشته ام.

 

***چرا آقای رحیم پور معلم شد؟

سوال شما تا حدودی سخت است. شاید همیشه انسان جواب کلیشه ای می شنود "عشق به معلمی است"، ولی تا زمانی که وارد کار معلمی نشویم و به صورت عملی آنرا حس نکنیم نمی دانیم که این حرف چقدر بار معنوی عمیقی دارد. اگر عشق به هرکاری نباشد شما نمی توانید آنرا 30 سال ادامه دهید و موفق شوید. شاید برای بعضی ها جو روزگار، شرایط خانواده، شرایط اقتصادی و ... باشد که به سوی شغل معلمی بروند ولی پس از آن حس عشق بکار احساس می شود و مشخص می شود که چه راه سخت و بزرگی را انتخاب کرده اند.

در مسیر کاری پست های مختلفی را به من پیشنهاد داده اند که بعضاً به شوخی در جواب می گفتم که شکر خدا برای تدریس مشکلی ندارم. بار معنوی کارم خیلی بیشتر و پربها تر از بار مادی آن است هیچوقت این پست را با پست های دیگر عوض نمی کنم.

 به نظر من معلمی یعنی تدریس، به طوری که جلوه معلم و آموزش و پرورش را فقط در کلاس می توان دید.

(هیچ وقت فکر نمی کردم که استادم اینقدرعاشق کارش باشد تاجایی که در این فاصله حرفایش اشک در چشمانش حلقه بست و نتواند حرفش را ادامه دهد)

امسال بخاطر جبر روزگار، شرایط کاری و تقویم فدراسیون و انجام مسابقات در طول روزهای هفته برای اینکه به بچه ها لطمه وارد نشود خودم عملا گفتم که نمی توانم تدریس کنم ولی با این وجود در فواصل زمانی متعدد به دانش آموزانم در مدرسه تیزهوشان سر میزنم و بعنوان یک برادر آنان اوضاع درسی شان را می پرسم. در ماه های اول که به مدرسه می رفتم و آنان را در حیاط مدرسه می دیدم بدون اغراق عرض می کنم گریه م می گرفت که امسال نتوانستم تدریس کنم. من در کلاس با دانش آموزانم زندگی می کنم.

اگر انسان برای خود، خانواده و جامعه اش ارزش قائل شود باید با آمادگی و مطالعه وارد کلاس شود، جوری نباشد که چشم به ساعت بدوزد که کی زنگ می خورد، جوری نباشد که زنگ تفریح 10 الی 15 دقیقه ای را به نیم ساعت و 40 دقیقه تلف کند.

دانش آموز هیچ گناهی ندارد که حقوق معلم کم است یا زیاد. کسی که بفکر حقوق و مادیات باشد هیچگاه نمی تواند معلم خوبی باشد لذا باید قبل اینکه وارد کلاس شوی باید بگویی غم های من، مسائل حاشیه، تفکرات، گروهای حزبی و جناحی من هرچی که هستی خداحافظ. و وقتی وارد کلاس شدی تخصصی معلم باشی تا بیایی بیرون.

اگرچه دولت نیز وظیفه دارد مطالبات به حق و قانونی فرهنگیان محترم را ادا کند تا چنین دغدغه هایی وجود نداشته باشد. هزینه کردن در آموزش و پرورش سرمایه گذاری برای فردای مملکت است.

مملکت های پیشرفته بیشترین بودجه خود را به آموزش و پرورش اختصاص می دهند و این باورندکه زیر بنای توسعه باید آموزش و پرورش باشد و با نخبه سالاری میتوان نخبه پروری کرد.

 

***در دوران تحصیل از چه درسی را دوست داشتید و از چه درسی متنفر بودید؟

از درسهای عربی و ادبیات خیلی خوشم می آمد ولی با ریاضی زیاد میانه نداشتم.

گاهاً برخورد بعضی از معلمین باعث رنجش، نفرت و یا عشق دانش آموز به آن درس می شود و اگر به دوران تحصیل برمی گشتم شاید عاشق ریاضی می شدم.

 

***بهترین هدیه ای که از دانش آموزان خود گرفته اید؟

بنده به صورت شخصی یا موردی از کسی هدیه نگرفتم. معمولا در ایام هفته معلم بچه ها برای معلمی که دوستش داشتند جشن می گرفتند. این مراسم و جشن برای من خوشایند بود و محکی بود برای ارزیابی دانش آموزان از معلم خود. لذا اینکار من را از دل خوشحال میکرد.

بهترین کادو هم عرض کنم بنده با دانش آموزانی که در سنوات قبل در مدارس نمونه و تیزهوشان درس می خواندند ارتباط دارم و پس از اینکه از دانشگاه برمی گردند حتما با من در تماس هستند.

چندسال قبل که در تهران مسابقات بین المللی جام تختی برگزار می شد، چند تن از شاگردانم که دانشجوهای سال سوم و دوم پزشکی بودند وقتی مسابقات را از تلویزیون(پخش زنده) دنبال کرده و مرا دیده بودند به جلوی سالن آمده بودند ولی به دلیل ازدیاد جمعیت اجازه ندادند آنان به داخل سالن بیایند بنابراین منتظر شدند تا مسابقات به اتما م برسد و من بیرون بیام و پس از آن تا من را تا داخل اتوبوسی که عازم سقز بود راهی کردند. اینها برای من ارزش و بهترین هدیه می باشند.

همانطور که اخوان می گوید "یک شعر عاشقانه به دنیا نمی دهم" من هم این ارزش ها و خاطرات معلمی را به یک دنیا نمی دهم.

 

***آقای رحیم چند فرزند دارید؟ آیا آنها راه پدرشان را در عرصه ورزش ادامه داده اند؟

2 فرزند (یکی سال سوم تجربی و دیگری پیش دبستانی) دارم. کشتی ورزشی سنگین و پر ریاضَت می باشد و سختی هایی که خودم(روحی و روانی) در این مسیر تحمل کرده ام شاید از روی عشق پدرانه نخواستم که فرزندانم آنرا ادامه دهد.

 ولی انتخاب را برای آنان آزاد گذاشتم و هم اکنون پسر بزرگم والیبالیست می باشد.

 

***حامی و پشتیبان شما در این موفقیت ها چه کسانی بوده اند؟

قطعاً انسان نمی تواند بگوید تمام این موفقیت ها را تنها بدست آوردم. اول از خانواده ام، پدر و مادرم بعنوان یک مربی بزرگ(دارای 5 برادر و دوخواهر هستیم که همه ی ما دارای تحصیلات عالیه می باشیم) تقدیر و تشکر می کنم که خود را فدای فرزندان خود کرده اند.

مربیان خودم آقایان عبدالله ستوده، محمد رئوف سلیمی، عبداالله مرادخانی و علمدار همه آنان مرحوم عباس خاکی از مشوق های من بودند.

 از آموزش و پرورش و اداره ورزش و جوانان شهرستان  و اداره کل در بُعد همکاری با بنده در زمینه حضور بدون دغدغه من در مسابقات متعدد تشکر می کنم. 

 

***شاعر مورد علاقه شما؟

در کلاسیک به غزلیات سعدی گلستان و بوستان، مثنوی معنوی مولانا(مولوی) خود یک دنیاست و به قرآن عجم مشهور است، غزل های با عظمت حافظ و در شعر نو نیز به شعرهای سهراب، اخوان و نیما علاقه مندم.

 

***آقای رحیم پور در کنار کار معلمی و ورزش به نویسندگی علاقه دارید؟

ذاتا وقتی رشته تخصصی بنده ادبیات است باید کار نویسندگی می بود ولی در کل در زمینه شغلی خودم حدود 8 مقاله و جزوه تألیف شده در زمینه ادبیات دارم که به تاییدیه ثبت و آثار و تألیفات اداره کل آموزش و پرورش رسیده است.

یک کتاب بعنوان واژه نامه تخصصی داوری کشتی(فرهنگ لغات داوری کشتی با زبان های انگلیسی- فارسی) برای اولین بار در ایران به تاییدیه آثار و  تألیفات درآمده و به چاپ رسیده است.

 

***به چه ورزش دیگری علاقه دارید و یا آنرا پیگیری می کنید؟

فوتبال و شنا علاوه بر کشتی از علایق اولیه بنده است.

 

***در لیگ ایران و اروپا طرفدار چه تیمی هستید؟

(خندید و گفت: وضعمان زیاد خوب نیست بگذارید نگویم) استقلالیم ولی امسال از بازی پرسپولیس نیز لذت بردم چون واقعاً سرحال بازی می کردند.

بارسایی هستم ولی به زیدان هم علاقه دارم.

 

***همانطور که مطلعید در آستانه انتخابات هستیم بعنوان یک استاد، معلم، ورزشکار و شهروند چه توصیه ای برای کاندیداها و مردم دارید؟

إِنَّ اللَّهَ لا يُغَيِّرُ ما بِقَومٍ حَتّى يُغَيِّروا ما بِأَنفُسِهِم (خداوند سرنوشت هیچ قوم (و ملّتی) را تغییر نمی‌دهد مگر آنکه آنان آنچه را در خودشان است تغییر دهند!). ما جلوه ی زیبای سرنوست را می توانیم در انتخابات ببینیم در نتیجه من بی تفاوتی نسبت به این امر و کلی گویی را محکوم می کنم. و باید با نقد و به گزینی بدون غرض شخصی افراد را بسنجانیم و قطعاً در انتخابات شوراها و یا ریاست جمهوری افراد نقش موثری خواهند داشت.

من در این انتخابات از کسی حمایت نمی کنم ولی توصیه به حضور حداکثری و پرشور مردم می کنم با دیدگاه و آگاهانه انتخاب کنیم و رای خود را به بی تفاوتی نفروشیم. گاهی اوقات گذشته افراد، تخصص و... خیلی مهمتر از برنامه های خیال پردازانه و رویایی است، پس به گزین و با مطالعه مشارکت داشته باشیم.

 

***برای اشتغال و اقتصاد استان چه توصیه ای دارید؟

اگر ما در زمان کنونی فقط به منابع نفتی نگاه کنیم، خواهیم دید که این منابع فناپذیر می باشند و روزی از بین می روند. تمام دنیا امروز به دنبال انرژی های فناناپذیر چون باد، خورشید و ... هستند و بیشتر کشورها از این انرژی ها استفاده می کنند. متاسفانه ما به یک کشور مصرفی تبدیل شده ایم، صراحتاً بگویم تنبلیم و سختکوش نیستیم.

تا زمانی که فرهنگ مولد و تولید کننده، کار و تولید به معنای واقعی خود  نرسد وضع ما بهتر از این نمی شود. ما اگر می گویم x شغل ایجاد کرده ایم به معنای واقعی شغل ایجاد کنیم نه صرفا برای آوردن آن در آمار، مثلا کسی که در هفته فقط چند ساعت مشغول بکار باشد به آمار اضافه کنیم. با این ها واقعاً می شود امرار معاش کرد؟ با این آمار ظاهری وضعیت کشور تغییر نخواهد مرد.

باید از بخش خصوصی حمایت شود، در مناطق مرزی اگر منطقه آزاد فعال باشد می تواند خیلی از کارخانه های عمده ی دنیا را می توان در آن دایر کنند. کولبری و قاچاق فروشی اشتغال نیست شاید شبی یک میلیون درآمد داشته باشیم ولی این جز بیکاری پنهان محسوب می شود. تورمی که ما می بینیم برای جامعه درد است.

 هیچ کس طرفدار قاچاق نیست و مسولان باید برای ایجاد کارگاه های مولد زود بازده و عمده اقدام کنند تا دیگر شاهد شغل های کاذب و پنهان نباشیم. با ایجاد اشتغال مولود و مناطق آزاد تجاری می توانیم ادعای بستن مرز و برخورد با کولبران را داشت. طبق فرمایش مقام معظم رهبری: برخورد با قاچاق، برخورد با کولبران مظلوم نیست برخورد با دانه درشت ها باید باشد.

توصیه من به جوانان نیز این است که منتظر مسئولان نباشند تا آنها برایشان شغل ایجاد کنند. ایجاد پرورش شترمرغ، کارگاه بلوک بری، مرغداری سنتی، کارگاه پرورش قارچ، گیاهان دارویی، کشاورزی و... در روستاها و مناطق مختلف فقط کمی همت و ریسک می خواهد تا جان بگیرد.

ما به اشتغال بعنوان یک شغل دولتی با درآمد یک یا دو میلیون ننگریم و خودمان برای آن آستین همت بالا بزنیم.

توریسم و گردشگری نیز از جمله درآمدهای پایدار برای کشور و استان می باشد.

 

    خدا آن ملتی را سروری داد                           که تقدیرش بدست خویش بنوشت

به آن ملت سروکاری ندارد                            که دهقانش برای دیگران کشت

 

***و اما سخن پایانی شما...؟

از شما ممنونم که این فرصت را در اختیار بنده گذاشتید انشالله که این حرکت ادامه داشته باشد و با مربیان و دیگر ورزشکاران شهرستان مصاحبه بکنید زیرا معمولا داور یا مربی کمتر دیده می شود. شما می بینید که هزینه های میلیاردی در فوتبال می شود. مثلا فوتبال دو تیم  بارسلونا - پاری سن ژرمن که دو گل بارسا در افساید و خطا بود که آن دو گل مساوی بود با بودجه ای میلیاردی با یک سوت غلط یا پایین میرود یا بالا.

داوری قطبی باارزش در ورزش می باشد و دید شما زیبا و تخصصی بوده که آنرا دیده اید و پیشنهاد میکنم مربیان و ورزشکاران ما را نیز در زمینه های مختلف ببینید تا این رسانه یکی از تریبون های معرفی آنان و همچنین الگوسازی برای جوانان ما شود.

 

 ***ضمن تشکر از شما بابت وقتی که در اختیار ما گذاشتید، لطفا با شعری همچون همیشه که در سرکلاس عادت داشتید مصاحبه ما را هم به پایان برسانید؟

خواهش می کنم. اغلب این شعر را برای آغاز سال بکار می برند ولی برای حسن ختام هم بد نیست.

ای آن که به تدبیر تو گردد ایام          ای دیده و دل از تو دگرگون مادام

وی آن که به دست توست احوال جهان     حکمی فرما که گردد ایام به کام

 

 

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

داور سقزیکشتیمحمد رحیم پورداور بین المللیاستقلالپرسپولیسمعلم موفقشنافوتبالانتخاباتاشتغال

نظرات کاربران :

شاگرد [چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 | 16:28] پاسخ

سپاس بو به ریز رحیم پور جه ی افتخاره بو کورده واری

باقری [چهارشنبه 20 اردیبهشت 1396 | 23:57] پاسخ

سلام با خواندن این مصاحبه افتخار کردم که همچین همشهری دارم . بنده در رشته حسابداری درس خوندم و شاگرد یکی از برادران رحیم پور بودم. انشاالله همیشه موفق باسند

شهروند [پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 | 03:06] پاسخ

لذت بردم از این مصاحبه، واقعا دست مریزاد خسته نباشید میگم به عوامل سایت وزین گولان
کاش مسئولین شهر هم آنقدر که برای هیچ و پوچ ارزش قائلند برای قهرمانان سقز هم ارزش میزاشتن عل الخصوص قهرمان نام آشنای ما استاد رحیم پور

کامران [پنجشنبه 21 اردیبهشت 1396 | 08:07] پاسخ

دستان خوش بیت وا آغای رحیم پورتان باشتر ناسان

هیوا [شنبه 23 اردیبهشت 1396 | 16:02] پاسخ

قضاوت كار هر كسی نیست بخصوص در لحضه های حساس ورزش.
ایشان مایه سربلندی و افتخار سقز است و الگوی برای جوانان آن شهر.

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان