سرخط خبرها :
پنجشنبه 10 فروردین 1396 / 09:51|کد خبر : 1678|گروه : سیاسی

لباس های رنگارنگ کردی ، نمادی از ذوق و هنر کردستانی ها / بازار سقز مهد لباس فاخر کَردی و پارچه در غرب و شمال غرب کشور

لباس های رنگارنگ کردی ، نمادی از ذوق و هنر کردستانی ها / بازار سقز مهد لباس فاخر کَردی و پارچه در غرب و شمال غرب کشور

طبیعت زیبا و رنگارنگ کردستان شهره خاص و عام است و در این زیبایی و رنگارنگی در لباس و پوشش مردمان این دیار نمود پیدا کرده است.

به گزارش گولان سقز، یکی از نمادهای فرهنگی هر جامعه ای لباس ان هاست که نمایانگر هویت و تاریخ آن مردم است لباس کردی نیز از این امر مستثنی نیست و در درون خود تاریخ، هویت و فرهنگ مردم کُرد را به همراه دارد.

 

 گردشگری که برای سفر به کردستان می آید با دیدن زیبایی های لباس کردی مسحور دیدن آن می شود.

 

اگر چرخی در پارچه فروشی های بازار قدیمی این شهر زنید حتما مسافران زیادی را خواهد دید که قصد خرید پارچه به ویژه برای لباس بانوان را دارند.

 

 

خانم کژال وزیری که دارای کارگاه دوخت لباس کردی زنانه است می گوید: لباس بانوان کردستانی از پيراهن بلندی تا روی پنجه پا كه گاهی با پولک‌های رنگارنگ تزئين شده و روی آن يک نيم‌تنه به نام «سوخمه»، از پارچه زری يا مخمل پوشيده و بالای سوخمه گاهی پوششی به نام «كوا» كه از پشت تا پايين پا كشيده شده و روی آن را نيم‌تنه‌ای به نام «سلته» می‌پوشند، تشكيل می‌شود. 
 
 
وی افزود: پارچه‌ای توری به عنوان روسری و پارچه ديگری به نام «شتونيه» يا «شال»، به طول 3 متر كه روی ناحيه كمر بسته می‌شود، نیز جزو لباس زنان كرد است. 
 
آقای مقدم از پارچه فروشان بازار قدیمی سقز است که می گوید: ما علاوه بر خریداران کردستانی هر سال خریدارانی از سایر نقاط کشور را داریم که به دلیل علاقه شان به تنوع رنگ و جنس لباس کردی مشتری ثابتمان شده اند .
 

حمید گلالی پور مسئول اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سقز گفت: بزرگترین مرکز پخش پارچه ی استان های کردنشین منطقه در سقز قرار دارد.

 

وی اضافه کرد: سقز شهری تاریخی و تجاری می باشد و فعالیتهای صادراتی، در این شهر همواره جریان داشته و در گذشته صادرات (گندم،جو،حبوبات،پشم و پوست و روغن)بسیار بیشتر از امروز بوده  است، بازارهای قدیمی سقز، بحد کافی وسیع و فضای باز  با سقف بلند دارند.

 

وی ادامه داد: از جمله بازارهای سقز:  راسته بازار میان قلعه، راسته بازار سرپچه و مجتمع های تجاری که در سالیان اخیر ساخته شده می توان به مجتمع تجاری زیر گذر میدان آزادی مشتمل بر 90 مغازه با پارکینگ مجزا که به طرف چم سقز امتداد یافته است، مجتمع تجاری الماس غرب در 5 طبقه در خیابان امام لوکسترین وسایل و لوازم خانگی را ارائه می کند، اما معروفیت سقز بیشتر به خاطر وجود بازار شیک پارچه کوردی زنانه- مردانه- بچه گانه- روسری که با نازلترین قیمت عرصه می شود و در تمام کشور زبانزد خاص و عام است و متنوع ترین مرکز عرضه پارچه در غرب و شمالغرب کشور است.

 

گلالی پور عنوان کرد: مغازه های بخش پارچه فروشی بخصوص لباس کوردی زنانه بالغ بر 500 مغازه می باشد که تنوع خاصی به مجموعه پشت بازار روز و راسته اردلان داده است

 

وی اظهار داشت: در سالهای 1334 و 1336 سقف چوبی آنها برداشته شد و سقف چوب‌ بست فلزی جایگزین آن شد. بازار سقز چندین بار طعمة حریق گشته و اولین آتش‌سوزی آنچنان عظیم بودکه بازار را به تل خاکستر تبدیل کرد و دیگر اثری از آن بازار اصلی باقی نگذاشت . بازار مزبور سقف طاق ضربی و گنبدی شکل با آجر داشته گویا بطور تقریب یک در (یا دروازة) آن در محل کوچه‌ای که اینک در جنوب میدان عقاب (هه‌لو) قرار دارد، بوده‌ است. پس از احداث خیابانهای جدید بتدریج مغازه‌ها در طرفین آن باز شد و بازار سقز را در دو بخش بازارهای سر‌پچه و بازارهای میان قلعه تقسیم شده است. بازارهای سر پچه پررونق‌تر از  بازار میان قلعه و جنب‌و‌جوش جمعیت آن خیلی زیاد است.

 

گلالی پور با اعلام اینکه این اتفاقات در گذشته هیچکدام موجب نگشته تا بازار سقز از رونق بیفتد گفت: هم اکنون نیز بازار سقز مهمترین و بزرگترین مرکز عرضه پارچه و لباس کَردی در غرب و شمالغرب کشور است و هر ساله در تمامی فصول مردم، گردشگران و مسافران زیادی برای خرید پارچه و لباس کَردی به سقز مسافرت می کنند.

 

وی ادامه داد: سقز مهد پارچه و لباس کَردی در ایران است و از همین طریق از کلیه هموطنان عزیز برای دیدن از بازار و فرهنگ غنی این شهر تاریخی جهت بازدید دعوت بعمل می آوریم.

انتهای پیام/

گولان، هه وال، شاره که م سه قز، سقز، کوردستان، سایت خبری، شهرستان سقز



برچسب ها :


نظرات کاربران :

اولین نفری باشید که در مورد این مطلب نظر می دهید!

دیدگاه های ارسالی شما، پس از تایید توسط مدیریت در وب سایت منتشر خواهد شد.
پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نخواهد شد.

نام *
 

کد امنیتی
 
   
آخرین اخبار
پربازدیدترین های یک ماه اخیر

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

تلگرام، گولان سقز، شبکه های اجتماعی، همراه باگولان

بیمارستان، نوبت اینترنتی، بیمارستان امام خمینی، کلینک تخصصی، درمانگاه چشم، متخصص داخلی، زنان و زایمان، گوش، حلق و بینی، رزرو نوبت اینترنتی، متخصص کلیه و مجاری، ارتوپدی، قلب، بیمارستان امام خمینی سقز، بیمارستان بعثت، بیمارستان توحید، بیمارستان قدس،بیمارستان فجر مریوان، بیمارستان امام حسین بیجار، بیمارستان شهید بهشتی قروه، بیمارستان بوعلی مریوان، بیمارستان صلاح الدین ایوبی بانه، بیمارستان سقز، بیمارستان سنندج، بیمارستان مریوان، بیمارستان بیجار، بیمارستان قروه، بیمارستان بانه

ADS In Website

ADS In Website

ADS In Website

کسب و کار، تجارت، آگهی، خوش فروش، رایگان، تبلیغات، ایران، کامپیوتر، پوشاک، مواد غذایی، آموزش، بهزاد مرادی سقز

شبکه، فضای مجازی، کانال اطلاع رسانی، شبکه ایرانی، رسانه، موبایل، گوشی

فراخوان، خبرنگاری، سقز، اطلاع رسانی، سایت گولان، گولان سقز، پوستر

گولان سقز، پخش زنده، شبکه های استانی، شبکه ملی، شبکه های صدا وسیما، شبکه سه، کردستان