سرخط خبرها :
پنجشنبه 17 فروردین 1396 / 10:27|کد خبر : 1692|گروه : سیاسی

یادداشت اختصاصی/

رایزنی ها برای جانمایی مجسمه 300 میلیون تومانی سقز ادامه دارد/ وقتی محاسبات شورا اشتباه از آب درآمد

رایزنی ها برای جانمایی مجسمه 300 میلیون تومانی سقز ادامه دارد/ وقتی محاسبات شورا اشتباه از آب درآمد

سال گذشته رسانه‌های مجازی و چاپی شهرستان سقز خبر ساخت مجسمه "اسب و سواره" توسط هنرمند "مسعود رحیمی" را منعکس کردند. مکان و جایگاهی که برای این مجسمه تعبیه شده بود، میدان موکریان، ورودی سنندج _ سقز بود ؛ اما به مرور زمان که از ساختن این مجسمه می گذشت اختلاف بر سر مکانی که باید در آنجا قرار می گرفت، شروع شد.

به گزارش خبرنگار گولان سقز، تصمیمات و مصوب های شما در شورای شهر نقش کلیدی در توسعه و زیر ساخت های شهری دارد. 

حفظ آثار فرهنگی، تاریخی، باستانی و... وظیفه‌ای است که باید همه افراد جامعه به آن توجه کافی داشته باشند. پیشینه ی تاریخی، نشانه ی قدمت و هویت مردمانی است که در آن محیط زندگی می کنند. 


سال گذشته رسانه‌های مجازی و چاپی شهرستان سقز خبر ساخت مجسمه "اسب و سواره" توسط هنرمند "مسعود رحیمی" را منعکس کردند. مکان و جایگاهی که برای این مجسمه تعبیه شده بود، میدان موکریان، ورودی سنندج _ سقز بود ؛ اما به مرور زمان که از ساختن این مجسمه می گذشت اختلاف بر سر مکانی که باید در آنجا قرار می گرفت شروع که به مرور دامنه این اختلافات بیشتر شده و کار به جایی رسید تعدادی از دوستان در دنیای مجازی از شهروندان خواستند، تا مکان مناسبی را پیشنهاد دهند که این کار هم به نتیجه نرسید.

 

امروز که ساخت مجسمه به پایان رسیده تازه دوستان در شورا به این نتیجه رسیده اند که محاسبات ریاضی و هندسی که قبلاً داشته‌اند اشتباه بوده و باید در فکر مکانی مناسب برای این اثر هنری باشند. بعد از جلسات متعدد و پیشنهادات زیاد، تعدادی از اعضاء شورای سقز تمایل داشتند که این مجسمه در پارک مولوی کورد نصب شود که خود جای تأمل بسیار دارد که چگونه به چنین نتیجه‌گیری رسیده‌اند!! که خوشبختانه این امر صورت نگرفت. 

 

مجسمه "سواره" بیش از سیصد میلیون تومان برای شهرداری هزینه در بر داشته و جالب اینجا است که حتما باید محل این مجسمه یک قسمت خاص از شهر سقز باشد!!! 

سوالی که مطرح است: چرا نباید این مجسمه بعنوان مثال در میدان "کریم آباد"  قرار بگیرد؟ 


آیا فقط مبلمان شهری مختص به بلوار، پارک شهر و میادین اصلی شهر است؟ 


آیا شورای شهر سقز جایی بجز میدان مادر یا پارک مولوی کورد را سراغ ندارد؟ 


آیا میادین و محله های دیگر این شهر نقشی در انقلاب نداشتند که در دهه فجر چراغ افشانی نمی شوند و امروز هم نباید دارای نمادی این چنین باشند؟ 
امیدوارم اعضاء شورای سقز با همدلی و همفکری بیشتری به این مسئله بیندیشند و به میادین و محله های دیگر هم توجه داشته باشند، تا " غارکرفتوی "  دیگری را از دست ندهیم!!!

حفظ میراث فرهنگی، تاریخی، مذهبی دارای اهمیت زیادی است که میتوان از آن در جذب توریسم داخلی و خارجی استفاده کرد، در ضمن مراکز علمی و دانشگاهی با برگزاری سینماره های تخصصی  می توانند نقش موثرتری در توسعه و زیر ساخت های مختلف آموزشی، فرهنگی، اقتصادی، صنعتی و.. داشته باشند.


 متاسفانه طی سالیان گذشته یکی از منابع مهم جذب توریسم "غار کرفتو" را بدلیل سهل انگاری مدیران ناکارامد شهرستان سقز از دست دادیم؛ هر چند که رسانه‌ها هنوز در این مورد مطالبی می نویسند تا از داشته های از دست رفته دفاع کنند ، اما گویا این مطالبات به مذاق تعدادی از افراد که این روزها خود را کلیدار غارکرفتو میدانند نیامده است و آنقدر به خود جسارت داده اند که در مورد پیشینه و هویت یک شهر کلماتی را در دنیای تلگرامی بیان کنند.

غافل از اینکه این نوع ادبیات عوام فریبانه دیگر بین مردم رواج نداشته چه برسد به آن که مردم، چنین فردی را برای شورای شهر دیواندره انتخاب کنند.

شورای شهر را جدی بگیرید، آثار هنری امروز، میراث فرهنگی و هویت فرداست.


انتهای پیام / آراس قربانی پور 

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :

شورای شهرمجسمهمجسمه اسب و سوارهجانماییاثر هنریغار کرفتوتلگرام

نظرات کاربران :

سیروان [پنجشنبه 17 فروردین 1396 | 14:04] پاسخ

به نظر بنده مجسمه ی اسب و سواره گویای هیچ گوشه از فرهنگ و تمدن شهر سقز نبوده و از همان ابتدای کار و تصمیم گیری ،مسولین امر دچار اشتباه شدند...جهت اطلاع خوانندگان محترم این مطلب عرض میکنم که تصمیم بر آن بود که نمادی از شهر تاریخی سقز ساخته شود و در ورودی شهر سقز یعنی همان میدان موکریان نصب گردد...حال بعد از اتمام این مجسمه جای دارد دوباره این سوال را مطرح بکنیم که واقعا اسب و سواره اصلیترین نماد شهر باستانی و تاریخی سقز است!!!!؟؟؟ آیا واقعا بهتر نبود که یکی از اشیا زیویه به عنوان نماد انتخاب شده و هزینه ی گذاف ساخت مجسمه ی بیربط اسب و سواره صرف ساخت این نماد اصلی شهرمان میشد...باز جا دارد که متذکر شوم که امیدوارم جهت جانمایی این اثر نیز همانند نقش بخشی از سینه بند زرین زیویه که توسط جناب آقای رسول گندمی ساخته شده و بر دیوار گورستان اسلامی خیابان حضرت عمر نصب گردیده دچار اشتباه نشوند و مثلا آنرا در ورودی وادی رحمت آیچی نصب نمایند...

مسعود رحیمی [پنجشنبه 17 فروردین 1396 | 22:59] پاسخ

مطلبی در سایت خبری گولان در رابطه با مجسمه اسب سوار کورد نوشته شده بود که به دلیل احساس مسئولیت نگارنده در قبال اثر هنری اینجانب مسعود رحیمی خود را ملزم به توضیح نکاتی چند می دانم.

ابتدا در رابطه با هزینه اجرای مجسمه، چون امکان دسترسی به تمامی اسناد هزینه های مربوطه برای من مقدور نیست، فقط می توانم راجع به مبلغی تحت عنوان دستمزد اجرایی کار که به من پرداخت شده است توضیح بدهم.

کل مبلغ دستمزد اینجانب طبق قرارداد برای اجرای مجسمه ای با ارتفاع 4 متر، 86900000 تومان بوده است، که مبلغ 45000000 تومان به قالب گیرها و 15000000 تومان به دستیاران مختلف، نقدا پرداخت شده است.
نزدیک به 5000000 میلیون تومان هزینه پذیرایی از عوامل کاری در 4 ماه عملیات قالب گیری، تولید، مونتاژ و پردازش نهایی، نیز از دستمزد اینجانب کسر شده است. مبلغ 2700000 تومان به عنوان مالیات از مبلغ مانده به اداره دارایی پرداخت شده و اگر هزینه های فرعی دیگر را به حساب نیاوریم؛ مبلغ 19100000 بابت دستمزد اجرای مجسمه برای من مانده است که با توجه به تعلل و ایجاد وقفه عمدی در پیشبرد کار از جانب شهرداری و به درازا کشیدن پروژه به مدت 2 سال، در هر ماه قریب به 800000 تومان دستمزد گرفته ام که از حقوق کارگران شهرداری کمتر است.

لازم به ذکر است که براساس پیشنهاد شهردار محترم سقز جناب آقای مهندس ضیاالدین نعمانی، مبنی بر ضرورت افزایش ارتفاع مجسمه از 4 متر به 5 متر، جهت احراز تناسب حجم اثر با وسعت میدان مکریان، که در ابتدا برای نصب مجسمه، مکان مد نظر ایشان بود؛ ارتفاع اثر به 5 متر رسید و همین امر موجب شد که شهرمان از بزرگترین مجسمه اسب سوار ایران برخوردار شود.

آقای شهردار با اظهار این نکته که جهت جبران هزینه ها، الحاقیه می نویسم؛ ذهن من را برای اولین بار با کلمه الحاقیه آشنا نمود. اما متاسفانه بعدها و البته نه در حضور خودم، گفته خودشان را حاشا می کنند.

اکنون چون این شهر بسیار تنگ و کوچک است و همه میادین آباد و پر از آثار هنری فاخر می باشد، برای بزرگترین مجسمه اسب سوار ایران در گوشه ای از پیاده رو میدان مادر و در حریم مجسمه کچه شوانه جا باز کرده اند تا در این تنگنا آن را با زور بچپانند.
اما چرا اثر را در داخل حوض میدان جا نمی دهند که هم گستره فراخ تری است و هم مجسمه در آن از تمامی جوانب دیده می شود؟!! دلیلشان آن است که نام آن جا میدان مادر است و به اسب ربطی ندارد.
البته هنوز نمی دانند که میدان، فقط حوض وسط آن نیست و سواره رو و پیاده رو دور حوض را نیز شامل می شود.
شاید از نظر آنان، وسط حوض مادر باشد و جوانب آن مشمول دگردیسی شود و ممکن است به اسب یا هر چیز دیگری تبدیل گردد. 

البته از همان ابتدا، اصرار عجیبی بر پنهان نمودن این اثر پرکار و پرهزینه در کار بوده است. به همین دلیل همه سوراخ سنبه ها را بر روی نقشه شهر جستجو کرده  و حتی شیخی را از سنندج زحمت دادند که بیاید و بر نیت قدرشکنی این اثر فتوا جاری نماید.

آخرین روزی که با حضور خودم و پسرم این نقطه انتخاب شد، روزی بود که از دو سال اصرار و ابرام مسئولان شهرداری و برخی از اعضای شورای شهر، برای محروم نمودن اثر از یک جایگاه متناسب با ارزش های آن ذله شده بودم، چون مثل همیشه آن ها پرتعداد و هماهنگ و من تک و تنها به میدان سلاخی اثر راه یافته بودم.

در کشورهای متمدن برای جانمایی یک اثر، ابتدا کارشناسان مختلف چندین ماه در رسانه های رسمی به بحث و بررسی تخصصی می پردازند، سپس با نظر سنجی از شهروندان، موضوع به مرحله تصمیم نایل می گردد.
اما در شهر ما هر مسئول به تنهایی، روانشناس، جامعه شناس، ادیب، فیلسوف و متخصص در همه امورات است و هیچ ضرورتی برای ارجاع به خرد جمعی در خود نمی بیند.

البته مسئولان شهرداری سقز، داروغه و حاکم نیز هستند، شهر را ملک انحصاری خود می دانند و شهروندان را رعیت هایی بدون درایت می پندارند که حکم هدایتشان بدان ها سپرده شده است.

حق تالیف اینجانب به عنوان صاحب اثر و حق شهروندان در این نبرد نابرابر نادیده گرفته شده است و مسئولان محترم اسب خود را در این بیابان چونان پیش می تازند.

در نهایت اینجانب مسعود رحیمی از اعمال ناحق و ظالمانه فضای تنگ و نامناسب پیاده رو میدان مادر برای نصب مجسمه ام ناراضی هستم و از شهروندان محترم یاری می طلبم.

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان